Straffeloven har ingen generell bestemmelse som skjerper strafferammen
ved gjentakelse. I de fleste tilfeller er rammen den samme uansett
om gjerningspersonen tidligere er domfelt eller ikke. Men en del straffebud
skjerper straffen ved gjentakelse. Mange av dem gjelder vinnings-,
volds- og seksualforbrytelser.
I høringsnotatet foreslo departementet å skjerpe straffen
for gjengangerkriminalitet. Departementet ga uttrykk for at en slik
straffskjerpelse kunne gjennomføres gjennom regler om minstestraff,
gjennom reglene om deldom eller gjennom en generell straffskjerpelsesbestemmelse.
Departementet ba om høringsinstansenes syn på hvilken
ordning som var å foretrekke.
Utgangspunktet for departementets høringsnotat var at
straffen for gjengangerkriminalitet bør skjerpes. De fleste
høringsinstansene som har uttalt seg om spørsmålet,
er enige i det. Enkelte mener derimot at det ikke er behov for en
straffskjerpelse, og at dagens strafferammer under enhver omstendighet
er vide nok.
Etter departementets oppfatning er straffskjerpingen som har
skjedd de senere år ikke alltid tilstrekkelig overfor visse
gjengangere. Især gjelder dette for dem som til stadighet
begår vinnings-, volds- og seksualforbrytelser, til stor
skade og ulempe for andre. Overfor denne gruppen må samfunnet kunne
reagere strengt. Både individualpreventive og allmennpreventive
hensyn taler med tyngde for det. Høyesterett har i flere
sammenhenger gitt uttrykk for at en straffskjerpelse gjennom rettspraksis
bør skje skrittvis. Endres loven, vil domstolene kunne
fastsette den ønskede straff uten å gå skrittvis
frem. Departementet holder fast ved at straffen for gjengangerkriminalitet
bør skjerpes.
En måte å skjerpe straffen for gjengangerkriminalitet
på, er å innføre minstestraffer. I høringsnotatet ble
dette alternativet klart avvist. Alle de høringsinstansene
som uttalte seg om spørsmålet er enige med departementet
i at det ikke bør innføres regler om minstestraff
ved gjentakelse. Departementet fremmer på denne bakgrunnen
ikke forslag om dette.
Et annet av alternativene i høringsnotatet knyttet seg
til straffelovens regler om deldom (dvs. en dom på fengselsstraff
som skal være delvis ubetinget, delvis betinget).
Ingen av høringsinstansene var uenige i at reglene om
deldom allerede er tilstrekkelige. Departementet er enig i at det
ikke alltid er grunn til å gjøre deler av straffen
betinget, slik det også går frem av høringsnotatet.
En eventuell økt bruk av deldom vil imidlertid ikke uten
videre innebære noen reduksjon av straffenivået.
Bruken av deldom må ses i sammenheng med forslaget om å heve
straffenivået ved gjentakelse. Tanken er at hele eller
deler av den skjerpede straffen kan gjøres betinget, ikke
den delen av straffen som uansett ville blitt idømt. Etter
departementets syn er det derfor heller ikke naturlig å begrense bruken
av deldom til vinningsforbrytelsene.
De fleste høringsinstansene støtter departementets
forslag om å innføre en generell straffskjerpelsesbestemmelse.
De fleste støtter også departementets forslag
til utforming av bestemmelsen.
Det første spørsmålet som oppstår
ved utformingen av en straffskjerpelsesbestemmelse, er hvilke straffbare
handlinger som - sammenholdt med det eller de lovbrudd som gjerningspersonen
tidligere er domfelt for - skal anses som gjentakelse. De nåværende
bestemmelsene om gjentakelse har alltid en eller annen begrensning
i form av at det kreves lovbrudd av samme art. En slik begrensning
har etter departementets mening gode grunner for seg. Det er først
og fremst individualpreventive hensyn som gjør det naturlig å reagere
strengere mot tilbakefallsforbryteren enn mot førstegangsforbryteren.
Lovutkastet til en generell straffskjerpingsregel ved gjentakelse
bør på denne bakgrunnen inneholde en form for kvalifikasjon,
og departementet fastholder dette forslaget også etter
høringsrunden.
Det neste spørsmålet som oppstår,
er hvor mye strafferammen bør heves i gjentakelsestilfellene. Forslaget
til endring i § 62 ble vedtatt ved lov 10. januar
2003 nr. 2, som trådte i kraft straks. Departementet mener
at det kunne være naturlig å heve strafferammen
like mye som etter forslaget om endring av § 62.
