Som ledd i etterforskingen av straffbare handlinger kan politiet
benytte seg av tvangsmidler. Felles for disse tvangsmidlene er at
det som regel stilles krav om at den som tvangsmidlet rettes mot,
med skjellig grunn kan mistenkes for å ha begått
en forbrytelse med en nærmere bestemt strafferamme. Utgangspunktet
er derfor at tvangsmidlene først kan tas i bruk etter at
den straffbare handlingen mest sannsynlig er gjennomført.
Det følger av ulovfestet rett at politiet også kan
infiltrere kriminelle miljøer og foreta etterforsking med
provokasjonstilsnitt. Høyesterett har imidlertid slått
fast at politiet ikke kan provosere frem en straffbar handling som
ellers ikke ville ha blitt begått.
Utgangspunktet er at tvangsmidlene bare kan tas i bruk dersom
noen med skjellig grunn kan mistenkes for en straffbar handling
som er påbegynt eller allerede fullført, og ikke
for å forebygge handlingen allerede under forberedelsen.
Dette utgangspunktet må likevel nyanseres noe.
Lovgiverne har kriminalisert enkelte handlinger som ikke i seg
selv er særlig samfunnsskadelige, men som kan tjene som
forberedelse til mer alvorlige straffbare handlinger. Dersom vilkårene
ellers er oppfylt, kan tvangsmidlene tas i bruk når noen
med skjellig grunn mistenkes for slike straffbare forberedelseshandlinger.
Dersom det er skjellig grunn til mistanke om at noen forsøker å begå en
straffbar handling som oppfyller strafferammekravet i en av bestemmelsene
i straffprosesslovens fjerde del, kan tvangsmidlet brukes før
den straffbare handlingen er fullbyrdet. Ettersom den nedre grensen
for forsøk ofte ligger tett opptil gjennomføringen,
vil imidlertid forsøksbestemmelsen som regel bare gi grunnlag
for tvangsmiddelbruk like i forkant av fullbyrdelsen.
Straffeprosessuelle tvangsmidler kan også brukes for å avverge
ytterligere lovbrudd dersom gjerningspersonen begår et
fortsatt straffbart forhold. Unntaksvis kan også de alminnelige
reglene i straffeloven om nødrett i ekstraordinære
situasjoner åpne for bruk av tvangsmidler og andre inngripende
etterforskingsmetoder, også for romavlytting.
I den grad nye tvangsmidler eller utvidet bruk av allerede eksisterende
tvangsmidler griper inn i den enkeltes personlige integritet, må inngrepet
vurderes opp mot menneskerettighetene, og særlig den europeiske
menneskerettskonvensjon (EMK). Det er særlig EMK artikkel
8 om retten til privatliv og familieliv, hjem og korrespondanse
som setter grenser for hvor langt en stat kan gå i å tillate
inngripende etterforskingsmetoder.
Etter departementets vurdering ligger lovforslagene som fremmes
i proposisjonen godt innenfor de rammer våre folkerettslige
forpliktelser trekker opp. Departementet vil understreke viktigheten
av at våre folkerettslige forpliktelser også respekteres
ved praktiseringen av reglene. Forslaget griper ikke inn i eller endrer
disse forpliktelsene, jf. også straffeprosessloven § 4.
Politimetodeutvalget vurderer både kvantitative og kvalitative
endringer i kriminalitetsbildet, og fokuserer særlig på organisert
kriminalitet og internasjonalisering. Utvalget oppsummerer redegjørelsen for
de kvalitative endringene i kriminalitetsbildet slik:
"Dagens kriminalitetsbilde sammenlignet med kriminaliteten
for ti år siden har enkelte betenkelige trekk ved seg som
forventes å forsterke seg ytterligere i årene
fremover. De generelle kjennetegn som i økende grad forventes å prege
den fremtidige grove kriminaliteten, kan oppsummeres med følgende stikkord:
bedre organisering og økt fleksibilitet
med større grad av samarbeid mellom ulike kriminelle nettverk
økt internasjonalisering gjennom den økte
mobiliteten
økt bruk av avansert teknologi
økt spesialisering og profesjonalisering
økt sammenblanding mellom illegal og legal virksomhet
fare for økt brutalitet.
"
I lys av utredningen og synspunktene som har kommet frem under
høringen, legger departementet til grunn at den alvorlige
og organiserte kriminaliteten utgjør en større
trussel i dag enn for bare få år siden. Mange
kriminelle synes å ha blitt mer profesjonelle, og stadig
flere straffbare handlinger utøves på en brutal
og hensynsløs måte ved rå bruk av makt, trusler
eller våpen. Disse og andre årsaksfaktorer har samlet
sett gjort det vanskeligere for politiet å komme den grove
kriminaliteten til livs.
