Proposisjonen gjelder plan for utbygging og
delvis bompengefinansiering av ny rv 35 mellom rv 4 ved Grualia
i Lunner kommune i Oppland og den nye hovedflyplassen på Gardermoen
i Nannestad kommune i Akershus.
Rv 35 på strekningen Jessheim-Hønefoss
vil inngå i stamvegnettet (stamvegrute 17) når
ny veg på strekningen Lunner-Gardermoen er vedtatt.
Den nye vegen vil være av betydning
for Hadelands- og Ringeriksregionen. Vegen vil gi en kommunikasjonsmessig
forbedring for Hadeland og Ringerike samt for hele Vest-Oppland
og Romerike. Den vil også være en omkjøringsmulighet
nord for Oslo for trafikk som i dag går gjennom byområdet.
Anleggsstart kan tidligst skje mot slutten av
2000 og åpning høsten 2003.
Prosjektet ble første gang omtalt i
St.prp. nr. 90 (1991-92) Utbygging og finansiering av hovedflyplass for
Oslo-området på Gardermoen med tilhørende
tilbringersystem og konsekvenser for Forsvaret.
Samlet veglengde blir ca. 26 km fordelt med
ca. 9 km i Oppland og ca. 17 km i Akershus. Vegen skal bygges med
8,5 m bredde.
Prosjektet kan deles i tre parseller:
– Grualia-Akershus
grense i Oppland.
– Oppland grense-Slettmoen i Akershus.
– Slettmoen-Kneppe i Akershus.
Parsellen ble delt i to under reguleringsplanbehandlingen, en vestre del
(Slettmoen-Hol Østre) og en østre del (Hol Østre-Kneppe).
Vegen starter ved Grualia på rv 4 sør
for Roa i Lunner kommune i Oppland, og går gjennom en ca.
3,8 km lang tunnel fram mot Brovoll og videre til fylkesgrensen
mellom Oppland og Akershus. Deretter fortsetter vegen i skogsterreng
mellom Leira og markagrensa fram til Slettmoen i Nannestad. Fra
Slettmoen går vegen gjennom jord- og skogbruksterreng via
kryss med rv 120 ved Hol Østre fram til Gardermoen og kryss
med rv 174 ved Kneppe.
Bomstasjon er planlagt ved Brovoll like øst
for tunnelen.
For parsellen fra Grualia til fylkesgrensen
mellom Oppland og Akershus kom endelig planavklaring høsten
1997. Etter innsigelse fra Statens vegvesen Oppland til Lunner kommunes
vedtak om lang tunnel, gjorde Miljøverndepartementet i
oktober 1997 vedtak om statlig reguleringsplan for parsellen. I
vedtaket går det fram at strekningen skal ha kort tunnel.
Senere forslag om omgjøring av denne beslutningen ble avvist
av Miljøverndepartementet i februar 1998.
For de øvrige parseller foreligger
kommunale reguleringsplanvedtak. Vedtakene er endelig for alle parseller
med unntak av delparsellen Hol Østre-Kneppe. Her foreligger
innsigelse til utformingen av enkelte viltkryssinger, som isolert
sett kan gi en merkostnad.
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
dersom det viser seg at nåværende kostnadsanslag
blir vesentlig endret som følge av endelige reguleringsplaner.
Trafikken mellom Roa og Nannestad går
i dag i stor grad langs fylkesvegen over Romeriksåsen.
Vegen har en årsdøgntrafikk på ca. 650
kjøretøy, og har meget dårlig standard.
I trafikkberegningene er det lagt til grunn at denne vegen fortsatt
skal holdes åpen for trafikk når den nye vegen
er bygd.
Den årlige trafikkveksten er totalt
beregnet til ca. 2 pst.
Trafikken gjennom bomstasjonen ved Brovoll like øst
for tunnelen det første hele driftsåret etter åpning (2004)
er beregnet til ca. 2300 kjøretøy i døgnet
med de valgte bompengetakstene. Ved Kneppe er trafikken beregnet
til 6700 kjøretøy. Det er forventet en tungtrafikkandel
på 13 pst. på den nye forbindelsen.
Vegen berører ikke områder
som er vernet eller foreslått vernet etter naturvernloven.
Prosjektet berører imidlertid elven Leira som er varig
vernet mot kraftutbygging etter vassdragsloven. Mellom Grualia og Slettmoen
går prosjektet gjennom relativt urørte skogsområder,
der det kan ha negative konsekvenser for det biologiske mangfoldet.
Det er imidlertid ikke påvist konkrete steder hvor sjelden
flora eller fauna går tapt.
Den nye vegen vil gi reduserte miljøulemper
på eksisterende veger. I den mellomliggende perioden etter
at hovedflyplassen er åpnet og før den nye vegforbindelsen åpner,
er det forventet en betydelig trafikkøkning over åsen.
Denne trafikken må avvikles på den eksisterende
fylkesvegen, og det kan i perioden forventes miljø- og
trafikkproblemer på vegen. Det vil derfor bli foretatt
enkelte mindre utbedringer, og økt vedlikeholdsinnsats
vil bli vurdert. Lunner kommune planlegger tiltak for å sikre
utsatte skoleveger.
