Stortinget har sluttet seg til Regjeringens forslag om at innføringen
av fleksibel alderspensjon i folketrygden skal gjelde for alle nye
pensjonister, uavhengig av om man får pensjonen beregnet etter dagens opptjeningsregler
eller etter de nye opptjeningsreglene. Det fremgår av St.meld. nr.
5 (2006–2007) at Regjeringen skulle komme tilbake med et konkret
forslag til overgangsregler i lovforslaget om ny alderspensjon fra
folketrygden.
Det legges vekt på at den enkelte skal få rimelig tid til å tilpasse
seg nye regler, og at pensjonen skal være forutsigbar. Overgangsreglene
bør være enkle og ikke strekke seg altfor langt ut i tid. Overgangsordningene
må ta hensyn til at mange allerede har opptjent pensjonsrettigheter
etter dagens opptjeningsregler når pensjonsreformen trer i kraft.
Det foreslås at nye opptjeningsregler innføres gradvis for årskullene
1954–1962. 1953-kullet blir det siste som får hele sin alderspensjon
beregnet etter dagens opptjeningsregler, mens 1963-kullet blir det første
som fullt ut omfattes av nye opptjeningsregler.
Det foreslås at overgangsreglene suppleres med en garanti slik
at personer som tar ut pensjon ved 67 år, er sikret et pensjonsnivå
som minst tilsvarer opptjente rettigheter ved utgangen av 2009 etter
levealdersjustering. Garantiregelen foreslås å gjelde for alle som
berøres helt eller delvis av nye opptjeningsregler, det vil si for
årskullene fra og med 1954. Det foreslås at garantien utmåles som
et garantitillegg.
I dagens alderspensjon kan det godskrives pensjonspoeng ved omsorgsarbeid.
Ordningen ble innført med virkning fra 1992. I Stortingets pensjonsforlik
av 26. mai 2005 ble det vedtatt at alle som innfrir kravene til
omsorgsopptjening, skal få en minste pensjonsopptjening tilsvarende
en inntekt på 4,5, mot 4 G i dag. I dagens alderspensjon har godskriving
av pensjonspoeng ved omsorgsarbeid ikke nødvendigvis betydning for
pensjonsutmålingen. I den nye opptjeningsmodellen hvor alle år teller
like mye, vil pensjonsrettigheter ved omsorgsarbeid alltid få betydning
for pensjonsutmålingen. Gjennom behandlingen av St.meld. nr. 5 (2006–2007)
ble Regjeringen bedt om å vurdere om det skal gis omsorgsopptjening med
tilbakevirkende kraft for dem som blir omfattet av de nye opptjeningsreglene
i folketrygden. Det foreslås at det skal gis opptjening av inntektspensjon for
år før 1992 ved omsorg for barn.
Departementet ser at det er gode grunner for at en ordning med
tilbakevirkende omsorgsopptjening i ny alderspensjon også skal omfatte
ulønnet omsorgsarbeid for eldre, syke og funksjonshemmede. Samtidig er
det krevende å utforme en slik ordning på en måte som i tilstrekkelig
grad ivaretar hensynet til likebehandling og rettssikkerhet. Departementet
vil komme tilbake med en nærmere vurdering av spørsmålet om eventuell
tilbakevirkende pensjonsopptjening ved omsorgsarbeid for eldre,
syke og funksjonshemmede.
Departementet vil i samråd med Arbeids- og velferdsdirektoratet
vurdere om dagens regler om flytting av omsorgspoeng tilbake i tid
og mellom foreldre skal gjøres mer fleksible.
Det må vurderes i hvilken utstrekning omleggingen påvirker den
enkeltes opparbeidede pensjonsrettigheter. Økonomiske konsekvenser
for den enkelte og for folketrygden er viktige. Det legges dessuten vekt
på å unngå terskeleffekter og tilfeldige utslag.
De nye reglene for opptjening og beregning av alderspensjon skiller
seg vesentlig fra dagens regler. De nye opptjeningsreglene gir for
eksempel bedre uttelling for mange år i arbeid, mens dagens regler
kan gi høyere pensjon til personer som har hatt varierende inntekter
gjennom livet. Dette skyldes at dagens alderspensjon beregnes på
grunnlag av de 20 beste poengårene.
