Stortingets vedtak fra 2005 om å regulere pensjon under utbetaling
med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten ved at pensjonen reguleres
med lønnsveksten og deretter fratrekkes en fast faktor på 0,75 pst.,
foreslås gjennomført. Størrelsen på faktoren er fastsatt ut fra
at reguleringen over tid forventes å gi om lag samme resultat som
regulering med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten. Denne løsningen
sikrer en stabil utvikling av pensjonene i forhold til de yrkesaktives
lønnsutvikling, sammenliknet med om pensjonene hvert år skulle vært
regulert med et gjennomsnitt av pris- og lønnsveksten. I tillegg
bidrar løsningen til et mer konsistent og bærekraftig pensjonssystem.
Til personer som ikke har opparbeidet pensjonsrettigheter gjennom
pensjonsgivende inntekt eller på annen måte, og som dermed ikke
har rett til inntektspensjon, gis det en garantipensjon. Personer
med lav opptjening vil også få noe garantipensjon. Garantipensjonsnivået
tar utgangspunkt i dagens minstepensjon og differensieres etter
sivilstand. Som i dag kreves det 40 års trygdetid for full garantipensjon.
Garantipensjonen avkortes med 80 pst. av opptjent inntektspensjon.
Det foreslås at vedtaket om regulering av garantipensjon følges
opp ved at satsene for garantipensjon reguleres med lønnsveksten
justert for effekten av levealdersjusteringen ved 67 år. I tillegg foreslås
det at satsene for garantipensjon aldri skal kunne reguleres svakere
enn det som følger av hovedregelen for regulering av pensjon.
De nye prinsippene for regulering av pensjoner foreslås gjort
gjeldende for alle alderspensjonister fra 2011. Også de som har
pensjonsopptjening etter dagens regler vil dermed få pensjoner under
utbetaling regulert med lønnsveksten, og deretter fratrukket en fast
faktor på 0,75 pst.
Minstepensjonssatsene i dagens folketrygd skal reguleres på samme
måte som satsene for garantipensjon i ny alderspensjon, det vil
si med lønnsveksten justert for endringer i forholdstallet for 67-åringer. Videre
vil det også gjelde for minstepensjonssatsene at de ikke skal reguleres
svakere enn hovedregelen. Som følge av forslaget om gradvis innfasing
av levealdersjusteringen vil reguleringen av satsene for minstepensjon
i de første årene fra 2011 om lag tilsvare lønnsveksten fratrukket
0,5 prosentpoeng.
Uansett hvilke opptjeningsregler den enkelte er omfattet av,
skal pensjonen imidlertid ikke falle under minstepensjonsnivået
som følge av ulik regulering.
Siden pensjoner under opptjening og pensjoner under utbetaling
reguleres ulikt, samtidig som pensjonssystemet skal være nøytralt,
er det behov for enkelte tekniske tilpasninger avhengig av når på
året en starter å ta ut pensjon og ved endringer i pensjonsgrad.
Videre foreslås det at reguleringen av pensjonsopptjening og
pensjoner under utbetaling fortsatt skal skje med virkning fra 1. mai,
samtidig med de sentrale lønns- og inntektsoppgjørene. Pensjonistene
får dermed regulert sine pensjoner fra samme tidspunkt som hovedtyngden
av de yrkesaktive.
Hovedprinsippene for regulering av alderspensjon under opptjening
og utbetaling foreslås lovfestet. De årlige vedtakene om regulering
foreslås fastsatt ved kongelig resolusjon, og ikke som i dag i form av
årlige stortingsvedtak. Ordning med drøftinger med pensjonistenes
organisasjoner foreslås videreført.
Reguleres pensjonene med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten,
vil pensjonistene få en vekst i pensjonen som tilsvarer halve reallønnsveksten
til de yrkesaktive uavhengig av hva denne er. Hensynet til at pensjonistenes
inntektsutvikling skal stå i et forhold til lønnsutviklingen i samfunnet,
ivaretas best ved regulering basert på lønnsveksten fratrukket en fast
faktor.
