6. Utanriksdepartementet

6.1 Kap. 100 Utanriksdepartementet

Post 01 Driftsutgifter

Utanriksdepartementet sitt arbeid med menneskerettssaker
Samandrag

       Regjeringen vil legge økt vekt på kampen for menneskerettigheter, og til dette formål foreslås opprettet syv stillinger til en ny menneskerettighetsenhet i Utenriksdepartementet. To av disse stillingene foreslås dekket over den ikke ODA-godkjente del av 03-området. Lønn og driftsutgifter for stillingene er beregnet til kr 700.000 pr. stilling.

       Til dekning av ovennevnte stillinger foreslås 1,4 mill. kroner omdisponert fra kap. 197 Bistand til Sentral- og Øst-Europa og internasjonale miljøtiltak post 72 Tilskudd til demokrati, utvikling og nasjonal selvstendighet, kan overføres, til kap. 100 Utenriksdepartementet post 01 Driftsutgifter.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under framlegg til løyving nedanfor.

       Komiteen viser elles til merknader om stillingane til arbeidet med menneskerettar under avsnitt 6.4.

Utanriksministermøte i OSSE
Samandrag

       Norge er medlem i ledertroikaen i OSSE for perioden 1998-2000 og tiltrer formannskapet 1. januar 1999. Det har tidligere vært lagt til grunn at det skulle avholdes utenriksministermøte i Oslo i Norges formannskapsperiode i 1999. På møte i OSSEs permanente råd 31. mars 1998 ble det imidlertid vedtatt at neste utenriksministermøte skal arrangeres i Oslo allerede i desember 1998.

       Som følge av dette fremmes det forslag om tilleggsbevilgning på 15,5 mill. kroner i 1998 hvorav 0,5 mill. kroner gjelder lønns- og driftsutgifter til en prosjektlederstilling tilknyttet ministermøtet.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under framlegg til løyving nedanfor.

Standpunkttabell, avsnitt 6.1, kap. 100 post 01 og kap. 197 post 72

Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      forslag   Sp, V
      mill kr
100 01   
  1 Stillinger til
    menneskerettighets-
    enhet +1,4 +1,4 +1,4 +0 +0 +1,4 +1,4
  2 Formannskap i OSSE +15,5 +15,5 +15,5 +15,5 +15,5 +15,5 +15,5
    Sum post 01 +16,9 +16,9 +16,9 +15,5 +15,5 +16,9 +16,9
197 72 Overført til
    kap. 101.01 -1,4 -1,4 -1,4 0 0 -1,4 -1,4

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til framlegga i proposisjonen under kap. 100 post 01 og kap. 197 post 72

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener eventuelle omorganiseringer innen Utenriksdepartementet i sin helhet må dekkes innenfor det vedtatte budsjett. Disse medlemmer kan ikke støtte omdisponeringer der midler tas fra støtte til Øst-Europa. Disse medlemmer går derfor mot tilleggsbevilgningen på 1,4 mill. kroner på kap. 100, og mot redusert bevilgning på kap. 197. Disse medlemmer slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye bevilgningen under kap. 100 post 01 med 15,5 mill. kroner i forbindelse med Norges formannskapsperiode i OSSE.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 100   Utenriksdepartementet
  01 Driftsutgifter,
    forhøyes med kr 15.500.000
    fra kr 246.101.000 til kr 261.601.000    


       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter Regjeringens økte satsing på arbeid for menneskerettigheter. Dette medlem vil be Regjeringen spesielt fokusere sitt arbeid på norske bedrifters engasjement i utlandet. Både private og statlige norske bedrifter har de siste årene økt sitt engasjement i utlandet. En del av denne satsingen skjer i land der det begås til dels grove brudd på menneskerettighetene, hvor sosiale standarder er svært lave og hvor det drives et utstrakt overforbruk og ødeleggelse av naturressurser og miljø. Norske bedrifter har et ansvar for å drive etisk forsvarlig, uansett hvor de etablerer seg. Dette medlem vil be Regjeringen i sitt arbeid med menneskerettigheter utvikle egne etiske retningslinjer for norske bedrifters engasjement i utlandet.

6.2 Kap. 101 Utanriksstasjonane

Post 01 Driftsutgifter

Fornya leigekontrakt for embetsbustaden i London
Samandrag

       Sendemannsboligen ved ambassaden i London, 10 Palace Green, har i snart 100 år vært knyttet til Norge. Eiendommen eies av det statlige Crown Estate, og er leid på festekontrakt (« long lease »). Kontrakten ble inngått da huset var nytt i 1905 som sendemannsbolig for daværende ambassadør Fridtjof Nansen, og går ut i år 2002.

