I proposisjonen foreslår Samferdselsdepartementet endringer
i jernbaneloven for å legge til rette for konkurranse om
avtaler om persontransport med jernbane. En åpning for
konkurranse på det nasjonale jernbanenettet innebærer
at andre trafikkutøvere enn NSB vil kunne slippe til der
NSB nå har enerett.
Konkurranse vil stimulere til nytenkning og slik kunne bidra
til å skape et mer attraktivt transporttilbud som gjør
at flere vil reise med toget. Innføringen av konkurranse
er også et viktig virkemiddel i utviklingen av et mer kostnadseffektivt
togtilbud til de reisende.
Konkrete mål må vedtas for den enkelte konkurranse
og blant annet ses i sammenheng med hvilken type trafikk som er
gjenstand for konkurranse, konkurransesituasjonen i forhold til
andre transportmidler og potensialet for endringer av transporttilbudet.
Sikkerhetsnivået er et myndighetsansvar og må etableres
uavhengig av om det er en eller flere trafikkutøvere på jernbanenettet,
og uavhengig av om retten til å drive virksomhet er vunnet
i konkurranse eller ikke. Dette innebærer at sikkerhet
ikke er et forhold det skal konkurreres om.
Det er et mål at kunden opplever jernbanen som et sammenhengende
transportsystem også etter innføringen av konkurranse.
Departementet vil legge til rette for at trafikkutøverne
etablerer nødvendige og kundevennlige samarbeidsløsninger.
Den nytenkning som vil kunne oppnås ved innføring
av konkurranse, vil medvirke til en ny giv i jernbanesektoren og
på den måten sikre arbeidsplasser i sektoren i årene
framover.
For potensielle markedsaktører er det avgjørende at
det fastsettes stabile og forutsigbare rammebetingelser.
Departementet har lagt stor vekt på å studere
andre lands erfaringer med innføring av konkurranse. Som
følge av dette legges det opp til at innføringen av
konkurranse skal skje gradvis.
Departementet legger opp til kontraktsperioder som er lange nok
til å motivere trafikkutøver til å foreta
investeringer og være aktive markedsaktører for å stimulere
til økt persontransport med jernbanen.
Konkurranse forutsetter at rammevilkårene er fastsatt
på en slik måte at trafikkutøverne kan
konkurrere på mest mulig like vilkår.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun
Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt
og Tor-Arne Strøm, fra Høyre, Anne Berit Andersen,
Sverre J. Hoddevik, Hans Gjeisar Kjæstad og lederen Petter
Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth
Svendsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi
Sørensen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl,
og fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til at Samferdselsdepartementet
i proposisjonen foreslår endringer i jernbaneloven for å legge
til rette for konkurranse om avtaler om persontransport med jernbane.
Komiteen er enig i at sikkerhetsnivået
fortsatt vil være et myndighetsansvar som må etableres
uavhengig av om det er en eller flere trafikkutøvere på jernbanenettet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil i forbindelse
med lovforslaget vise til at ved behandlingen av Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2001-2002) vedtok et flertall ytterligere konkurranse
innen persontransport på Jernbaneverkets skinnegang. Flertallet viser
videre til merknader fra de respektive partier om kjøp
av persontransporttjenester med jernbane i forbindelse med behandlingen
av Nasjonal transportplan 2006-2015, jf. Innst. S. nr. 240 (2003-2004).
Flertallet vil vise til at et av hovedmålene
for transportpolitikken er å forbedre tilbudet til brukerne. For å oppnå dette
må vi få et mer effektivt transportsystem, hvor
blant annet økt bruk av konkurranse vil være et
viktig virkemiddel, jf. St.meld. nr. 24/Innst. S. nr. 240
(2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015. Erfaring fra utlandet,
bl.a. mange års erfaring i Sverige, viser at slik konkurranse
gir flere passasjerer, mer og bedre jernbane for pengene.
Flertallet vil understreke at målet ikke
er å bruke konkurranse for å redusere bevilgningene,
men å bidra til mer og bedre jernbane for ressursene som brukes
i sektoren. Midler som spares ved bruk av konkurranse, må brukes
til å forbedre tilbudet på jernbane. Flertallet vil
understreke det positive i at de reisende får ett billettsystem
og informasjonssystem, uavhengig av operatørselskap. Grundig
reiseinformasjon og felles billettsalg er av vital betydning for å styrke
kollektivtransporten. Passasjerene skal oppleve togtilbudet som
oversiktlig og brukervennlig. Operatørene vil gis tilgang
til infrastruktur som rullende materiell, verksteder og stasjoner.
Dette er fornuftig ressursbruk. Flertallet viser
for øvrig til proposisjonens punkt 2.7.2 og vedlagte svar
fra Samferdselsdepartementet på spørsmålene
3, 4, 13, 15 og 16 fra komiteen.
Flertallet vil vise til de positive erfaringene fra
luftfarten og bussnæringen der konkurranse har bidratt
til å skape et mangfold der flere aktører utfordrer
hverandre til å bli bedre.
