Jeg viser til brev fra Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe
datert 27.04.05 med anmodning om høringsuttalelsene til
Statsborgerlovutvalgets innstilling og fire spørsmål
til besvarelse. Eksemplarer av høringsuttalelser ble sendt
ved brev av 2. mai 2005. Nedenfor følger svar
på spørsmålene.
Vedlagt utkast til lovtekst. Hvilke endringer som er gjort i
lovforslaget i Ot.prp. nr. 41 (2004-2005) fremkommer ved markeringer
i margen.
Vedlagt også utkast til lovtekst som setter det generelle
kravet til botid i riket til fem år. Jeg vil bemerke at
denne endringen reiser noen nye problemstillinger. I Regjeringens
lovforslag som legger et generelt botidskrav på syv år
til grunn, er botidskravet satt til fem år i løpet
av en syv års periode for personer ankommet riket før
fylte 18 år, jf. lovforslagets § 11. Dersom
det generelle botidskravet reduseres til fem år, må det
tas stilling til om også botidskravet for dem som ankommer
før fylte 18 år skal reduseres, og hvordan bestemmelsen
i så fall skal lyde, eller om hele § 11
bør sløyfes. I så tilfelle må de øvrige
bestemmelsene i lovforslaget renummereres.
I Regjeringens forslag til § 12 er det lagt
opp til at oppholdstiden i riket og tiden som gift, samboer eller
registrert partner med norsk borger til sammen skal minst utgjøre
syv år, dvs. tilsvarende det generelle botidskravet i lovforslagets § 7
første ledd bokstav e. Dersom det generelle botidskravet
reduseres til fem år må det tas stilling til om
botidskravet i lovforslagets § 12 for ektefeller
m.fl. skal opprettholdes eller endres.
I Regjeringens forslag til § 20 om erverv ved melding
for nordiske borgere er botidskravet satt til syv år. I
henhold til nordisk avtale om statsborgerskap, inntatt som vedlegg
4 til proposisjonen, kan botidskravet variere mellom fem og syv år.
Island, Finland og Sverige har satt botidskravet for nordiske borgere
i overensstemmelse med det generelle botidskravet som gjelder etter
søknad i sine lovgivninger, dvs. henholdsvis syv, seks
og fem år. I Danmark er det generelle botidskravet ni år,
og botidskravet for erverv etter melding for nordiske borgere er
syv år. Dersom det generelle botidskravet skal reduseres
til fem år, må det tas stilling til om botidskravet
i Regjeringens forslag til § 20 også skal
settes til fem år, eller om syvårskravet skal
beholdes.
Deltakelse i statsborgerskapsseremoni som forutsetning for innvilgelse
av norsk statsborgerskap vil i hovedsak ha økonomiske konsekvenser
for fylkesmannsembetene. Oppgavene til fylkesmannen vil blant annet
bestå av å sende ut invitasjoner, motta påmeldinger,
forberede og gjennomføre arrangementet.
I henhold til statistikk fra SSB, var det 7 867 overganger
til norsk statsborgerskap i 2003, eller gjennomsnittlig 437 for
hvert fylkesmannsembete. Gitt tilsvarende antall personer som i
2003, vil det enkelte fylkesmannsembete i gjennomsnitt måtte
gjennomføre 5,5 seremonier pr. år med 80 nye norske statsborgere
på hver seremoni. Det er imidlertid store variasjoner mellom
de ulike embetene med hensyn til antall overganger til norsk statsborgerskap.
Mens det i Finnmark og Nord-Trøndelag vil være
tilstrekkelig med én seremoni i året, vil en obligatorisk
seremoni med opp til 80 deltakere medføre at Fylkesmannen
i Oslo og Akershus årlig vil måtte avholde anslagsvis 40
seremonier.
Gjøres deltakelse i seremoni til en forutsetning for
innvilgelse av statsborgerskap, må en vurdere om det er
akseptabelt å bare ha seremoni én gang i året, siden
det kan ha praktiske konsekvenser for den enkelte. I tillegg må det
vurderes om det ved geografisk store avstander er akseptabelt med
bare ett sted å gjennomføre seremoniene. Av hensyn
til den enkelte nye nordmann, vil det nok måtte planlegges
for hyppigere og geografisk flere seremonier enn det beregningene
her er basert på.