       Under den 2. verdenskrig var boligen H.M Kong Haakons og daværende Kronprins Olavs offisielle residens, og Statsråd ble holdt i husets spisestue. Etter krigen har boligen igjen vært benyttet som sendemannsbolig og kongefamilien bor der under sine opphold i London.

       I samarbeid med Norges Eksportråd, NORTRA, NIA og norsk næringsliv benyttes sendemannsboligen aktivt for å fremme norske interesser i bred forstand. En forutsetning for at dette arbeidet skal lykkes, er at Norge har en sendemannsbolig som både er egnet til formålet og har en god beliggenhet.

       Adresse i Palace Green er enestående i London og har stor attraksjonsverdi for britiske gjester. Huset er i seg selv meget velegnet til representasjonsformål. I 1997 var vel 1.400 personer gjester i sendemannsboligen ved 30 ulike arrangementer.

       Til nå har leien for sendemannsboligen vært symbolske 210 pund (ca kr 2.500) pr. år.

       Etter forhandlinger med det statlige Crown Estate foreligger et tilbud om en ny 80-års leiekontrakt fra 1. april 1998, til en pris av 20 mill. pund, tilsvarende ca 253,4 mill. kroner (kurs 12,67), samt en mindre årlig leie som de første 25 år er fastsatt til 5.000 pund (ca kr 60.000). Tilbudet anses meget gunstig sett i forhold til eiendommens beliggenhet og attraksjonsverdi.

       Dersom nåværende festekontrakt ikke fornyes, må det finnes alternativ sendemannsbolig innen år 2002. I en storby som London anses det som svært viktig at sendemannsboligen har en sentral beliggenhet slik at boligen kan nyttes aktivt til formålet.

       Det finnes ikke noe leiemarked i London for den type boliger det her en snakk om. Alternativet til inngåelse av ny festekontrakt er således kjøp av en annen bolig i London.

       Eventuelt kjøp av bolig vil også innebære betydelige kostnader. Slike alternativer vil dessuten ikke ha tilnærmelsesvis de samme kvaliteter som den nåværende embetsboligen, hverken hva gjelder beliggenhet eller egnethet.

       Ut fra den eksisterende embetsboligs enestående beliggenhet, egnethet og de historiske forhold som knytter Norge til eiendommen, fremmer Regjeringen forslag om tilleggsbevilgning på 253,4 mill. kroner under kap. 101 Utenriksstasjonene post 01 Driftsutgifter til forlengelse av leiekontrakten for nye 80 år.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til følgjande brev frå utanriksminister Knut Vollebæk til Stortingets presidentskap 30. mai 1998:

       « I St.prp. nr. 65 (1997-1998) fremmer Regjeringen bl.a. forslag om bevilgning til fornyelse av festekontrakt for sendemannsboligen i London.
       Beklageligvis har det i proposisjonsteksten kommet inn en feil vedrørende boligens historikk. I første avsnitt i teksten - side 15 i den foreløpige utgaven - anføres bl.a. at boligen har vært knyttet til Norge i snart 100 år, og at « Kontrakten ble inngått da huset var nytt i 1905 som sendemannsbolig for daværende ambassadør Fridtjof Nansen ».
       Jeg er nå blitt gjort oppmerksom på at den norske stat først ervervet 10 Palace Green i 1937 som kontorer og sendemannsbolig. Eiendommen har således ikke fungert som sendemannsbolig for Fridtjof Nansen.
       Ovennevnte avsnitt bes således erstattet med:
       « Sendemannsboligen ved ambassaden i London, 10 Palace Green, har i mange år vært knyttet til Norge. Eiendommen eies av det statlige Crown Estate, og er leid på festekontrakt (« long lease »). Norge overtok i 1937 en kontrakt fra 1905, da huset var nytt, som går ut i år 2002. Bygningen ble den gang ervervet som kontorer og sendemannsbolig for daværende ambassadør Erik Colban ». »

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 101 post 01 med 253,4 mill. kroner.

6.3 Forhandlingane i OECD om ein multilateral investeringsavtale

Samandrag

       Under OECDs Ministerrådsmøte i 1997 ble mandatet for forhandlingene i OECD om en multilateral investeringsavtale (MAI) forlenget med et år, slik at forhandlingene eventuelt kunne sluttføres innen ministerrådsmøtet 27.-28. april i år. På grunn av en rekke uavklarte problemer i forhandlingene var en slik sluttføring ikke mulig, og på ministerrådsmøtet i april ble det vedtatt at forhandlingene skal fortsette, men først etter en vurderingspause på 6 måneder. Det ble ikke fastsatt noen ny tidsfrist for sluttføring av forhandlingene.

