Konvensjon nr. 180 er en revisjon av konvensjon
nr. 109, som Norge har ratifisert med forbehold om konvensjonens
artikler om lønn. Konvensjonen har ikke trådt
i kraft. Flertallet av medlemslandene ønsker ikke å konvensjonsfeste
bestemmelser om lønn pga. at de fleste land har overlatt
til arbeidslivets parter å fremforhandle tariffavtaler.
Under forhandlingene i 1996 ble bestemmelser om minstelønn
tatt ut av konvensjon nr. 180 og overført til rekommandasjon
nr. 187, der det er fastsatt en minstelønnsstandard som
partene kan forhandle seg frem til etter nærmere retningslinjer.
Av andre nyskapninger nevnes at det fastsettes regler om arbeidstid
og hviletid. Det er unntaksadgang bl.a. for innenriks fart etter
nærmere vilkår, jf. konvensjonens artikkel 5,
pkt. 6.
Norsk lovgivning om arbeidstid på skip,
jf. lov av 3. juni 1977 nr. 50, er under endring som følge
av implementeringen av Protokoll av 1995 til Internasjonal konvensjon
om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjømenn
av 1978, eller den såkalte STCW-konvensjonen.
I utgangspunktet vil endringene som en eventuell ratifikasjon
av nevnte instrumenter krever, ikke medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser ut over hva som følger
av implementeringen av de nye reglene i STCW-konvensjonen som Norge
nå er forpliktet av, og som har vært sendt på høring
til berørte parter tidligere av Sjøfartsdirektoratet.
Det må foretas endringer i lov om arbeidstid på skip
av 1978.
Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og
Det norske maskinistforbund slutter seg til at Norge skal ratifisere
konvensjonen og tiltre rekommandasjonen.
Norges Rederiforbund mener det er for tidlig
for norske myndigheter å vurdere ratifikasjon av ILO-konvensjon
nr. 180.
I proposisjonen er det vist til en uttalelse
fra Nærings- og handelsdepartementet hvor det fremgår
at man fra norsk side nå arbeider med å tilfredsstille STCW-konvensjonens
bestemmelser på området. Dette arbeidet er gitt
første prioritet. Departementet viser til uttalelse fra
Norges Rederiforbund som peker på at det er uklart om konvensjon
nr. 180 får stor utbredelse. Innen EU-landene er det satt
i gang et arbeid, hvor det nå er for tidlig å trekke
konklusjoner om hvordan utfallet vil bli. Norge må derfor
ta hensyn til bestemmelsene som måtte komme i et eventuelt arbeidstidsdirektiv.
Ut fra disse forhold foreslås at man avventer norsk holdning
til konvensjon nr. 180 og rekommandasjon nr. 187.
Den norske ILO-komité tilrår
at Norge ikke ratifiserer konvensjonen eller tiltrer rekommandasjonen
nå. Komiteen tilrår at denne saken taes opp igjen
når de forhold NHD peker på, er blitt avklart.
Kommunal- og regionaldepartementet viser til
uttalelsen fra Nærings- og handelsdepartementet og tilrår at
Norge ikke ratifiserer konvensjon nr. 180 eller tiltrer rekommandasjon
nr. 187 i denne omgang. Departementet vil ta denne saken opp igjen
når de forhold Nærings- og handelsdepartementet
har pekt på, er blitt avklart.
Komiteen har merket seg at konvensjon
nr. 180 er en revisjon av konvensjon nr. 109 som Norge har ratifisert
med forbehold om konvensjonens artikler om lønn. Konvensjonen
har ikke trådt i kraft.
Komiteen vil vise til at Norge
er det eneste skipsfartslandet av betydning som har ratifisert ILO-konvensjon
nr. 109.
Komiteen vil peke på at
lov om arbeidstid på skip av 3. juni 1977 nr. 50 må endres
i forhold til hviletid om Norge skal ratifisere denne konvensjonen.
Komiteen vil videre peke på at
rekommandasjon har bestemmelser om minstelønn. I Norge
er det partene i arbeidslivet som avgjør minstelønn.
Komiteen vil vise til at Norge
nå arbeider for å tilfredsstille STCW-konvensjonens
bestemmelser. STCW-konvensjonens nye bestemmelser regulerer hviletid
for vaktgående personell. Disse ble implementert i norsk
rett i juni i år, jf. Ot.prp. nr. 50 (1997-98), Innst.
O. nr. 63 (1997-98) og Besl. O. nr. 64 ( 1997-98).
Komiteen har hatt høringer
med Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund,
Det norske maskinistforbund, Norges Rederiforbund og LO.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kris-telig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til
at sjømannsorganisasjonene, LO og Norges Rederiforbund
slutter seg til konvensjonens innhold og forutsetter at Norge ratifiserer
konvensjonen, men det ble reist spørsmål om den videre
prosess og tidspunktet for ratifisering.
Flertallet vil videre vise til
brev av 3. november 1998 fra Kommunal- og regionaldepartementet
til komiteen. Brevet er tatt inn som vedlegg til innstillingen.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen stiller seg positiv til ratifisering av konvensjonen.
Flertallet vil understreke betydningen
av at næringen har like rammevilkår som andre
land det er naturlig å sammenligne seg med, og forutsetter
at partene som tidligere samarbeider om dette for å sikre arbeidsplassene
i næringen.
Flertallet vil på denne
bakgrunn støtte ratifisering av konvensjonen og tiltredelse
av rekommandasjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at både den norske ILO-komiteen og Regjeringen anbefaler
at Norge ikke ratifiserer konvensjon nr. 180 eller tiltrer rekommandasjon
187 i denne omgang. Spørsmålet vil bli tatt opp
igjen overfor Stortinget når det er avklart når
og på hvilken måte EU-landene vil implementere
konvensjonen. Disse medlemmer er enig med Regjeringen
i denne vurderingen og vil derfor ikke gå inn for en ratifisering
av ILO-konvensjon 180 eller tiltredelse til rekommandasjon 187 nå.
Disse medlemmer vil vise til
at tilstrebelse av like konkurransevilkår har vært
en grunnpilar i den maritime politikk som Stortinget har fastsatt.
Det synes derfor etter disse medlemmers mening som
helt naturlig at regjering og storting har den nødvendig oversikt
over hvordan EU-landene vil implementere ILO-konvensjonen før
vi velger egen innarbeidelsesmåte i vårt lovverk.
Tidsperspektivet for EUs utarbeidelse av direktiv synes i dag å være
meget uklart. Disse medlemmer vil vise til at ILO-konvensjonen
inneholder valg mellom hvile og arbeidstids-bestemmelser og at valget
mellom dem vil ha meget ulik konsekvens for deler av norsk skipsnæring.
I en tid hvor stortingsflertallet allerede har svekket norske rederier
og norske sjøfolks konkurransedyktighet gjennom endringer
av refusjonsordningen for sjøfolk bør det utvises
stor varsomhet med ytterligere forverringer i konkurransebetingelsene.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme
imot punkt 3 i forslaget til vedtak.