Etter foretakspensjonsloven § 2-7 og innskuddspensjonsloven § 2-9
skal Kredittilsynet føre tilsyn med de pensjonsordninger
som opprettes i henhold til pensjonslovene.
Departementet mener at Kredittilsynets oppgave med å føre
tilsyn med pensjonsordninger opprettet i samsvar med foretakspensjonsloven
og innskuddspensjonsloven bør ligge fast, og i at en videreføring av
denne plikten vil innebære at Kredittilsynet vil måtte
føre tilsyn etter reglene i foretakspensjonsloven § 2-7
og innskuddspensjonsloven § 2-9 med pensjonsordninger
opprettet som følge av en ny lov om obligatorisk tjenestepensjon.
Flere av høringsinstansene har påpekt at Kredittilsynets
tilsynsoppgaver må begrenses til pensjonsfaglige spørsmål
og at Kredittilsynet ikke bør pålegges å drive
oppsøkende virksomhet. Departementet viser, som nevnt ovenfor,
til at Kredittilsynet etter gjeldende rett har tilsyn med pensjonsordninger
etter foretakspensjonsloven og innskuddspensjonsloven, jf. foretakspensjonsloven § 2-7
og innskuddspensjonsloven § 2-9. På denne
bakgrunn antar departementet at det ikke er behov for nye lovregler
om Kredittilsynets tilsynsansvar på dette området.
Departementet slutter seg til forslaget fra Banklovkommisjonen
om at Kredittilsynet i tvilstilfeller skal kunne avgjøre
om et foretak omfattes av lov om obligatorisk tjenestepensjon, og
i tilfelle om foretaket har pensjonsordning som oppfyller kravene
i loven, men foreslår enkelte språklige endringer.
Dette dreier seg om tolkningsspørsmål som Kredittilsynet
som tilsynsmyndighet vil ha gode forutsetninger for å ta stilling
til. Det vises til lovforslaget § 2 fjerde ledd.
Departementet slutter seg til at Kredittilsynet, i forlengelse
av tilsynets eksisterende oppgaver, skal kunne gi pålegg
til foretak som ikke oppfyller sin plikt til å ha pensjonsordning
i samsvar med kravene i loven, om å rette på lovstridige
forhold innen en fastsatt frist, samt skal kunne ilegge foretaket
en løpende mulkt. Kredittilsynets kompetanse er begrenset
til å pålegge foretaket å opprette pensjonsordning. Kredittilsynet
kan ikke pålegge foretaket å betale manglende
innskudd til pensjonsordningen for tiden som har passert. Hvis ikke
foretaket betaler inn pliktig innskudd tilbake i tid, kan arbeidstakeren
kreve dom for kravet, jf. lovforslaget § 3. Ordningen
innebærer ingen plikt for Kredittilsynet til å drive
oppsøkende tilsyn med om foretakene overholder plikten, men
gir Kredittilsynet grunnlag for å reagere dersom Kredittilsynet
mottar informasjon som tilsier at et foretak ikke overholder sine
plikter etter loven. Det vises til lovforslaget § 8.
Departementet antar at det hensyn Banklovkommisjonen ønsker å ivareta
gjennom lovutkastet § 13 annet ledd, også kan
ivaretas ved å gi de ansatte i de aktuelle foretakene en
eksplisitt rett til tjenestepensjonsordning. Dette må avgrenses
i forhold til adgang til å holde arbeidstakere utenfor
pensjonsordning etter foretakspensjons- og innskuddspensjonsloven. Dette
innebærer at ikke nødvendigvis alle arbeidstakere
i et foretak med plikt til å ha pensjonsordning, har en
rett til å bli omfattet. En rett for arbeidstaker til at
foretaket foretar de nødvendige tilskudd, gir etter departementets
vurdering det nødvendige grunnlag for eventuelt søksmål
og dom som angitt i Banklovkommisjonens utkast til lovtekst, herunder
at foretaket kan dømmes til å utbetale de skyldige
tilskuddsbeløp til arbeidstakerne selv. Det vises til lovforslaget § 3.
Etter departementets vurdering er det ikke tilstrekkelig grunn
til å foreslå en straffebestemmelse i tillegg
til at foretakene pålegges en plikt og at de ansatte får
en rettighet til tjenestepensjon som tilfredsstiller minimumsvilkårene.
Departementet slutter seg i hovedsak til Banklovkommisjonens
forslag om at regnskapspliktige foretak skal bekrefte at foretaket
har pensjonsordning i samsvar med lovens krav, men foreslår
at bekreftelsen må gis i noter til årsregnskapet.
