17. Miljøverndepartementet

17.1 Kap. 1400 Miljøverndepartementet (jf. kap. 4400)

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Det fremmes forslag om å omdisponere midler fra øvrige driftskapitler og driftsposter i Miljøverndepartementet til kap. 1400 post 01. Denne omdisponeringen vil gi et mer korrekt bilde av departementets samlede driftsutgifter, og innebærer bl.a. at de ekstraordinære utgiftene knyttet til utbedringsarbeidene i Myntgata fremkommer på ett sted i budsjettet.

       Det foreslås å øke kap. 1400 post 01 med 6,214  mill. kroner. Dette dekkes av reduksjoner på kap. 1422 post 01, kap. 1442 post 01, kap. 1463 post 01 og kap. 1470 post 01 med henholdsvis; 1,437  mill. kroner, 1,496  mill. kroner, 1,724  mill. kroner og 1,557  mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegga i proposisjonen under kap. 1400, kap. 1422, kap. 1442, kap. 1463 og kap. 1470.

       Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte forutsetter at omdisponeringen ikke rammer det viktige arbeidet som gjøres for å bedre kulturminnevernet. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til den klare vektlegging av kulturminnevern i Innst.S.nr.150 (1997-1998).

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen under kap. 1422, 1442, 1463 og 1470 er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

17.2 Kap. 4400 Miljøverndepartementet (jf. kap. 1400)

Post 02 Ymse inntekter

Samandrag

       Det statlige heleide selskapet Norsk Spesialavfallslager AS (NOS) ble stiftet 19. februar 1990 og hadde som formål å etablere og drive langtidslager for spesialavfall. Staten v/Miljøverndepartementet var eneaksjonær i selskapet. Det ble senere besluttet ikke å etablere et slikt lager i Norge, og selskapet ble avviklet på generalforsamling 9. desember 1997. Selskapet hadde en opprinnelig aksjekapital på 100.000  kroner. I selskapets vedtekter § 9 heter det:

       « Ved oppløsning av selskapet skal selskapets aktiva benyttes til tiltak vedrørende spesialavfall ».

       Det var derfor i tråd med tidligere vedtak at den frigitte aksjekapitalen ble benyttet til tilskudd til investeringer i Norsk Avfallshandtering AS (NOAH), jf. omtale i St.prp. nr. 16 (1997-1998) og Innst.S.nr.58 (1997-1998).

       Ved fremleggelsen av St.prp. nr. 16 (1997-1998) var det ikke satt opp oppløsningsbalanse for selskapet. På oppløsningstidspunktet var egenkapitalen om lag 0,9  mill. kroner, hvorav 0,1  mill. kroner var den opprinnelige egenkapitalen (aksjekapitalen). De resterende 0,815  mill. kroner skyldes ubrukt andel av et utbetalt tilskudd gitt over kap. 1442 post 70.

       På bakgrunn av ovennevte fremmes det forslag om å øke bevilgningen under kap. 4400 post 02 med 0,815  mill. kroner, jf. omtale under kap. 1442 post 70.

Merknader frå komiteen
Kap. 1442 post 70

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Høyre, fremmer følgende forslag:

Kap. 1442   Vannmiljø-, avfalls- og
    spesialavfallstiltak
  70 Tilskudd til kompetanseformidling og
    informasjon om miljøvennlig produksjon og
    forbruk,
    kan overføres, nedsettes med kr 7.000.000
    fra kr 31.000.000 til kr 24.000.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser for øvrig til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalde sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1442 post 70 med 0,815 mill. kroner.

       Desse medlemene gjer følgjande framlegg:

Kap. 1442 Vannmiljø-, avfalls- og spesialavfallstiltak
  70 Tilskudd til kompetanseformidling og
    informasjon om miljøvennlig produksjon og
    forbruk,
    kan overføres, forhøyes med kr 815.000
    fra kr 31.000.000 til kr 31.815.000    
Kap. 4400 post 02

       Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen under kap. 4400 post 02.

17.3 Kap. 1406 Miljøvernavdelingane ved fylkesmannsembeta (jf. kap. 4406)

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Fylkesmannen i Vest-Agder flyttet inn i høyskolebygget i Kristiansand i november 1997. For å dekke økte drifts- og husleieutgifter som følge av nye lokaler for miljøvernavdelingen ved Fylkesmannen i Vest-Agder foreslås en tilleggsbevilgning på til sammen 0,6  mill. kroner under kap. 1406 post 01.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1406 post 01 med 0,6  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener det innenfor denne postens samlede bevilgninger på 162 mill. kroner, må finnes rom for å dekke disse merutgiftene, og går mot forslaget i proposisjonen.

