Departementet legger til grunn at det er nødvendig å utarbeide
forskrifter til ny lov før den kan tre i kraft. Fordi det
pr. i dag ikke kan fastslås når arbeidet med disse
forskriftene vil være avsluttet, er det vanskelig å innta
ikrafttredelsestidspunktet i loven. Departementet slutter seg derfor
til utvalgets forslag om at loven skal tre i kraft fra den tid Kongen
bestemmer.
Departementet slutter seg videre til utvalgets forslag om at
lov 8. desember 1950 nr. 3 om norsk riksborgarrett oppheves
ved ny lovs ikrafttredelse, og at ny lov får virkning for
forhold inntrådt etter lovens ikrafttredelse.
Departementet foreslår at innleverte, ubehandlede søknader
ved ny lovs ikrafttredelse, skal behandles etter det regelverket
som er gunstigst for søkeren.
Departementet foreslår at det bare skal være
Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda som skal avgjøre
søknader og meldinger som er innlevert når ny
lov trer i kraft. Ubehandlede meldinger hos fylkesmennene oversendes
Utlendingsdirektoratet for avgjørelse i første
instans. Ubehandlede klager i departementet oversendes Utlendingsnemnda
for avgjørelse.
Etter departementets oppfatning bør forslaget om departementets
instruksjonsadgang i ny lov også legges til grunn for behandlingen
av saker etter 1950-loven som behandles etter at ny lov har trådt
i kraft. Departementet har her særlig sett hen til hensynet
til Utlendingsnemndas uavhengige rolle. Det foreslås derfor
en særlig bestemmelse om dette.
Departementet foreslår en regel om automatisk erverv
av norsk statsborgerskap for barn som adopteres før fylte
18 år. Departementets forslag vil bare gjelde adopsjoner
foretatt etter lovens ikrafttredelse. Etter departementets oppfatning
bør de barna dette gjelder erverve norsk statsborgerskap
på en enkel måte. Departementet foreslår
derfor at det gis en egen overgangsbestemmelse som materielt innebærer
en videreføring av vilkårene for erverv av statsborgerskap
ved melding etter 1950-loven § 1a annet ledd. Etter
departementets oppfatning er dette mer hensiktsmessig enn å gi
bestemmelser om videreføring av § 1a
annet ledd.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om at praksis
skal videreføres for de tilfellene der det etter gjeldende
rett er nødvendig med søknad fra adoptivbarn.
Dette kan gjøres ved forskrifter i medhold av den foreslåtte
bestemmelsen om unntak fra ervervsvilkårene for særlige
grupper av søkere.
Departementet tiltrer videre utvalgets forslag om en overgangsregel
for barn som hadde ugift norsk far da de ble født, og som
er født før ny lov trer i kraft. Departementet
foreslår derfor at det gis en overgangsbestemmelse som
materielt sett innebærer en videreføring av vilkårene
for erverv av statsborgerskap ved melding etter 1950-loven § 2a.
Dersom det ikke gis overgangsbestemmelser, vil disse barna være
henvist til å erverve statsborgerskap etter de ordinære
reglene om erverv etter søknad.
Departementet foreslår en særskilt bestemmelse om
erverv av norsk statsborgerskap for barn som bipersoner, dvs. barn
som har foreldre som er eller har blitt norsk borger etter bestemmelser
i ny lov.
Vilkåret om gjennomført norskopplæring
bør først gjelde søknader som er fremmet etter 1. september
2008. Departementet foreslår videre at tidspunktet for
ikrafttredelse av språkkravet fremgår samme sted
som vilkåret er nedfelt, se utkastet til § 7 første
ledd bokstav f, jf. utkastet til § 8.
Departementets forslag til bestemmelser om ikrafttredelse av
ny lov er inntatt i utkastet til § 34.
Departementets forslag til overgangsregler er inntatt i utkastet
til § 36 og 37.
Komiteen er kjent med at det er nødvendig å utarbeide
forskrifter til ny lov før den kan tre i kraft og at det
derfor er vanskelig å innta ikrafttredelsestidspunktet
i loven. Komiteen støtter derfor forslaget
om at loven skal tre i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Komiteen er enig i at innleverte, ubehandlede søknader
ved ny lovs ikrafttredelse, skal behandles etter det regelverket
som er gunstigst for søkeren, men at det bare skal være
Utlendingsdirektoratet og Utlendingsnemnda som skal avgjøre
søknader og meldinger som er innlevert når ny
lov trer i kraft.
Komiteen støtter forslaget om en overgangsbestemmelse
som gir barn som er adoptert før ny lov trer i kraft og
barn som hadde ugift norsk far da de ble født og som er
født før ny lov trer i kraft, de samme vilkårene
for erverv av statsborgerskap som de hadde i den gamle loven. Komiteen støtter
også forslaget om en overgangsordning for barn som har
foreldre som er blitt norske borgere etter 1950-loven.
Komiteen er enig i at vilkåret om gjennomført norskopplæring
bør gjelde søknader som er fremmet etter 1. september
2008.