Pensjonsutgiftene bør utgjøre en rimelig stabil andel av de samlede
lønnsinntektene og verdiskapingen i samfunnet, og dette ivaretas
best ved en regulering med lønnsveksten fratrukket en fast faktor.
Med innføring av nye regler for opptjening og uttak av alderspensjon
vil levealdersjusteringen og fastlegging av pensjonsnivået ved ulike
valg av uttakstidspunkt ivaretas av delingstallene.
Regulering med lønnsveksten fratrukket en fast faktor sikrer
også at vilkåret for uttak før 67 år kan vurderes uten å måtte gjøre
forutsetninger om lønns- og prisveksten framover. Når pensjon under
utbetaling reguleres med lønnsveksten framover fratrukket en fast
faktor og garantipensjonsnivået reguleres med lønnsvekst justert
for effekten av levealdersjusteringen ved 67 år, er den relative
forskjellen mellom reguleringene av pensjon og garantipensjonsnivået kjent
på uttakstidspunktet. Det er da ikke nødvendig å gjøre forutsetninger
om lønnsvekst for å vurdere uttaksvilkåret.
Ved å benytte lønnsveksten fratrukket en fast faktor inngår verken
prisvekst eller lønnsvekst ved fastsetting av delingstallene. Man
sikrer dermed klare og objektive rammer for fastsetting av delingstallene,
og unngår eventuelle problemer som kunne oppstå dersom anslagene
skulle avvike fra faktisk utvikling.
Departementet mener det ikke er behov for, slik enkelte høringsinstanser
reiste spørsmål om, en garantibestemmelse som sikrer at årlig regulering
ikke blir lavere enn gjennomsnittet av lønns- og prisveksten.
Det foreslås at pensjoner under utbetaling reguleres i samsvar
med lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75 pst.
Garantipensjonen skal bidra til et rimelig inntektsnivå for dem
med lav eller ingen pensjonsopptjening. Dette tilsier at garantipensjonssatsene
isolert sett bør reguleres tett opp mot den ordinære lønnsutviklingen.
Dette er bakgrunnen for stortingsvedtaket om at garantipensjonen
skal reguleres med lønnsutviklingen justert for effekten av levealdersutviklingen.
Stortingets vedtak om regulering av garantipensjonen innebærer
at garantipensjonen vil reguleres bedre enn de øvrige pensjonene.
Stortingets vedtak om regulering av garantipensjonen innebærer i
realiteten lønnsregulering av de laveste pensjonene, men slik at
disse også skal omfattes av levealdersjusteringen.
Det er fordeler og ulemper ved alternative løsninger for regulering
av garantipensjonen, og ingen løsning framstår samlet sett som bedre
enn Stortingets vedtak. Forslaget om at garantipensjonssatsene skal reguleres
med lønnsveksten justert for endringer i levealderen, er et rimelig
kompromiss mellom ulike hensyn. Forslaget må ses i sammenheng med
at aldersgrensen for uttak av garantipensjon ligger fast selv om
levealderen i befolkningen øker.
Det foreslås på denne bakgrunn at satsene for garantipensjon
reguleres i samsvar med lønnsveksten justert for effekten av levealdersjusteringen
for 67-åringer i reguleringsåret.
Det foreslås at det etableres en garantibestemmelse som sikrer
at garantipensjonen aldri skal kunne reguleres svakere enn det som
følger av hovedregelen i § 20-18 andre ledd.
Det foreslås at regelen om at man ikke skal falle under minstenivået
som følge av reguleringen, teknisk gjennomføres ved at det utbetales
et tillegg til pensjonen.
Det foreslås at ytelser fra ordningen med avtalefestet pensjon
kan inngå i grunnlaget ved vurderingen av rett til å ta ut pensjon
før fylte 67 år. Det foreslås at disse ytelsene skal regnes med
ved vurderingen av om den samlede pensjonen er lavere enn garantipensjonsnivået.
