5. Protokoll av 1996 til konvensjonen om minstestandarder for handelsskip, 1976

5.1 Sammendrag

Av en uttalelse fra Nærings- og handelsdepartementet som er tatt inn i proposisjonen, framgår det at ILO-konvensjon nr. 147 fastsetter en rekke minstestandarder for skipsfartsvirksomhet. Protokollen av 1996 utvider minstestandardene under konvensjonen ved at konvensjon nr. 133 om mannskapsinnredning om bord og konvensjon nr. 180 om sjøfolks arbeidstid og bemanning av skip må tiltres for å ratifisere protokollen. I tillegg må medlemslandene selv velge minst 1 av de 4 følgende konvensjoner som skal tiltres, nemlig nr. 108 om sjømenns identitetskort, nr. 135 om vern av arbeidstakerrepresentanter, nr. 164 om helsevern og helsetjeneste for sjøfolk samt nr. 166 om hjemreise for sjøfolk.

ILO-konvensjon nr. 133 er ratifisert av Norge. Konvensjon nr. 180 fremmes for Stortinget samtidig med denne sak, hvor det anbefales at man avventer norsk holdning til eventuell ratifikasjon. Av de øvrige konvensjonene har Norge ratifisert nr. 108 om sjøfolks identitetskort.

En ratifikasjon av protokollen vil ikke medføre store økonomiske eller administrative konsekvenser ut over hva som måtte følge av en eventuell ratifikasjon av konvensjon nr. 180.

Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund støtter norsk ratifikasjon.

Sjøfartsdirektoratet mener, under forutsetning av at Norge ratifiserer konvensjon nr. 180, at også protokollen av 1996 bør ratifiseres.

Norges Rederiforbund viser til at det er et krav om at konvensjon nr. 180 skal ratifiseres for å kunne tiltre protokollen, og forbundet gjentar synspunktene for at Norge ikke på dette tidspunkt bør ratifisere konvensjon nr. 180. Videre fremholder Norges Rederiforbund:

«Selv om EU-statene og OECD-området etter hvert skulle gi støtte til ILO-konvensjon nr. 180, ser vi stadig betenkeligheter med ratifisering av den protokoll til ILO-konvensjon nr. 147...»

Nærings- og handelsdepartementet legger til grunn at man på dette tidspunkt ikke kan anbefale en ratifikasjon av konvensjon nr. 180. Dette medfører at man også må avvente vurderingen av om Norge bør ratifisere protokollen av 1996 til konvensjon nr. 147.

Den norske ILO-komité er av samme oppfatning.

Kommunal- og regionaldepartementet slutter seg til uttalelsen fra Nærings- og handelsdepartementet om at man på dette tidspunkt ikke kan tilrå ratifikasjon av konvensjon nr. 180. Dette medfører at man må vente med å ta stilling til om Norge bør ratifisere protokollen av 1996 til konvensjon nr. 147. Ratifikasjon av disse to instrumentene bør således vurderes i sammenheng.

Kommunal- og regionaldepartementet vil ta denne saken opp igjen når disse spørsmålene er blitt avklart.

5.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at protokollen av 1996 utvider minstestandardene under konvensjonen ved at bl.a. konvensjon nr. 180 om sjøfolks hyrer, arbeidstid og bemanning av skip må tiltres for å ratifisere protokollen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til sin anbefaling om å tilrå ratifisering av konvensjon nr. 180.

Flertallet vil på denne bakgrunn tilrå ratifisering av protokollen av 1996 om konvensjon nr. 147.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise til at disse medlemmer på dette tidspunkt ikke tilrår ratifisering av konvensjon nr. 180. Dette medfører at man også må avvente vurderingen av om Norge bør ratifisere protokollen av 1996 om konvensjon nr. 147. På denne bakgrunn vil disse medlemmer stemme imot punkt 4 i forslaget til vedtak.