Departementet mener at loven bør ha en formålsbestemmelse
om høy sysselsetting og lav arbeidsledighet. Loven må hjemle
en offentlig arbeidsmarkedsetat og definere dens hovedoppgaver.
Det bør lovfestes at Aetat har ansvaret for gjennomføringen av
arbeidsmarkedspolitikken, herunder å bistå arbeidssøkere
med å få jobb, bistå arbeidsgivere med å skaffe
arbeidskraft samt forebygge og dempe skadevirkningene av arbeidsløshet.
Loven bør også angi de viktigste virkemidlene som
kan anvendes overfor ulike brukergrupper. Departementet foreslår å ta
inn en hjemmel for departementet til å bestemme at lovens
virkemidler kan anvendes utenfor landets grenser når dette
er hensiktsmessig for å fremme lovens mål.
Aetats ansvar for å forvalte dagpenger under arbeidsløshet
og ytelser under yrkesrettet attføring i henhold til folketrygdloven
kapittel 4 og 11, videreføres. Det foreslås også at
det skal gå fram av loven at Aetat skal føre kontroll
med forvaltningen av disse ytelsene.
De fleste av Aetats oppgaver og tjenester vil gjelde overfor
registrerte arbeidssøkere og overfor arbeidsgivere i visse
sammenhenger, se nærmere nedenfor under pkt. 6, 7 og 8.
Aetat har også en rolle overfor publikum generelt, og departementet ønsker å gjøre
dette tydeligere ved å lovfeste at den som henvender seg
til Aetat har rett til informasjon om hvilke tjenester Aetat kan
tilby.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
det foregår uakseptabel diskriminering i arbeidslivet og
at det er viktig at Aetat både i egen virksomhet og i kontakten med
arbeidslivet sikrer mot diskriminering.
Flertallet viser til at Regjeringen selv har bedt tre
ulike utvalg utrede antidiskrimineringsbestemmelser. Lovutvalget
for lov mot etnisk diskriminering, Holgersen-utvalget og Arbeidslivslovsutvalget har
avgitt sine innstillinger. Regjeringen nedsatte 29. november
2002 et utvalg for å utrede spørsmålet om
en styrking av det rettslige vernet mot diskriminering av funksjonshemmede.
Dette arbeidet skal være ferdig innen 31. desember
2004.
Flertallet viser til at Arbeidslivslovsutvalget anbefaler
sterkt at de aktuelle utvalgsarbeider og lovforslag ses i sammenheng.
Dette er imidlertid ikke til hinder for å innføre
en antidiskrimineringsbestemmelse i ny lov om arbeidsmarkedstjenester
nå. Gjennomgang av alle bestemmelser vil selvsagt medføre at
alle slike bestemmelser i eksisterende lovverk må vurderes
i en slik totalgjennomgang.
Flertallet kan ikke se at innføring av
en antidiskrimineringsbestemmelse kan oppfattes å komme i
konflikt med Aetats oppgave i å prioritere enkelte grupper
og personer som trenger ulike tiltak i og med at dette arbeidet
må sies å være innrettet nettopp på å oppnå samfunnsmessig
likestilling til personer og grupper som midlertidig eller permanent
ikke er i en slik stilling nå.
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"§ 1 skal lyde:
Lovens formål er å bidra til et inkluderende
og ikke diskriminerende arbeidsliv gjennom et velfungerende arbeidsmarked
med høy yrkesdeltakelse og lav arbeidsledighet."
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti viser til at grunnen til at det ikke er foreslått
noen diskrimineringsbestemmelse i loven er at det har skjedd en
styrking generelt i regelverket mot diskriminering de siste årene.