Sammenliknet med en rekke andre land har norske myndigheter tradisjonelt
utvist tilbakeholdenhet med å ta i bruk inngripende etterforskingsmetoder. Departementet ønsker å holde
fast ved denne tradisjonen. Dersom det skal innføres nye
og inngripende metoder, eller anvendelsesområdet for eksisterende metoder
skal utvides, må kriminalitetsutviklingen gi klare indikasjoner
i retning av at det eksisterer et behov for slike lovendringer.
Hensynet til den enkeltes rettssikkerhet og krav på personvern
tilsier at lovgiverne bare bør utvide bruken av tvangsmidler
på områder hvor kriminalitet utgjør en
alvorlig trussel, og hvor politiet ikke kan bekjempe denne trusselen
effektivt med allerede tillatte virkemidler.
Departementet legger stor vekt på å utforme eventuelle
bestemmelser som åpner for utvidet bruk av eksisterende
tvangsmidler eller innfører nye, så målrettet
som mulig. Det er først og fremst de organiserte kriminelle
miljøene som skal rammes av utvidelsene. Inngripende tvangsmidler
som rom- og kommunikasjonsavlytting bør bare kunne brukes
for å forebygge, avverge eller strafforfølge bestemte
former for kriminalitet, som samfunnet har en særlig interesse
av å bekjempe. Det bør stilles krav til grunnlaget
for mistanken, og etter departementets syn bør det også stilles
krav om at det må være påvist et konkret
behov for at tvangsmidler skal kunne brukes (et såkalt
indikasjonskrav).
Adgangen til å anvende tvangsmidler bør ikke
utvides uten at det tas tilbørlig hensyn til rettssikkerhet og
personvern. Departementet vil særlig framheve viktigheten
av forholdsmessighetsprinsippet - som gjelder ved all bruk av tvangsmidler
- samt av at metodebruken undergis gode og effektive kontrollordninger.
Sammenliknet med mange andre land har norske myndigheter
tradisjonelt vist en tilbakeholdenhet med å ta i bruk inngripende
etterforskningsmetoder. Komiteen mener at hensyn
til personvernet fremdeles skal veie tungt og at bruken av inngripende
metoder skal være begrenset til kun å benyttes
når det er strengt nødvendig.
Komiteen er enig med departementet i at en utvidelse
av adgangen til å anvende straffeprosessuelle tvangsmidler
må begrunnes i et konkret behov. Det må være
et sentralt krav at lovendringene reelt sett vil kunne effektivisere
kriminalitetsbekjempelsen og at politiet ikke er i stand til å avverge
eller oppklare de meste alvorlige former for kriminalitet med dagens
tilgjengelige tvangsmidler.
Det foreligger en grundig analyse av trusselbildet og vurdering
av endringene i kriminalitetsbildet i Politimetodeutvalgets utredning. Komiteen viser
til at det særlig pekes på en utvikling i retning
av økt samarbeid mellom kriminelle nettverk som er bedre organisert
og preget av økt internasjonalisering og mobilitet. De
benytter seg av mer avansert teknologi, de er mer brutale og det
foregår en større sammenblanding av legal og illegal
virksomhet. Komiteen har merket seg at de fleste
høringsinstansene slutter seg til det bildet som tegnes
av kriminalitetsutviklingen.
Komiteen viser også til Riksadvokatens
høringsuttalelse der det gis uttrykk for et presserende behov
for å utvide adgangen til å innhente informasjon
som kan brukes for å avverge kriminalitet.
Komiteen vil understreke at menneskerettserklæringer
vedtatt i FN og Europarådet gir individer og grupper rettigheter
som ikke skal krenkes. Det er helt sentralt at menneskerettighetene
danner klare rammer og begrensninger for lovgivning og praksis, og komiteen vil
understreke den særlige betydning de har i forhold til
bruken av tvangsmidler. Komiteen har merket seg at
departementet har vurdert forholdet til menneskerettighetene grundig,
og konkludert med at lovforslagene som fremmes ligger godt innenfor
rammen av våre folkerettslige forpliktelser.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet
fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at dagens lovverk i liten
grad åpner for bruk av tvangsmidler i forebyggende eller
avvergende øyemed.
