Ved Stortingets anmodningsvedtak nr. 351 (2003-2004) ble Regjeringen
bedt om innen 1. juni 2004 å legge frem forslag
til lovhjemmel som utvider rapporteringsplikten til Sentralskattekontoret
for utenlandssaker til å gjelde alle utenlandske arbeidstakere
innen alle bransjer. Det ble forutsatt at det kunne gjøres
unntak fra rapporteringsplikten.
Den rapporteringsplikten det er vist til i Stortingets vedtak
er hjemlet i ligningsloven 13. juni 1980 nr. 24 § 6-10
nr. 1-3.
Formålet med denne særskilte, avgrensede opplysningsplikten
er i første rekke at skattemyndighetene skal få bedre
kontroll med utenlandske foretak og arbeidstakere som opererer her
i riket eller på kontinentalsokkelen.
En utvidet rapporteringsplikt som foreslått av Stortinget
vil gi skatteetaten en bedre oversikt over utenlandske arbeids-
og oppdragstakere i Norge. Det vil gjøre det lettere å finne
dem som er skattepliktige til Norge, og rapporteringsplikten vil
således være et virkemiddel i kampen mot skatte-
og avgiftsunndragelser og svart arbeid.
Lovbestemmelsen foreslås endret slik at rapporteringsplikten
ikke lenger begrenses til å gjelde oppdrag på kontinentalsokkelen
eller på plass for bygge- eller monteringsarbeid i riket.
Dette gjøres ved at henvisningen til bygge- eller monteringsarbeid
fjernes. Bestemmelsen vil da gjelde generelt innen alle bransjer
i riket og på kontinentalsokkelen, og i utgangspunktet
pålegges samtlige næringsdrivende og offentlige
organ som har gitt noen et oppdrag, plikt til å gi ligningsmyndighetene
nærmere angitte opplysninger om oppdraget og om oppdragstakere
og arbeidstakere i tilknytning til oppdraget.
Dagens rapporteringsplikt for så vidt gjelder oppdrag
på plass for bygge- eller monteringsarbeid i riket er begrenset
til å gjelde oppdrag til personer bosatt i utlandet eller
selskaper hjemmehørende i utlandet, jf. forskrift 30. desember
1983 nr. 1980 om oppdragsgivers og oppdragstakers opplysningsplikt.
Begrensningen av rapporteringsplikten til å gjelde personer bosatt
i utlandet eller selskaper hjemmehørende i utlandet videreføres
i forskrift med hjemmel i ligningsloven § 6-16
jf. § 6-10 for så vidt gjelder oppdrag
i riket. For oppdrag på kontinentalsokkelen vil rapporteringsplikten
ikke være begrenset til å gjelde oppdrag til personer
bosatt i utlandet eller selskaper hjemmehørende i utlandet.
Stortinget har forutsatt at det kan gjøres unntak fra
rapporteringsplikten. Det er tale om en rapporteringsplikt av hensyn
til skatte- og avgiftskontrollen, og departementet legger til grunn
at rapporteringsplikten i første rekke bør knyttes
til bransjer hvor man har grunn til å tro at det kan være
behov for kontrolltiltak i forhold til utenlandske arbeids- og oppdragstakere.
Det bør unngås å pålegge arbeids-
og oppdragsgivere unødvendige rapporteringsbyrder. Unntak
for rapporteringsplikten bør kunne gis i forhold til arbeids-
og oppdragsforhold hvor man ikke har noen indikasjoner på at
skatte- og avgiftsunndragelser knyttet til utenlandske arbeids-
og oppdragstakere er et problem. På grunn av den begrensede
tid som har vært til rådighet, har Finansdepartementet ikke
hatt anledning til å utrede og ta stilling til hvilke unntak
som eventuelt bør gjøres fra rapporteringsplikten.
Departementet forutsetter at de som blir rapporteringspliktige
ved den foreslåtte utvidelsen av rapporteringsplikten etter
ligningsloven § 6-10 nr. 1-3 skal omfattes av
de samme sanksjonsregler som dagens rapporteringspliktige.
Departementet foreslår at lovendringen trer i kraft
1. oktober 2004.
Med hensyn til de administrative konsekvensene av lovforslaget,
vises det til at en utvidelse av rapporteringsplikten antas å medføre
en tredobling av antallet registreringspliktige. Hver registreringspliktig
vil normalt rapportere opplysninger om flere arbeids- og oppdragstakere.
Sentralskattekontoret for utenlandssaker har per i dag ikke et
elektronisk system som omfatter både elektronisk rapportering
og mottak av slike opplysninger. I starten må det derfor
foretas manuell behandling av de innkomne opplysningene. Lønnskostnadene
og driftskostnadene er beregnet til kr 6 400 000
per år. I tillegg kommer etableringskostnader med kr 560
000.
Utgifter som påløper i 2004 vil bli dekket
innenfor vedtatt budsjett for skatteetaten. Regjeringen vil komme
tilbake til de bevilgningsmessige konsekvensene for 2005 i forbindelse
med budsjettframlegget til høsten.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Innst. O. nr. 64 (2003-2004).
Flertallet slutter seg til Regjeringens forslag til
lovregulering.
Flertallet er enig med departementet i at utvidelsen
av rapporteringsplikten både skal omfatte arbeidstakere
og oppdragstakere. Flertallet er enig i at pålegget
bare skal gjelde næringsdrivende og offentlige organer.
Flertallet er enig i at det må vurderes
om reglene om rapportering til arbeidsgiver-/arbeidstakerregisteret
bør endres tilsvarende for å unngå dobbeltrapportering.
Flertallet har merket seg anslaget for etatens økte
driftskostnader. Flertallet antar imidlertid at lovendringen
også vil kunne redusere omfanget av skatte- og avgiftsunndragelser
og med det øke statens inntekter.
Komiteen viser til at det arbeides
med å gå over til elektronisk rapportering til
skattemyndighetene. Komiteen forutsetter at departementet
tar initiativ til å fjerne 14-dagersfristen så snart
elektronisk rapportering er innført.