Straffeloven § 281 første ledd retter
seg mot "en skyldner som under konkurs, offentlig akkordforhandling
eller annen forhandling om gjeldsordning etter regler som er gitt
ved lov, ved fortielse eller uriktige opplysninger eller på annen
måte søker å unndra noen av sine eiendeler
fra å tjene til dekning for fordringshaverne, eller uriktig
oppgir eller vedkjenner seg forpliktelser."
Straffelovrådet foreslår å omformulere
gjerningsbeskrivelsen i straffeloven § 281 første
ledd første punktum, slik at bestemmelsen ikke lenger skal
rette seg mot den som "søker å" unndra eiendeler fra
fordringshaverne. Det nåværende kravet om boforringelsesforsett
harmonerer etter rådets oppfatning dårlig med
skyldkravet grov uaktsomhet, og foreslås erstattet av et
krav om at skyldneren foretar en "handling som er egnet til å forhindre
at noen formuesgoder tjener til dekning eller utnyttelse for fordringshaverne".
Rådet viser til at dette på vanlig måte også vil
innbefatte unnlatelser. Alternativet "utnyttelse" er en tilføyelse
i forhold til gjeldende rett, og tar sikte på å gjøre
det straffbart for skyldneren å foreta handlinger som er
egnet til å svekke eller eliminere fordringshavernes muligheter
for å utnytte de kontraktene boet har rett til å tre
inn i etter dekningsloven. Straffelovrådet foreslår
også uttrykket "sine eiendeler" endret til "noen formuesgoder".
I Straffelovrådets utkast til straffeloven § 281
første ledd nytt annet punktum foreslår rådet
tatt inn en bestemmelse om at straffebudet også skal ramme
en skyldner som under konkurs unnlater å bidra til at formuesgoder som
befinner seg utenfor riket, gjøres tilgjengelig for fordringshaverne.
Straffelovrådet foreslår for øvrig at
skyldkravet i § 281 endres til forsett eller grov uaktsomhet,
og at § 283 oppheves som overflødig. Straffeloven § 281
tredje ledd foreslås omformulert til en bestemmelse om
grove overtredelser av første og annet ledd, og strafferammen
for grove overtredelser foreslås hevet til bøter
eller fengsel inntil seks år, uavhengig av om det er utvist
forsett eller grov uaktsomhet.
Mange av høringsinstansene har synspunkter på redigeringen
av utkastet til § 281. Det er bred enighet om
at bestemmelsen bør forenkles rent teknisk, fortrinnsvis
ved å splitte den opp i flere straffebud. Høringsinstansene
er stort sett positive til endringsforslagenes materielle innhold.
Departementet foreslår at handlinger som nevnt i straffeloven § 281
første ledd skilles ut i et eget straffebud. Dette vil
gi mindre omfangsrike bestemmelser og gjøre det enklere å plassere
straffebudene kronologisk etter gangen i en konkurssak, noe som
bidrar til et lettere tilgjengelig regelverk. Denne type handlinger
skiller seg dessuten vesentlig fra andre gjeldsforbrytelser ved
at de er gjennomført til tross for de rådighetsbegrensningene
som gjelder under fellesforfølgning. Den nye bestemmelsen
foreslås av hensyn til kronologien i kapitlet flyttet til § 285.
Som etter gjeldende rett foreslår departementet at den
skal komme til anvendelse på handlinger som foretas etter at
det er åpnet konkurs eller gjeldsforhandling. Departementet
er enig i at forsøk på unndragelse ikke bør
regnes som fullbyrdet overtredelse. Etter departementets syn bør
det komme klarere til uttrykk at skyldnerens passivitet kan rammes.
Med unntak av enkelte små, språklige justeringer,
slutter departementet seg ellers til den foreslåtte omformuleringen av
gjerningsbeskrivelsen. Departementet er enig i at det er hensiktsmessig
at begrepet "eiendel" erstattes med "formuesgode", slik at det gjøres
klart at straffebudet rammer unndragelser mv. av alt fordringshaverne
kan ta beslag i. Departementet er videre enig i at oppregningen
i § 281 første ledd bør suppleres med
et alternativ om at skyldnerens opptreden er til hinder for at formuesgodene
tjener til fordringshavernes "utnyttelse". Dette vil gi et strafferettslig
vern for fordringshavernes muligheter til å utnytte de
kontraktene boet har rett til å tre inn i etter dekningsloven.