Reguleringsmekanismene i ny alderspensjon er foreslått løsrevet
fra folketrygdens grunnbeløp. Prinsippene for regulering av pensjoner
under utbetaling skal imidlertid gjelde for all alderspensjon under
utbetaling fra 2011, også når pensjonen er opptjent etter dagens
regler. Det er derfor nødvendig å tilpasse reguleringsprinsippene
i dagens alderspensjon.
Pensjonsrettigheter under opptjening er vedtatt å følge lønnsutviklingen.
Etter dagens retningslinjer for regulering av folketrygdens grunnbeløp,
skal grunnbeløpet følge lønnsutviklingen for lønnstakere i alt.
Dette innebærer at det ikke blir realitetsendringer for regulering
av pensjonsrettigheter under opptjening. Siden pensjonsrettighetene
i dagens alderspensjon uttrykkes gjennom pensjonspoeng, som er en direkte
funksjon av pensjonsgivende inntekt og folketrygdens grunnbeløp,
vil grunnbeløpet fortsatt ha en funksjon i forhold til pensjonsrettigheter
opparbeidet etter dagens regler.
Pensjoner under utbetaling er vedtatt regulert noe lavere enn
den ordinære lønnsutviklingen. Reguleringen av pensjoner under utbetaling
må derfor løsrives fra grunnbeløpet og beregnes etter de samme prinsipper
og regler som skal gjelde for ny alderspensjon.
Det vises til proposisjonens kapittel 8.6 for nærmere redegjørelse
av:
Regulering av pensjonsrettigheter
under opptjening.
Regulering av pensjoner under utbetaling.
Regulering av satsene for minste pensjonsnivå.
Regulering av pensjon under utbetaling for årskull som omfattes
av overgangsreglene.
Det foreslås at både opparbeidede pensjonsrettigheter og pensjoner
under utbetaling reguleres 1. mai hvert år, men med ulik sats. Dette
gjelder både pensjon opptjent etter dagens regler og pensjon etter
ny alderspensjon i folketrygden.
Gunstigere regulering av pensjon under opptjening enn av pensjon
under utbetaling kan gi utilsiktede forskjeller i pensjonsnivå,
avhengig av hvilken måned pensjonen tas ut. Pensjonsbeholdningen
oppreguleres med lønnsveksten 1. mai, mens pensjon under utbetaling
reguleres med lønnsveksten fratrukket en fast faktor på 0,75 pst.
Det foreslås derfor at disse effektene nøytraliseres ved å justere
første regulering etter uttak i forhold til uttaksmåned. Ved reguleringen
pr. 1. mai tas det hensyn til hvor mange måneder vedkommende har
hatt pensjon siste år. Tilsvarende foreslås ved justering av pensjonsgrad.
Når uttaksgrad pr. 1. mai avviker fra gjennomsnittlig uttaksgrad
de siste tolv måneder, skal reguleringen justeres. På bakgrunn av
dette foreslås det at det gjøres en korrigering av første regulering
etter uttak eller endring av uttaksgrad. Nærmere bestemmelser om
fremgangsmåten fastsettes i forskrift.
Det vil i mange år fremover bli utbetalt alderspensjon fra folketrygden
som er opptjent etter dagens opptjeningsregler. Stortingets vedtak
våren 2005 innebærer at reguleringen av pensjoner under utbetaling
ikke lenger skal knyttes til grunnbeløpet. Det er forutsatt at både
pensjoner opptjent etter dagens regler og nye opptjeningsregler
skal reguleres etter nye prinsipper fra 2011. Reglene om gjennomføring
av nye reguleringsprinsipper vil derfor være felles for all alderspensjon
fra folketrygden.
Stortinget har vedtatt prinsippene for ny regulering av opparbeidede
pensjonsrettigheter og pensjoner under utbetaling. Det er lovfestet
at lønnsutviklingen skal være utgangspunkt for den årlige reguleringen.
Når det nå foreslås å lovfeste regler for regulering av opparbeidede
pensjonsrettigheter og pensjoner under utbetaling, innebærer det
at ordningen med årlige stortingsvedtak om regulering ikke videreføres, og
det foreslås at den årlige reguleringen gjøres av Kongen i statsråd.