Den diskriminering det i praksis er snakk om på dette området
er i hovedsak ivaretatt ved det regelverket som forplikter arbeidsgiver å påse
at det ikke skjer diskriminering ved ansettelser m.m. Dette regelverket
gir langt på vei et tilfredsstillende vern også på lovforslagets
område. Videre bør Aetat ikke tillegges kontrolloppgaver
knyttet til regelverk mot diskriminering, som allerede tilligger
andre forvaltningsorganer. Det er videre slik at arbeidsmarkedspolitikken
i stor grad er basert på at det skjer en positiv særbehandling
over kortere eller lengre tid av enkelte grupper som står
svakt på arbeidsmarkedet. Særbehandlingen gis
i form av prioritering av ulike målgrupper, slik som for
eksempel innvandrere, ungdom eller langtidsledige. En eventuell
innføring av en diskrimineringsbestemmelse er derfor ikke
kurant og det ville uansett være svært viktig å foreta
en grundig vurdering av hvilke presiseringer og avgrensinger som
må foretas for å kunne videreføre og
utvikle dagens arbeidsmarkedspolitikk. Dersom en skulle ta inn en diskrimineringsbestemmelse,
synes det hensiktsmessig å avvente lovgivning som vil bli
vedtatt på bakgrunn av Lovutvalget som for lov mot etnisk
diskriminering, Arbeidslivslovutvalget og utvalget som ser på en
styrking av det rettslige vernet mot diskriminering av funksjonshemmede.
På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
det ikke bør tas inn noen diskrimineringsbestemmelse i
lov om arbeidsmarkedstjenester.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
§ 1 skal lyde:
Lovens formål er å bidra til å oppnå et
inkluderende arbeidsliv gjennom et velfungerende arbeidsmarked med
høy yrkesdeltakelse og lav arbeidsledighet."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
ikke noe klart behov for bestemmelser eller formuleringer om antidiskriminering
i loven.
Disse medlemmer vil på generelt grunnlag motsette
seg at det i stadig flere lover tas inn egne bestemmelser om positiv
særbehandling av mennesker basert på rase, etnisk
tilhørighet eller nasjonal opprinnelse, religion, seksuell
legning eller kjønn.
Disse medlemmer er av den oppfatning at et overdrevet
fokus gjennom lovverket på antidiskriminering snarere kan
skape mer diskriminering enn det motvirker.
Disse medlemmer er allikevel av den oppfatning
at enkelte grupper på annet kriteriegrunnlag enn nevnt
over bør prioriteres av Aetat for å skaffes arbeid
eller tiltaksplass. Grupper som bør prioriteres av Aetat
er etter disse medlemmers syn yrkeshemmede og langtidsledige.
Komiteen slutter seg for øvrig
til formålsbestemmelsen. Skal målsettingen om
høy yrkesdeltakelse og lav arbeidsløshet nås,
forutsetter det at alle offentlige myndigheter gjennom sin virksomhet
forpliktes på å sikre inkluderende arbeidsliv.
Komiteen viser til at formålsbestemmelsen
er generell og at ingen grupper er nevnt i formålet.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil fremheve viktighetene av at ingen spesielle
grupper får lovfestet prioritet. Behovet for aktuelle prioriteringer
vil og bør variere med tiden, og det vil være
lite hensiktsmessig å forandre loven i takt med disse endringene.
Selv om det legges til grunn, ønsker disse medlemmer å fremheve
at innsatsen for yrkeshemmede vil være en permanent hovedoppgave
for Aetat.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Rikstrygdeverket i sin høringsuttalelse
mener det er behov for at yrkeshemmede bør synliggjøres
bedre i loven.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ser at det kan
være behov for å lovfeste rettigheter for enkelte
grupper som yrkeshemmede, langtidsledige og ungdom utover det som
i dag er hjemlet i ulike lover og forskrifter og vil komme tilbake
til dette under behandlingen av oppfølgingen av en ny arbeids-
og velferdsforvaltning.
Komiteen viser til at attføringsarbeidet
er en integrert del av arbeidsmarkedspolitikken. I utformingen av
arbeidsmarkedspolitikken legges det vekt på at Aetats tjenester
skal være tilpasset brukernes behov. Komiteen er
på dette grunnlag enig i at gjeldende lov § 6
om at det skal være særlige tjenester overfor
yrkeshemmede ikke foreslås videreført i ny § 3. Komiteen understreker
videre forutsetningen om at slike tjenester skal være til
stede og tilgjengelige som en integrert del av all Aetats virksomhet.
Det er nødvendig at Aetat har personell med kompetanse
på disse områdene i hele sin organisasjon.
Komiteen forutsetter at Regjeringen sørger
for at dette skjer og at det blir gitt tilbakemelding om endringer
til Stortinget.