I NOU 2001:32 Rett på sak foreslo Tvistemålsutvalget
at det gis en lovhjemmel til å utarbeide regler om fjernmøter,
herunder en forsøksordning med bruk av fjernmøter
under hovedforhandling og andre rettsmøter. Domstoladministrasjonen
fulgte opp dette med en anbefaling om at det gis hjemmel for forsøk med
bruk av videokonferanseutstyr også i straffesaker.
I Ot.prp. nr. 51 (2004-2005) om lov om mekling og rettergang
i sivile tvister (tvisteloven) kapittel 19, påpekte Justisdepartementet
at dagens regelverk ikke åpner for bruk av videokonferanse
på alle de områder for domstolenes saksavvikling
som det er ønskelig at omfattes av prøveordningen.
På andre områder er det ønskelig med
en klarere hjemmel for bruk av videokonferanse enn det som følger
av dagens lovgivning i prøveordningen.
På denne bakgrunn ble det i høringsbrev 21. juni 2005
foreslått å gi en hjemmel i domstolloven § 143 for å innføre
en prøveordning om bruk av fjernmøteteknologi,
hvis nærmere innhold blir fastsatt ved forskrift.
De fleste av høringsinstansene er overveiende positive
til en prøveordning med bruk av videokonferanse og annen
fjernmøteteknologi ved noen utvalgte pilotdomstoler, og
støtter lovforslag.
Etter departementets oppfatning bør det gjennomføres
en prøveordning med bruk av videokonferanser og annen fjernmøteteknologi
i domstolene ved noen relativt få utvalgte pilotinstallasjoner
i domstolene, politiet, påtalemyndigheten og kriminalomsorgen.
Departementet slutter seg til Regjeringsadvokatens anbefaling om
at uttrykket "videokonferanse" sløyfes i domstolloven ny § 143,
idet begrepet "fjernmøteteknologi" må anses å dekke
også videokonferanser.
Ved en prøveordning vil man vinne verdifull erfaring
som vil danne grunnlaget for en nærmere vurdering av om
bruk av fjernmøteteknologi på visse områder
bør gjøres til et permanent og generelt alternativ
til ordinære rettsmøter med partenes, siktedes, vitners,
sakkyndiges og tolkers fysiske tilstedeværelse. En slik
prøveordning, som forutsetningsvis skal hjemle bruk av
videokonferanseteknikk og annen fjernmøteteknologi utover
det som det i dag er adgang til, og som dessuten til en viss forstand
skal være bindende for pilotinstallasjonene, krever lovhjemmel.
Det nærmere omfang og utformingen av prøveordningen
bør fastsettes i forskrift.
Departementet har merket seg at flere av høringsinstansene
går inn for å tillate bruk av fjernmøter også ved
førstegangs varetektsfengsling. Høringsinstansene
fremholder at det ikke vil være knyttet store rettssikkerhetsmessige
betenkeligheter til bruk av videokonferanse ved slike rettsmøter
når det både er krav om at siktede samtykker og
at retten finner avholdelse av fjernmøte ubetenkelig.
Departementet foreslår at domstolloven § 143 blir
utformet slik at den vil gjelde generelt for rettsmøter
om varetektsfengsling, men at forskriften i første omgang
blir utformet til kun å gjelde forlenget varetektsfengsling.
Dermed åpnes det for at departementet under prosjektet
kan utvide prøveordningen til også å omfatte
rettsmøter om førstegangs varetektsfengsling.
Departementet fastholder at bruk av fjernmøter under
forsøksordningen som hovedregel bør være betinget
av samtykke fra siktede eller partene både i sivile saker
og i straffesaker. Unntaket gjelder ved saksforberedende rettsmøter
i sivile saker, hvor samtykke ikke anses nødvendig. Etter
departementets syn bør det vinnes mer erfaring om bruk
av fjernmøteteknologi før det åpnes for
fjernmøter uten partenes samtykke.
I tillegg til samtykkekravet, bør det i straffesaker oppstilles
som vilkår at retten alltid skal kunne vurdere om bruk
av fjernmøteteknologi i rettsmøter er ubetenkelig
tatt i betraktning formålet med rettsmøtet og øvrige
omstendigheter, og om rettsmøtet vil medføre omkostninger
eller vanskeligheter som ikke står i rimelig forhold til
betydningen av at siktede møter. Utover samtykkekravet
bør det i sivile saker kun oppstilles som vilkår
at retten må finne det forsvarlig å gjennomføre
hovedforhandling eller rettsmegling som fjernmøte.