Dette henger særlig sammen med hensynet til et enkelt og
oversiktlig lovverk. Regelverket vil bli enklest og mest oversiktlig
hvis den samme multiplikator brukes i alle straffskjerpelsestilfeller. Multiplikatoren
bør derfor etter departementets syn være den samme
med mindre andre hensyn taler imot. Det kan departementet ikke se
at det gjør i dette tilfellet. Skal en straffskjerpelse
ha noe for seg på de områder hvor en har ansett
det særlig ønskelig å skjerpe straffen,
må rammen heves med mer enn det halve, siden det på disse
områder allerede er særlige straffskjerpelsesregler
som gir anvisning på en tilsvarende skjerpelse. En multiplikator
et sted mellom en halv og en hel gang synes komplisert.
Det siste spørsmålet som oppstår,
er hvilket forhold det bør være mellom hjemlene
for straffskjerpelse på grunn av henholdsvis konkurrens
og gjentakelse: Bør reglene kunne virke sammen, slik at strafferammen økes
både på grunn av konkurrens og på grunn
av gjentakelse? Etter departementets syn gir ikke høringen
grunnlag for en annen løsning enn det høringsnotatet
bygget på. Strafferammen skjerpes etter begge bestemmelser
når vilkårene for det er oppfylt. Den doble skjerpingen
innebærer ikke at den tiltalte blir idømt dobbel
straff. Retten må her som ellers utmåle straffen
etter alminnelige straffutmålingsprinsipper. Som regel
ligger den utmålte straffen langt fra den øvre
strafferammen.
Når det gjelder 6-årsgrensen i § 61,
fastholder departementet også forslaget i høringsnotatet.
De individualpreventive hensyn som bærer en straffskjerpelse
for gjengangere, får mindre gjennomslagskraft desto lenger
tilbake i tid den forutgående straffbare handlingen ligger.
Et sted bør det trekkes en grense. Etter departementets
syn er det neppe til å unngå at en slik grensedragning
undertiden kan gi utslag som virker noe tilfeldige, selv om man
også i de tilfeller som faller utenfor bestemmelsen, etter
omstendighetene vil kunne legge en viss vekt på det tidligere
straffbare forholdet ved straffutmålingen. Departementet
vil komme tilbake til dette spørsmålet som ledd
i oppfølgingen av NOU 2002: 4 Ny straffelov.
Departementet har ikke under høringen mottatt synspunkter
på hvorvidt straffebud i spesiallovgivningen bør
endres. Departementet har etter høringen oppfordret alle
de andre departementene til å vurdere om det bør
gjøres endringer i straffebud som faller innenfor deres
ansvarsområder. Bare Landbruksdepartementet har gitt uttrykk
for et behov for en slik endring, se utkastet til endring i veterinærloven § 37. For øvrig
foreslås det i denne omgangen ingen endringer i reglene
om gjentakelsesstraff i spesiallovgivningen. Disse reglene vil dermed
bli videreført, og vil som spesialbestemmelser gå foran
den generelle straffskjerpelsesregelen i utkastet til straffeloven § 60.
For så vel en ren betinget fengselsstraff som for delvis
betinget dom er hovedregelen i dag at det skal fastsettes en prøvetid
på to år. I særlige tilfeller kan det
settes en lengre prøvetid, men prøvetiden kan ikke
være over fem år. Gjentatte lovbrudd av samme art
vil kunne være et slikt særlig tilfelle som åpner
for å fastsette en prøvetid på inntil
fem år. For å synliggjøre dette er det
imidlertid et spørsmål om ikke bestemmelsen om
prøvetid bør endres, slik at denne muligheten
går klarere frem av loven. I høringsnotatet ba
departementet om høringsinstansenes syn på spørsmålet.
De fleste av de høringsinstansene som uttaler seg om
spørsmålet, støtter forslaget.
Etter departementets syn gir høringen støtte
for å endre straffeloven i samsvar med forslaget i høringsnotatet.
Den eneste høringsinstansen som går imot forslaget,
er KROM, som viser til at endringsforslaget innebærer et
stort inngrep overfor den domfelte. Departementet er ikke enig i
det. Også etter gjeldende rett er gjentakelse blant de
momenter som kan lede til at prøvetiden settes til mer
enn to år. Den foreslåtte endringen innebærer
derfor ikke noen endring av gjeldende rett, selv om den rent faktisk
vil kunne lede til at prøvetiden blir noe lengre.
