Inkorporeringsbestemmelsen er endret som følge av at artikkel
10 og 11 i forordning (EØF) nr. 1612/68 om fri bevegelse for arbeidstakere
mv. innenfor EØS er opphevet.
Bestemmelsen i § 3 annet ledd presiseres for å unngå tvil om
at også andre EØS-borgere enn de som har arbeidstilknytning kan
ha rettigheter i medhold av loven og tilhørende forskrift. Endringen
innebærer også en presisering av at EFTA-borgere med arbeidstilknytning
til Norge er omfattet av bestemmelsen.
Folketrygdloven knytter visse rettsvirkninger til begrepet flyktning.
I folketrygdloven § 1-7 er flyktning i dag definert som en person
som er innvilget asyl i Norge, eller som har fått reisebevis for
utlendinger etter utlendingsloven § 19. I den nye utlendingsloven
finnes bestemmelsene om asyl i lovens § 28. Dette innebærer at henvisningen
i folketrygdloven § 1-7 må endres. Den nye lovbestemmelsen om asyl,
innebærer en utvidelse av flyktningbegrepet til grupper som ikke
omfattes av FNs flyktningkonvensjon, jf. Ot.prp. nr. 75 (2006–2007)
kapittel 5. Ettersom folketrygdlovens regler knytter rettsvirkningene til
at en person har fått asyl, får denne utvidelsen av flyktningbegrepet
i utlendingsloven direkte virkning for folketrygden.
Som følge av lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til
riket og deres opphold her (utlendingsloven), må henvisningene til
utlendingsloven endres i lov om adgangen til visse områder, rettshjelpsloven,
straffeprosessloven, folketrygdloven, kystvaktloven, passloven,
SIS-loven, introduksjonsloven, statsborgerloven og skattebetalingsloven.
Det er videre behov for enkelte mindre justeringer i introduksjonsloven
og statsborgerloven som følge av en viss endring i terminologien
i den nye utlendingsloven.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, har ingen merknader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å legge Flyktningkonvensjonen til grunn for hvem som skal defineres
som flyktning i Norge, kun personer som er reelt forfulgt skal falle
inn under denne kategorien. Disse medlemmer har derfor
i sitt forslag til ny norsk utlendingslov i Innst. O. nr. 42 (2007–2008)
gått inn for at en restriktiv fortolkning av internasjonale konvensjoner
skal benyttes til å definere hvem som får status som flyktning.
Disse medlemmer er imot å omdefinere stadig flere
grupper av asylsøkere til flyktninger, og ønsker å beholde dagens
kategorier der det kommer klart frem på hvilket grunnlag det gis
oppholdstillatelse.
Disse medlemmer viser til at det å utvide flyktningbegrepet
innebærer at flere får utvidede økonomiske rettigheter, som vil
ha økonomiske konsekvenser. Samtidig vil det også gi unntak for
krav om underhold ved familieinnvandring. En overveldende del av
personene som kommer til Norge og søker opphold som flyktninger,
har kommet hit som et resultat av menneskesmugling. Disse
medlemmer mener at mindre justeringer av norsk flyktningpolitikk
vil kunne ha en betydelig pulleffekt og føre til økt tilstrømning
av personer som ikke har et beskyttelsesbehov. Dermed svekkes Norges
muligheter for å hjelpe dem som har et reelt behov for landets beskyttelse.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringer
for at utlendingslovens definisjon av flyktning blir i samsvar med
flyktningbegrepet i Flyktningkonvensjonen."