I Regjeringens forslag er det lagt opp til at seremonier med
frivillig deltakelse bør avholdes en til to ganger pr. år
i hvert fylke. Utgiften til dette er anslått å bli
om lag 9 mill. kr, eller om lag 0,5 mill. kr per embete. Jeg vil
anslå at innføring av en obligatorisk seremoni
for opp til 80 personer om gangen anslagsvis vil doble denne utgiften,
dvs. til om lag 18 mill. kr. Jeg vil imidlertid understreke at anslaget
er usikkert.
Med hensyn til utgifter til gavebok, er det anslått en
utgift det første året på ca. 2 mill.
kr til å utarbeide gavebok og veiledning. Selv om en obligatorisk
seremoni vil gjøre det nødvendig med et større
opplag, anslås denne merutgiften ikke å være
vesentlig.
I henhold til Norges rapport av desember 2004 til SOPEMI, OECDs
rapporteringssystem om migrasjon, var antallet utlendinger i Norge
i 2003 ca. 205 000, hvorav ca. 116 000, eller
ca. 57 prosent, er statsborgere i annet europeisk land. Det er ikke
gjort nøyaktige analyser av antallet som skifter statsborgerskap
sett i forhold til antallet som oppfyller kravet til syv års
botid og andre krav. Se likevel vedlegget Table A23 fra rapporten
med oversikt over antall utenlandske statsborgere i Norge fra utvalgte
land, hvor mange av disse som har vært i Norge i lengre
tid enn 7 år og hvor mange med den enkelte nasjonalitet som
ervervet norsk statsborgerskap i 2003. For noen land er prosentandelen
som ervervet norsk statsborgerskap høyere enn antallet
personer med lengre botid i Norge enn 7 år. Det skyldes
at i visse tilfeller kan statsborgerskap erverves etter kortere
botid enn 7 år, blant annet for barn av foreldre som får
norsk statsborgerskap, og personer som er gift med norsk borger.
Table
A23. Naturalisation 2003, as per cent of number of persons
having stayed in Norway longer than seven years. Selected nationalitiesCountry of origin | Number of nationals
in Norway 1.1.2003 | Obtained Norwegian nationality
in 2003 |
| Total | Stayed longer than 7 years | Total | Per cent of 7+ |
Denmark | 20008 | 14164 | 129 | 0,91 |
Finland | 6362 | 2835 | 62 | 2,19 |
Sweden | 25241 | 11974 | 211 | 1,76 |
Bosnia-Herzegovina | 7850 | 4947 | 1965 | 39,72 |
Bulgaria | 533 | 55 | 34 | 61,82 |
Germany | 8233 | 3676 | 75 | 2,04 |
Poland | 2619 | 837 | 167 | 19,95 |
Romania | 672 | 50 | 40 | 80,00 |
Russia | 4829 | 259 | 280 | 108,11 |
Serbia and Montenegro1) | 6004 | 877 | 310 | 35,35 |
Ukraine | 572 | 23 | 28 | 121,74 |
United Kingdom | 11188 | 7616 | 68 | 0,89 |
EU 15 | 82213 | 46099 | 647 | 1,40 |
EU 25 | 87433 | 47224 | 873 | 1,85 |
NEW EU 10 | 5220 | 1125 | 226 | 20,09 |
Ethiopia | 1578 | 128 | 55 | 42,97 |
Morocco | 1472 | 401 | 86 | 21,45 |
Somalia | 8377 | 394 | 392 | 99,49 |
Turkey | 3510 | 971 | 398 | 40,99 |
China | 1512 | 195 | 84 | 43,08 |
India | 2215 | 1070 | 196 | 18,32 |
Iran | 4674 | 425 | 228 | 53,65 |
Iraq | 13038 | 222 | 403 | 181,53 |
Pakistan | 6676 | 3445 | 497 | 14,43 |
Philippines | 2356 | 357 | 265 | 74,23 |
Sri Lanka | 2851 | 742 | 281 | 37,87 |
Country of origin | Number of nationals
in Norway 1.1.2003 | Obtained Norwegian nationality
in 2003 |
| Total | Stayed longer than 7 years | Total | Per cent of 7+ |
Thailand | 3636 | 777 | 193 | 24,84 |
Viet Nam | 1582 | 374 | 210 | 56,15 |
USA | 7976 | 5553 | 72 | 1,30 |
Chile | 2197 | 1636 | 138 | 8,44 |
Colombia | 424 | 45 | 11 | 24,44 |
1) Earlier referred to as Yugoslavia
Source: Statistics Norway 2003