Komiteens flertall, unntatt medlemmene fra
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ser at det er hensynet
til den individualpreventive effekt som i hovedsak begrunner den
foreslåtte lovendring. Flertallet mener
at domstolene særlig innenfor volds-, vinnings- og seksualforbrytelser
utmåler for lave straffer for gjengangere, og at det derfor
er nødvendig med en lovendring som markerer Stortingets ønske
om et høyere straffenivå for slike kriminelle.
Flertallet vil påpeke at lovforslaget
medfører at en i straffeloven får en generell
regel om straffskjerpelse ved gjentakelse, og at de fleste særbestemmelser
om slik straffeskjerpelse i loven oppheves. Det ønskes
en straffskjerpelse for gjengangere innen vinnings-, volds- og seksualforbrytelser. Flertallet er
kjent med at det vesentlige av slik kriminalitet begås
av gjengangere. Mange av dem utvikler seg til å bli notoriske
kriminelle uten respekt for andres integritet, helse eller eiendom.
Svært mange mennesker får ødelagt sine
liv av slike kriminelle.
Flertallet har merket seg at de fleste høringsinstansene
som uttaler seg er enige i forslaget om at straffen for gjengangerkriminalitet
bør skjerpes.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti mener at lovforslaget fortsatt gir domstolene
betydelig frihet i straffeutmålingen. Utmåling
av straff er å påføre andre et så alvorlig
onde at automatikk ikke bør avløse det gode dommerskjønn.
Det vil være opp til den dømmende rett å bestemme
om den skjerpede straff skal tas ut gjennom en lengre ubetinget
fengselsstraff eller om retten, for den som har passert grensen
til å få en betinget dom, i stedet gir straffeskjerpelsen
i form av en betydelig betinget fengselsstraff i tillegg til den
ubetingede del. Et slikt tillegg - som i noen tilfeller blir en
meget betydelig del - kan være en kraftig markering til
gjengangeren om å avstå fra en videre kriminell
løpebane. En slik form for gjengangerstraff vil kunne styrke
straffens individualpreventive virkning betydelig, i tillegg til
at den også vil ha en allmennpreventiv effekt.
Disse medlemmer støtter også forslaget
om utvidet prøvetid opp til fem år for gjengangere.
En utvidet prøvetid kan nettopp være påkrevd
for de gjengangere som får slike deldommer.
Når det gjelder vinningsforbrytelser, er disse medlemmer oppmerksom
på at straffeskjerpelse ved gjengangerkriminalitet kan
slå uheldig ut overfor rusmisbrukere som finansierer sitt
forbruk med kriminalitet. En rusmisbrukers straffbare handlinger
er ikke mindre straffverdig enn om den samme handling ble begått
av en rusfri person. Argumentet om den individualpreventive effekt
ved straffeskjerpelse har imidlertid ikke samme virkning i forhold
til rusmisbrukere. Disse medlemmer ser derfor positivt på at
tiltak overfor rusmisbrukere er et satsningsområde for
Regjeringen, og vil understreke at målrettede tiltak overfor
denne gruppe kriminelle er viktige for å hindre gjentakelse.
Disse medlemmer vil understreke at straffedømte
rusmisbrukere trenger behandling for sin avhengighet. Disse
medlemmer anser at også kriminalomsorgen kan brukes
som en plattform til en rehabilitering av rusmisbrukere som dømmes
til fengsel for annen kriminalitet. Det var derfor viktig at Regjeringen
i siste statsbudsjett markerte økt bruk av soning i behandlingsinstitusjon
(§ 12 soning).
Disse medlemmer vil fremheve at bruk av deldom
i gjengangertilfelle ikke skal medføre noen reduksjon i
selve straffenivået. Det vil således være
i strid med hensikten med lovendringen hvis domstolene i stedet
utmålte kortere ubetinget straff med tillegg av en betinget
del.
Disse medlemmer har merket seg at Straffelovkommisjonen
ikke ser behovet for en generell bestemmelse om straffeskjerpelse
ved gjengangerkriminalitet. Hensynet til et konsekvent og oversiktlig
lovsystem tilsier likevel etter disse medlemmers syn, at en slik
bestemmelse innføres. Spesielt er det i forhold til vinnings-,
volds- og seksualforbrytelser behov for en økning i straffenivået.
En lovendring på dette området nå, vil
etter disse medlemmers oppfatning ikke hindre at
man igjen kan drøfte dette spørsmålet
ved fremleggelsen av ny straffelov.
