Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Helen Rui, Ola Røtvei og Knut Storberget, fra Høyre, Carsten Dybevig, lederen Trond Helleland og Linda Cathrine Hofstad, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og André Kvakkestad, fra Kristelig Folkeparti, Einar Holstad og Finn Kristian Marthinsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, viser til at Stortinget er bedt om å gi samtykke til godkjenning av avgjørelse fra EØS-komiteen nr. 48/2003 av 16. mai 2003 om å innlemme direktiv 2000/35/EF om kamp mot forsinket betaling i handelsforhold, i EØS-avtalen. Forslagene i proposisjonen er en oppfølging av nevnte direktiv.
Komiteen er kjent med at ulike undersøkelser viser
at forsinket betaling er et stort problem for virksomheter i Europa,
og at dette særlig gjelder for små og mellomstore
bedrifter. Direktiv 2000/35/EF gjelder kun for
forsinket betaling ved handelstransaksjoner. Etter komiteens oppfatning
er det viktig at betaling skjer til rett tid. Komiteen stiller
seg derfor positiv til internasjonalt regelverk som bidrar til nettopp
dette. Rettidig oppgjør for vareleveranser er ikke minst
viktig for å bevare og sikre arbeidsplasser.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår å endre
månedsfristen i forsinkelsesrenteloven § 2 første
ledd annet punktum, til en 30 dagers frist. Denne bestemmelsen gjelder
både i forbrukerforhold og for næringsdrivende. Komiteen mener endringen
innebærer en ubetydelig forringelse av forbrukernes rettigheter.
Den foreslåtte lovendring vil etter komiteens oppfatning
gi en praktisk og rettferdig regel. Betalingsfristens lengde vil
med dette bli lik for alle skyldnere. Komiteen støtter
forslaget til endring i lovens § 2.
Gjennom forslag til ny forsinkelsesrenteloven § 3 første
ledd første og annet punktum, følger departementet
opp direktivets bestemmelser om hvordan forsinkelsesrenten skal
fastsettes. Komiteen har merket seg at enkelte høringsinstanser
mener at å fastsette renten to ganger per år,
vil kunne skape vansker for mindre bedrifter ved innkassering av
forfalte krav. Komiteen må i denne forbindelse
legge avgjørende vekt på at direktivet ikke gir
Norge valgfrihet med hensyn til hvordan renten skal fastsettes.
Komiteen vil for øvrig bemerke at det
synes fornuftig å delegere fastsettelseskompetansen til
Finansdepartementet slik som det er forespeilet i proposisjonen.
Det er meget viktig at departementet informerer bredt og grundig
om fastsettelse av satsen for forsinkelsesrente. Komiteen ber
Regjeringen melde tilbake til Stortinget på egnet måte
hvordan dette er tenkt gjort.
Komiteen ber departementet følge med
på hvordan endringen i rentefastsettelsen slår
ut i forbrukerforhold. Dersom endringen skulle vise seg å slå uheldig
ut for forbrukerne, ber komiteen departementet om å vurdere
særregler for rentefastsettelse i forbrukerforhold.
På denne bakgrunn støtter komiteen departementets
forslag til endring i forsinkelsesrenteloven § 3.
Komiteen har merket seg at det er nødvendig med
en ny prosessregel for å oppfylle direktivets artikkel
3 nr. 5. Forslaget til ny forsinkelsesrentelov § 4 za
har fått støtte i høringsrunden fra flere
instanser, men enkelte mener en slik endring bør sees i sammenheng
med en totalrevidering av sivilprosessen. Etter komiteens mening
er det nødvendig å vedta en ny prosessregel tilsvarende
forslag til ny § 4a nå. Komiteen ber
imidlertid om at departementet evaluerer plassering og utforming
av bestemmelsen i forbindelse med utformingen av ny prosesslovgivning.
Komiteen har for øvrig ingen merknader
til de vurderinger og forslag som fremgår av proposisjonen.