Terrorangrepene mot World Trade Center og Pentagon 11. september
2001 er den enkelthendelsen som har endret den internasjonale sikkerhetsagendaen
mest siden murens fall i 1989. Flertallet viser til
at terrorisme i dagligtalen kan være et upresist og politisert
begrep, og vil legge til grunn for sin forståelse av begrepet
handlinger som ligger under straffeloven § 147
a. Flertallet vil videre vise til at man i Norge
har valgt ikke å definere grovt skadeverk med hensikt å påvirke
myndigheters beslutninger, som en terrorhandling. Flertallet viser
videre til at den økende faren for terrorangrep er noe
Norge deler med de fleste vestlige land. Sikkerhetstruslene mot Norge
må i dag ansees som mindre enn under den kalde krigens
tid. Det er etter flertallets syn likevel grunn til å legge
vekt på at Politimetodeutvalget og PST mener terrortrusselen
mot Norge har økt den senere tid.
Flertallet vil vise til at en utvidelse av adgangen
til bruk av metoder i avvergende og forebyggende øyemed
vil kunne hindre terrorangrep mot Norge eller norske interesser
i utlandet, og bidra til å forhindre at terrorangrep mot
andre land planlegges og utføres med base i Norge. Til
tross for dette vil flertallet understreke at det
ikke vil være mulig å avverge alle alvorlige kriminelle
handlinger, selv om politiet og PST gis utvidet adgang til bruk
av tvangsmidler av en slik art som nå foreslås.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
nyansere påstanden om at dagens lovverk i liten eller ingen
grad åpner for bruk av tvangsmidler i forebyggende eller
avvergende øyemed. Flere forberedelseshandlinger er kriminalisert den
senere tid, og i Innst. O. nr. 72 (2004-2005), straffeloven, ba
en enstemmig komité om at departementet kommer tilbake
til Stortinget med forslag om å forby forberedelse av en
rekke særlig alvorlige kriminelle handlinger. Komiteen
nevnte som eksempel krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser
mot menneskeheten, høyforræderi, angrep mot de
høyeste statsorganenes virksomhet eller inngrep overfor andre
viktige samfunnsinstitusjoner, kapring, sabotasje mot infrastrukturen,
grov frihetsberøvelse, avtale om slaveri, drap eller om
betydelig legemsbeskadigelse, avtale om brannstiftelse, annen særlig
farlig ødeleggelse eller avtale om ran. Mange av disse
forberedelseshandlingene vil belegges med såpass strenge
strafferammer at tvangsmidler vil kunne tas i bruk i den hensikt å avverge
handlingene.
Dette medlem viser videre til at det skjer en økning
i deler av den organiserte, internasjonale kriminaliteten. Organisert
kriminalitet er imidlertid ikke et nytt fenomen. Oslo statsadvokatembeters
høringsuttalelse viser til at for eksempel innførsel
og omsetning av narkotika alltid vil være organisert. Det
er heller ikke noe nytt at det hersker hard indre justis i dette
miljøet, eller at slik kriminalitet er internasjonal. Derimot
uttrykker de bekymring for økningen av visse voldsforbrytelser,
grove ran, menneskesmugling og "trafficking".
Når det gjelder spionasje og ulovlig etterretningsvirksomhet,
er det lite som tyder på at situasjonen er betydelig forverret
de siste år. Terrortrusselen er riktignok endret, men karakteriseres
likevel fortsatt som lav av PST. Dette er en vurdering som bl.a. deles
av Lundutvalget, mindretallet i Metodeutvalget og Oslo statsadvokatembeter.
Trusselbildet tilsier ikke etter dette medlems mening
at nye inngripende tvangsmidler tas i bruk, eller at terskelen for å anvende
tvangsmidler senkes i forebyggende øyemed. Selv om trusselsituasjonen
kan forandre seg i negativ retning, er dette lite sannsynlig i den
nærmeste fremtid. Det er allerede forbudt å planlegge
og forberede en terrorhandling, og det er anledning til å anvende
tvangsmidler i slike saker.
Dette medlem peker på mindretallet i
Metodeutvalgets vurderinger (utvalgsmedlemmene Sigmond og Slettemark)
om at vi må ta utgangspunkt i dagens situasjon når
trusselvurderinger gjøres, og at det er risikabelt å forskuttere
fremtidig utvikling i negativ retning med påfølgende
metoder.
Dette medlem vil understreke at vi aldri vil kunne
forebygge eller avverge enhver form for alvorlig kriminalitet, selv
med utstrakt bruk av tvangsmidler. De omfattende innskrenkinger
i personlig frihet som er kommet til som følge av innføringen
av Patriot Act i USA, bør ikke tjene som mal for den norske kriminalitetspolitikken.
Det er etter dette medlems syn en selvmotsigelse å beskytte
demokratiet ved å uthule rettsstatens prinsipper.