Post 70 Tilskot til kalking og lokale fiskeformål, kan overførast

Samandrag

       Posten foreslås redusert med 5,0  mill. kroner for å dekke et merbehov under kap. 1427 post 73. Dette vil innebære utsettelse av enkelte kalkingsprosjekter. Se omtale under kap. 1427 post 73.

Merknader frå komiteen

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2 og fremmer følgende forslag:

Kap. 1406   Miljøvernavdelingene ved
    fylkesmannsembetene (jf. kap. 4406)
  70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål,
    kan overføres, nedsettes med kr 20.000.000
    fra kr 105.101.000 til kr 85.101.000    


       Disse medlemmer vil subsidiært slutte seg til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til Handlingsplanen for kalkingvirksomheten i Norge fra Direktoratet for Naturforvaltning som Stortinget har sluttet seg til. Denne handlingsplanen forutsetter en opptrapping av tilskudd til kalkingsvirksomheten. Det er derfor uforstålig at Regjeringen foreslår å skjære ytterligere ned på bevilgninger til dette formål, når en har kunnskap om hvor langt fra den vedtatte planen den opprinnelig bevilningen var. Den foreslåtte reduksjonen vil føre til stans i igangsatte prosjekter, og dermed vil mye av det arbeidet som er nedlagt være forgjeves. Disse medlemmer vil gå mot forslaget til reduksjon, og ber om at Regjeringen legger opp til en gjennomgang og evaluering av hele kalkingsvirksomheten før en evt. foretar kutt.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte slutter seg til forslaget i proposisjonen om å redusere bevilgningen under kap. 1406 post 70 med 5  mill. kroner.

17.4 Kap. 1422 Naturvern og kulturminner

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 1,437  mill. kroner for å dekke merbehovet på kap. 1400 post 01. Se omtale under kap. 1400 post 01.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.1.

17.5 Kap. 1426 Statens naturoppsyn

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 0,5  mill. kroner for å dekke et merbehov under kap. 1427 post 01. Se omtale under kap. 1427 post 01.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.6.1.

17.6 Kap. 1427 Direktoratet for naturforvaltning (jf. kap. 4427)

17.6.1 Post 01 Driftsutgifter

Driftsutgifter
Samandrag

       Direktoratet for naturforvaltning (DN) er i løpet av 1998 pålagt ansvar for gjennomføringen av flere omfattende utredningsprosjekter. Dette gjelder bl.a. utredningsarbeid knyttet til:

- forberedelsene og gjennomføringen av arbeidet med sektorvise miljøhandlingsplaner,
- etablering av varig system for overvåking og resultatkontroll i jordbrukets kulturlandskap,
- igangsetting av arbeidet med oppdatering av Samlet plan for vassdrag.

       Da ovennevnte oppgaver vil medføre økte utgifter for Direktoratet for naturforvaltning, foreslås det å øke kap. 1427 post 01 med 4,5  mill. kroner. 0,5  mill. kroner foreslås omdisponert fra kap. 1426 Statens naturoppsyn (SNO) post 01 Driftsutgifter, 0,6  mill. kroner fra kap. 1427 post 67 Lokal Agenda 21, tilskudd til Aksjon vannmiljø og 1,4  mill. kroner fra kap. 1427 post 76 Tilskudd til kulturlandskapstiltak. I tillegg vil 2,0  mill. kroner av overførte midler på kap. 1441 post 61 Tilskudd til kommunale tiltak for avfall og spesialavfall ikke bli benyttet.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader nedenfor.

Bestandsregistrering rovvilt
Samandrag

       Det vises til Stortingets behandling av St.meld. nr. 35 (1996-1997) Om rovviltforvaltning. Stortinget sluttet seg her til bestandsmål for de ulike rovdyrartene samt hvilke forvaltningstiltak som skal iverksettes når de ulike bestandsmål er oppnådd.

       Iverksetting av differensierte forvaltningstiltak krever størst mulig grad av presisjon når det gjelder kunnskap om rovviltbestandenes størrelse og sammensetning. Det foreslås derfor en tilleggsbevilgning på 2,0  mill. kroner på kap. 1427 post 01 til dette formålet i 1998.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader nedenfor.