       Stortinget er blitt underrettet regelmessig om forhandlingene gjennom St.prp. nr. 1 for de tre seneste år, samt i den forrige regjerings Langtidsprogram og i Nasjonalbudsjettet 1998. Forhandlingene er også tatt opp i Stortingets interpellasjonsdebatt om MAI i mars i år. Arbeids- og næringslivsorganisasjoner og frivillige organisasjoner er blitt informert gjennom en referansegruppe i Utenriksdepartementet. En interdepartemental koordineringsgruppe om MAI møtes jevnlig. Det legges opp til mest mulig åpenhet i forhandlingene.

       Regjeringen vil forelegge et eventuelt forhandlingsresultat som egen sak for Stortinget når dette foreligger.

Merknader frå komiteen

       Komiteen tek dette til orientering.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til interpellasjonsdebatt i Stortinget den 24. mars 1998. Dette medlem viser til at MAI-avtalen, slik foreløpige utkast tyder på, kan få dramatiske konsekvenser i form av økte rettigheter for utenlandske investorer i forhold til medlemslandenes viktigste næringer. Med avtalen fratas land muligheten til å gi sine egne lands bedrifter særfordeler i en oppbyggingsfase. Videre er det uheldig av MAI-avtalen framforhandles innenfor OECD for så å bli presentert for land utenfor organisasjonen som et « tilbud de ikke kan si nei til » Dette medlem mener derfor at forhandlingene om MAI burde vært flyttet til WTO. Dette medlem vil imidlertid avvente det forhandlingsresultat før en tar endelig stilling til avtalen.

6.4 Kap. 140 Utanriksdepartementet sin administrasjon av utviklingshjelpa

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Det fremmes forslag om tilleggsbevilgning på 5,8 mill. kroner, fordelt med 3,4 mill. kroner til fem nye stillinger knyttet til arbeidet med menneskerettigheter, hovedsakelig øremerket Afrika, Asia og Latin-Amerika, samt 2,4 mill. kroner til ombyggingskostnader i forbindelse med flytting og samlokalisering av NORADs og Utenriksdepartementets kompetansesenter.

Merknader frå komiteen

Standpunkttabell, avsnitt 6.4, kap. 140 post 01

Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      forslag   Sp, V
      mill kr
140 01   
  1 Fem stillinger til
    menneskerettighets-
    enhet +3,4 +3,4 +3,4 0 0 +3,4 +3,4
  2 Ombygging, NORAD +2,4 +2,4 +2,4 0 +2,4 +2,4 +2,4
    Sum post 01 +5,8 +5,8 +5,8 0 +2,4 +5,8 +5,8

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen under kap. 140 post 01.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener eventuelle omorganiseringer innen Utenriksdepartementet i sin helhet må dekkes innenfor det vedtatte budsjett. Disse medlemmer går derfor mot tilleggsbevilgningen på 3,4 mill. kroner til fem nye stillinger.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at bevilgning til flytting og samlokalisering av NORADs og Utenriksdepartementets kompetansesenter enten må finnes ved omprioriteringer innenfor vedtatt budsjett eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

       Disse medlemmer vil stemme imot økt bevilgning under kap. 140 post 01.

       Komiteens medlemmer fra Høyre slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 2,4 mill. kroner i forbindelse med flytting og samlokalisering av NORADs og Utenriksdepartementets kompetansesenter.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 140   Utenriksdepartementets administrasjon av
    utviklingshjelpen
  01 Driftsutgifter,
    forhøyes med kr 2.400.000
    fra kr 75.675.000 til kr 78.075.000    

6.5 Kap. 143 Utanriksdepartementet sin administrasjon av utanriksstasjonane

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Det fremmes forslag om tilleggsbevilgning på 1,5 mill. kroner til finansiering av ny stilling ved ambassaden i Baku. Ambassaden i Baku vil bli regional ambassade med sideakkrediteringer i regionen. Stillingen er knyttet til bistandsforvaltningen i området.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteenalle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 143 post 01 med 1,5 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at bevilgning til ny stilling ved ambassaden i Baku hører hjemme i den ordinære budsjettbehandling, og at eventuell bevilgning nå må finnes innenfor det vedtatte budsjett.

       Komiteens medlem fra Tverrpolitisk Folkevalgte mener at det må avsettes nødvendige lønnsmidler til inflasjonsjusterte lønnsjusteringer for lokalt ansatte ved utenriksstasjonene. Slike nødvendige lønnsjusteringer påvirker ikke norsk økonomi da dette i sin helhet er i utlandet.

