Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent
Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at det i proposisjonen
foreslås å overføre finansieringsansvaret for
syketransport, herunder oppholdsutgifter og utgifter til nødvendig
ledsager for pasienter som reiser til behandling i spesialisthelsetjenesten
og kommunehelsetjenesten, fra folketrygden til de regionale helseforetaka.
Videre foreslås det at ansvaret for transport av helsepersonell
overføres til de regionale helseforetak og kommunene på en
slik måte at de regionale helseforetaka får ansvaret
for transport av helsepersonell i spesialisthelsetjenesten, mens
kommunene får ansvaret for transport av helsepersonell
i kommunehelsetjenesten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at Stortinget ved behandlinga
av statsbudsjettet for 2003 vedtok følgende:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med oppfølgingen
av Hagen-utvalget (finansieringssystemet i spesialisthelsetjenesten)
forberede overføring av finansieringen av syketransport
fra Rikstrygdeverket til de regionale helseforetakene."
Flertallet er tilfreds med at Regjeringen gjennom
fremleggelsen av Ot.prp. nr. 66 (2002-2003) følger opp
dette vedtaket.
Flertallet er opptatt av å stimulere
til behandling nær pasientens bosted når dette
både er til fordel for pasienten og kan representere reduserte
utgifter til syketransport. Flertallet mener at dagens
finansieringsordning der den instans som utløser utgifter
- i dette tilfellet spesialisthelsetjenesten - ikke samtidig har
finansieringsansvaret, kan være til hinder for rasjonelle
behandlingsløsninger og et kostnadseffektivt transporttilbud.
Flertallet viser til at utgifter til syketransport som
i dag dekkes av Rikstrygdeverket, har hatt en betydelig vekst de
siste åra. I 2002 utgjorde disse utgiftene 1,543 mrd. kroner,
og veksten i løpende kroner var på 13 prosent
fra 2001 til 2002.
Flertallet mener at ved å overføre
finansieringsansvaret til de regionale helseforetaka, vil det være
mulig å dempe denne kostnadsveksten. Flertallet viser
i denne sammenheng til tidligere gjennomførte forsøk
med ansvarsoverføring gjennom et prøveprosjekt
som ble gjennomført tidlig på 90-tallet. I dette
prosjektet overtok sju fylkeskommuner ansvaret for syketransport
på frivillig basis, og resultatet viste at det gjennomgående
var en lavere utgiftsvekst til syketransport i prøvefylkene
enn i landet for øvrig.
Flertallet viser også til at flertallet
i Hagen-utvalget som i desember 2002 la fram sin innstilling NOU
2003:1 om det framtidige finansieringssystemet i spesialisthelsetjenesten,
også foreslår at ansvaret for syketransport overføres
til de regionale helseforetaka, mens et mindretall i Hagen-utvalget
går inn for at folketrygden fortasatt skal ha ansvaret
for syketransport.
Flertallet viser videre til at et flertall av
de høringsinstansene til NOU 2003:1 som uttalte seg om syketransport
og transport av helsepersonell, stiller seg positivt til å overføre
finansieringsansvaret til de regionale helseforetaka, bl.a. gjelder
det de fem regionale helseforetaka.
Flertallet er opptatt av å legge til
rette for og stimulere til et desentralisert behandlingstilbud for pasientene
i spesialisthelsetjenesten. Gjennom en ordning der helseforetaka
får det finansielle ansvaret for syketransport, legges
det til rette for at helseforetaka må ta hensyn til de
totale kostnadene knytta til pasientbehandlingen, også de
kostnadene som relaterer seg til transport. Dermed kan det i mange
tilfelle vise seg å være økonomisk fordelaktig å opprette
eller opprettholde allerede eksisterende, desentraliserte behandlingstilbud. Flertallet mener
dette vil være til fordel for pasientene. Slik ordningen
er i dag, må mange pasienter, særlig kronisk syke,
foreta hyppige og til dels lange og slitsomme reiser for å få nødvendig
behandling. Gjennom å etablere desentraliserte behandlingstilbud
der det er faglig forsvarlig, vil en - slik flertallet ser
det - kunne oppnå en dobbelt positiv effekt. Pasientene
vil bli spart for den belastningen lange og hyppige reiser er, samtidig
som helseforetaka over tid vil kunne frigjøre midler som
ellers ville bli brukt til syketransport til direkte pasientbehandling.
Flertallets hovedbegrunnelse for å gå inn
for departementets forslag om overføring av finansieringsansvaret
av syketransporten til helseforetaka er ikke primært å spare
samfunnet for utgifter, men å frigjøre deler av
de midlene som i dag brukes til syketransport, til økt
innsats på pasientbehandling.