Standpunkttabell, avsnitt 17.6.1
Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      forslag   Sp, V
      mill kr
1426 01 Statens naturoppsyn -0,5 -0,5 -0,5 -0,5 -0,5 -0,5 -0,5
1427 01   
  1 Driftsutgifter +4,5 +4,5 +4,5 0 0 +4,5 0
  2 Bestandsregistrering
    rovvilt +2,0 +2,0 +2,0 0 +2,0 +2,0 +2,0
    Sum post 01 +6,5 +6,5 +6,5 0 +2,0 +6,5 +2,0
1427 67 Lokal Agenda 21 -0,6 -0,6 -0,6 -0,6 -0,6 -0,6 -0,6
1427 76 Kulturlandskapstiltak -1,4 -1,4 -1,4 -1,4 -1,4 -1,4 -1,4

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Kap. 1426 post 01

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1426 post 01 med 0,5 mill. kroner.

Kap. 1427 post 01

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte, slutter seg til forslaget i proposisjonen under kap. 1427 post 01.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger prinsipielt til grunn at det ikke er holdbart at enhver ny oppgave fordrer en ny bevilgning. Oppgaver må finne sin plass i en ordinær prioritering innenfor vedtatt ramme.

       Disse medlemmer vil stemme imot den foreslåtte forhøyelsen av bevilgningen under kap. 1427 post 01.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte mener Direktoratet for naturforvaltning må løse sine oppgaver innenfor sitt vedtatte budsjett, og går mot forslaget i proposisjonen om å øke kap. 1427 post 01 med 4,5 mill. kroner i denne forbindelsen.

       Disse medlemmer slutter seg til forslaget i proposisjonen om å forhøye kap. 1427 post 01 med 2 mill. kroner i forbindelse med bestandsregistrering av rovvilt.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1427   Direktoratet for naturforvaltning
    (jf. kap. 4427)
  01 Driftsutgifter,
    forhøyes med kr 2.000.000
    fra kr 57.259.000 til kr 59.259.000    
Kap. 1427 post 67 og post 76

       Komiteen sluttar seg til framlegga i proposisjonen under kap. 1427 post 67 og kap. 1427 post 76.

17.6.2 Post 32 Statleg erverv, fylkesvise verneplanar, kan overførast

Samandrag

       Vernearbeidet har sitt utgangspunkt i ulike stortingsdokumenter og er senest tatt opp i St.meld. nr. 58 (1996-1997) Miljøvernpolitikk for en bærekraftig utvikling. Ved tiltredelse til internasjonalt bindende avtaler er Norge også forpliktet til å verne et tverrsnitt av norsk natur.

       Gjennom St.meld. nr. 68 (1980-1981) ga Stortinget sitt samtykke til at det skulle gjennomføres tematiske fylkesvise verneplaner. Fire av de mest utsatte naturtypene; våtmarker, myr, sjøfugl og edellauvskog ble prioritert. I tillegg skal det utarbeides verneplan for havstrand/elvedeltaer i Møre og Romsdal fordi dette er en svært truet naturtype og hvor en i dette fylket finner de beste restområdene. Kystverneplaner utarbeides for å sikre en bedre samordning av det fylkesvise verneplanarbeidet som berører kystområdene i Nordland og Troms.

       Kostnadene til erstatningsutbetalinger som følge av rådighetsinnskrenkninger utgjør de største utgiftene i forbindelse med vernesakene. Erstatningsutbetalingene har økt bl.a. som følge av at:

- vern i større grad enn tidligere berører områder som nyttes til næringsvirksomhet,
- rettspraksis dreier mot at grunneiere får høyere erstatning som følge av vernetiltak,
- rettspraksis dreier mot at grunneiere får erstatning for rådighetsinnskrenkning uten at det har vært åpenbart at vesentlighetsterskelen har vært overskredet,
- endringene i eksproriasjonserstatningsloven som Stortinget vedtok våren 1997 forventes å føre til økte erstatningsutbetalinger ved fredning av naturreservater, naturminner og biotopvern.

       Ovennevnte har medført at anslag på fremtidige utbetalinger knyttet til allerede gitte tilsagn under post 32 er økt i forhold til det som er ført opp i St.prp. nr. 1 (1997-1998). Det foreslås i denne forbindelse en økning av tilsagnsfullmakten under post 32 med 15,930  mill. kroner slik at samlet tilsagnsfullmakt for posten utgjør 51,105  mill. kroner for 1998.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget til tilsegnsfullmakt til kap. 1427 post 32, jf. framlegg XI.

17.6.3 Post 67 Lokal Agenda 21, tilskot til Aksjon vannmiljø, kan overførast

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 0,6  mill. kroner for å dekke et merbehov under kap. 1427 post 01. Se omtale under kap. 1427 post 01.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.6.1.