6.6 Kap. 150 Bistand til Afrika

Post 78 Regionløyving for prioriterte land, kan overførast

Samandrag

       Det fremmes forslag om tilleggsbevilgning på 20 mill. kroner til tiltak i prioriterte samarbeidsland, først og fremst innen de sosiale sektorer gjennomført av frivillige organisasjoner. Det vises for øvrig til omtale under kap. 150 Bistand til Afrika post 79 nedenfor.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 150 post 78 med 20 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at bevilgningen er mer enn stor nok som den er, og finner ingen grunn til å øke bevilgningen.

6.7 Kap. 158 Utgreiing, forsking, evaluering og kvalitetssikring

Post 01 Driftsutgifter

Samandrag

       Det er behov for økt bruk av ekstern kompetanse i NORAD, til utredning av faglige, strategiske spørsmål, bl.a. for å bedre beslutningsgrunnlaget i forbindelse med vurdering av tiltak. Det fremmes forslag om tilleggsbevilgning på 3 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 158 post 01 med 3 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor posten eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

6.8 Kap. 191 Menneskerettigheitar, humanitær bistand og flyktningetiltak

Post 73 Tilskot til humanitær bistand til Asia og Midtøsten, kan overførast

Samandrag

       Den humanitære situasjonen i Irak er prekær. Avsatte midler i 1998 for hjelp til Irak vil om kort tid være oppbrukt. Behovet for ytterligere hjelp er stort. Det fremmes forslag om tilleggsbevilgning på 19,7 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 191 post 73 med 19,7 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at en eventuell bevilgning enten må finnes ved omprioriteringer innenfor posten eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

6.9 Kap. 192 Fred, forsoning og demokrati

Post 71 Tilskot til humanitær bistand og demokratitiltak i det tidlegare Jugoslavia og ODA-godkjente OSSE-land, kan overførast
Post 72 Tilskot til gjenoppbygging av det tidlegare Jugoslavia, kan overførast, Øst-Slavonia

Samandrag

       Regjeringen forslår å fremme en tiltakspakke til hjelp overfor Øst-Slavonia på 62,3 mill. kroner, fordelt med 32 mill. kroner i 1998 og resten i 1999-budsjettet. Når det gjelder bevilgningsbehovet i 1999 vil Regjeringen komme tilbake til dette i St.prp. nr. 1 (1998-1999). Av bevilgningsbehovet i 1998 dekkes 20 mill. kroner innenfor vedtatte bevilgninger under kap. 192, mens 12 mill. kroner foreslås som tilleggsbevilgning, fordelt med 4 mill. kroner på post 71 Tilskudd til humanitær bistand og demokratitiltak i det tidligere Jugoslavia og ODA-godkjente OSSE-land og 8 mill. kroner på post 72 Tilskudd til gjenoppbygging av det tidligere Jugoslavia.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til framlegga i proposisjonen om å auke post 71 med 4  mill. kroner og post 72 med 8 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at eventuelle bevilgninger enten må finnes ved omprioriteringer innenfor postene eller utstå til den ordinære budsjettbehandling.

6.10 Fredsarbeid på Kypros

Samandrag

       I St.prp. nr. 1 Tl.03 (1997-1998) ble det redegjort for at bevilgningen under kap. 192 Fred, forsoning og demokrati post 71 er relatert til humanitær bistand i det tidligere Jugoslavia og demokratitiltak i ODA-godkjente OSSE-land og Tsjetsjenia.

       Norge har engasjert seg i fredsarbeidet på Kypros. I denne konflikten mellom gresk-kypriotene og tyrkisk-kypriotene er både Hellas og Tyrkia involvert i bestrebelsene på å skape fred. Bistand til Tyrkia er ODA-godkjent, men det er vanskelig å skille ut bistanden til den del av et slikt fredsarbeid som er ODA-godkjent. Regjeringen foreslår derfor at midler fra denne posten skal kunne nyttes til alle freds- og demokratitiltak på Kypros.

       Utviklingen har vist at det er ønskelig med norsk innsats for fred og demokratibygging og behov for midler til slike tiltak i ikke ODA-godkjente land. Regjeringen vil komme tilbake til dette spørsmålet med sikte på opprettelse av en egen budsjettpost utenfor utviklingshjelpen i St.prp. nr. 1 (1998-1999).

Merknader frå komiteen

       Komiteen tek dette til orientering.