Når det gjelder fjernavhør av vitner og sakkyndige
i prøveordningen, bør det i forskriften åpnes
for en noe videre adgang til å beslutte dette enn etter
dagens regelverk. Departementet går inn for at nåværende begrensning
med hensyn til fjernavhør av vitner av avgjørende
betydning for saken, bortfaller. Departementet forutsetter imidlertid
at fjernavhør av sentrale vitner gjennomføres
ved bruk av videokonferanse, det vil si bruk av både lyd
og bilde. Bruk av fjernavhør bør etter departementets
syn under enhver omstendighet være betinget av at retten
finner fjernavhør ubetenkelig tatt i betraktning formålet
med avhøret og de øvrige omstendigheter.
Videre legger departementet opp til at det i forskriften åpnes
for fjernavhør av tolk ved skjermtolking. Dette er i tråd
med den nye tvisteloven, hvor det er forutsatt at avhør
med tolk kan gjennomføres som fjernavhør. Etter
departementets syn bør det i likhet med avhør
av vitner og sakkyndige være et vilkår for å gjennomføre
fjernavhør med tolk, at retten finner det ubetenkelig ut
fra formålet med avhøret.
En forutsetning for at fjernmøteteknologi skal bli et
hensiktsmessig middel til økt effektivitet og fleksibilitet
i saksavvikling i prøveordningen, er at pilotdomstolene
har tilgjengelig teknisk utstyr av høy kvalitet. I tillegg
er det viktig at det gis nødvendig opplæring,
at systemet er lett å bruke og at det finnes teknisk assistanse
tilgjengelig for å løse problemer som dukker opp
underveis. Etter departementets syn vil gode tekniske løsninger
som blir håndtert på en kvalifisert måte
i de fleste tilfeller ivareta både hensynet til solennitet
og bevisumiddelbarhet under prøveordningen.
Kostnadene ved å ta i bruk videokonferanseteknologi
er relativt høye. Utgiftene til videokonferanseutstyr per
lokasjon vil være i størrelsesorden kr 150 000-400 000,
avhengig av krav til utstyr. I tillegg kommer utgiftene til telekommunikasjon.
På denne bakgrunn vil det offentliges utgifter til investeringer
i forsøksprosjektet over et par år antagelig beløpe
seg til ca. 3 mill. kroner, som forutsettes å dekkes innenfor
gjeldende budsjettrammer.
Komiteen er enig med Regjeringen
i at det i domstolloven inntas en hjemmel for en begrenset prøveordning
med bruk av videokonferanseteknikk og annen fjernmøteteknologi
i nærmere utvalgte pilotdomstoler. I saker som faller inn
under prøveordningen, vil pilotdomstolene kunne gå lenger
i å benytte videokonferanseutstyr til fjernmøter
og fjernavhør enn det er adgang til etter dagens regler.
Lovforslaget er i samsvar med en overordnet målsetting
om utvidet bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
i justissektoren. Økt bruk av fjernmøteteknologi
vil etter komiteens syn muliggjøre en
mer effektiv rettergang, som antas å gi gevinster for både
partene, domstolene og samfunnet for øvrig. Prøveordningen
skal danne grunnlag for å vurdere fordeler og ulemper med
bruk av videokonferanseteknikk i både sivile saker og straffesaker.
Gevinster i form av redusert tid, penger og sikkerhetsrisiko ved fangetransport,
skal måles mot kostnader til anskaffelse og drift av videokonferanseutstyret.
Komiteen viser til at det er bred
enighet om at domstolene bør tilpasses moderne informasjons-
og kommunikasjonsteknologi (IKT) på linje med samfunns-
og næringslivet for øvrig. En del virksomheter i
justissektoren har allerede prøvd videokonferanseutstyr
som et verktøy til bedre ressursutnyttelse og effektivisering.
Utstyret har så langt hovedsakelig blitt brukt i forbindelse
med møtevirksomhet og opplæring.
Komiteen viser til at man også i
proposisjonen peker på en rekke forhold som indikerer at
man ved bruk av slik teknologi innen hele rettspleien kan spare
store ressurser på sikt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, merker
seg at den videre utformingen av prøveordningen foreslås
fastsatt i forskrift, og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
ved tidligere budsjettbehandlinger vist til de muligheter for effektivisering
som ligger i å benytte seg av slik teknologi.
Videre viser disse medlemmer til
at politiet i dag bruker betydelige ressurser til transport av varetektsinnsatte
til fremstilling for retten, i tillegg til andre fremstillinger
og transporter. Disse medlemmer vil
også fremheve at politiutdannet personell er et knapphetsgode
som primært bør benyttes til oppgaver som krever
politifaglig kompetanse, noe disse medlemmer stiller
seg bak.
Disse medlemmer viser også til
en utredning fra Politidirektoratet i 2002 om effektivisering av
politiets fangetransporter, hvor det fremkommer at det medgikk rundt
150 årsverk til transporter og fremstillinger, samt at
ifølge tall fra 2004 avga Oslo politidistrikt 2 896
dagsverk fra annen polititjeneste til fremstillinger i Oslo tinghus.