17.6.4 Post 73 Erstatningar og førebyggjande tiltak mot rovviltskadar, kan overførast

Rovvilterstatningar
Samandrag

       Tallet på dokumenterte og sannsynliggjorte skader på bufe og tamrein har økt de seinere årene, og det har vist seg vanskelig å budsjettere det samlede erstatningsbeløpet. Det har derfor i en årrekke vært behov for tilleggsbevilgninger. Dette er situasjonen også i 1998, der deler av erstatningsoppgjøret for sau i 1997, og for tamrein i reindriftsåret 1996-97, har blitt belastet 1998-budsjettet gjennom utbetaling tidlig i 1998.

       Til dekning av erstatningsoppgjøret for tamrein i 1998, som gjelder reindriftsåret 1997-98, er det som følge av etterslep fra foregående år samt utbetalinger som følge av klagebehandling, behov for en tilleggsbevilgning på 7,0 mill. kroner. Til dekning av erstatningsoppgjøret for sau i 1998 er det som følge av etterslep fra foregående år behov for en tilleggsbevilgning på 7,5 mill. kroner.

       De nevnte beløpene forutsetter at verken skadenivået (målt i totalt antall erstattede dyr) eller erstatningssatsene pr. dyr øker i 1998.

       Det vises til Stortingets behandling av St.meld. nr. 35 (1996-1997) Om rovviltforvaltningen, jf. Innst.S.nr.301 (1996-1997) der Stortinget ba Regjeringen fremme forslag om lovhjemling av retten til rovvilterstatning. Forslag til lovhjemmel vil bli fremmet for Stortinget slik at denne kan behandles i vårsesjonen 1999. Regjeringen tar sikte på å bedre rovvilterstatningene allerede i erstatningsoppgjøret for 1998, og det foreslås i denne forbindelse en tilleggsbevilgning på til sammen 5,7 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader til løyvingsframlegga nedanfor.

Omstillingstiltak
Samandrag

       Ved behandlingen av St.meld. nr. 35 (1996-1997) gikk Stortinget inn for at alle utgifter ved forebyggende tiltak som er en følge av rovdyrpolitikken, skal bevilges over Miljøverndepartementets budsjett (jf. Innst.S.nr.301 (1996-1997)). Et viktig ledd i arbeidet med forebyggende tiltak vil være omlegging fra sauehold til melkeproduksjon i rovviltutsatte områder. For å gi rovdyrutsatte saueprodusenter muligheten til å legge om produksjonen, ble det i forbindelse med jordbruksavtalen for 1997 satt av en kvote på 1 mill. liter kumelk til dette formålet. For å dekke utgiftene til oppkjøp av melkekvoter samt tilskudd til å finansiere omleggingen av driftsapparatet på aktuelle bruk, foreslås det at det bevilges 5,0  mill. kroner på kap. 1427 post 73.

       Bevilgningen skal omfatte investeringstilskudd til driftsomlegging fra sau til kumelkproduksjon som er begrunnet i store tap voldt av rovvilt, samt utgifter til oppkjøp av melkekvoter.

       Med bakgrunn i ovennevnte foreslås en tilleggsbevilgning på til sammen 25,2  mill. kroner på kap. 1427 post 73 Erstatninger og forebyggende tiltak mot rovviltskader. Av dette foreslås 5,0  mill. kroner omdisponert fra kap. 1406 post 70 Tilskudd til kalking og lokale fiskeformål.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader til løyvingsframlegga nedanfor.

Standpunkttabell, avsnitt 17.6.4

Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      forslag   Sp, V
      mill kr
1427 73   
  1 Erstatning, tamrein +7,0 +7,0 +7,0 +7,0 +7,0 +7,0 +7,0
  2 Erstatning, sau +7,5 +7,5 +7,5 +7,5 +7,5 +7,5 +7,5
  3 Rovvilterstatninger +5,7 +5,7 +5,7 0,0 +5,7 +5,7 +5,7
  4 Omstillingstiltak +5,0 +5,0 +5,0 0,0 +5,0 +5,0 +5,0
  5 Ytterligere økninger 0 +5,0 0 0 0 +5,0 0
    Sum post 73 +25,2 30,2 +25,2 +14,5 +25,2 +30,2 +25,2

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Høgre, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalde sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å løyve 25,2 mill. kroner under under kap. 1427 post 73. (subsidiær støtte)

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er foreslått en tilleggsbevilgning på til sammen 25,2 mill. kroner til erstatninger og forebyggende rovviltskader. Fordi det allerede tidlig på sommeren er registrert skader blant annet i Hedmark, mener disse medlemmer at de forebyggende tiltakene må styrkes med ytterligere 5 mill. kroner.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1427   Direktoratet for naturforvaltning
    (jf. kap. 4427)
  73 Erstatninger og forebyggende tiltak mot
    rovviltskader,
    kan overføres, forhøyes med kr 30.200.000
    fra kr 72.802.000 til kr 103.002.000    


