EU har foreslått å endre Schengenkonvensjonen artikkel
40 om såkalt grenseoverskridende observasjon. Forslaget
innebærer en utvidelse både når det gjelder
hvilke forbrytelser som kan gi adgang til slik observasjon, og når
det gjelder hvem den grenseoverskridende observasjonen kan rette
seg mot. Derimot er det ikke i denne omgangen aktuelt å endre
reglene om hva observasjonen kan gå ut på. Endringsforslaget
er foreløpig ikke endelig vedtatt.
Norge er tilsluttet Schengensamarbeidet. Norge står
formelt sett fritt til å avgjøre om adgangen til grenseoverskridende
observasjon bør utvides eller ikke. Skulle imidlertid Norge
velge ikke å gjennomføre endringen, vil dette
kunne lede til at Norge må tre ut av Schengensamarbeidet.
Forslaget i høringsnotatet utvider adgangen til grenseoverskridende
observasjon i to retninger. For det første utvides rammene
for hvilke forbrytelser som kan gi adgang til grenseoverskridende
observasjon uten forutgående tillatelse. I tillegg til
de straffbare handlingene som allerede er nevnt i artikkel 40 nr.
7, innebærer forslaget at også grovt bedrageri, menneskesmugling,
hvitvasking, ulovlig handel med nukleære og radioaktive
substanser, terrorhandlinger og deltakelse i kriminelle grupper/forbund
om å begå alvorlige straffbare handlinger, skal
omfattes. For det annet utvides kretsen av hvem som kan gjøres
til gjenstand for grenseoverskridende observasjon. Mens det tidligere
bare var adgang til å fortsette observasjon av en mistenkt,
innebærer forslaget at det i tillegg skal bli tillatt å fortsette
observasjon av andre, dersom dette kan bidra til å identifisere
eller spore opp den mistenkte. I høringsnotatet ble spørsmålet om
endringen bør gjennomføres, og i tilfelle på hvilken
måte, drøftet.
Alle de høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet
støtter forslagene i høringsnotatet, og departementet
fastholder derfor i det vesentlige forslaget til endring av politiloven § 20 a.
Komiteen har merket seg Politiets sikkerhetstjenestes
synspunkt vedrørende forståelsen av "surveillance"
i forslaget til endring i artikkel 40, og kan se fordelen av at
teknisk sporing av kjøretøy omfattes av begrepet.
Videre har komiteen merket seg at Datatilsynet etterspør
hva som ligger i utrykket "observasjon". Komiteen ber
Regjeringen vurdere disse spørsmål i forbindelse
med oppfølgningen av innstillingen til utvalget som ser
på politiets forebyggende metoder.
Komiteen mener at de foreslåtte endringer
i politiloven § 20 vil kunne være et
bidrag for enklere å bekjempe grenseoverskridende organisert
kriminalitet. Komiteen støtter derfor forslaget
til endringer i politiloven.
Komiteen har for øvrig ingen ytterlige
merknader, og støtter Regjeringens forslag til endringer
i utleveringsloven.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Sosialistisk Venstreparti, mener erfaringene med Schengensamarbeidet
så langt, viser at det virker etter sin hensikt.