Forslag til reduksjoner i 1998-budsjettet

       Forslagene i proposisjonen om 62 mill. kroner i tilleggsbevilgninger nevnt ovenfor foreslås finansiert ved reduksjon i følgende poster:

6.11 Kap. 150 Bistand til Afrika

Post 73 Langsiktig utviklingssamarbeid med Eritrea, kan overførast

Samandrag

       Det foreslås at bevilgningen reduseres med 25 mill. kroner. Reduksjonen er i hovedsak relatert til forsinkelser i etableringen av samarbeidsprogram med Eritrea.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 150 post 73 med 25 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at reduksjonen av bevilgninger til Eritrea ikke fremstår som en reell innsparing, men som en utsettelse av utgiftene. Disse medlemmer støtter reduksjonen under forutsetning av at innsparingen er reell, og ikke bare skyver bevilgningen over til senere års budsjetter.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i B.innst.S.nr.3 (1997-1998). Dette medlem har merket seg at Regjeringen foreslår å redusere bistandsmidlene med 100 mill. kroner ved å kutte bistandsprosjekter og overføre til såkalt « ODA-godkjent » bistand. Dette medlem viser til merknader til forslaget under avsnitt 6.14 (kap. 195). Dette medlem mener at disse midlene i stedet skal gå til reell bistand, og vil på denne bakgrunn gå imot følgende kutt i Regjeringens forslag:

- Kap. 150 post 73 mot kutt på 25 mill. kroner
- Kap. 154 post 72 mot kutt på 5 mill. kroner
- Kap. 158 post 70 mot kutt på 10 mill. kroner
- Kap. 197 post 73 mot kutt på 10 mill. kroner
- Kap. 197 post 74 mot kutt på 50 mill. kroner

       Dette medlem går derfor inn for at bevilgningen på post 73 opprettholdes fullt ut, og går imot kuttet på 25.000.000 kroner.

Post 79 Regionbevilgning for andre samarbeidsland, kan overførast

Samandrag

       20 mill. kroner foreslås omdisponert til post 78 Regionbevilgning for prioriterte land, jf. omtale under kap. 150 Bistand til Afrika post 78 ovenfor.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 150 post 79 med 20 mill. kroner, jf. avsnitt 6.6.

6.12 Kap. 154 Opplysningsarbeid, organisasjonsliv og mellomfolkeleg samarbeid

Post 72 Tilskot til forsking og kompetansebygging i utviklingsland, kan overførast

Samandrag

       5 mill. kroner foreslås omdisponert til andre bistandstiltak. På grunn av mindre forbruk foreslås posten redusert med 10 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 154 post 72 med i alt 15 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går mot kuttet på 5 mill. kroner som omdisponeres, men kan akseptere reduksjonen på 10 mill. kroner som følge av mindreforbruk.

       Dette medlem fremmer følgende forslag:

Kap. 154   Opplysningsarbeid, organisasjonsliv og
    mellomfolkelig samarbeid
  72 Tilskudd til forskning og kompetansebygging    
    i utviklingsland,
    kan overføres, nedsettes med kr 10.000.000
    fra kr 166.500.000 til kr 156.500.000    


       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

Post 73 Tilskot til kulturtiltak i utviklingsland, kan overførast

Samandrag

       På grunn av mindreforbruk foreslås posten redusert med 5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 154 post 73 med 5 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

6.13 Kap. 159 Tilskot til ymse hjelpetiltak

Post 70 Tilskot, kan overførast

Samandrag

       Til sammen 12 mill. kroner av tilleggsforslagene foreslås finansiert over denne posten. Bevilgningen foreslås derfor redusert med 12 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 159 post 70 med 12 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger til grunn at reduksjonen av bevilgningen er reell og ikke medfører behov for å bevilge midlene på nytt ved senere års budsjettbehandlinger.

6.14 Kap. 195 Tiltak for flyktningar i Noreg, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

Post 21 Spesielle driftsutgiftar
Samandrag

       På grunn av uforutsatt økning i tilstrømmingen av flyktninger og asylsøkere til Norge hittil i år har utgiftene til oppholdsutgifter for flyktninger i Norge økt med 375 mill. kroner. Av dette er den ODA-godkjente andelen anslått til 267 mill. kroner. Dette er nærmere omtalt under Kommunal- og regionaldepartementets budsjettkapitler.

