Stortinget innførte ved vedtakelsen av straffegjennomføringsloven
en plikt for kriminalomsorgen til å varsle fornærmede
eller dennes etterlatte om tidspunktet for permisjoner, avbrudd
i straffegjennomføringen og løslatelse fra fengselsstraff.
Varsel skal bare gis dersom det er av betydning for fornærmede
eller dennes etterlatte å få slik informasjon.
Erfaringer med ordningen har vist at det er behov for å utvide
varslingsplikten og utvikle nærmere rutiner for hvordan
varslingen skal gjennomføres.
Departementet foreslår å utvide varslingsplikten slik
at den også gjelder ved gjennomføring av straff utenfor
fengsel, ved frigang, når domfelte unndrar seg gjennomføringen
av fengselsstraff, forvaring eller strafferettslige særreaksjoner
og ved prøveløslatelse fra forvaring eller strafferettslige
særreaksjoner. I tillegg foreslår departementet å utvide
varslingsplikten ved permisjoner og straffavbrudd til å omfatte vilkår
etter straffegjennomføringsloven, hvis disse direkte gjelder
fornærmede eller dennes etterlatte. Ved løslatelse
fra fengselsstraff foreslår departementet at fornærmede
eller dennes etterlatte varsles om løslatelsesvilkår
som direkte gjelder fornærmede eller dennes etterlatte.
Kriminalomsorgen får etter forslaget også plikt
til å varsle fornærmede eller dennes etterlatte
dersom den løslatte endrer bosted i løpet av prøvetiden.
Som en konsekvens av forslagene om varsling, foreslår departementet å endre
reglene om taushetsplikt i straffegjennomføringsloven.
Etter departementets oppfatning er forslagene et resultat av
en avveining mellom fornærmedes og domfeltes interesser.
Departementet har lagt vekt på at det ikke skal innføres
varslingsregler som er mer inngripende overfor domfelte enn det
som er strengt nødvendig for i rimelig grad å ivareta
interessene til fornærmede og dennes etterlatte.
Departementet mener at det også bør være
plikt til å varsle fornærmede eller dennes etterlatte
når domfelte gjennomfører straff utenfor fengsel
etter straffegjennomføringsloven. Også i disse
tilfellene kan fornærmede eller dennes etterlatte risikere å treffe
på domfelte. Det er i denne sammenheng ikke noen prinsipiell
forskjell på permisjon, avbrudd, løslatelse og
frigang på den ene siden og straffegjennomføring utenfor
fengsel på den andre. Dersom det er av betydning for fornærmede
i straffesaken eller dennes etterlatte å få kjennskap
til tidspunktet for gjennomføring av straff utenfor fengsel,
foreslår departementet at kriminalomsorgen skal varsle
fornærmede eller etterlatte på forhånd.
Fornærmede eller dennes etterlatte kan også ha behov
for varsel om innsatte som unndrar seg gjennomføringen
av fengselsstraff, forvaring eller strafferettslige særreaksjoner.
Departementet foreslår en regel om dette i straffegjennomføringsloven § 40
nytt siste ledd.
Ved gjennomføring av straff utenfor fengsel foreslår
departementet at varselet både omfatter tidspunktet for
gjennomføring av straffen og vilkår, dersom vilkårene
direkte gjelder fornærmede eller dennes etterlatte.
Etter departementets mening bør varslingsplikten utvides
ytterligere slik at kriminalomsorgen også får plikt
til å varsle fornærmede eller dennes etterlatte, dersom
løslatte endrer bosted i løpet av prøvetiden. Det
er ikke uvanlig at domfelte endrer bosted etter løslatelsen.
Behov for varsel om bostedsendring kan i mange tilfeller være
like stort som varsel om selve løslatelsen. Bestemmelsen
er særlig praktisk der det er unnlatt å gi varsel
fordi domfelte ble løslatt til en adresse på en
annen kant av landet enn der fornærmede eller dennes etterlatte
bor.
