Helsepersonell som har autorisasjon, spesialistgodkjenning, lisens
eller liknende godkjenning fra utlandet, kan etter nærmere
vilkår få tilsvarende norsk godkjenning.
Det er gitt en særlig bestemmelse i helsepersonellloven § 57
fjerde ledd om betydningen av at den opprinnelige godkjenningen
gitt i annet land ikke lenger er gyldig. Statens helsetilsyn kan
kalle tilbake norsk autorisasjon, lisens eller spesialistgodkjenning dersom
den utenlandske godkjenningen ikke lenger er gyldig i opprinnelseslandet.
Når det gjelder tap av rekvireringsrett, er det
gitt en særregulering av dette i helsepersonelloven § 63.
Statens helsetilsyn har etter denne bestemmelsen anledning til å tilbakekalle den
norske rekvireringsretten dersom rekvireringen anses uforsvarlig.
Verken i § 57 fjerde ledd eller i § 63
er det nedfelt noen særskilt regulering av hvilken betydning
det får at rekvireringsretten i annet land faller bort
helt eller delvis.
Statens helsetilsyn har i sin tilsynsvirksomhet lagt til grunn
at § 57 fjerde ledd også kan legges til grunn
for tilbakekall av rekvireringsretten dersom den opprinnelige rekvireringsretten
eller tilsvarende godkjenning har mistet sin gyldighet. Etter departementets
vurdering bør et slikt hjemmelsgrunnlag presiseres nærmere
i lovteksten til også å omfatte tilbakekall av
rekvireringsretten.
Forslaget om et eget hjemmelsgrunnlag for tilbakekall av rekvireringsrett
ble sendt på høring i oktober 2005 med høringsfrist
i januar 2006. Departementet har mottatt 12 høringssvar.
Ved tilbakekall, frivillig avkall eller suspensjon av autorisasjon,
lisens, spesialistgodkjenning eller rekvireringsrett eller ved begrensing
av autorisasjon skal Statens helsetilsyn underrette de landene Norge er
folkerettslig forpliktet til å informere, jf. helsepersonelloven § 66
tredje ledd.
Norske myndigheter har i henhold til en samarbeidsavtale med
de nordiske landene plikt til å utveksle informasjon om
tilbakekall og begrunnelsen for tilbakekall. I tilknytning til informasjonsplikten er
tilbakekall av rekvireringsretten spesifikt nevnt. I tillegg mottar
norske myndigheter slik informasjon fra England.
I henhold til EØS-avtalen, EØS-forskriften
og direktivene om legers, tannlegers, sykepleieres og jordmødres
etableringsrett skal hjemlandet eller seneste oppholdsstat oversende
vertsstaten de nødvendige opplysninger om yrkes- eller
forvaltningsmessige tiltak eller forføyninger som er truffet
overfor vedkommende.
For helsepersonell som har fått tilbakekalt eller frivillig
gitt avkall på retten til å rekvirere legemidler i
annet land, har Statens helsetilsyn i disse tilfellene også tilbakekalt
rekvireringsretten i Norge. Dette har blitt gjort overfor tre helsepersonell
i løpet av 2004 og 2005.
Departementet er av den oppfatning at norske myndigheter må kunne
legge til grunn at grunnlaget for et vedtak om tilbakekall av rekvireringsrett
i et annet land er tilstrekkelig opplyst, og at tilbakekallet er
resultat av en forsvarlig saksbehandling i det aktuelle landet.
Departementet mener det derfor er forsvarlig at Statens helsetilsyn
legger denne vurderingen til grunn ved tilbakekall av den norske
rekvireringsretten. Adgang til dette vil gjøre dokumentasjonskravet
for Statens helsetilsyn lettere og saksbehandlingen raskere.
Det framholdes at for det aktuelle helsepersonell innebærer
tilbakekall av rekvireringsretten en begrensning av yrkesutøvelsen,
og at det på flere måter vil innebære
en belastning. Disse forhold taler for at lovhjemmelen for hvordan
tilbakekall kan skje, bør være klarest mulig.
Departementet mener at en klar lovhjemmel vil ivareta helsepersonellets
behov for forutsigbarhet.
Departementet foreslår at det inntas et nytt annet ledd
i helsepersonelloven § 63 som gir Statens helsetilsyn
mulighet for å tilbakekalle rekvireringsrett gitt på grunnlag
av tilsvarende godkjenning i et annet land hvis rekvireringsretten
gitt i det andre landet taper sin gyldighet.
Det uttales at forslaget ikke vil føre til vesentlige endringer
i Statens helsetilsyns praksis, og at det derfor ikke vil innebære økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen støtter at det inntas
et nytt annet ledd i helsepersonelloven § 63 som
gir Statens helsetilsyn mulighet for å tilbakekalle rekvireringsrett
gitt på grunnlag av tilsvarende godkjenning i et annet land
hvis rekvireringsretten gitt i det andre landet taper sin gyldighet. Komiteen ser
behovet for en særskilt regulering av hvilken betydning
det får at rekvireringsretten i et annet land
faller bort helt eller delvis.