       Disse medlemmer vil subsidiært slutte seg til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Høgre, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalde sluttar seg til framlegget i proposisjonen under kap. 1427 post 73. (subsidiær støtte)

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet kan støtte bevilgningen på 14,5 mill. kroner, som er etterslep fra 1997, men går imot den ytterligere bevilgning på 11 mill. kroner, og legger prinsipielt til grunn at det ikke er holdbart at enhver ny oppgave fordrer en ny bevilgning. Oppgaver må finne sin plass i en ordinær prioritering innenfor vedtatt ramme.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 1427   Direktoratet for naturforvaltning
    (jf. kap. 4427)
  73 Erstatninger og forebyggende tiltak mot
    rovviltskader,
    kan overføres, forhøyes med kr 14.500.000
    fra kr 72.802.000 til kr 87.302.000    

17.6.5 Post 76 Tilskot til kulturlandskapstiltak, kan overførast

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 1,4  mill. kroner for å dekke merbehovet under kap. 1427 post 01. Se omtale under kap. 1427 post 01.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.6.1.

17.7 Kap. 1429 Riksantikvaren (jf. kap. 4429)

Post 33 Statlege erverv/erstatningar, tiltak, kan overførast

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 0,5  mill. kroner. I tillegg vil overførte midler på 1,3  mill. kroner ikke bli benyttet. Dette mindreforbruk sammen med nedsettelse av bevilgningen, vil gi grunnlag for økt bevilgning under kap. 1429 post 73. Se omtale under kap. 1429 post 73.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader nedanfor under post 73.

Post 72 Vern og sikring av freda og bevaringsverdige kulturminne og kulturmiljø, kan overførast, kan nyttast under kap. 1429 post 21

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 1,4  mill. kroner for å dekke merbehovet under kap. 1429 post 73. Se omtale under kap. 1429 post 73.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader nedanfor under post 73.

Post 73 Brannsikring og beredskapstiltak, kan overførast, kan nyttast under kap. 1429 post 21

Samandrag

       I statsbudsjettet for 1998 er det bevilget 3,453  mill. kroner på post 73 Brannsikring og beredskapstiltak. For å sikre drift og oppgradering av brannsikringsanleggene i stavkirkene foreslås det å omdisponere til sammen 3,2  mill. kroner til post 73 med 1,8  mill. kroner fra kap. 1429 post 33 Statlige erverv/erstatninger (hvorav 1,3  mill. kroner er overførte midler) og 1,4  mill. kroner fra kap. 1429 post 72 Vern og sikring av fredete kulturminner og kulturmiljøer.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader nedanfor.

Standpunkttabell, avsnitt 17.7 (* Post 33, 72 og 73 *)

Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      forslag   Sp, V
      mill kr
1429 33 Statlige erverv -0,5 -0,5 -0,5 -0,5 -0,5 -0,5 -0,5
  72 Vern og sikring -1,4 -1,4 -1,4 -1,4 -1,4 -1,4 -1,4
  73 Brannsikring m.v. +3,2 +3,2 +3,2 0,0 +3,2 +3,2 +3,2

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

       Komiteen sluttar seg til framlegga i proposisjonen til løyvingar under kap. 1429 postane 33 og 72.

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen til løyving under post 73.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor kapittelet eller utstå til den ordinære budsjettbehandling og vil stemme imot forslaget i proposisjonen under post 73.

Post 74 Vernebygg domkyrkjeruinane på Hamar, kan overførast

Samandrag

       Oppføringen av vernebygget over Hamar domkirkeruin er nå inne i en avsluttende fase og er planlagt å stå ferdig i juli 1998.

       Over statsbudsjettet er det bevilget til sammen 51,9  mill. kroner med 15,0  mill. kroner i 1996, 29,8  mill. kroner i 1997 og 7,1  mill. kroner i 1998. I tillegg foreligger det en testamentarisk gave og sponsormidler fra Hamar-regionen på til sammen 16,9  mill. kroner. Til sammen utgjør dette 68,8  mill. kroner.

       Nye kostnadsberegninger viser at de endelige prosjektkostnader anslås til om lag 76  mill. kroner. I tillegg er det påløpt merkostnader til arkeologiske utgravninger på 9,5 mill. kroner. Det er også behov for dekning av driftsutgifter på 0,6  mill. kroner for 1998. Dette gir en sluttsum på til sammen 86,1  mill. kroner for vernebygget over Hamarruinen.