Ved en forglemmelse inneholdt høringsutkastet ikke noe
forslag om hjemmel for å varsle fornærmede eller
dennes etterlatte når en domfelt prøveløslates fra
forvaring eller en strafferettslig særreaksjon. Etter departementets
syn vil en varslingsplikt i disse tilfellene ikke være
mindre enn ved prøveløslatelse fra ordinær
fengselsstraff. Departementet foreslår at varslingsregelen
tas inn som et nytt siste punktum i straffegjennomføringsloven § 42
syvende ledd.
Også ved prøveløslatelse fra forvaring
eller en strafferettslig særreaksjon bør det gis
varsel om fastsatte vilkår som direkte gjelder fornærmede
eller dennes etterlatte. Departementet foreslår at varslingsregelen
tas inn i straffeloven § 39 g nytt femte ledd.
Komiteen viser til at
bestemmelsene i dagens straffegjennomføringslov innebærer
at kriminalomsorgen skal varsle fornærmede i straffesaken
eller dennes etterlatte på forhånd om tidspunktet
for permisjoner, avbrudd i straffegjennomføringen og prøveløslatelse
fra fengselsstraff. Komiteen ser at
departementet foreslår å utvide denne varslingsplikten slik
at den også gjelder ved gjennomføring av straff utenfor
fengsel (§ 16), ved frigang (§ 20),
når domfelte unndrar seg gjennomføringen av fengselsstraff, forvaring
eller strafferettslige særreaksjoner (§ 40) og
ved prøveløslatelse fra forvaring eller strafferettslige
særreaksjoner (§ 42, jf. straffeloven § 39
g). I tillegg foreslår departementet å utvide
varslingsplikten ved permisjoner og straffavbrudd til å omfatte
vilkår etter § 36 annet ledd bokstav
f) og g), hvis disse direkte gjelder fornærmede eller dennes
etterlatte (§ 36). Ved løslatelse fra
fengselsstraff foreslår departementet at fornærmede
eller dennes etterlatte varsles om løslatelsesvilkår
som direkte gjelder fornærmede eller dennes etterlatte
(§ 42). Kriminalomsorgen får etter forslaget
også plikt til å varsle fornærmede eller
dennes etterlatte dersom den løslatte endrer bosted i løpet
av prøvetiden (§ 42). Som en konsekvens
av forslagene om varsling, foreslår departementet å endre
reglene om taushetsplikt i straffegjennomføringsloven § 7
bokstav i). Komiteen viser til viktigheten
av også å ivareta hensyn til fornærmede
i straffesaker og støtter det framlagte forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
har merket seg at Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer
og vernepleiere (FO) i sin høringsuttalelse til det opprinnelige
lovutkastet blant annet pekte på at voldsofres opplevelser,
reaksjoner og måter å bearbeide krenkelser og
overgrep på, er høyst forskjellige. Som en konsekvens
av dette kan varsling i noen tilfeller oppleves som viktig og riktig
for den fornærmede, mens det i andre tilfeller kan gjøre
vondt verre.
Flertallet deler dette synet, og
er glad for at departementet i proposisjonen understreker at vilkåret
for varsling er at det skal være "av betydning" for fornærmede
eller dennes etterlatte å bli varslet. Flertallet vil
påpeke at det i proposisjonen er understreket at det er
viktig å vurdere nøye om det er av betydning for
fornærmede eller dennes etterlatte å få varsel
om frigang, prøveløslatelse mv., noe som medfører
at det skal være en terskel for varsling som krever at
nevnte inngangskriterier er oppfylt.
Flertallet oppfatter at det i begrepet
"av betydning" menes at den som varsles har vært så direkte influert
av den domfeltes handlinger, at et uforberedt møte med
den domfelte må anses som en urimelig belastning man bør
gis muligheter for å forberede seg på eller unngå.
Flertallet vil også påpeke
at den eller de som omfattes av varslingsplikten, men som ikke ønsker å varsles,
skal ha rett til å reservere seg, i tråd med FOs anmerkninger
om at varsling for noen i seg selv vil kunne oppleves som belastende. Flertallet forutsetter at det i forbindelse
med varsling tilrettelegges for at reservasjonsretten reelt sett
kan ivaretas for den fornærmede eller etterlatte før
varsling finner sted.