I tråd med gjeldende rett og Straffelovrådets
forslag, foreslår departementet at grove overtredelser skilles
ut i et eget ledd med en egen strafferamme på bøter
eller fengsel inntil seks år. For vanlige overtredelser
foreslås det en strafferamme på bøter
eller fengsel inntil tre år. Departementet er enig i at
også grovt uaktsomme handlinger bør rammes, men
mener at strafferammen da bør begrenses til bøter
eller fengsel inntil tre år, også når
overtredelsen er grov.
Straffeloven § 281 annet ledd retter seg mot
"en skyldner som, skjønt han ikke vil kunne tilfredsstille alle
fordringshavere, ved gave, salg til underpris, ødeleggelse,
beskadigelse eller på annen måte søker å unndra
noen av sine eiendeler fra å tjene til dekning for fordringshaverne".
Det er et grunnleggende vilkår i § 281
annet ledd at skyldneren er eller blir insolvent ved handlingen.
Straffeloven § 281 annet ledd har mye til felles med § 285
annet ledd, som også retter seg mot insolvente skyldneres
formuesforringende handlinger. Den lavere strafferammen, sammenholdt
med omtalen i forarbeidene, gir imidlertid uttrykk for at det er de
noe mindre alvorlige boforringelsestilfellene man tar sikte på å ramme
med denne bestemmelsen.
I sitt utkast til § 281 annet ledd foreslår
Straffelovrådet å utvide insolvensvilkåret
til også å omfatte situasjoner hvor skyldneren
står i påtakelig fare for å bli insolvent.
I tillegg foreslås det en uttrykkelig lovfesting av det
alternative vilkåret om at skyldneren ved handlingen blir
insolvent. Insolvensvilkåret i § 281
annet ledd foreslås supplert med en presumsjonsregel som
i realiteten fremstår som en omvendt bevisbyrderegel. Videre
foreslår Straffelovrådet at det ikke lenger skal
være et vilkår i straffeloven § 281
annet ledd at handlingen rammer kreditorfellesskapet. Straffelovrådet
foreslår også en omformulering av gjerningsbeskrivelsen
i straffeloven § 281 annet ledd første
punktum, slik at bestemmelsen ikke lenger skal rette seg mot den
som "søker å" unndra eiendeler fra fordringshaverne.
I Straffelovrådets utkast til § 281 annet ledd
første punktum foreslås gjerningsbeskrivelsen
utvidet med et alternativ om boforringelse i form av gjeldsøkning.
Straffelovrådet foreslår for øvrig at
skyldkravet i § 281 endres til forsett eller grov
uaktsomhet, og at § 283 oppheves som overflødig.
Straffeloven § 281 tredje ledd foreslås omformulert
til en bestemmelse om grove overtredelser av første og
annet ledd, og strafferammen for grove overtredelser foreslås
hevet til bøter eller fengsel inntil seks år,
uavhengig av om det er utvist forsett eller grov uaktsomhet. Straffeloven § 285
annet ledd foreslås opphevet. Rådet foreslår
også å oppheve § 283 a første
ledd nr. 2, fordi det ikke vil ha noen selvstendig betydning ved
siden av utkastet til § 281 annet ledd.
Mange av høringsinstansene har synspunkter på redigeringen
av utkastet til § 281. Det er bred enighet om
at bestemmelsen bør forenkles rent teknisk, fortrinnsvis
ved å splitte den opp i flere straffebud. Også forslaget
om å utvide insolvensvilkåret i § 281
annet ledd har fått bred tilslutning i høringsrunden.
Det samme gjelder den foreslåtte presumsjonsregelen om insolvens
ved brudd på regnskapslovgivningen.
Departementet foreslår at handlinger som nevnt i straffeloven § 281
annet ledd skilles ut i et eget straffebud, men foreslår
at dette slås sammen med bestemmelsen om eksekusjonshindring.
Dette vil gjøre det enklere å plassere straffebudene
kronologisk etter gangen i en konkurssak, noe som bidrar til et
lettere tilgjengelig regelverk. Departementet er også enig
i at § 285 annet ledd kan oppheves som overflødig. Den
nye bestemmelsen foreslås av hensyn til kronologien i kapitlet
flyttet til § 283. Departementet støtter
den foreslåtte utvidelsen av insolvensvilkåret.
Det samme gjelder forslaget om at bestemmelsen ikke bare skal verne
kreditorfellesskapet, men også enkeltstående kreditorer.
