Jeg viser til brev av 18. november 2003 fra Sosialistisk Venstrepartis
stortingsgruppe.
Da Stortinget vedtok at staten skulle overta de fylkeskommunale
sykehusene og at de skulle organiseres som foretak, ble det samtidig
vedtatt en bestemmelse i helseforetaksloven § 5 første
ledd som gjør forvaltningsloven gjeldende for foretakenes
virksomhet. Det vil si at forvaltningsloven gjelder for sykehusenes
virksomhet i samme utstrekning etter at de ble omdannet til helseforetak
som da de var organisert som fylkeskommunale forvaltningsorganer.
På grunn av den nye tilknytningsformen, ville en del av de
forvaltnings- og myndighetsoppgavene som tidligere var blitt utført
av helsesjefens etat i fylkeskommunen, og som ble regulert av forvaltningsloven,
bli tillagt foretakene. Det ble lagt til grunn at forvaltningslovens
generelle regler i utgangspunktet også burde gjelde for
foretakenes saksbehandling av administrative saker.
I Ot.prp. nr. 12 (1998-99) Lov om pasientrettigheter, ble det
foreslått at forvaltningslovens regler om behandling av
saker om enkeltvedtak og klage skulle gjelde så langt de
passer for fylkeslegens behandling av klagesaker. Bakgrunnen for
at det var nødvendig å gjøre forvaltningslovens
regler tilsvarende gjeldende i en lovbestemmelse er forklart i proposisjonen:
”Tradisjonelt sett har helseretten ikke vært
ansett for myndighetsutøvelse i forvaltningsrettens forstand.
I forvaltningslovens forarbeider er det forutsatt at bl.a. tjenesteyting
i forbindelse med undervisning og helsetjeneste ikke skjer som utøvelse
av offentlig myndighet. Helsetjenestene er således ansett
som serviceytelser, som faller utenfor forvaltningslovens anvendelsesområde.”
Forslaget ble fulgt opp av Stortinget ved vedtakelsen av pasientrettighetsloven § 7-6.
Det har altså ikke vært forutsatt at forvaltningsloven
skulle gjelde i forbindelse med tjenesteytingen, det vil si i det
kliniske arbeidet, i pasient/helsepersonell situasjoner.
I helselovgivningen, herunder pasientrettighetsloven, er det
tatt inn regler som skal fremme pasientenes rettssikkerhet og som
er tilpasset pasientenes særskilte interesser og behov.
Som eksempler kan nevnes spesialisthelsetjenestelovens bestemmelser om
informasjon, jf. § 4-11, og taushetsplikt, jf. § 6-1. I
pasientrettighetsloven er det bestemmelser om pasientens rett til
medvirkning og samtykke, rett til informasjon, rett til innsyn i
journal og klagerett. I det regelverket som gjelder for psykiatrien
er det dessuten gitt regler som er tilpasset de særskilte
behovene på dette tjenesteområdet.
Helselovgivningen har også regler som sikrer pasienten
tilgang til både vurderingsgrunnlaget og avgjørelsene
som helsetjenesten har truffet i forbindelse med vurdering av pasientens
helsetilstand etter pasientrettighetsloven § 2-2. I helsepersonelloven §§ 39 og
40 er det for eksempel gitt regler om plikt til å føre pasientjournal
og krav til journalens innhold. I Forskrift om pasientjournal har
departementet fastsatt omfattende bestemmelser om hva journalen
skal inneholde. Pasientrettighetsloven § 5-1 gir pasienten rett
til innsyn i journalen. Disse reglene sikrer pasienten tilgang til
de medisinske vurderingene som ligger til grunn for avgjørelsen
om til rett til nødvendig helsehjelp og vil også gjelde
ved fastsettelse av den foreslåtte behandlingsfristen.
Denne informasjonen vil også gi pasienten grunnlag for
eventuelt å fremme klage til fylkeslegen over sykehusets
avgjørelser. Det sammendraget av journalopplysningene (epikrise) som
etter journalforskriften skal utarbeides og sendes henvisende lege,
vil også kunne danne grunnlag for vurdering av klage til
fylkeslegen.