       Årsakene til kostnadsøkningen på 17,3  mill. kroner i forhold til tidligere anslag, jf. bl.a. St.prp. nr. 63 (1996-1997) er flere. Det er første gang det reises denne type bygg, noe som har medført en lengre prosjekteringsfase og lengre byggetid enn tidligere beregnet. Det har ifølge Statsbygg ikke vært mulig å bruke referanser og erfaringer fra lignende bygge- og anleggsprosjekter. Bl.a. har kostnadsutviklingen på glass- og stålmaterialet i vernebygget samt valutakursendringer vært vanskelig å forutse. Dette har medført betydelige tilleggskostnader. Det har også vist seg nødvendig med mer omfattende arkeologiske utgravninger i grunnen enn tidligere antatt.

       I lys av ovennevnte foreslås det en sluttbevilgning på til sammen 17,3  mill. kroner på kap. 1429 post 74 Vernebygget over domkirkeruinen på Hamar.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1429 post 74 med 17,3  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor kapittelet eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

       Disse medlemmer vil stemme imot den foreslåtte forhøyvelse av bevilgningen under kap. 1429 post 74.

17.8 Kap. 1441 Statens forurensningstilsyn (jf. kap. 4441)

Post 39 Oppryddingstiltak, kan overførast, kan nyttast under kap. 1441 post 71

Samandrag

       Kartleggingsfasen for « gamle synder » og vraktiltak er over. For å kunne øke innsatsen med hensyn til konkrete opprydningstiltak der det ikke finnes noen eier, foreslås det å øke bevilgningen på kap. 1441 post 39 med 4,996  mill. kroner mot at overførte midler under kap. 1441 post 61, kap. 1441 post 70 og kap. 1443 post 60 ikke benyttes med hhv. 3,470  mill. kroner, 0,657 mill. kroner og 0,869  mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet og Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1441 post 39 med 4,996  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet vil stemme imot den foreslåtte forhøyelsen under kap. 1441 post 39.

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til merknad under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor kapitlet eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

Post 61 Tilskot til kommunale tiltak for avfall og spesialavfall, kan overførast

Samandrag

       Tilskuddsordningen under denne posten er nedlagt, men det er overført 6,836  mill. kroner fra 1997 på denne posten. Disse midlene forutsettes ikke benyttet i 1998. Dette gir grunnlag for tilsvarende økt bevilgning på kap. 1427 post 01, kap. 1441 post 39 og kap. 1441 post 62 med hhv. 2,0 mill. kroner, 3,470  mill. kroner og 1,366  mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen har ingen merknader.

Post 62 Lokal Agenda 21, tilskot til utvikling av miljøvennlege lokalsamfunn, kan overførast

Samandrag

       For å kunne støtte opp om arbeidet med utvikling av miljøvennlige lokalsamfunn, foreslås det å øke post 62 med 1,366  mill. kroner, jf. omtale under kap. 1441 post 61.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1441 post 62 med 1,366  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor kapitlet eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

       Disse medlemmer vil stemme imot den foreslåtte forhøyelsen under kap. 1441 post 62.

Post 64 Aksjon Jærvassdraget

Samandrag

       Prosjektene som bevilgningen under denne posten nyttes til er av en slik karakter at de normalt ikke vil kunne fullføres i løpet av bevilgningsåret. Det foreslås derfor at stikkordet « kan overføres » knyttes til posten.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen, jf. framlegg XIII.

Post 70 Tilskot til utvikling av miljøteknologi, kan overførast

Samandrag

       Tilskuddsordningen under denne posten er avviklet. Overførte midler på 0,657  mill. kroner vil ikke bli benyttet. Dette mindreforbruket ses i sammenheng med forslag om økt bevilgning på kap. 1441 post 39.

Merknader frå komiteen

       Komiteen har ingen merknader.

17.9 Kap. 1442 Vannmiljø-, avfalls- og spesialavfallstiltak

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 1,496  mill. kroner for å dekke merbehovet under kap. 1400 post 01. Se omtale under kap. 1400 post 01.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.1.

Post 70 Tilskot til kompetanseformidling og informasjon om miljøvennleg produksjon og forbruk, kan overførast

Samandrag

       Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1442 post 70 med 0,815  mill. kroner, jf. forslag om økte inntekter under kap. 4400 post 02.

       I tråd med Norsk Spesialavfallslagers vedtekter vil midlene bli brukt til tilskudd til selskapet Norsk Avfallshandtering (NOAH), jf. omtale under kap. 4400 post 02.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.2.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser for øvrig til merknad under avsnitt 1.2.