Flertallet registrerer at noen av høringsinstansene
gir uttrykk for at det må være mulig å gjøre
tilpasninger i dagens regelverk slik at utgifter til behandling
og syketransport kan sees i sammenheng uten å overføre
finansieringsansvaret fra folketrygden til helseforetaka. Flertallet kan
vanskelig se hvordan en kan oppnå dette uten å følge
prinsippet om at den instans som utløser utgiftene, også må ha ansvaret
for å finansiere disse.
Flere av høringsinstansene til NOU 2003:1 - ikke minst
flere pasientorganisasjoner - er opptatt av pasientenes rettigheter
til syketransport i forbindelse med en evt. overføring
av ansvaret fra folketrygden til helseforetaka. Flere av organisasjonene
påpeker i sine høringsuttalelser at rett til syketransport
skal opprettholdes som en rettighet som er uavhengig av bosted, og
noen av organisasjonene går derfor inn for at denne rettigheten
fortsatt må være knytta til folketrygdloven.
Flertallet viser til at departementet i proposisjonen
legger til grunn at det er en forutsetning for ansvarsoverføringen
at dagens rettigheter til syketransport skal videreføres
gjennom å innarbeide denne rettigheten i pasientrettighetsloven.
Flertallet vil sterkt understreke at det ikke gjennom
den foreslåtte ansvarsoverføringen må skje noen
svekkelse av pasientenes rettigheter når det gjelder nødvendig
syketransport, og forutsetter at pasientene i framtida skal ha like
klare rettigheter når det gjelder syketransport gjennom
pasientrettighetsloven som de i dagens ordning har gjennom folketrygdloven.
Flertallet viser til at trygdeetaten har etablert kjørekontorer
og transportkonsulenter rundt om i landet som har som hovedoppgave å få til
en mest mulig effektiv og samordna syketransporttjeneste. Slik flertallet ser
det, er det viktig å ta vare på og videreføre
den kompetansen som er opparbeida i kjørekontorene og hos
transportkonsulentene. Flertallet støtter
derfor departementets forslag om at de ansatte ved kjørekontorene
og transportkonsulentene i samsvar med reglene om virksomhetsoverdragelse blir
tilbudt videreføring av ansettelsesforholdet i regionale
helseforetak eller helseforetak. På denne måten
vil en nyttiggjøre seg allerede opparbeida kompetanse samtidig
som de ansatte får beholde arbeidet sitt.
På samme måte mener flertallet det
er fornuftig at de regionale helseforetaka fra 1. januar
2004 trer inn i de prisavtaler som i noen fylker er inngått med
enkelte transportører.
Flertallet er kjent med at det i flere fylker
og regioner er gjort mye godt arbeid i forhold til å samordne
ulike skyss- og transportbehov som ulike offentlige instanser innafor
et geografisk område har. Dette gir både rasjonelle
transportløsninger og betydelige samfunnsmessige gevinster
i form av økonomiske innsparinger på utgifter
til transport. Flertallet forutsetter at de regionale
helseforetaka når de nå får overført
finansieringsansvaret for syketransporten, fortsetter deltagelsen
i og videreutviklingen av slike samordningsløsninger, og
ber departementet følge opp overfor de regionale helseforetaka
at dette skjer.
Når det gjelder oppgjør med transportører
og saksbehandlings- og utbetalingstjenester, foreslår departementet
at dette fortsatt skal utføres av trygdeetaten i 2004. Flertallet er
enig i dette. Det framstår som lite hensiktsmessig at de
regionale helseforetaka skal etablere et eget forvaltningsapparat
for å håndtere saksbehandling og utbetalinger
overfor transportører og brukere. Derfor mener flertallet det
må være riktig at de regionale helseforetaka fra
2004 kjøper disse tjenestene fra trygdeetaten.
I tråd med prinsippet om at den instans som utløser
utgifter, også bør være ansvarlig for
finansieringen, foreslår departementet at utgifter til
transport av helsepersonell som i dag finansieres av folketrygden, blir
belastet de regionale helseforetaka og kommunene. Flertallet støtter
dette forslaget, men vil likevel understreke noen viktige problemstillinger
og forutsetninger.
Noen av høringsinstansene er bekymra over at kommunene
gjennom denne ordningen blir påført utgifter som
de ikke før har hatt, uten at de samtidig blir tilført
nødvendige midler til å betale disse. Flertallet har
forståelse for denne bekymringen og vil derfor sterkt understreke
at de midlene som brukes på transport av helsepersonell
i kommunene gjennom folketrygden, må overføres
fra folketrygden til kommunene for å sikre at kommunene
får det nødvendige økonomiske grunnlag
for å påta seg denne oppgaven.