I Ot.prp. nr. 12 (1998-99) om pasientrettighetsloven fremgår
videre:
”Standpunktet om at forvaltningsloven ikke gjelder
for helsetjenester har vært kritisert, særlig
med hensyn til de rettssikkerhetsgarantiene forvaltningsloven representerer.
Etter ordlyden i forvaltningsloven § 2 er vedtak avgjørelse ”som
generelt eller konkret er bestemmelsen for rettigheter eller plikter
til private personer”. En rekke av de avgjørelser
som treffes daglig i helsevesenet kan sies å omfattes av denne
definisjonen, og det har derfor vært hevdet at forvaltningsloven
bør gjøres gjeldende overfor helsetjenesten.”
Departementet mener at denne kritikken er mindre berettiget etter
at pasientrettighetsloven og de øvrige helselovene ble
vedtatt i 1999. Det vises i den forbindelse bl.a. til ovenfor nevnte
bestemmelser som tar sikte på å ivareta pasientenes
rettssikkerhet. Når spørsmålet om forholdet
mellom pasientrettighetslovens bestemmelser om rett til nødvendig
helsehjelp og forvaltningslovens bestemmelser om vedtak ikke er
omtalt i Ot.prp. nr. 12 (1998-99) skyldes det at denne bestemmelsen
kom inn i loven i forbindelse med Stortingets behandling av proposisjonen.
Til tross for at uttalelsene i Ot.prp. nr. 12 (1998-99) kan peke
i retning av at helsetjenester anses som serviceytelser, er det
gode grunner for å hevde at en avgjørelse av om
en pasient har rettslig krav på nødvendig helsehjelp
etter pasientrettighetsloven § 2-1, oppfyller vilkårene
for å være et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2.
Det samme antas å ville gjelde fastsettelse av en individuell
frist for å yte helsehjelp som foreslått i Ot.prp.
nr. 63 (2002-2003). Etter at denne proposisjonen ble fremlagt, er
spørsmålet om hvorvidt forvaltningslovens regler
gjelder for enkeltvedtak som treffes i helsetjenesten, tatt opp
fra flere hold i tilknytning til forslaget om individuell frist. Problemstillingen
omfatter imidlertid også vedtak om rett til nødvendig
helsehjelp etter gjeldende rett.
Departementets vurdering har vært at forvaltningslovens
saksbehandlingsregler i all hovedsak ikke gjelder fordi helselovgivningen
langt på vei har egne ”saksbehandlingsregler”,
jf. ovenfor. Det er et generelt prinsipp for lovtolkning at spesiallovgivning gjelder
foran generell lovgivning (lex specialis).
Dersom man allikevel skulle komme til at forvaltningslovens saksbehandlingsregler
i sin helhet skal gjelde når det vurderes om pasienten
har rett til nødvendig helsehjelp og ved fastsettelse av
behandlingsfrist, ville i så fall de særlige saksbehandlingsreglene
i forvaltningslovens kapittel IV og V komme til anvendelse. Det
ville si at disse avgjørelsene skulle begrunnes i samsvar
med forvaltningsloven § 24. Den som foretar vurderingen,
kunne la være å begrunne vedtaket samtidig med
at avgjørelsen treffes dersom det ikke var grunn til å tro
av pasienten ville være misfornøyd med avgjørelsen.
Det ville normalt være tilfellet dersom pasienten gis en
rett til nødvendig helsehjelp. Selv om det fastsettes en
frist for når pasienten senest skal ha helsehjelp, må man
regne med at mange pasienter mener at behandlingen bør foretas
tidligere. Det vil si at det ikke er grunn til å tro at
pasienten er fornøyd med fastsettelse av fristen og at
avgjørelsen derfor måtte gis en samtidig begrunnelse.