Det skal innføres en nettbasert pensjonsportal med selvbetjeningsløsning
med en pensjonskalkulator som blant annet gir den enkelte mulighet
til å simulere ulike pensjonsutfall ut fra ulike alternative pensjoneringstidspunkter.
Det foreslås at de nye reglene for opptjening og beregning av
alderspensjon fra folketrygden innfases gradvis for årskullene 1954–1962.
Dette innebærer at personer født i 1954 vil få 1/10 av sin pensjon
beregnet etter nye opptjeningsregler, og 9/10 beregnet etter gjeldende
regler. For personer født i 1955 vil andelene være henholdsvis 2/10
og 8/10, og for personer født i 1962 vil andelene fra nye og gjeldende
opptjeningsregler tilsvare henholdsvis 9/10 og 1/10. Innfasingsreglene
foreslås lovfestet i begge kapitlene om alderspensjon, jf. folketrygdlovens
kapitler 19 og 20.
Det foreslås at alle som omfattes helt eller delvis av nye opptjeningsregler,
skal gis en garanti for at pensjonen ikke skal være lavere enn rettigheter
opptjent etter dagens alderspensjon pr. 31. desember 2009. Opptjeningen
skal justeres for effekten av levealdersjusteringen ved 67 år.
Opptjente rettigheter vil være uttrykt i pensjonspoeng og følger
grunnbeløpsutviklingen fram til garantien skal beregnes. Det foreslås
at beregningen av garantien gjøres ved at opptjente rettigheter
ved utløpet av 2009 etter levealdersjustering sammenliknes med den
faktiske pensjonen som utmåles etter overgangsreglene. Levealdersjustering
av opptjente rettigheter for personer omfattet av dagens opptjeningsmodell
skjer ved å dividere opptjent pensjon med forholdstallet ved 67
år.
Personer født fra 1963 skal også være omfattet av garantien,
men vil ikke få fastsatt forholdstall. De vil få fastsatt delingstall
som gjelder for ny alderspensjon. Fremgangsmåten for levealdersjustering
av opptjente rettigheter pr. 31. desember 2009 til personer født
etter 1962 foreslås fastsatt i forskrift.
Når det gjelder utbetalingen av garantien, foreslås det at eventuell
differanse mellom de to pensjonsnivåene utbetales som et eget garantitillegg
som kommer i tillegg til den faktiske pensjonen. Garantien utbetales
tidligst fra fylte 67 år.
Det foreslås at når den enkelte fyller 67 år, skal det foretas
en sammenlikning mellom opptjeningen pr. 31. desember 2009 (etter
levealdersjustering) og den pensjonen vedkommende ville fått dersom
han eller hun hadde ventet til 67 år med pensjonsuttak. En slik
fremgangsmåte gir sammenliknbare nivåer og forhindrer at garantiregelen
kompenserer for tidliguttak. Dersom opptjeningen pr. 31. desember
2009 er høyere enn beregnet pensjon ved 67 år, utløses garantitillegget.
Det vil også være tilfeller der vedkommende fyller 67 år uten
å ha startet pensjonsuttaket. Garantien foreslås ikke å komme til
utbetaling før vedkommende starter pensjonsuttaket. Det foreslås
at beregningen av garantitillegget skjer på samme måte som i de tilfeller
der vedkommende tar ut pensjon ved 67 år. Garantitillegget vil etter
dette utgjøre en separat pensjonskomponent som den enkelte har krav
på når pensjonsuttaket starter. I mellomtiden vil tillegget bli regulert
som andre pensjonsrettigheter under opptjening. Siden alle som omfattes
av garantireglene vil få fastsatt delingstall helt fram til 75 år,
foreslås det at et eventuelt garantitillegg til dem som ikke tar
ut pensjon ved 67 år multipliseres med delingstallet ved 67 år og
utgjør en separat pensjonsbeholdning. Ved uttak divideres det oppregulerte
beløpet med vedkommendes delingstall på uttakstidspunktet.