       Regjeringen har ut fra sin prinsipielle holdning om ikke å bruke bistandsmidler til å dekke flyktningeutgifter i Norge som målsetting å fase slike utgifter ut av bistandsbudsjettet, jf. omtale i St.prp. nr. 1 Tl.03 (1997-1998). I budsjettet for 1998 ble det således lagt opp til at deler av de ODA-godkjente utgiftene skulle dekkes utenfor bistandsbudsjettet. På bakgrunn av dette ble bevilgningen for 1998 fra bistanden redusert med 20 mill. kroner til 118,2 mill. kroner.

       I lys av den uforutsette økningen i flyktningeutgiftene i Norge hittil i 1998, og som ledd i den planlagte utfasingen, foreslår Regjeringen at 167 mill. kroner av de økte flyktningeutgiftene ikke dekkes over bistandsbudsjettet. Bevilgningen under kap. 195 foreslås således økt med 100 mill. kroner til delvis dekning av de økte utgiftene. Dette innebærer at nesten halvparten av de ODA-godkjente flyktningeutgiftene i Norge er faset ut.

       Fra 1997 til 1998 ble det overført 374 mill. kroner på bistandsbudsjettet. Det foreslås derfor at 100 mill. kroner av disse overførte midlene brukes til å dekke en andel av de økte flyktningeutgiftene. Budsjett-teknisk gjøres dette ved at bevilgningene for 1998 foreslås nedsatt. De nominelle bevilgningene til utviklingstiltak og bistandsrammen for 1998 vil imidlertid ikke bli endret som følge av forslaget.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å auke løyvinga under kap. 195 post 21 med 100 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at økningen i tilstrømning av flyktninger og asylsøkere til Norge hittil i år på ingen måte kan ha vært uventet med bakgrunn i Regjeringens klart uttrykte oppmykning av kriteriene for å få asyl i Norge.

       Disse medlemmer viser til at det vedtatte budsjett bygger på en subsidiær enighet mellom Fremskrittspartiet, Høyre og regjeringspartiene hvor det ble lagt til grunn et antall flyktninger og asylsøkere som ikke fordrer tilleggsbevilgning over dette kapittel nå.

       Disse medlemmer mener at Regjeringens oppgave er å styre etter budsjettene - ikke å la en mindretallspolitikk styre budsjettene. Således må Regjeringen straks stramme inn asylkriteriene, samt sørge for aktivt repatriering for å holde seg til den vedtatte budsjettramme.

       Disse medlemmer vil stemme imot den foreslåtte forhøyelsen av bevilgningen under kap. 195 post 21.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under kap. 520.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at Regjeringen velger å fortsette praksisen med å ta penger fra bistandsbudsjettet for å bruke disse på flyktninger i Norge. Dette er i strid med hva regjeringspartiene har uttalt tidligere. Dette medlem mener at alle utgifter til opphold for asylsøkere og flyktninger i Norge bør føres opp under Kommunal- og arbeidsdepartementets budsjett, sammen med utgiftene til tilbakevending. Dette medlem viser til merknader under avsnitt 6.11 (kap. 150), og går mot forslaget om å forhøye bevilgningen på kap. 195.

6.15 Kap. 158 Utgreiing, forsking, evaluering og kvalitetssikring

Post 70 Tilskot til forsking om utviklingsspørsmål, kan overførast

Samandrag

       På grunn av mindreforbruk foreslås posten redusert med 10 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 158 post 70 med 10 mill. kroner.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under avsnitt 6.11 (kap. 150) og går inn for at post 70 opprettholdes uendret, og går følgelig imot kuttet på 10.000.000 kroner.

6.16 Kap. 161 Generelle bidrag - FN-organisasjonar

Post 74 Tilskot til Verdens matvareprogram (WFP), kan overførast

Samandrag

       På grunn av problemer med å finne avsetning for de norske fiskerivarene til WFPs programmer, ble det i 1997 et mindreforbruk på 3,6 mill. kroner og posten foreslås derfor redusert med dette beløp.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 161 post 74 med 3,6 mill. kroner.

6.17 Kap. 163 Generelle bidrag - finansinstitusjonar

Post 70 Innskott i Verdensbankgruppa, kan overførast Post 76 Innskott i Nordisk utviklingsfond, kan overførast

