Arbeids- og inkluderingsdepartementet legg i proposisjonen fram forslag til lov om endringar i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).
Utlendingslovutvalet legg i si utgreiing NOU 2004:20 Ny utlendingslov
til grunn at slikt samtykke som i dag blir innhenta i saker som
gjeld DNA-testing og aldersundersøking, kan opplevast som
gitt under press om at saka elles vil bli avgjort i søkjaren sin
disfavør. Utvalet meiner derfor at det er ønskjeleg med
heimel i lov både for DNA-testing og for aldersundersøkingar.
Datatilsynet meinar at det ut frå lov om behandling av
personopplysninger 14. april 2000 nr. 31 (personopplysningslova)
er nødvendig med heimel i lov i begge desse situasjonane
fordi slikt samtykke som ein i dag innhentar, kan oppfattast som
gitt under press, og derfor ikkje kan reknast som eit frivillig
gitt samtykke i samsvar med vilkåret i personopplysningslova § 9
første ledd bokstav a.
Ved høyringsbrev av 23. desember 2004 sende departementet
NOU 2004:20 Ny utlendingslov på høyring. Høyringsfristen
var 1. juli 2005.
Det er gjort greie for innhaldet i høyringsfråsegnene
i proposisjonen.
For partane i ei sak om familiesamanføring blir det
i dag gitt høve til å avleggje ein DNA-test i
dei tilfella der slektskapsforholdet ikkje kan dokumenterast på annan
tilfredsstillande måte.
Departementet viser til at det er eit problem i forhold til mange
nasjonalitetsgrupper at det ikkje er mogleg å skaffe til
veges ordinære dokument som stadfestar den oppgitte identiteten
eller familierelasjonen. Det kan dessutan vere grunn til å reise
tvil ved om dei dokumenta som det er råd å skaffe
til veges, er ekte, slik at dei ikkje kan leggjast til grunn som
påliteleg dokumentasjon.
Departementet ser det slik at praksisen med DNA-testing bør
vidareførast i dei sakene der den oppgitte familierelasjonen
ikkje er tilfredsstillande sannsynleggjord på annan måte.
Departementet er samd med utvalet og Datatilsynet i at det bør
etablerast heimel i lov for praksisen med DNA-testing. Så lenge
det framstår slik at det å la vere å la
seg teste vil kunne få verknader for vedtaket i saka, er
det ikkje tilfredsstillande å operere med samtykke som
rettsleg grunnlag.
Føresegna om DNA-testing er føreslått
som ny § 37 f, og gir heimel for å be
("anmode") søkjaren og referansepersonen (personen som
søkjaren hevdar å vere i familie med) om å avleggje
ein DNA-test.
Departementet meiner at det ikkje bør vere nokon automatikk
i at ein søknad blir avslått dersom partane nektar å la
seg teste. Men departementet føreslår at det takast
inn ei særskild formulering om at det "kan få betydning
for vurderingen av saken" dersom søkjaren seier nei til
DNA-testing.
Departementet meiner at det er opplagt at det i tillegg til saker
som gjeld familiesamanføring, også kan oppstå behov
for å bruke slike testar i saker der det er gitt opphaldsløyve
for familiesamanføring, men der det seinare blir reist
sak om tilbakekalling, til dømes fordi det blir avdekt
at dei dokumenta som i si tid blei lagde til grunn i saka, er falske.
Tilsvarande kan det vere ønskjeleg å bruke DNA-testar
i saker der det kjem ein asylsøkjarfamilie utan identitetsdokument, og
der det oppstår tvil ved om alle borna er medlemmer av
den same familien. Departementet kan ikkje sjå at det skulle
vere noko problem å bruke ei meir open formulering i forhold
til når ein kan be om DNA-testing. Departementet føreslår
derfor ei formulering om at ein kan be om DNA-testing "[n]år
det i sak etter loven er nødvendig å fastslå en
familierelasjon".
Det er svært viktig å sikre ei forsvarleg gjennomføring
av testane. Departementet legg til grunn at dette er tilstrekkeleg
sikra gjennom detaljerte retningslinjer frå UDI si side.
Retningslinjene vil også gjelde for korleis ambassadane
skal handtere slike saker. Det er vidare viktig å sikre
at DNA-testane blir sletta når dei har vore nytta til det
tiltenkte formålet, dvs. når dei har avkrefta/stadfesta
slektsrelasjonar. Det blir derfor føreslått at
det blir teke inn ei føresegn om "sletting og tilintetgjøring".