Ved delvis uttak av alderspensjon bør garantitillegget komme
til utbetaling i samme grad som pensjonen tas ut. Det er naturlig
at garantitillegg under utbetaling reguleres som annen pensjon under
utbetaling, dvs. i takt med lønnsveksten og deretter fratrukket
0,75 pst.
Det foreslås her at det gis forskrifter om gjennomføring.
Ettersom garantitillegg ikke vil komme til utbetaling før 1954-årskullet
fyller 67 år, vil garantireglene først gi merutgifter fra år 2021.
Forslaget er anslått til å gi samlede merutgifter i perioden 2021–2060
på om lag 50 mill. kroner. Det antas å være relativt få personer
som vil bli omfattet av garantien. På det meste rundt 600 personer
pr. år med gjennomsnittlig garantitillegg pr. person på rundt 4 000
kroner pr. år.
For å beregne en pensjon som skal bestå av forholdsmessige andeler
beregnet etter gjeldende og nye opptjeningsregler, er det en forutsetning
at det først beregnes en full pensjon både etter dagens og etter nye
opptjeningsregler. Beregningene må omfatte både inntektspensjon
og garantipensjon i nytt system, og grunnpensjon, tilleggspensjon
og pensjonstillegg i dagens system.
For å kunne beregne en full pensjon etter begge regelverk, må
det fortsatt beregnes pensjonspoeng etter dagens regler for alle
årskull til og med 1962-kullet. På tilsvarende måte blir det nødvendig
å omregne pensjonsgivende inntekt og omsorgsopptjening før 2010
til en pensjonsbeholdning beregnet etter reglene i kapittel 20 for
alle født fra og med 1954.
På grunn av at det tjenes opp rettigheter fra første krone i
den nye opptjeningsmodellen, vil også inntekter som har vært for
lave til å gi pensjonspoeng i gjeldende alderspensjon inngå i den
nye pensjonsbeholdningen. Dersom inntektene ikke har vært registrert,
fordi de var lavere enn grunnbeløpet eller omfattet av frikortordningen,
kan de heller ikke medregnes i den pensjonsbeholdningen som skal
fastsettes til og med 31. desember 2009. Dette innebærer at pensjonsbeholdningen
kan avvike noe fra faktisk inntekt, men utslagene antas å være små.
Verdien av ulønnet omsorgsarbeid for barn før 1992 skal også
medregnes i pensjonsbeholdningen.
Etter at det er beregnet pensjon etter begge regelsett, vektes
den samlede pensjonen i de to systemene med hverandre.
Selv om pensjonen vil bestå av elementer fra to ulike opptjeningsmodeller,
skal beløpet vurderes samlet i relasjon til om vilkårene for tidliguttak
av pensjon er oppfylt. Det samme gjelder ved regulering av pensjon.
Fleksibel alderspensjon innebærer at uttak kan skje fra 62 til
75 år, og at pensjonsgraden kan endres både opp og ned. I begge
pensjonsberegningene vil pensjonen avhenge av tidspunkt for pensjonsuttak, og
vil justeres for tidlig eller sent uttak ved hjelp av et delingstall
eller forholdstall. I begge pensjonsberegningene vil pensjon under
utbetaling reguleres på samme måte.
Omregning av tidligere inntekter til en pensjonsbeholdning gjelder
også for personer født i 1963 og senere som utelukkende skal omfattes
av nye opptjeningsregler. Pensjonen vil utelukkende bli beregnet på
grunnlag av pensjonsbeholdningen.
Det foreslås at departementet fastsetter nærmere regler i forskrift
om hvordan fastsetting av pensjonsbeholdning skal gjennomføres.
Det foreslås at nye opptjeningsregler trer i kraft 1. januar
2010.
Den foreslåtte overgangsordningen vil ha administrative konsekvenser
for Arbeids- og velferdsetaten, som må foreta pensjonsberegninger
og utbetalinger fra begge pensjonsmodellene i flere år fremover. Omregning
av opptjente rettigheter til pensjonsbeholdning for alle født fra
1954, og tilbakevirkende pensjonsopptjening ved omsorg for barn,
vil medføre merarbeid i en overgangsperiode. Garantien for opptjente
rettigheter pr. 31. desember 2009 gjelder få personer og antas ikke
å medføre administrative konsekvenser av betydning.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at Stortinget tidligere har vedtatt
at innføring av fleksibel alderspensjon i folketrygden skal gjelde
for alle nye pensjonister, uavhengig av om pensjonen skal beregnes
etter dagens opptjeningsregler eller etter nye opptjeningsregler.