Samandrag

       På grunn av kursutviklingen ble det i 1997 et mindreforbruk under postene. Av denne grunn foreslås postene 70 og 76 redusert med henholdsvis 0,5 og 2,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen
Standpunkttabell, avsnitt 6.17, kap. 163 postene 70 og 76
Kap. Post Betegnelse Regj. AP KrF, FrP H SV TF
      for-   Sp, V
      slag
      mill
      kr
163 70 Innskudd:
    verdens-
    bankgr.   
  70.1 Kurs-
    utvikling,
    mindre-
    forbruk -0,526 -0,0 -0,526 -0,526 -0,526 -0,526 -0,526
  70 Ytterligere
    reduksjon 0 -60,0 0 -60,0 0 0 -60,0
    Sum -0,526 -60,0 -0,526 -60,526 -0,526 -0,526 -60,526
  176 Kurs-
    utvikling,
    mindre-
    forbruk -2,500 -2,5 -2,500 -2,500 -2,500 -2,500 -2,500
  2 Ytterligere
    reduksjon 0 -15,0 -15,0 -15,0 0,0 0,0 -15,0
    Sum post 76 -2,500 -17,5 -17,500 -17,500 -2,500 -2,500 -17,500

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Post 70

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Tverrfaglig Folkevalgte, mener at post 70 bør reduseres med 60 mill. kroner ut over forslaget i proposisjonen, dvs. med 60.526  mill. kroner.

       Flertallet fremmer følgende forslag:

Kap. 163   Generelle bidrag - finansinstitusjoner
  70 Innskudd i Verdensbankgruppen,    
    kan overføres, nedsettes med kr 60.526.000
    fra kr 421.465.000 til kr 360.939.000  


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre slutter seg til forslaget i proposisjonen under kap. 163 post 70.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 163   Generelle bidrag - finansinstitusjoner
  70 Innskudd i Verdensbankgruppen,
    kan overføres, nedsettes med kr 526.000
    fra kr 421.465.000 til kr 420.939.000    
Post 76

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mener at post 76 bør reduseres med 15 mill. kroner ut over Regjeringens forslag, dvs. med i alt 17,5 mill. kroner.

       Flertallet fremmer følgende forslag:

Kap. 163   Generelle bidrag - finansinstitusjoner
  76 Innskudd i Nordisk utviklingsfond,
    kan overføres, nedsettes med kr 17.500.000
    fra kr 88.000.000 til kr 70.500.000    


       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet viser til sine respektive merknader under avsnitt 1.2.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser i forståing med Regjeringa til behovet for ytterlegare innstramming i budsjettet.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til forslaget i proposisjonen under kap. 163 post 76.

       Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 163   Generelle bidrag - finansinstitusjoner
  76 Innskudd i Nordisk utviklingsfond,
    kan overføres, nedsettes med kr 2.500.000
    fra kr 88.000.000 til kr 85.500.000    


       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at dette medlem i sine forslag anviser en rekke innstramminger som ledd i et helhetlig opplegg. Dette medlem finner de mange mindre og tilfeldige kutt som flertallet i komiteen går inn for for å saldere sine budsjettopplegg som uforsvarlige, og vil følgelig stemme mot forslaget.

6.18 Kap. 166 Gjeldslettetiltak

Post 71 Tilskot til oppfølging av Parisklubbavtalar, kan overførast
Samandrag

       På begynnelsen av 1990-tallet ble det gjennom Parisklubben enighet om å ettergi deler av de fattigste utviklingslandenes gjeld til offentlige kreditorer. Fra norsk side ble retningslinjene for budsjettering av gjeldsettergivelse fastsatt ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 103, Innst.S.nr.225 (1991-1992). Det ble i denne sammenhengen bestemt at 510 mill. kroner som tidligere var bevilget over bistandsbudsjettet til dekning av erstatningsutbetalinger gjennom GIEK skulle godskrives mot ettergivelse av såkalte NORAD-anbefalte garantier. Ut fra de retningslinjer som ble gitt i 1991-92 startet avregningen av nevnte 510 mill. kroner i 1997. Dette innebærer at gjeldsettergivelse på NORAD-anbefalte garantier fra og med 1997 med inntil 510 mill. kroner vil bli dekket uten bevilgning over statsbudsjettet, jf. St.prp. nr. 1 (1997-1998). Det er således ikke behov for midler på denne posten i 1998. Posten foreslås derfor redusert med 68,4 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteen sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 166 post 71 med 68,4 mill. kroner, fra 0 kroner til -68,4 mill. kroner.

       Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, har lagt merke til at departementet med forslaget under kap. 166 fremmet forslag om en negativ utgiftspost. Disse medlemmer vil peke på at en slik føring av transaksjoner blant annet kan føre til at tall for budsjettets utgiftsvekst blir mindre pålitelige. Disse medlemmer har ikke innvendinger mot det konkrete innhold i forslaget, men mener det ville vært riktig å inntektsføre disse midlene under en ny inntektspost, i stedet for å føre dem som en negativ utgift. Disse medlemmer ber departementet for fremtiden opprettholde et klart skille mellom inntekter og utgifter.