Til liks med utvalet føreslår departementet
at det offentlege skal dekkje kostnadene ved DNA-testing på same
måten som i dag, dvs. i dei tilfella der det er utlendingsstyresmaktene
som ber om testing.
Departementet er også samd med UDI når direktoratet
går inn for at det bør takast inn ein eigen heimel
for å gi nærmare forskrifter om gjennomføring av
DNA-testing.
Praksisen med aldersundersøking har i dag sitt grunnlag
i samtykke, og blir i første rekkje nytta i asylsaker,
men det er også aktuelt å bruke aldersundersøkingar
i saker som gjeld familiesamanføring mellom foreldre og
born. Aldersundersøkingane skal gi eit meir solid grunnlag
for å avgjere om ein utlending som manglar dokumentasjon
for alderen sin, og som oppgir å vere under 18 år,
faktisk er mindreårig.
Departementet meiner at dei erfaringane ein har hatt til no med
aldersundersøkingar i asylsaker, tilseier at det er nødvendig å halde
fram med slike undersøkingar for å hindre misbruk
av regelverket ved at personar som er over 18 år, opplyser
at dei er mindreårige. Departementet meiner det er viktig å sikre
at ikkje vaksne personar hevdar at dei har rettar som berre gjeld
for born, og at vaksne blir plasserte saman med born.
Til liks med utvalet ser departementet det slik at det er ønskjeleg
at praksisen med aldersundersøkingar får ei tydeleg
forankring i utlendingsloven.
Departementet vil understreke at aldersundersøkingar
berre blir nytta når dei andre opplysningane i saka ikkje
gir grunnlag for å fastslå alderen til utlendingen,
og når ein har grunn til å tvile på at
dei opplysningane som er gitt, er korrekte. Departementet ser det
ikkje slik at den uvissa som er knytt til undersøkingane,
gir grunn til å la vere å gjere slike undersøkingar,
men vil heller understreke behovet for at det blir teke tilstrekkeleg
omsyn til denne uvissa når det blir gjort vedtak.
Departementet viser til at det i lovutkastet er presisert at
resultatet av aldersundersøkingane skal vere ein del av
ei breiare vurdering.
Departementet vil i denne samanhengen særleg peike på at
det under asylintervjuet er viktig å fokusere på alder
og stille spørsmål som kan medverke til å klargjere
alderen. At dette skal gjerast, følgjer også av
dei gjeldande retningslinjene for UDI.
UDI har i dag et eige rundskriv om bruk av aldersundersøkingar,
jf. Rundskriv 2004-028. Departementet legg til grunn at UDI held
seg orientert om kva metodar som egnar seg best for gjennomføring av
aldersundersøkingane, og vurderer korleis aldersundersøkingar
best kan gjennomførast. I forslaget til lovbestemmelse
er det også opna for at ein kan gi føresegner
om gjennomføringa av aldersundersøkingar, og departementet
kan eventuelt også gi retningslinjer om kva metodar UDI
skal bruke.
Departementet deler utvalet sitt syn på at det ikkje
er tungtvegande etiske eller personvernmessige omsyn som taler mot å praktisere
aldersundersøkingar.
Til liks med UDI er departementet samd med utvalet i at det ikkje
er grunn til å avgrense heimelen for aldersundersøking
til å gjelde berre asylsaker. Aldersundersøkingar
bør også kunne praktiserast i saker som gjeld
familiesamanføring mellom born og foreldre.
Departementet føreslår at føresegna
om aldersundersøking blir teken inn i lova som ein ny § 37 g
etter den føreslåtte føresegna om DNA-testing.
Både i høve til DNA-testing og aldersundersøking
inneber forslaga berre at ein etablerer lovheimel for den praksisen
som allereie blir følgd. Forslaga vil derfor ikkje føre
med seg noko auka ressursbehov eller nokon administrative
konsekvensar.
Departementet foreslår å endre § 27
første ledd bokstav j. Omgrepet "internasjonale forbindelser" blei
ved ei inkurie endra til "internasjonale forpliktelser" i samband
med ei endring av denne føresegna i lov 30. juni
2006 nr. 37. Ein foreslår derfor å rette internasjonale
"forpliktelser" tilbake til internasjonale "forbindelser".