Flertallet vil videre peke på de store
forskjellene mellom norske kommuner når det gjelder geografi,
avstander, bosettingsmønster og kommunikasjoner. Dette
vil medføre store forskjeller i utgifter til transport
av eget helsepersonell mellom kommuner som ellers har likt folketall.
Slik flertallet ser det, er det på denne
bakgrunn viktig at det blir tatt hensyn til slike ulikheter når
overføringene til kommunene til denne oppgaven skal foretas.
Flertallet vil også peke på at
noen kommuner samarbeider med andre instanser for å få til
samordna transportløsninger. Som et eksempel på det
kan nevnes Flora kommune i Sogn og Fjordane, som er i gang med et
samarbeidsprosjekt med Helse Førde om båttransport
der de inkluderer både ambulanse, sjuketransport og transport
av helsepersonell i det eksisterende båtrutesystemet
i regionen. Det er også tenkt inkludert andre transportbehov
som for eksempel transport til arbeid og skole.
Flertallet vil oppmuntre til slike samordna løsninger
der lokale forhold ligger til rette for det, og vil understreke
at overføring av finansiering av transport av helsepersonell
til helseforetaka og kommunene ikke må være til
hinder for slike samarbeidsløsninger.
Flertallet vil understreke at de regionale helseforetaka
må samarbeide med kommunene i planleggingen for å sikre
behovet for skyss av kommunehelsetjenestens personell. Flertallet forutsetter
at det er de regionale helseforetaka som inngår kontrakter
og står for det økonomiske oppgjøret
med båteierne og på denne måten tillegges
et hovedansvar for opprettelse og drift av ambulansebåter
som også utfører annen transporttjeneste.
Flertallet forutsetter videre at kommunene på samme
måte som i dag gis rett til å bruke disse båtene til
skyss av sitt helsepersonell, og at den enkelte kommune betaler
regionalt helseforetak for sin bruk av båtene.
Flertallet forutsetter at de regionale helseforetakas
overordna ansvar når det gjelder ambulansebåter
som også driver syketransport og transport av helsepersonell,
samt kommunenes rett til å benytte slike båter
til skyss av eget helsepersonell, presiseres i forskriftene til
loven slik det framkommer av helseministerens brev av 31. oktober
2003 til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe.
Flertallet registrerer at det er presisert i proposisjonen
at forslaget om å overføre finansieringsansvaret
for skyss av helsepersonell til kommunene og de regionale helseforetaka
kun innebærer en overføring av finansieringsansvaret
for transport av helsepersonell, og at det ikke legges opp til noen
endringer i helsepersonellets materielle rettigheter i forhold til å få dekket
sine reiseutgifter. Spørsmålet om reisegodtgjørelse
for helsepersonell reguleres i dag i folketrygdloven § 5-19.
Med hjemmel i denne bestemmelsen er det gitt nærmere retningslinjer
i "Forskrift om stønad til dekning av utgifter til skyss
i forbindelse med reise for å foreta undersøkelse
eller behandling". Denne forskriften angir vilkårene for
dekning av reiseutgifter og hvordan godtgjørelsen beregnes.
I proposisjonens forslag til ny bestemmelse i kommunehelsetjenesteloven § 5-1
er det ikke inntatt en tilsvarende forskriftshjemmel. Det er heller
ikke gitt noen begrunnelse for hvorfor det ikke skal videreføres
en forskriftshjemmel tilsvarende den man i dag har i folketrygdloven § 5-19. Flertallet antar at
dette skyldes en inkurie siden det i proposisjonen gis klart uttrykk
for at man ønsker å videreføre dagens
materielle rettigheter i forhold til å få reiseutgifter
dekket.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I lov 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i
kommunene skal § 5-1 nytt fjerde ledd lyde:
Departementet gir nærmere forskrifter
om dekning av reiseutgifter for behandlingspersonell, og kan gi
bestemmelser om dekning av reiseutgifter i andre tilfeller enn nevnt
i tredje ledd. Videre kan det gis bestemmelser om fast skyssgodtgjørelse
til behandlingspersonell.