6.19 Anna bistand (ikkje ODA-godkjent bistand)

6.19.1 Kap. 197 Bistand til Sentral- og Øst-Europa og internasjonale miljøtiltak
Samandrag

       Bevilgningen under kap. 197 benyttes i stor grad til prosjekter som ofte går over flere år. For mange av disse prosjektene har det vist seg vanskelig å få de nødvendige tillatelser og tilslutning fra lokale samarbeidspartnere/myndigheter til igangsetting av prosjektene, slik at midlene er blitt overført til senere budsjetterminer. Fra 1997 til 1998 er det overført 373,7 mill. kroner. På dette grunnlag foreslås bevilgningen for 1998 under kap. 197 redusert med til sammen 75 mill. kroner. I tillegg foreslås 1,4 mill. kroner overført kap. 100 til dekning av to nye menneskerettighetsstillinger, jf. nærmere omtale ovenfor. Norske myndigheter har i flere år arbeidet med å få på plass en rammeavtale som vil gjøre det mulig å øke utbetalingstakten. Dette synes det nå mulig å få til i forbindelse med det forestående statsbesøket til Russland.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader nedanfor.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre mener Norge har et spesielt ansvar for å støtte utviklingen i våre nærområder. I debatten om Utenriksdepartementets budsjett uttalte Utenriksministeren at Regjeringen ønsket å øke satsingen i Sentral- og Øst-Europa. Disse medlemmer er derfor skuffet over at bevilgningene til disse områdene, samt til internasjonale miljøtiltak, igjen blir foreslått redusert. Disse medlemmer går inn for å opprettholde bevilgningene under kap. 197 på det vedtatte nivå, og ber Regjeringen arbeide for at tiltakene når det planlagte nivå i år.

       Reduksjonen på 75 mill. kroner gjelder følgende poster:

Post 72 Tilskot til demokrati, utvikling og nasjonal selvstendighet, kan overførast

Samandrag

       Det foreslås omdisponert 1,4 mill. kroner til kap. 100 til oppfølging av Utenriksdepartementets arbeid med menneskerettigetssaker, jf. omtale under kap. 100 Utenriksdepartementet post 01 ovenfor.

Merknader frå komiteen

       Komiteen viser til merknader under avsnitt 6.1.

Post 73 Tilskot til miljøtiltak i Sentral- og Øst-Europa, kan overførast

Samandrag

       På grunn av problemer med igangsetting av enkelte prosjekter foreslås posten redusert med 10 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til forslaget i proposisjonen om å redusere bevilgningen under kap. 197 post 73 med 10 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti går mot forslaget om reduksjon av bevilgningen under post 73.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til merknad foran.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under avsnitt 6.11 (kap. 150). Dette medlem ønsker å opprettholde bistandsnivået uten å måtte overføre midler til tiltak for flyktninger i Norge, men kan akseptere en viss omprioritering mellom de ulike tiltak. Den bistand som gis under kap. 197 bør imidlertid etter dette medlem sitt syn ikke reduseres. På denne bakgrunn går dette medlem inn for at bevilgningen på post 73 opprettholdes uendret.

Post 74 Tilskot til atomsikkerhetstiltak i Øst-Europa, kan overførast

Samandrag

       Under henvisning til forventet prosjektgjennomføring vedrørende rammeavtalen om norsk/russiske atomsikkerhetssamarbeid foreslås posten redusert med 50 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, Høgre og Sosialistisk Venstreparti, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 197 post 74 med 50 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til merknad foran og går mot forslaget om reduksjon av bevilgningen under post 74.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til omtale under avsnitt 6.11 og på post 73 ovenfor, og går inn for at bevilgningen på post 74 opprettholdes uendret.

Post 75 Tilskot til prosjektsamarbeid overfor Sentral- og Øst-Europa, kan overførast

Samandrag

       På grunn av forsinket oppstart i planlagte prosjekter vil ikke hele bevilgningen komme til utbetaling i 1998. Bevilgningen under posten foreslås derfor redusert med 11 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 197 post 75 med 11 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til merknad foran og går mot forslaget om reduksjon av bevilgningen under post 75.

Post 77 Gjeldslette, kan overførast

Samandrag

       Det er overført vel 4 mill. kroner fra 1997 under denne posten. Bevilgningen for 1998 er tilstrekkelig til å dekke forpliktelsene under gjeldsletteavtalen med Polen. Posten foreslås således redusert med 4 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

       Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til framlegget i proposisjonen om å redusere løyvinga under kap. 197 post 77 med 4 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sin merknad foran og går mot forslaget om reduksjon og bevilgningen under post 77.