Regjeringen drøfter i meldingen grunnlaget
for en nasjonal handlingsplan for kompetanseutvikling og voksenopplæring,
jf. Stortingets vedtak i februar 1996 under behandlingen av Innst.
S. nr. 133 (1995-96) og Buer-utvalgets innstilling NOU 1997:25 fra
oktober 1997. Meldingen angir de viktigste prinsippene for en kompetansereform.
Forslagene er fremkommet gjennom bred kontakt med mange involverte.
Regjeringen har lagt særlig vekt på dialogen med
arbeidslivets parter.
Regjeringen går inn for et samlet kompetanseløft
for å styrke og videreutvikle norsk arbeids- og samfunnsliv.
Reformen skal gjennomføres som en prosess der både
arbeidsgivere, arbeidstakere og det offentlige må bidra
aktivt. Dette gjelder så vel finansiering og organisering
som gjennomføring. Regjeringen mener at en reform for voksne,
med hovedfokus på behovene i arbeidslivet, ikke bare skal
omfatte de gruppene som er i arbeid. Den må også omfatte
arbeidssøkere og alle dem som tidsbegrenset og av ulike
grunner står utenfor arbeidsmarkedet. En bred kunnskapsforståelse
og livslang læring er utgangspunktet. Reformen må ha
et langsiktig utviklingsperspektiv for hele mennesket.
Regjeringen foretar noen begrepsavklaringer
i meldingen. Etter disse brukes "grunnutdanning" om all formelt
kompetansegivende opplæring og "etterutdanning" om all
opplæring som ikke er formelt kompetansegivende. Tidligere
begreper som "førstegangsutdanning" og "videreutdanning"
unngås.
Regjeringen vil gi grupper med lite utdanning
bedre muligheter. Voksne som i dag ikke har fullført grunnskoleopplæringen,
skal få tilbud om dette. Videre vil Regjeringen sette i
gang et større treårig forsøksprosjekt
i en del kommuner over hele landet. Hensikten er å kartlegge
behovet for og kostnadene ved fornyet grunnskoleopplæring
for dem som formelt har avsluttet grunnskolen, men som kan ha behov
for slik opplæring (f.eks. pga. lese- og skrivevansker)
og voksne innvandrere.
Regjeringen går videre inn for at voksne
som ikke har fullført videregående opplæring,
skal få tilbud om dette. Fylkeskommunene får en
lovfestet plikt til å gi slike tilbud. Voksne søkere
med svake ferdigheter fra grunnskolen vil ofte ha behov for forkurs
før de starter i videregående opplæring.
Dette vil også være fylkeskommunens ansvar. Den
lovpålagte plikten finansieres innenfor de statlige rammebevilgningene
på 375 pst. Inndekning av behov utover dette omfanget vil man
måtte komme tilbake til i de årlige budsjettforslagene.
Opplæring av voksne på grunnskolens
og videregående nivå skal ta utgangspunkt i den
enkeltes forutsetninger og samlede kompetanse. Tilbudet må både
organisatorisk og metodisk innrettes på å møte voksnes
behov.
Regjeringen er innstilt på å legge
opp til en individuell rett til utdanningspermisjon og vil komme
tilbake til Stortinget med en lovproposisjon om dette, ventelig våren
1999. Loven må ta hensyn både til arbeidstakers behov
for permisjon og de ulempene slike permisjoner kan skape for arbeidsgiver.
Ulike permisjonsmodeller bør utarbeides i samarbeid med
organisasjonene i arbeidslivet. På dette grunnlaget kan
det foreslås alminnelige lovbestemmelser om permisjon til
kompetanseutvikling og kriterier for utløsning av permisjon. Kriteriene
må bl.a. omfatte bestemmelser som tar hensyn til bedriftenes
behov for kompetanseutvikling, stabil arbeidskraft og hensiktsmessig
planlegging av produksjon og ressursdisponering. Dette er særlig viktig
for små og mellomstore bedrifter. Det skal også utredes
hvordan uenighet om permisjon skal løses. For at enmannsbedrifter
skal kunne ta del i reformen, må forholdene legges til
rette på annen måte, f.eks. med avløser
i den tiden utdanningen pågår.
Regjeringen legger opp til at det offentliges
bidrag til finansiering av livsopphold skal baseres på de
etablerte finansieringsordningene i Statens lånekasse for
utdanning. Lånekassens regler for studiefinansiering må imidlertid
gjennomgås med sikte på tilpasning til kompetanseoppbygging
for voksne. En bør f.eks. se nærmere på reglene
for forsørgertillegg, avkortningsregler og krav til opphold
ved lærested. Regjeringen legger vekt på at Lånekassens
bestemmelser skal være like for alle. Særskilte
ordninger utover offentlig studiefinansiering er et ansvar for partene.