Post 90 Auka aksjekapital i selskapet Norsk Avfallshandtering A/S

Samandrag

       Private aksjonærer har gått inn med mer aksjekapital enn forutsatt på bevilgningstidspunktet. På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 1442 post 90 med 1,573  mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1442 post 90 med 1,573  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til B.innst.S.nr.9 (1997-1998) og forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre om gradvis salg av statens eiendeler i Norsk avfallshåndtering AS. Disse medlemmer er tilfreds med at private aksjonærer har gått inn med mer kapital enn flertallet forutsatte den gang, og støtter Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen med 1,573 mill. kroner.

17.10 Kap. 1443 Miljøovervaking og akutt forureining

Post 60 Tilskot til kommunale beredskapstiltak, kan overførast

Samandrag

       Tilskuddsordningen under denne posten er avviklet. Overførte midler på 0,869  mill. kroner vil bli stående ubenyttet. Dette mindreforbruket ses i sammenheng med forslag om økt bevilgning på kap. 1441 post 39.

Merknader frå komiteen

       Komiteen har ingen merknader.

17.11 Kap. 1449 Refusjonsordningar for spesialavfall - bilvrak og spillolje

Post 71 Presse- og transportstøtte til biloppsamlingssystemet

Samandrag

       Det foreslås en administrativ endring av biloppsamlingssystemet som gir budsjettmessige konsekvenser i form av « merinntekter » mot tilsvarende økte « merutgifter », jf. omtale under kap. 4449 post 08. Endringen vil ikke medføre høyere aktivitetsnivå i biloppsamlingssystemet, men innebærer at Statens forurensningstilsyn vil motta oppgjør fra kjøperne av bilvrakene, fragmenteringsanleggene, som tidligere betalte til selskapene som driver pressing og transport av vrak etter kontrakt med Statens forurensningstilsyn. Netto utbetaling av støtte fra staten vil bli den samme. Endringen foreslås for å opprettholde markedsmekanismen i biloppsamlingssystemet, slik at statens utbetaling av støtte til systemet holdes på lavest mulig nivå.

       Det foreslås derfor å øke kap. 1449 post 71 med 14,0  mill. kroner som tilsvarer forventede utgifter for et halvt år.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 1449 post 71 med 14,0  mill. kroner, og å løyve same beløp under kap. 4449 ny post 08.

17.12 Kap. 4449 Refusjonsordningar for spesialavfall - bilvrak og spillolje

Post 08 Inntekter i tilknytning til salg av bilvrak (NY)

Samandrag

       Det vises til omtale under kap. 1449 post 71. Det foreslås å opprette en ny post 08 under kap. 4449 med en inntektsbevilgning på 14,0  mill. kroner som tilsvarer økningen under kap. 1449 post 71.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.11.

17.13 Kap. 1463 Regional og lokal planlegging (jf. kap. 4463)

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 1,724  mill. kroner for å dekke merbehovet på kap. 1400 post 01. Se omtale under kap. 1400 post 01.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.1.

Post 63 Lokal Agenda 21, utvikling av miljøbyar

Samandrag

       På bakgrunn av at tilsagnsrammen på kap. 1463 post 63 ikke blir benyttet fullt ut, foreslås det å redusere tilsagnsfullmakten med 5,4  mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere tilsegnsfullmakta under kap. 1463 post 63, jf. framlegg XI.

17.14 Kap. 1465 Statens kjøp av tenester i Statens kartverk

Post 21 Betaling for statsoppdraget

Samandrag

       Det foreslås et kutt i statens kjøp av tjenester i Statens kartverk på 4,5  mill. kroner. Dette vil redusere aktivitetsnivået i Kartverket noe, bl.a. vil overgangen til digitale kart på sjøen og på land trekke ut i tid.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 1465 post 21 med 4,5  mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti viser til behovet for en raskere overgang til digitale sjøkart, og går i mot Regjeringens forslag.

       Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte vil bemerke at reduksjon i statens tjenestekjøp i Statens kartverk er uforståelig. Sjøkartene vi seiler etter på kysten er basert på opptil 100 år gamle måledata. Selv om man nå lager elektroniske sjøkart blir disse like unøyaktige som de gamle. Oppmålingsaktiviteten på kysten og på Svalbard må økes betraktelig for å sikre en sikker ferdsel på sjøen og dette medlem går imot reduksjon. Budsjettposten burde økes betraktelig og øremerkes kartoppmåling på Norskekysten og Svalbard.