Når det gjelder spørsmålet om hvilke
overtredelser som skal rammes av gjengangerbestemmelsen i § 61,
så er disse medlemmer enig i at det bør være
et krav til straffeskjerpelse at den straffbare handling er av samme
art som en tidligere er dømt for. Individualpreventive
hensyn tilsier etter disse medlemmers syn også at
det er gjentagelse av samme type forbrytelse som skal sees hen til
ved gjengangerstraff. En eventuell mer generell regel om gjentagelse,
uten krav til "samme art" vil etter disse medlemmers syn
slå uheldig ut. En individualpreventiv effekt svekkes etter
hvert som årene går fra første domfellelse,
og en begrensning bakover i tid på seks år synes
derfor etter disse medlemmers syn som hensiktsmessig.
Disse medlemmer støtter forslaget om
at maksimumsstraffen i straffebudet forhøyes til det dobbelte
hvis ikke straffebudet selv bestemmer noe annet.
Hva gjelder de enkelte særlige bestemmelser om gjentakelsesstraff,
er disse medlemmer enig i at de i forhold til bestemmelsene
i straffeprosessloven §§ 192, 195, 196
og 233 beholdes.
Reglene om endringer i straffeprosessloven § 53 om
prøvetid er etter disse medlemmers syn et godt
supplement til innføringen av straffeskjerpelse ved gjentatte
lovovertredelser, og vil etter disse medlemmers mening
ha en effekt i forhold til dem som er gjengangere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti støtter ikke Regjeringas
forslag om ytterligere straffskjerping for gjentakelse av straffbare
forhold av samme art. Disse medlemmer vil fremheve
at en straffskjerping ved gjentakelse av samme type forbrytelser
allerede eksisterer for en rekke lovbrudd, herunder vinnings-, volds-
og seksualforbrytelser. I tillegg er det de siste årene
skjedd en skjerping når det gjelder gjengangerkriminalitet,
sist en høyning av konkurrenstilfellene fra 1,5 til 2 ganger
den av forbrytelsene som er begått med den høyeste
strafferammen. Disse medlemmer slutter seg derfor
til Advokatforeningens synspunkter om at de eksisterende bestemmelser
i straffeloven om straffskjerpelse ved gjentakelse er tilstrekkelig
til å fastsette riktig straff ved gjentatt kriminalitet,
også ved ønske om økt bruk av betinget
fengsel som en del av straffen.
Disse medlemmer viser til at de som vil rammes
av straffskjerpelsen i stor grad er rusavhengige personer som begår
vinningskriminalitet for å skaffe penger til rusmidler. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at den individualpreventive
effekt av straffeskjerping ved gjentakelse for denne forbrytergruppen
er illusorisk. Disse medlemmer vil fremheve at soningskøen
er stigende, jf. Revidert nasjonalbudsjett for 2003 kap. 430 der
det opplyses at soningskøen var på 2 762
dommer pr. 31. mars 2003. I tillegg opplyser Norsk Statistikk 1997-2001
at antallet fengslede pr. 100 000 innbygger er svært
mye høyere for Norge enn for de andre nordiske landene,
Sverige og Finland har ca halvparten av det norske fangetallet pr.
100 000 innbygger. Disse medlemmer vil med
dette utgangspunktet bemerke at tilnærmingen heller bør
være å få ned fangetallet i stedet for
Regjeringens bestrebelser for stadig å øke fangetallet
og dermed også soningskøene.
Disse medlemmer mener straffedømte med rusproblemer
har et spesielt behov for oppfølging under soningen. I
dagens regelverk er det en åpning for soning i behandlingsinstitusjon
gjennom § 12 i straffegjennomføringsloven.
Beklageligvis begrenser bruken av dette seg på grunn av
anstaltenes pressede økonomi, som igjen skyldes en kriminalomsorg
uten tilstrekkelige økonomiske midler. Det er nødvendig å videreutvikle § 12-soning
slik at det kan legges bedre til rette for rehabilitering av personer
med rusproblemer. Regjeringen bør også se på om
lovverket kan endres slik at det kan være mulig å idømme
behandling på institusjon som alternativ til fengselstraff.