Flertallet registrerer Datatilsynets
anmerkninger om at varslingsplikten står i motstrid til
taushetsplikten, og at varsling dermed må være
underlagt klare premisser for samtidig å ivareta den domfeltes personvern. Flertallet vil påpeke at det
i proposisjonen er understreket at varsling innebærer kunngjøring
om frigang, men ikke informasjon med relasjon til domfeltes straffegjennomføring. Flertallet mener at dette er en viktig
presisering som i vesentlig grad bidrar til å ivareta personvernet
til den domfelte, med unntak for selve opplysningen om tidsrommet for
frigang.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil også understreke
at bestemmelsen som gjelder varsel til fornærmede dersom
den straffedømte endrer bosted i løpet av prøvetiden,
primært er ment brukt i de tilfellene der den fornærmede
ikke tidligere har blitt varslet. Bestemmelsen skal ikke brukes
til at den fornærmede til enhver tid skal være oppdatert
på den straffedømtes bosted.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke viktigheten av gode varslingsrutiner, slik at de som
har vært offer og pårørende for en kriminell
handling føler at de blir ivaretatt på en forsvarlig
måte, dersom den dømtes straffegjennomføring
endres. Det samme gjelder ved frigang og fremstillinger. Terskelen
for å informere ofrene skal være lav slik at disse
i størst mulig grad skal kunne unngå å møte
en gjerningsmann ved en tilfeldighet.
Disse medlemmer vil dog understreke
at slik informasjon bare bør gis dersom ofrene og pårørende
faktisk ønsker dette. I motsatt fall kan et slikt varsel
virke mot sin hensikt og føre til mer utrygghet og dårligere
livskvalitet. I den grad det må utøves et skjønn
i slike saker skal skjønnet komme i ofrenes og de pårørendes
favør.
Disse medlemmer vil også ta
opp et annet forhold som kan være av betydning for ofre
for kriminalitet. Det gjelder ofrene og deres pårørendes
adgang til å påklage en permisjon eller frigang.
I dag har man en informasjonsplikt men ingen klageplikt. Dette er,
etter disse medlemmers syn, ikke fullgodt
når det gjelder å balansere rettferdighetsfølelsen mellom
ofre og gjerningspersoner.
Disse medlemmer vil derfor be Regjeringen vurdere å innføre
en ordning hvor man gir ofre eller deres pårørende
adgang til å påklage permisjoner og annen type
frigang fra soningsinstitusjon. Disse medlemmer ser
for seg at dette vil være spesielt viktig i saker hvor
barn har vært ofre og saker hvor noen er dømt
for grov kvinnevold. I slike tilfeller antar disse
medlemmer at en slik klageadgang vil være med på å sikre
at disse menneskene føler at samfunnet tar deres situasjon
mer på alvor enn hva tilfellet er i dag.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at det må vurderes hvorvidt fornærmede skal ha en
uttalerett i forbindelse med vurderingen av permisjon eller frigang. Disse medlemmer imøteser at
Regjeringen vurderer dette i forbindelse med den varslede oppfølgning
av NOU 2006:10 om fornærmede i straffeprosessen - nytt
perspektiv og nye rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til at hensynet til fornærmede
også taler for at fornærmede blir varslet ved
permisjoner mv. for dem som etter strafferetten er dømt
til særreaksjonen tvungen psykisk behandling. Disse medlemmer viser til at enkelte
av disse har begått tildels svært alvorlige handlinger
som vold og drap. Det vil derfor være et tilsvarende behov
for fornærmede å bli varslet i slike saker.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer
fra Høyre følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med
en vurdering av om fornærmede bør gis en uttalerett
i forbindelse med permisjoner eller frigang."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge lovforslag som sikrer at
fornærmede også varsles ved permisjoner, frigang
og utskrivelse av dem som etter strafferettslige regler er dømt
til overføring til tvungen psykisk behandling."