Av en uttalelse fra Nærings- og handelsdepartementet
som er tatt inn i proposisjonen, framgår det at ILO-konvensjon
nr. 147 fastsetter en rekke minstestandarder for skipsfartsvirksomhet.
Protokollen av 1996 utvider minstestandardene under konvensjonen
ved at konvensjon nr. 133 om mannskapsinnredning om bord og konvensjon
nr. 180 om sjøfolks arbeidstid og bemanning av skip må tiltres
for å ratifisere protokollen. I tillegg må medlemslandene
selv velge minst 1 av de 4 følgende konvensjoner som skal
tiltres, nemlig nr. 108 om sjømenns identitetskort, nr.
135 om vern av arbeidstakerrepresentanter, nr. 164 om helsevern
og helsetjeneste for sjøfolk samt nr. 166 om hjemreise
for sjøfolk.
ILO-konvensjon nr. 133 er ratifisert av Norge.
Konvensjon nr. 180 fremmes for Stortinget samtidig med denne sak,
hvor det anbefales at man avventer norsk holdning til eventuell
ratifikasjon. Av de øvrige konvensjonene har Norge ratifisert
nr. 108 om sjøfolks identitetskort.
En ratifikasjon av protokollen vil ikke medføre
store økonomiske eller administrative konsekvenser ut over hva
som måtte følge av en eventuell ratifikasjon av konvensjon
nr. 180.
Norsk Sjøoffisersforbund, Det norske
maskinistforbund og Norsk Sjømannsforbund støtter
norsk ratifikasjon.
Sjøfartsdirektoratet mener, under forutsetning
av at Norge ratifiserer konvensjon nr. 180, at også protokollen
av 1996 bør ratifiseres.
Norges Rederiforbund viser til at det er et
krav om at konvensjon nr. 180 skal ratifiseres for å kunne
tiltre protokollen, og forbundet gjentar synspunktene for at Norge
ikke på dette tidspunkt bør ratifisere konvensjon nr.
180. Videre fremholder Norges Rederiforbund:
«Selv om EU-statene og OECD-området
etter hvert skulle gi støtte til ILO-konvensjon nr. 180,
ser vi stadig betenkeligheter med ratifisering av den protokoll
til ILO-konvensjon nr. 147...»
Nærings- og handelsdepartementet legger
til grunn at man på dette tidspunkt ikke kan anbefale en
ratifikasjon av konvensjon nr. 180. Dette medfører at man
også må avvente vurderingen av om Norge bør
ratifisere protokollen av 1996 til konvensjon nr. 147.
Den norske ILO-komité er av samme oppfatning.
Kommunal- og regionaldepartementet slutter seg
til uttalelsen fra Nærings- og handelsdepartementet om
at man på dette tidspunkt ikke kan tilrå ratifikasjon
av konvensjon nr. 180. Dette medfører at man må vente med å ta
stilling til om Norge bør ratifisere protokollen av 1996
til konvensjon nr. 147. Ratifikasjon av disse to instrumentene bør
således vurderes i sammenheng.
Kommunal- og regionaldepartementet vil ta denne saken
opp igjen når disse spørsmålene er blitt
avklart.
Komiteen har merket seg at protokollen
av 1996 utvider minstestandardene under konvensjonen ved at bl.a.
konvensjon nr. 180 om sjøfolks hyrer, arbeidstid og bemanning av
skip må tiltres for å ratifisere protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til sin anbefaling
om å tilrå ratifisering av konvensjon nr. 180.
Flertallet vil på denne
bakgrunn tilrå ratifisering av protokollen av 1996 om konvensjon
nr. 147.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at disse medlemmer på dette tidspunkt
ikke tilrår ratifisering av konvensjon nr. 180. Dette medfører at
man også må avvente vurderingen av om Norge bør ratifisere
protokollen av 1996 om konvensjon nr. 147. På denne bakgrunn
vil disse medlemmer stemme imot punkt 4 i forslaget
til vedtak.