Kongen i statsråd skal gi forskrift om gjennomføringen av den
årlige reguleringen av opparbeidede pensjonsrettigheter og pensjoner
under utbetaling. Her vil det blant annet bli lagt til grunn at
drøftingsretten til pensjonistenes og arbeidstakernes organisasjoner
videreføres.
Det tas sikte på å videreføre dagens lønnsbegrep som grunnlag
for ny regulering av pensjoner.
Etter Stortingets retningslinjer er siktemålet at pensjonistene
skal ha en inntektsutvikling minst på linje med utviklingen for
yrkesaktive, korrigert for særlige forhold.
Det foreslås å opprettholde at folketrygdens grunnbeløp reguleres
1. mai, noe som innebærer at reguleringen skjer samtidig med de
sentrale lønns- og inntektsoppgjørene.
For å unngå utilsiktede virkninger foreslås det at årlig regulering
av pensjonsbeholdningen også skjer 1. mai.
Det foreslås at endringene i kapittel 1 og kapittel 19 gis virkning
fra 1. januar 2011. De nye reguleringsbestemmelsene for dagens alderspensjon
vil første gang bli anvendt 1. mai 2011.
Nytt kapittel 20 foreslås å tre i kraft 1. januar 2010. Det første
året det vil bli foretatt utbetaling av alderspensjon med deler
fra ny opptjeningsregler, vil bli 2016. 1. mai 2016 vil derfor være
første reguleringstidspunkt for pensjoner under utbetaling fra nytt system.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til Pensjonsforlik 2005 der det blant
annet heter:
"Etter at pensjonsreformen er trådt i kraft justeres løpende
pensjoner i folketrygden med et gjennomsnitt av lønns- og prisveksten."
Flertallet viser videre til at det i proposisjonen
er foreslått at Stortingets vedtak om å regulere pensjon under utbetaling
med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten, gjennomføres ved at
pensjonen reguleres med lønnsveksten og deretter fratrekkes en fast
faktor på 0,75 pst, noe som det grundig er gjort rede for i proposisjonen. Flertallet slutter seg
til dette.
Flertallet vil imidlertid understreke at garantipensjonen
skal reguleres med lønnsveksten justert for effekten av levealdersjusteringen,
i tråd med Pensjonsforlik 2005.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg Regjeringens forslag om at Stortingets vedtak om å regulere
pensjon under utbetaling med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten,
gjennomføres ved at pensjonen reguleres med lønnsveksten og deretter
fratrekkes en fast faktor på 0,75 pst., og at dette iverksettes
fra 1. mai 2011.
Disse medlemmer konstaterer at dette betyr at
alle alderspensjonister vil få redusert sin kjøpekraft for hvert
år de er pensjonist i forhold til de yrkesaktive.
Disse medlemmer har merket seg at om lag 90 000
har skrevet under på Norsk Pensjonistforbunds opprop som krever
at pensjonene skal følge lønnsutviklingen og at forhandlingsretten
opprettholdes, jf. pressemelding fra Norsk Pensjonistforbund 27. februar
2008.
Disse medlemmer viser til beregninger KLP har
utført på vegne av Fremskrittspartiet, hvor det fremkommer at en
person, født i 1963, med opptjent årlig pensjon på om lag 162 400
kroner, vil tape om lag 147 300 kroner i utbetalingstiden på grunn
av de nye reguleringsprinsippene. Det forutsettes da at vedkommende
lever til han er 82 år, og at han tar ut pensjon fra 67 år. Skulle
vedkommende gå av ved fylte 62 år, vil de nye reguleringsprinsippene
gi ham et tap på om lag 207 300 kroner i utbetalingstiden.
Disse medlemmer viser til at en slik regulering
av pensjonsutbetalingene etablerer et veldig klart brudd på den
holdning disse medlemmer har til spørsmålet om regulering
av pensjonsutbetalinger.
Disse medlemmer fastholder at "pensjonistoppgjøret"
skal være et "lønnsoppgjør". Den mellomløsningen det nye alderspensjonssystemet
vil innebære, er en type indeksering som fratar pensjonistene deltakelse
i den alminnelige velstandsutviklingen.