Disse medlemmer mener at for bedre å kunne
dekke behovet for behandling under soning i fengsler, er det nødvendig
med utbygging av institusjoner og programtilbud. Disse medlemmer mener
videre at Justisdepartementet og Sosial- og Helsedepartementet sammen
må utarbeide en klarere organisering av tilbudet der innsatte
med rusproblemer får tilrettelagt rehabilitering under
soning. En generell økonomisk styrking og satsing på kriminalomsorgen
er nødvendig for å bedre kapasiteten i behandlingsinstitusjonene.
Etter disse medlemmers syn bør utfallet
av dagens lovendringer for de med rusproblemer ikke bli lengre fengselsstraff,
men reaksjon med et mer konstruktivt innhold. Domstolene bør
derfor være varsomme med å bruke straffeskjerpingsregelen
for gjengangere med store rusproblemer og som har begått
kriminalitet i tilknytning til sitt rusproblem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter
seg til Regjeringens oppfatning om at straffeskjerpingen som har
skjedd de senere år ikke alltid har vært tilstrekkelig
overfor visse gjengangere. På den bakgrunn er det naturlig
at det foretas en konkret justering av dette.
Disse medlemmer merker seg at forslaget er at
en skal kunne doble maksimumsstraffen, men at en tenker seg at den økte
delen av straffen i det vesentlige skal resultere i betingede straffer.
Disse medlemmer deler Regjeringens syn på at
det er behov for en økning av straffen for gjengangerkriminialitet.
Likevel ser disse medlemmer det som noe sendrektig å starte
med økte betingede straffer på det tidspunktet
det allerede er konstatert at vedkommende er gjengangerkriminell.
Bruken av en ekstra betinget straff som et individualpreventivt
virkemiddel bør benyttes ved starten av en potensiell kriminell
løpebane. En vil da kunne oppfordre på et tidlig
tidspunkt til å avholde seg fra fremtidig kriminell aktivitet.
Når det gjelder forhøyelse av maksimumsstraffen,
mener disse medlemmer at det er summen av de respektive
straffbare handlingene som skal straffes. Disse medlemmer finner
det underlig at innbrudd nr. 5 i praksis skal anses for å være
mindre straffbart enn innbrudd nr. 2. Kvantumsrabatten for å begå flere
lovbrudd er uforholdsmessig høy uansett om en øker
strafferammen fra maksimum 1,5 ganger til 2,0 ganger.
Derfor vil disse medlemmer fremme
følgende endring:
"Straffeloven § 61 første
ledd første setning skal lyde:
Begår en tidligere domfelt person på ny
en straffbar handling av samme art som han tidligere er dømt for,
forhøyes den maksimale straff til 30 års fengsel, hvis
ikke straffebudet selv bestemmer noe annet."
Selv om disse medlemmer ikke anser forslaget om å benytte
betingede straffer på allerede vel etablerte gjengangere
som det mest hensiktsmessige tiltaket, vil disse medlemmer likevel
støtte dette subsidiært, da det er et skritt i
riktig retning.
Disse medlemmer er ikke overbevist om at reglene
om gjentagelsesstraff skal regnes fra første kriminelle
handling etter fylte 18 år. Disse medlemmer ser
det som naturlig også her å forholde seg til den
kriminelle lavalder. Det er viktig å merke seg at ved den
helhetsvurdering som domstolene skal legge til grunn ved straffeutmålingen,
vil naturligvis en persons alder fortsatt bli tillagt den nødvendige
vekt.
Disse medlemmer ser det som et problem at ny kriminalitet
begås mens personer venter på en soningsplass.
Først og fremst er det beklagelig at Regjeringen ikke har
vist nok initiativ til å finne løsninger på å få avviklet
soningskøen.
Disse medlemmer viser i den forbindelse til de
forslag Fremskrittspartiet har fremmet i budsjett og egne private
forslag. Det er uansett uheldig for den allmenne rettsoppfatning
at en kan være vitne til at dømte kriminelle begår
ny kriminalitet etter at de har fått en rettskraftig dom
og mens de venter på soning.
Disse medlemmer mener at en allerede ved en rettskraftig
dom må være klar over de konsekvenser videre lovbrudd
vil kunne medføre. Ikke minst bør forståelsen
av at lovbrudd etter en rettskraftig dom må anses for å være
fullstendig nye lovbrudd, og ikke bare en tilfeldig følge
av de tidligere handlinger, være åpenbar. Da vil
den naturlige konsekvens være at gjengangerstraff senest
anses å gjelde fra rettskraftig dom. Dette selv om en burde
oppfattet dette også på et langt tidligere tidspunkt.
Disse medlemmer fremmer forslag om at § 61
annet ledd første setning utgår.