Departementet mener at det både bør kreves opplyst
om foretaket er pliktig til å opprette pensjonsordning
og at pensjonsordningen i så fall oppfyller kravene i loven.
Det vises til lovforslaget § 7. Departementet
mener opplysningskravet også bør plasseres i regnskapsloven.
Det vises til forslag til ny § 7-30a og ny § 7-43a
i regnskapsloven, jf. lovforslaget § 10 nr. 3.
Det er i punkt 10.1 i proposisjonen redegjort for hvilke regnskapspliktige
foretak som skal påse at årsregnskapet revideres
av en revisor.
Forslaget sikrer offentlige, og i de fleste tilfelle revisorgodkjente,
opplysninger om hvorvidt regnskapspliktige foretak har obligatorisk
tjenestepensjonsordning.
For ikke-regnskapspliktige foretak foreslår departementet,
i tråd med forslaget fra Banklovkommisjonen, lovkrav om
at foretaket må gi opplysninger om det er pliktig til å opprette
tjenestepensjonsordning og om foretaket har pensjonsordning som
oppfyller kravene etter loven. Opplysningene i næringsoppgaven
er taushetsbelagt, jf. ligningsloven § 3-13, med
mindre det er unntatt etter bestemmelsens punkt 2. Departementet
foreslår at Kredittilsynet gis adgang til å få utlevert
opplysninger fra ligningsmyndighetene til bruk i tilsynsvirksomhet.
Det vises til lovforslaget § 10 nr. 2. Ved å ha
en slik post i næringsoppgaven tvinges foretakene til å ta
stilling til om de er pliktige til å ha tjenestepensjonsordning
eller ikke, og om ordningen tilfredsstiller kravene i lov om obligatorisk
tjenestepensjon.
Den norske Revisorforening tar opp spørsmålet om
foretak som utarbeider et IFRS-regnskap, jf. regnskapsloven § 3-9
og EØS-regler etter forordning nr. 1602/2002,
kan pålegges å oppfylle opplysningskravet i noter
til årsregnskapet. Departementet legger til grunn at dette
opplysningskravet faller utenfor virkeområdet til forordning
nr. 1602/2002, og at EØS-reglene etter forordningen
dermed ikke er til hinder for at også foretak som utarbeider
IFRS-regnskap pålegges opplysningskravet.
Departementet har vurdert om det bør foretas endringer
i ligningsloven i forbindelse med forslaget om at ikke-regnskapspliktige
foretak må foreta en bekreftelse i den årlig næringsoppgave
til skattemyndighetene, men har kommet til at det ikke er nødvendig.
Brønnøysundregistrene gjør i sin høringsuttalelse oppmerksom
på at Regnskapsregisteret kun har en arkivfunksjon og ikke
er en kontrollordning. Departementet har ikke lagt til grunn at
Regnskapsregisteret skal kontrollere de nevnte opplysningene. Det
er revisor som først og fremst skal kontrollere årsregnskapet
før det sendes til Regnskapsregisteret for arkivering.
Den kontrollordning som foreslås, vil ikke nødvendigvis
omfatte alle foretak som etter forslaget får plikt til å ha
tjenestepensjonsordning. For enkelte foretak vil det for eksempel
ikke være regnskapsplikt og ikke plikt til å levere
næringsoppgave. Som nevnt foran er det også enkelte
foretak med regnskapsplikt som ikke har revisjonsplikt. Banklovkommisjonen har
skissert et alternativt kontrolltiltak der bekreftelsen tas inn
i lønnsoppgaven. Departementet går ikke inn for
en slik kontroll i denne omgang. Det vil eventuelt på et
senere tidspunkt kunne vurderes om det er behov for å bygge
ut kontrollen med at de foreslåtte lovreglene overholdes.
Departementet foreslår at Kredittilsynets utgifter til
håndheving av lov om obligatorisk tjenestepensjon utlignes
på de institusjonene som kan tilby pensjonsordning etter
foretakspensjonsloven og innskuddspensjonsloven. Det vises til lovforslaget § 10 nr.
1.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslag til lov om obligatorisk
tjenestepensjon §§ 2 fjerde ledd, 3,
7, 8 og 10 nr. 1 til 3.
Flertallet støtter departementet i at
Kredittilsynet tillegges tilsynsoppgavene med obligatorisk tjenestepensjon. Flertallet forutsetter
at Kredittilsynet tilføres de nødvendige ressurser
for et effektivt tilsyn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader under punkt 1.2 og går imot Regjeringens
forslag.