Det vil følgelig være behov for overgangsregler. Flertallet slutter
seg til forslaget om at nye opptjeningsregler innføres gradvis for
årskullene 1954–1962.
Flertallet viser til Pensjonsforlik 2007 der Stortinget
vedtok at alle som innfrir kravene til omsorgsopptjening, skal få
en minste pensjonsopptjening tilsvarende en inntekt på 4,5 G, mot
4 G i dagens system. Imidlertid kan det i dagens alderspensjon skje
at godskriving av pensjonsopptjening ved omsorgsarbeid ikke får
noen betydning for pensjonsutmålingen fordi maksimal opptjeningstid
er 40 år og pensjonen utmåles på bakgrunn av de 20 årene med høyest
opptjening (besteårsregelen). Flertallet vil påpeke
at i den nye opptjeningsmodellen der alle år teller med, vil pensjonsopptjening
ved omsorgsarbeid alltid få betydning for pensjonsutmålingen, og anser
dette for å være en klar forbedring sammenliknet med dagens system.
I Pensjonsforlik 2007 ble Regjeringen bedt om å vurdere om det
skal gis omsorgsopptjening med tilbakevirkende kraft for dem som
blir omfattet av de nye opptjeningsreglene i folketrygden. Flertallet har
merket seg at det nå foreslås at det skal gis opptjening for år
før 1992 ved omsorg for egne barn og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i denne innstillingen, samt til sine merknader
i forbindelse med behandlingen av St.meld. nr. 5 (2006–2007), jf. Innst.
S. nr. 168 (2006–2007).
Disse medlemmer viser til at Stortinget flere
ganger har fattet vedtak om endringer i samordningsloven og praktisering
av denne, slik at de fleste enker med rett til pensjon fra både
folketrygden og Statens Pensjonskasse nå får sin rettmessige ytelse etter
loven.
Disse medlemmer konstaterer at det gjenstår en
gruppe etterlatte som fremdeles taper på å ha tjent opp pensjonspoeng
i folketrygden, som altså får avkortet sin pensjon slik at ytelsen
blir mindre enn om vedkommende ikke hadde tjent opp pensjonspoeng
i Folketrygden. Disse medlemmer finner dette urimelig.
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader
i forbindelse med behandlingen av Representantlovforslag nr. 105
(2007–2008) fra stortingsrepresentantene Carl I. Hagen, Kenneth
Svendsen og Robert Eriksson om lov om endring i lov 6. juli 1957 nr.
26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser, jf. Innst. O. nr.
34 (2008–2009).
Disse medlemmer fremmer på den bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget avviser ny alderspensjon og ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med de nødvendige lovendringer i dagens pensjonssystem.
Det bes om at Regjeringen fremlegger endringer som ivaretar følgende
hensyn:
Fjerne avkortingen i grunnpensjonen
for gifte/samboende pensjonister slik at alle får 100 pst. grunnpensjon
uavhengig av sivilstand.
Øke pensjonsopptjeningen fra 3,00 til 3,50 pensjonspoeng
for ulønnet omsorgsarbeid.
Innføring av pensjonsopptjening for avtjent verneplikt.
Innføre en ordning hvor minstepensjonen avkortes med 80
pst. av opptjent inntektspensjon.
Øke minstepensjonen til 2 G, slik at særtillegget økes fra
74 pst. (lav sats) til 100 pst. av G, og fra 94 pst. (høy sats)
til 100 pst. av G.
Innføre fleksibelt uttak av pensjon fra fylte 62 år og at
det legges til rette for at man kan kombinere arbeidsinntekt og
pensjon uten at det skal føre til avkorting av pensjonsutbetalingene.
Sørge for en praktisering av samordningsloven, slik at ingen
taper på å ha opptjent pensjonspoeng i folketrygden (negativ effekt).
"