Kostnadene for prosjektet er beregnet til 570
mill. 1998-kroner. Usikkerheten i overslaget er antatt å være innenfor +/-
10 pst.
Utbyggingen foreslås finansiert ved
en kombinasjon av statlige midler (440 mill. 1998-kroner) og bompenger
(130 mill. 1998-kroner). Et bompengebidrag på 130 mill.
1998-kroner gir en bompengeandel på ca. 23 pst.
av totalkostnadene. På bakgrunn av at prosjektet er beregnet å være
samfunnsøkonomisk lønnsomt, og den sterke regionale
betydning som vegen vil ha, finner departementet likevel å kunne
akseptere den lave bompengeandelen.
Med de forutsetninger som ligger til grunn for
proposisjonen er prosjektets netto nytte beregnet til 300 mill. 1998-kroner.
Det legges opp til at bompengene kreves inn
etterskuddsvis, og med en bompengeperiode på 13 år. Gjennomsnittlig
bompengeinntekt pr. kjøretøy er beregnet til kr
22,50. Basisforutsetninger som ellers lagt er lagt til grunn for
finansieringsanalysen er nærmere omtalt i proposisjonen.
Bompengeselskapet Hadelandsvegen A/S
skal stå for bompengeinnkrevingen.
Det legges opp til at bompengeselskapet stiller
midler til rådighet i årene 1999-2001. De statlige
midlene er forutsatt utbetalt i årene 2001-2003.
En eventuell kostnadsoverskridelse i anleggsperioden
vil bli dekket i henhold til de overordnede retningslinjene for
bompengeprosjekter.
Akershus og Oppland fylkeskommuner gjorde våren 1996
vedtak om bruk av betinget refusjon i henhold til retningslinjer
angitt i St.prp. nr. 63 (1991-92). I ettertid har imidlertid kostnadene
for prosjektet økt.
Betinget refusjon vil eventuelt komme til anvendelse i
perioden 2002-2005. Prosjektet vil inngå i stamvegnettet
når ny veg på strekningen Lunner-Gardermoen er
vedtatt. En betinget refusjon må likevel tas av den fylkesfordelte
rammen til de respektive fylker.
Den lokalpolitiske behandling er nærmere
omtalt i pkt. 4 i proposisjonen.
Saken har vært til uttalelse i Lunner
og Nannestad kommuner og Oppland og Akershus fylkeskommuner som
er direkte berørt av utbyggingen, samt til nærliggende
kommuner og fylkeskommuner til orientering og eventuell uttalelse.
Uttalelsene støttet opp om fullføring av vegprosjektet
så snart som mulig, og helst før den nye hovedflyplassen åpner.
Av uttalelsene framgikk at man helst så at prosjektet ble
fullfinansiert med statlige midler, men alle kunne akseptere at
vegen delfinansieres med bompenger.
Samferdselsdepartementet legger vekt på at
prosjektet vil gi en vesentlig tilgjengelighetsforbedring til den nye
hovedflyplassen for søndre deler av Oppland og Buskerud.
Samtidig vil den nye tverrforbindelsen sammen med rv 35 mot Hønefoss
bli en effektiv ny øst-vest forbindelse nord for Oslo.
For å utløse de regionale virkninger som er forventet
i Hadelands- og Ringeriksregionen er den nye tverrforbindelsen nødvendig.
Departementet mener det er tatt rimelige hensyn
til miljøforhold i planene for prosjektet og anbefaler utbygging
av den nye tverrforbindelsen.
Ved anbefalingen har departementet lagt avgjørende vekt
på at prosjektet har en tilfredsstillende samfunnsmessig
lønnsomhet med en netto nytte på 300 mill. kroner
og en nettonytte-/kostnadsbrøk på 0,7.
Departementet har lagt til grunn et betinget
refusjonsbeløp på 40 mill. 1996-kroner fordelt
med 20 mill. kroner på hvert fylke og en fylkeskommunal garanti
for inntil 160 mill. i løpende kroner fordelt med 80 mill.
kroner på hvert fylke.
Med en bompengefinansiering på 130
mill. 1998-kroner og en finansieringsplan med et låneopptak
allerede i 1999 er betinget refusjon og fylkeskommunalt garantibeløp
beregnet på nytt med de endrete forutsetninger. Det er
imidlertid ikke foretatt ny fylkeskommunal behandling. En betinget
refusjon på 40 mill. 1996-kroner vil fremdeles være
tilfredsstillende. Den fylkeskommunale garantien burde imidlertid
ha vært 200 mill. løpende kroner, som vil være
maksimal lånegjeld i år 2004 under pessimistiske
forutsetninger. Dette er 40 mill. kroner mer enn det vedtatte fylkeskommunale garantibeløp
på 160 mill. løpende kroner. Dersom de pessimistiske
forutsetninger slår til, vil det være aktuelt å ta
i bruk den betingete refusjonen. Dette vil bringe gjelden ned på ca.
153 mill. 1998-kroner, som vil være mindre enn den vedtatte
fylkeskommunale garantien. Saken er derfor ikke lagt fram for ny
fylkespolitisk behandling for å få vedtak på et økt
garantibeløp. Det vedtatte garantibeløp på 160
mill. løpende kroner antas å gi tilfredsstillende
sikkerhet for de nødvendige låneopptak.