17.15 Kap. 1470 Internasjonalt samarbeid, tiltak for luftmiljø og polarforvalting

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Bevilgningen foreslås redusert med 1,557 mill. kroner for å dekke merbehovet på kap. 1400 post 01. Se omtale under kap. 1400 post 01.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 17.1.

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samandrag

       Budsjetteringen og regnskapsføringen av internasjonale oppdrag er lagt om i budsjettet for 1998.

       Kap. 1470 post 21 er ført opp med 3,0 mill. kroner i 1998 til internasjonale oppdrag. Tilsvarende er det ført 3,0  mill. kroner som inntekt under kap. 4470 post 01. Begge postene er lagt ned og utgiftene og inntektene fordelt slik:

Utgifter   Inntekter
kap. 1400.01: 0,5 mill. kroner kap. 4400.09: 0,5 mill. kroner
kap. 1427.01: 0,5 mill. kroner kap. 4427.09: 0,5 mill. kroner
kap. 1429.01: 0,5 mill. kroner kap. 4429.09: 0,5 mill. kroner
kap. 1441.01: 1,5 mill. kroner kap. 4441.09: 1,5 mill. kroner
Sum: 3,0 mill. kroner Sum: 3,0 mill. kroner


       Det er opprettet ny post 09 Internasjonale oppdrag under kap. 4400, kap. 4427, kap. 4429 og kap. 4441. Under disse postene føres alle inntekter ved internasjonale oppdrag. Internasjonale oppdrag holdes da adskilt fra oppdrag innenlands. På den måten får Miljøverndepartementet oversikt over omfanget av den internasjonale aktiviteten via etatenes rapportering.

       Det er en klar sammenheng mellom de respektive utgiftspostene (01-postene) og inntektspostene (09-postene) og utgiftsnivået under 01-postene er avhengig av at man oppnår inntektene under 09-postene. Dersom inntekten ikke oppnås, skal utgiftene reduseres tilsvarende.

       Denne ordningen vil medføre at etatene får ansvaret for å budsjettere alle sine internasjonale oppdrag på lik linje med etatenes øvrige virksomhet.

Merknader frå komiteen

       Komiteen tar dette til orientering.

17.16 Kap. 2422 Statens miljøfond

Post 50 Statens miljøfond, grunnkapital Post 90 Statens miljøfond, lån

Samandrag

       I statsbudsjettet for 1998 ble det foreslått å opprette Statens miljøfond med formål å stimulere til utvikling og bruk av ny miljøteknologi. Miljøfondet ble vedtatt opprettet som en låneordning med en låneramme på 500 mill. kroner og en grunnkapital på 100 mill. kroner. Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) skal forvalte ordningen.

       Det foreslås at kap. 2422 post 50 Statens miljøfond, grunnkapital reduseres med 50,0 mill. kroner og kap. 2422 post 90 Statens miljøfond, lån reduseres med 250,0 mill. kroner.

       Som regel tar det noe tid fra et lån er innvilget til lånet utbetales til lånesøker. Dette medfører at en ved utløpet av budsjettåret kan ha utestående lånetilsagn som ikke vil bli utbetalt før året etter. Det foreslås derfor en tilsagnsfullmakt på 150,0 mill. kroner i 1998 under kap. 2422 post 90.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget om tilsegnsfullmakt på 150  mill. kroner i 1998 under kap. 2422 post 90, jf. framlegg XII.

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 2422 post 50 med 50 mill. kroner, og å redusere kap. 2422 post 90 med 250 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst.S.nr.150 (1997-1998) « om miljøvernpolitikk for en bærekraftig utvikling, dugnad for framtida », hvor flertallet er svært opptatt av at det må satses på alternativ fornybar energi. Komiteen ønsker at Norge skal dekke sitt kraftbehov gjennom fornybare energikilder og komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, sier følgende om hva som må til:

       « Dette må skje gjennom økt satsing på småkraftverk, kraftig økning i enøk-innsatsen, økt bruk av varmepumpeteknologi og satsing på nye fornybare energikilder som bioenergi, vindkraft og solenergi. »

       Dette medlem mener at opprettelsen av Statens Miljøfond er et viktig bidrag i dette arbeidet, men det forutsetter at det stilles tilstrekkelig midler til disposisjon for slike tiltak. Dette medlem vil gå mot det foreslåtte kutt på kap. 2422 postene 50 og 90.

       Dette medlem vil, ut fra en mistanke om at Sosialistisk Venstrepartis forslag om ikke å redusere bevilgningen trolig faller, subsidiært støtte framlegg XII om økt tilsagnsfullmakt.