Fangetransportene alene koster Oslo politidistrikt over 100 mill.
kroner i 2004. Bruk av videokonferanser i fjernmøter og fjernavhør
i forbindelse med varetektsfengsling vil redusere fluktfaren. Det
vil redusere faren for liv og helse både for siktede og
andre. Disse medlemmer tiltrer disse
synspunkter og ser store muligheter for effektivisering.
Disse medlemmer mener det ved tolketjenester
og vitneførsel av sakkyndige ikke finnes noen betenkeligheter
ved bruk av slik teknologi. Utgifter til tolketjenester er økende,
og bruk av fjernmøteteknologi vil kunne redusere kostnadene
og møte det økte behov for tolketjenester.
Disse medlemmer viser til at det
er noe uenighet i høringsuttalelsene om man skal
kunne bruke fjernmøteteknologi ved eksempelvis førstegangsfremstilling.
Slik disse medlemmer ser det, bør en
prøveordning være så bred som mulig.
Nettopp fordi dette vil gi best erfaringsgrunnlag. Det må også presiseres
at det er vektige høringsinstanser som ønsker å utvide
denne prøveordningen til også å kunne gjelde
førstegangsfremstilling for varetekt. Disse medlemmer vil
tiltre de synspunkter som disse høringsinstansene fremholder.
Tilsvarende gjelder også bruk i forhold til saksforberedende
rettsmøter. Det som anføres mot utstrakt bruk
av slik teknologi, er det såkalte solennitetshensynet.
Det vil si at en høytidlig ramme og det å måtte
møte for en rett foran en dommer, gjør det mer
sannsynlig at "stundens alvor " vil synke inn over den mistenkte
eller tiltalte og at dette vil føre til at listen for å lyve
ligger høyere. Disse medlemmer mener
det nok likevel er slik at man har hatt en slags normalisering av
det med straff og det med å møte i retten. Dette
også fordi stadig større del av befolkningen har
blitt straffet, spesielt ved bøtestraff. Dette svekker
betydningen av solennitetshensynet i forhold til tidligere.
Når det gjelder spørsmålet om bruken
av fjernmøteteknologi skal være betinget av at
mistenkte eller tiltalte samtykker, mener disse
medlemmer at dette ikke bør være et krav.
Dette vil føre til at "vanskelige" personer kan sabotere
eller innskrenke denne ordningen. Disse medlemmer mener
for øvrig at det vil være tilstrekklig for å ivareta
partenes interesse at retten mener det ikke vil være rettsikkerhetsmessig
betenkelig at man bruker slik teknologi. Rettens vurdering vil således
være eneste skranke i forhold til bruk av slik teknologi.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstoler (domstolloven) gjøres
følgende endring:
Ny § 143 skal lyde:
Kongen kan i forskrift bestemme at det etableres en prøveordning
ved enkelte tingretter og lagmannsretter om bruk av fjernmøteteknologi
ved saksforberedende rettsmøter og hovedforhandling, herunder inngåelse
av rettsforlik, samt ved behandlingen av straffesaker, herunder
straffeprosessuelle spørsmål, og ved avhør
av vitner, sakkyndige og bruk av tolketjenester."
Komiteens medlemmer fra Høyre legger
til grunn at det er viktig at det gis hjemmel for forsøk
med bruk av videokonferanseutstyr også i straffesaker. Disse medlemmer viser til at denne type
forsøksvirksomhet er viktig for å sikre at tildelte ressurser
nyttes på en mest mulig effektiv måte, samtidig
som nødvendige rettssikkerhetshensyn og krav til straffesaksbehandlingen
ivaretas. Disse medlemmer viser til
at regjeringspartiene har sagt at man skal avvikle forsøksordningen
med alternativ fangetransport. Dette ble gjort før forsøksperioden var
utløpt og innebar at man fjernet et annet incentiv til å nytte
tilgjengelige ressurser på politiets kjerneoppgaver på en
effektiv måte.
Disse medlemmer stiller seg derfor
positive til at stortingsflertallet viser en noe større
vilje til nytenkning ved å videreføre regjeringen
Bondevik IIs forslag til bruk av videokonferanseutstyr i straffesaker. Disse medlemmer er av den oppfatning
at bruk av videokonferanseutstyr vil være et nyttig virkemiddel
i straffesaksbehandlingen og ser det som naturlig at erfaringene
som gjøres, evalueres fortløpende med sikte på at
det foretas en rask vurdering av hvorvidt ordningen kan gjøres
permanent.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge sak om eventuell utvidelse
av forsøksordning med bruk av videokonferanseteknikk og
fjernmøteteknologi innen 2007."