Lovforslagene i proposisjonen vil, sammen med de nå vedtatte
lovforslagene i Ot.prp. nr. 90 (2003–2004) og Ot.prp. nr. 8 (2007–2008),
utgjøre straffeloven 20. mai 2005 nr. 28 og avløse straffeloven
1902.
Den nye straffeloven er i hovedsak en videreføring og modernisering
av straffeloven 1902. Strengere straff for vold og seksuallovbrudd
vil i utgangspunktet kreve flere fengselsplasser dersom soningskøen
ikke skal øke, men denne virkningen avdempes av at andre tiltak
som knytter seg til straffegjennomføringen vil redusere det samlede
omfanget av fullbyrdet ubetinget fengselsstraff i årene fremover. Selve
ikraftsettingen av straffeloven 2005 vil medføre økonomiske og administrative
konsekvenser, blant annet vil det kreves ressurser til tilpasning
av datasystemer og opplæringstiltak.
Behovet for bevilgningsendringer knyttet til ikrafttredelse av
straffeloven 2005 vil måtte vurderes i forhold til og tilpasses
det økonomiske opplegget i statsbudsjettet for det enkelte år. Det
er ikke mulig nå å fastsette et tidspunkt for ikraftsetting av den
nye straffeloven.
Komiteen viser til at straffeloven
2005 vil avløse straffeloven 1902, og at den på enkelte områder utvider
hva som er straffbart og på andre områder innskrenker.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Regjeringen på
den ene siden gjennomfører løftet fra Soria Moria-erklæringen ved å
øke straffenivået for bl.a. grov vold, drap, voldtekt og vold i
nære relasjoner, og på den annen side legges det for andre lovbrudd
opp til økt bruk av samfunnsstraff, rusprogrammer og liknende. Følgelig
vil behovet for nye fengselsplasser som følge av den nye loven antakelig
være begrenset.
Komiteen viser til at innføringen av
den nye loven vil ha administrative konsekvenser til bl.a. tilpassing
av datasystemer og opplæringstiltak. Komiteen slutter
seg for øvrig til proposisjonen og har ingen øvrige merknader til
dette kapitlet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
de fleste av Regjeringens intensjoner i den fremlagte lovproposisjon. Disse medlemmer forventer
at loven trer i kraft så raskt som mulig slik at de strafferettslige
forbedringer kan begynne å virke.
Videre forutsetter disse medlemmer at Regjeringen
følger opp med forslag som gjør at de berørte etater settes ressursmessig
i stand til å gjennomføre de intensjoner som her er fremlagt.
Disse medlemmer finner det også riktig å presisere
at man sikrer lik oppfølgning av loven fra de enkelte domstoler.
Da domstolene selv avgjør i hvilken grad de hensyntar Stortingets
signaler før ikrafttredelsen, er det viktig at man sikrer en enhetlig praksis
på dette området. Videre finner disse medlemmer det
viktig at innfasingen av loven, med opplæring i dataprogrammer osv.
starter raskest mulig og prioriteres i tiden fremover.