Dersom pasienten ikke vurderes å ha et rettslig krav
på helsehjelp, men bare vil få et tilbud om helsehjelp
så langt det regionale helseforetakets ressurser tillater
det, måtte denne avgjørelsen i så fall
gis en samtidig begrunnelse, med mindre begrunnelsen ikke kunne
gis uten å røpe opplysninger som parten etter § 19
ikke har krav på å bli kjent med. Det vil si opplysninger
som det av hensyn til hans helse eller hans forhold til personer
som står ham nær, måtte anses utilrådelig
at han fikk kjennskap til.
Departementet antar at et stort antall av de pasientene som henvises
til spesialisthelsetjenesten for vurdering av elektiv behandling,
etter dette ville ha krav på en samtidig begrunnelse. Begrunnelsen
måtte nevne de faktiske forhold som vedtaket bygger på. Det
ville i disse tilfellene si at de medisinskfaglige undersøkelsene
som er foretatt skulle omtales. I tillegg måtte det vises
til de regler vedtaket bygger på. Det vil si at det måtte
vises til pasientrettighetsloven § 2-1 og forskrift om
prioritering av helsetjenester og rett til helsehjelp. I den grad
det er nødvendig for å sette pasienten i stand
til å forstå vedtaket, måtte begrunnelsen
gjengi innholdet av disse reglene. Det ville det nok i stor grad
være behov for i disse tilfellene. Videre måtte
begrunnelsen gjengi den problemstillingen som avgjørelsen
bygger på. I tillegg fastsetter forvaltningsloven § 25
at de hovedhensyn som har vært avgjørende for
utøvelsen av skjønnet bør nevnes.
Avhengig av pasientens tilstand og den behandlingen det kan være
aktuelt å gi, ville en beskrivelse av det faktiske grunnlaget
for avgjørelse om rett til og frist for nødvendig
helsehjelp kunne bli omfattende og komplisert, ikke minst fordi
begrunnelsen ikke kan gis med medisinskfaglige termer dersom pasienten
skal kunne forstå den. Det samme ville være tilfellet
når det gjelder utøvelsen av det medisinskfaglige
skjønnet som ligger til grunn for avgjørelsen,
ikke minst avgjørelsen av når medisinsk forsvarlighet
tilsier at helsehjelpen må gis. De vurderingskriteriene som
prioriteringsforskriften gir anvisning på, er i seg selv
kompliserte. Dette medfører at begrunnelsen for avgjørelsen
av rettighetsspørsmålet også ville bli svært
komplisert dersom den skulle tilfredsstille forvaltningslovens saksbehandlingsregler
i tillegg til de særlige reglene som er gitt for journalføring
og utarbeidelse av epikrise i helselovgivningen.
Saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven er tilpasset tradisjonell
myndighetsutøvelse og forvaltningsvirksomhet, ikke klinisk
arbeid i helseinstitusjoner. Dersom forvaltningsloven saksbehandlingsregler
skulle gjøres gjeldende, ville dette kreve mye ressurser
og ”stjele” ressurser fra det medisinskfaglige
arbeidet og føre til en uønsket ”byråkratisering” av helsetjenesten.
At det ville bli vanskelig for helsepersonellet å vurdere
i hvilke tilfeller forvaltningslovens regler ville gjelde i tillegg
til helselovgivningens saksbehandlingsregler, ville øke
dette problemet.
Departementet er som omtalt ovenfor av den oppfatning at forvaltningslovens
saksbehandlingsregler i all hovedsak ikke gjelder og ikke
bør gjelde. Pasientens rettssikkerhet vil bli ivaretatt
gjennom de bestemmelser som er tatt inn i helselovene, jf. særlig lovforslagets § 2-2
2. ledd og bestemmelsen om rett til informasjon og journalinnsyn,
se ovenfor. Når det nå er reist tvil om forvaltningslovens
anvendelse på dette område mener jeg at det er
nærliggende å vurdere om det eksplisitt bør
gjøres unntak for forvaltningsloven for så vidt
gjelder vedtak etter pasientrettighetsloven §§ 2-1
og 2-2.