Departementet er videre enig i at forsøk på formuesforringelse
ikke bør regnes som fullbyrdet overtredelse. Departementet
er også enig i at det er hensiktsmessig at begrepet "eiendel"
erstattes med "formuesgode". Etter departementets oppfatning kan
imidlertid gjerningsbeskrivelsen forenkles vesentlig i forhold til
Straffelovrådets utkast til § 281 annet
ledd. Ved utformingen av lovteksten må hensynet til enkelhet
avveies mot hensynet til presisjon. Slik departementet ser det,
vil begge hensyn bli rimelig ivaretatt ved at gjerningsbeskrivelsen
utformes i tråd med det parallelle straffebudet om boforringelse ved
konkurs og gjeldsforhandling etter loven. I motsetning til Straffelovrådet
mener departementet at bestemmelsen bør suppleres med et
vilkår om at handlingen må ha vært uforsvarlig.
Departementet mener det er uheldig om ordlyden i et straffebud rekker
lenger enn tilsiktet slik at det blir nødvendig med innskrenkende
tolkning. Den foreslåtte presumsjonsregelen for de tilfellene
hvor manglende regnskapsføring umuliggjør en konstatering
av at det økonomiske vilkåret er oppfylt, er i
realiteten en omvendt bevisbyrderegel. I utgangspunktet vil en slik
regel være i strid med det grunnleggende strafferettslige
prinsippet om at enhver rimelig tvil skal komme den tiltalte til
gode. Slike regler kan og bør bare brukes når
de fremstår som absolutt nødvendige, og når
dette ikke går på bekostning av den tiltaltes
rettssikkerhet. I dette tilfellet kreves det imidlertid at regnskapsreglene er
overtrådt på en grovt klanderverdig måte,
og i den forbindelse er det de vanlige bevisbyrdereglene som gjelder.
Simpelt uaktsomme regnskapsovertredelser vil være straffbare
isolert sett, men presumsjonsregelen forutsettes altså bare å komme
til anvendelse når uaktsomheten er grov. Dette gjør åpenbart
betenkelighetene mindre, særlig fordi det skal relativt
mye til for at uaktsomheten vil bli regnet som grov. Skyldneren
vil normalt være klar over at konsekvensene av regnskapsovertredelser
ofte blir større i en uoversiktlig økonomisk situasjon.
Dette tilsier at skyldnerens aktsomhetsnivå skjerpes. Hvis
regnskapsplikten likevel misligholdes på en grovt uaktsom
måte, er skyldneren den nærmeste til å bære
risikoen for at de mangelfulle regnskapene gjør det umulig å ta
standpunkt til om vedkommende var, ble eller stod i påtakelig fare
for å bli insolvent ved den aktuelle disposisjonen. Departementet
støtter på denne bakgrunn den foreslåtte
presumsjonsregelen, og viser til at også høringsinstansene
ga bred støtte til en slik regel. I tråd med gjeldende
rett og Straffelovrådets forslag foreslår departementet
at grove overtredelser skilles ut i et eget ledd med en egen strafferamme
på bøter eller fengsel inntil seks år.
For vanlige overtredelser foreslås det en strafferamme
på bøter eller fengsel inntil tre år.
Departementet er enig i at også grovt uaktsomme handlinger
bør rammes, men mener at strafferammen da bør
begrenses til bøter eller fengsel inntil tre år,
også når overtredelsen er grov.
Komiteen har merket seg at departementet
vil videreføre straffeloven § 281 første
ledd i ny § 285. Forslaget innebærer
i det vesentligste en videreføring av gjeldende rett. Det
presiseres imidlertid at skyldnerens passivitet og handlinger som
er egnet til å forhindre at formuesgoder tjener til utnyttelse
for fordringshaverne, kan rammes av straffebudet. Forsøk på kreditorunndragelse
vil dessuten ikke bli å regne som en fullbyrdet overtredelse
etter ny § 285, men må i stedet vurderes
etter de alminnelige reglene i straffeloven §§ 49
flg.
Komiteen støtter forslaget til ny § 285
og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen viser videre til at i proposisjonen foreslår
departementet å videreføre § 281
annet ledd i ny § 283. Straffeloven § 285
annet ledd foreslås opphevet. Forsøk på brudd
på ny § 283 foreslås sanksjonert
etter lovens §§ 49 flg. Komiteen har
merket seg at ny § 283 i hovedsak er en videreføring
av gjeldende rett, men presumpsjonsregelen i første ledd bokstav
b annet punktum er ny. Etter komiteens oppfatning
er det hensiktsmessig å innta en slik presumpsjonsregel
i straffeloven. Komiteen har i sin vurdering lagt
vekt på at høringsinstansene ga bred støtte
til en slik regel.
Komiteen støtter forslaget til ny § 283
og har ingen ytterligere merknader.