§ 5-1 nåværende tredje ledd
blir nytt femte ledd."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan
ikke støtte Regjeringens forslag om å overføre
ansvaret for syketransporten fra folketrygden til de regionale helseforetakene. Disse medlemmer er
kjent med at det argumenteres med at det er viktig å stimulere
til behandling nær pasientens bosted når dette
både er til fordel for pasienten og en kan redusere det
offentliges utgifter til syketransport. Dette er en målsetting
som ingen er uenig i. Problemet med den endringen som foreslås
i proposisjonen, er imidlertid at det er grunn til å frykte
at ordningen "fritt sykehusvalg" kan bli begrenset, og da særlig
knyttet opp mot godkjente private aktører. Det hevdes at
dette ikke skal skje, men disse medlemmer frykter
at så lenge de regionale helseforetakene har en så presset økonomisk
situasjon som nå er tilfelle, vil dette i seg selv være
en grunn til å forsøke å begrense antallet
brukere. Dette kan gjøres på flere måter
selv om en har en lovfestet rett til fritt sykehusvalg. Dette kan
skje ved at det ikke gis god nok informasjon om de alternativer
som finnes, eller at man for eksempel forsøker å overtale
pasienten til å velge et annet sykehus enn det som var ønsket.
Det er også grunn til å frykte at økonomiske
innsparingstiltak kan settes foran hensynet til hvilket transportmiddel
som er i samsvar pasientens helse og interesse.
Disse medlemmer er av den oppfatning at man ved
overføring av ansvaret for syketransporten til de regionale
helseforetakene er mer interessert i å få redusert
utgiftene på dette området enn å sikre
pasientene en reell valgfrihet blant sykehustjenester. Disse
medlemmer vil sørge for at pasientene i fremtiden
skal ha et reelt fritt sykehusvalg og en akseptabel reisemåte
tilpasset den enkeltes behov. Dette gjøres best ved at
ansvaret for syketransport fortsatt skal være regulert
i folketrygden og administrert av trygdeetaten.
Disse medlemmer vil også påpeke
at dersom Regjeringens forslag blir vedtatt, så vil dette medføre
at pasientene mister en rettighet de i dag har i henhold til folketrygden.
Disse medlemmer vil stemme imot proposisjonens
forslag om å overføre ansvaret for syketransport
og reiseutgifter for helsepersonell til de regionale helseforetakene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at dagens ordning med deling
av finansieringsansvar for syketransport og finansiering av helsetjenester
har ført til unødvendig lange reiser for pasienter
i enkelte tilfeller. Landsforeningen for nyrepasienter og transplanterte
påpekte i sin høringsuttalelse til sosialkomiteen
at lang reisetid gir betydelige tilleggsbelastninger for denne pasientgruppen
i tillegg til at kostnadene blir unødvendig høye. Flertallet vurderer
at Regjeringens forslag vil legge til rette for et mer desentralisert helsetilbud
når dette er til fordel for pasientene.
Flertallet viser videre til at pasientrettighetsloven § 2-4
gir pasientene rett til å velge sykehus. Regjeringen har
i Ot.prp. nr. 63 (2002-2003) foreslått å utvide
pasientens rett til valg av sykehus til også å omfatte
private sykehus som de regionale helseforetakene har avtaler med.
Videre er valgfriheten foreslått utvidet til å gjelde
for barne- og ungdomspsykiatrien. Flertallet påpeker
at retten til fritt sykehusvalg ikke kan begrenses av økonomiske
hensyn i forhold til syketransport. Det forutsettes at de regionale
helseforetakene lojalt forholder seg til dette, samt at plikten
til å veilede pasientene om deres rettigheter blir ivaretatt.
Slik det fremgår av Regjeringens forslag, skal pasientenes
rettigheter i forhold til dekning av transportutgifter videreføres
uendret.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet vil sterkt understreke følgende
forutsetninger for å endre finansieringsansvaret for syketransport
og reiseutgifter til helsepersonell:
Pasienten må få det
beste tilbudet til behandling og reisetilbud til denne behandlingen
uavhengig av kostnad.
Helseforetakene og kommunene må bli tilført økonomi
slik at transporttilbudene kan opprettholdes og utvikles, ikke minst
kvalitativt, i alle deler av landet. Ulikhet når det gjelder
geografi og bosetting, skal ikke ramme pasienten og dens pårørende.
Derfor må det i statens tilskuddsordninger klart kompenseres
for ulike avstands- og bosetttingsforhold.
Etablerte ordninger som er fleksible og fungerer godt lokalt
bl.a. i samarbeid med drosjenæringen, bør i størst
mulig grad videreføres og utvikles.
Etter disse medlemmers mening må det også være
en klar forutsetning at all transport som er knyttet til spesialisthelsetjenestene,
blir finansiert av helseforetakene. I det siste er det skapt usikkerhet omkring
dette, bl.a. gjelder det ambulansetjenesten i Finnmark. Videre er
det etter disse medlemmers mening en klar forutsetning
at der spesialisthelsetjenesten er med i behandlingstilbudet, skal
finansieringsansvaret for transport og reiseutgifter dekkes av helseforetakene.
Dette må også gjelde for enogenhalvlinjetjenesten
og de såkalte distriktsmedisinske sentrene.