Flertallet vil peke på at godstransporten
er konkurranseutsatt, at flytoget allerede i lengre tid har drevet
tilbringertjeneste til Gardermoen og at enkelte aktører
kan drive chartertrafikk. Konkurranse om retten til å drive
persontransport med jernbane er en naturlig utvikling videre, både
i Norge og innen EU. Det er positivt å ha en offensiv holdning
med tanke på EUs såkalte Jernbanepakke III, som
innebærer at medlemsstatene senest 1. januar 2010 skal åpne
opp jernbanenettet for internasjonal passasjertransport, inkludert
kabotasje.
Flertallet vil videre vise til at innføringen
av konkurranse skjer gradvis gjennom at persontogtilbudet konkurranseutsettes
i trafikkpakker over tid, blant annet for å høste
erfaringer underveis. Flertallet framholder at det
høye sikkerhetsnivået innen jernbanen skal videreføres
uavhengig av hvem som er operatør, samt at arbeidsmiljøloven
og annet lovverk følges. Flertallet viser
til at erfaring tilsier at sikkerheten ikke blir dårligere
på grunn av oppheving av eneretter på persontransport
på jernbane. Det bekreftes av sikkerhetsekspertise både
i Norge og utlandet, bl.a. av Havarikommisjonen for sivil luftfart
og jernbane.
Flertallet vil vise til at sikkerhet vil ha førsteprioritet
i krav og vilkår i det norske konkurranseregimet. Flertallet understreker
at offentlige myndigheter fortsatt skal ha ansvaret for at tjenestene
blir utført og at dette skjer etter strenge krav til sikkerhet og
kvalitet på tjenestetilbudet. Bare selskap som fyller fastsatte
krav til sikkerhet vil få mulighet til å delta
i konkurransen. Utbygging og drift av jernbanens linjenett skal
også i framtiden være et statlig ansvar, og som
fortsatt skal ligge i det statlige forvaltningsorganet Jernbaneverket.
Flertallet mener at dagens omstillingsprosesser
bidrar til å sikre og videreutvikle jernbanen både som
transportmiddel for kundene og som arbeidsplass.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet viser til at Regjeringen legger
opp til strekningsvise konkurranseutsettinger av persontransporten
uten å utrede de samlede effekter for norsk jernbane.
Disse medlemmer viser til at konkurranseutsettingen
om sporet vil skje parallelt med privatiseringen av de store drifts-
og vedlikeholdsoppgavene i Jernbaneverket. Disse store omleggingene
skjer uten at det er gjennomført konsekvensanalyser. Disse medlemmer mener
dette er uheldig av hensynet til å ivareta sikkerheten
fullt ut, av hensynet til å sikre høy kvalitet,
og av hensynet til de ansattes rettigheter.
Disse medlemmer deler ikke Regjeringens tro på at
den varslede konkurranseutsetting av all persontransport vil sikre
arbeidsplasser, stimulere til nytenking og styrke norsk jernbane
på sikt. Disse medlemmer er ikke forelagt
kunnskap og erfaringer som tilsier at eksklusiv enerett til å trafikkere
enkeltstrekninger over en lang periode vil bidra til å nå de
mål som Samferdselsdepartementet viser til.
Disse medlemmer viser til at de mange ubesvarte
spørsmål om jernbanen i framtiden vil kunne fungere
som et sammenhengende transporttilbud. Norge er et lite og langstrakt
land der det er viktig å samordne og utnytte begrensede
ressurser optimalt. Disse medlemmer mener det er
betydelige stordriftsfordeler, kostnadseffektivitet og synergieffekter knyttet
til å videreutvikle NSB AS som et nasjonalt integrert transportselskap
med enerett til persontrafikk.
Disse medlemmer ønsker ikke konkurranseutsetting
av persontransport på norsk jernbane og viser til merknader
i Innst. S. nr. 240 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015. Disse
medlemmer konstaterer at et flertall ønsker å innføre full
konkurranse om sporet. Disse medlemmer vil derfor
bidra til å utvikle et konkurranseregime som påfører
norsk jernbane så lite skade som mulig. Det er spesielt
viktig å bidra til å sikre NSB AS som et sterkt
nasjonalt transportselskap, ikke vingeklippes slik Regjeringen legger
opp til i lovforslaget. Disse medlemmer viser spesielt
til forslagene til § 7b om å åpne
for en ensidig plikt for NSB AS å stille rullende materiell
til disposisjon for konkurrerende selskaper som vinner anbud, og § 7c
om å åpne for en ensidig plikt for eiere av verkstedsinfrastruktur å stille
denne til disposisjon for konkurrerende selskaper.
Disse medlemmer mener disse to forslagene kan
få svært uheldige konsekvenser for NSB AS" forretningsmessige
frihet, de vil øke risikoen for tap av store samfunnsverdier
og redusere NSB AS" muligheter til å konkurrere
på like vilkår.