Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Sverre Myrli, Gunn Olsen, Ola Røtvei og Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til befaring i Nannestad og Lunner kommuner 28. oktober 1998 og om møte med representanter fra statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter, og videre representanter fra næringslivet, interesseorganisasjoner og naturvern- og friluftsorganisasjoner.

Komiteen viser til at prosjektet rv 35 Lunner-Gardermoen er et prosjekt som knytter Vest-Oppland og Ringerike til den nye hovedflyplassen for Østlandsområdet på Gardermoen.

Komiteen har merket seg at prosjektet har en nyttekostnadsbrøk på 0,7. Vegen går inn i stamvegruten Jessheim-Hønefoss. Ruten blir også en viktig omkjøringsveg/avlastningsveg rundt Oslo. Prosjektet gir muligheter for videreutvikling av kommuner og region da disse blir knyttet opp til det nye vekstområdet som en hovedflyplass er.

Komiteen mener at Ringeriksregionen vil først få full nytte av dette prosjektet når resten av stamvegstrekningen mot Hønefoss blir gjennomført.

Komiteen mener det samme vil gjelde vegparsellens bruk som avlastnings- og omkjøringsveg for vestlige regioner og for framkommeligheten til Gardermoen.

Komiteen slutter seg til opplegget for delvis bompengefinansiering av ny rv35 Lunner-Gardermoen i Oppland og Akershus med en bompengeandel på ca. 23 pst. av totalkostnaden.

Komiteen slutter seg til departementets syn når det gjelder de samfunnsøkonomiske vurderinger i forhold til den lave bompengeandelen.

Komiteen forutsetter at en så lav bompengeandel vil være unntaket og ikke regelen for framtidige bompengeprosjekt. Prosjekt med lav bompengeandel må derfor underlegges en særskilt behandling ut fra en total samfunnsøkonomisk vurdering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg den store velvilje og iver fra bompengeselskapet til å fremskynde prosjektet ved låneopptak og tidligere start.

Disse medlemmer vil bemerke at bompengeinnkrevingen kun skal gå til den nye riksvegparsellen, og vil presisere at når det fastsatte beløp er tatt inn, må oppkrevingen av bompenger således opphøre umiddelbart.

Disse medlemmer har merket seg at etter at flyplassen har åpnet, er belastningen på de eksisterende veger blitt uholdbar spesielt på vinterstid. Den økte belastningen vil også medføre en økt risiko for trafikkulykker.

Disse medlemmer ser positivt på en tidligere oppstart ved at bompengeselskapet lånefinansierer dette. Disse medlemmer ser det som en trafikksikkerhetsmessig og samfunnsmessig gevinst at vegen blir ferdigstilt tidligst mulig.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at Sosialistisk Venstreparti i den lokale behandlingen i Akershus og Oppland har gått inn for løsninger som reduserer naturinngrepene som følge av den nye riksvegforbindelsen. I Oppland har Sosialistisk Venstreparti bl.a. støttet det vedtaket som ble fattet i Lunner kommunestyre om forlenget tunnelstrekning. Dette medlem konstaterer at Miljøverndepartementet gjennom statlig reguleringsplan har satt til side vedtaket i Lunner. Dersom en endring av planen vil bety en langvarig utsettelse av prosjektet, finner dette medlem å kunne støtte det framlagte alternativ for ny rv 35.

Dette medlem vil imidlertid peke på at det ved realisering av ny rv 35 ikke vil være behov for å holde åpen den parallelle fylkesvegen. Dette medlem er klar over at spørsmålet om parallellvegen i utgangspunktet er et anliggende for Oppland og Akershus fylkeskommuner, men vil peke på at to parallelle gjennomgående veger betyr økt slitasje på naturen og økte kostnader til vedlikehold.

Dette medlem ser det som en fordel at nåværende fylkesveg stenges for gjennomkjøring når ny rv 35 Lunner-Gardermoen tas i bruk. I stedet ser dette medlem det som et mulig alternativ at fylkene tilbakefører vegen til de opprinnelige eierne, slik at den fortsatt kan tjene som tilførselsveg til skogeiendommene og friluftsområdene.