En egen proposisjon vil bli lagt fram for Stortinget om studiefinansiering
knyttet til kompetansereformen.
En vurdering av nye retningslinjer for den skattemessige
behandling av arbeidsgiverfinansiert utdanning blir lagt fram for
Stortinget i forbindelse med Nasjonalbudsjettet for 1999. Det vil
der bl.a. bli lagt vekt på at retningslinjene skal være
klare, forutsigbare og enkle å praktisere, noe som vil
medføre større grad av likebehandling ved de ulike
ligningskontorene. Regjeringen er innstilt på å utrede
muligheten for å gi arbeidstakere rett til sykepenger når
de har permisjon - med eller uten lønn - for å delta
i kompetanseutvikling og må avbryte utdanningen pga. sykdom.
Regjeringen mener det er avgjørende å få etablert
et system for dokumentasjon og anerkjennelse av voksnes realkompetanse,
med legitimitet både i arbeidslivet og i utdanningssystemet.
Det er derfor viktig at utvik-lingsarbeidet skjer i samarbeid mellom arbeidslivet,
utdanningssystemet og det offentlige. En prosjektperiode på 3 år
synes nødvendig for å få i stand et tilfredsstillende
system.
Regjeringen foreslår å videreføre
dokumentasjonsordningen i fagopplæringen (§20)
slik den er i dag. Privatistordningene foreslås opprettholdt
og videreutviklet i hele grunnutdanningen (grunnskole, videregående
og høyere utdanning) og innenfor alle fagområder
der dette er praktisk mulig. Det finnes i dag regler for opptak
til videregående og høyere utdanning på grunnlag
av dokumentert likeverdig realkompetanse. Disse blir etter Regjeringens
mening for lite benyttet eller synes for restriktivt praktisert.
Det er et mål at voksne søkere til videregående
opplæring og høyere utdanning skal kunne tas inn
på det progresjonsnivået der de hører
hjemme.
Regjeringen tar sikte på å invitere
et par fylkeskommuner til å prøve ut ordninger
med å fastsette realkompetanse i relasjon til videregående
opplæring. Hensikten er å få erfaring
med en rådgivende kompe-tansenemnd eller evt. andre modeller.
Fylkeskommunen fastsetter om kompetansen er likeverdig. For høyere
utdanning vurderer Regjeringen å opprette en rådgivende
instans for realkompetanse. Denne vil kunne gi råd til
utdanningsinstitusjonene, som selv fastsetter om kompetansen er
likeverdig.
Regjeringen vil vurdere å etablere
en tilskuddsordning for kompetanseutviklingsprogrammer. Det kan dreie
seg om samarbeidsprosjekter mellom arbeidslivet og opplæringstilbydere
for å legge opp til systematisk kompetanseutvikling og
utnyttelse av arbeidsplassens muligheter som læringsarena.
Virkemidler her kan være bruk av IKT i opplæringen
og utvikling av nye, fleksible og brukertilpassede undervisningstilbud, voksenpedagogiske
metoder og mediepedagogikk. Ulike systemer for nettverksbygging
vil være viktig for å fremme kompetanseutviklingen,
særlig i små og mellomstore bedrifter og i enmannsbedrifter.
Utviklingstiltakene er tenkt som treårige prosjekter. Disse
bør komme i gang snarest mulig etter Stortingets behandling
av meldingen.
Regjeringen legger vekt på at det offentlige
utdanningssystemet skal spille en sentral rolle når det
gjelder å tilby opplæring som imøtekommer
kompetansebehovene i samfunns- og arbeidslivet. Dette forutsetter
en omfattende utviklingsprosess der eksisterende regelverk, pedagogiske
metoder, organisering og styring blir gjennomgått for å tilpasse
både grunnskolen, videregående og høyere
utdanning til kompetansereformen for voksne. Regjeringen mener dette
er en bedre vei å gå enn å opprette et
eget "åpent universitet". Tilpasningen av det offentlige
utdanningssystemet til reformen skal ikke gå på bekostning
av dets oppgaver innenfor grunnutdanningen, men være med
på å styrke denne.
Regelverket for de statlige høyere
utdanningsinstitusjonene må snarest mykes opp slik at de
bedre kan tilby utdanning rettet inn mot behovene i arbeidsmarkedet.
Regjeringen går inn for at institusjonene skal ha mulighet
til å ta egenbetaling for studieopplegg på inntil
30 vekttall, og kommer tilbake til nærmere regler. Det
er aktuelt å få fram raske delutredninger om ulike
sider ved oppdragsvirksomheten. Regjeringen mener det vil være
viktig å stimulere til systemer for samarbeid mellom næringslivet
og utdanningsinstitusjonene slik at kompetansemarkedet fungerer
bedre. Videre må det utvikles et konstruktivt samspill
mellom det offentlige utdanningssystemet og andre tilbydere av utdanning,
f.eks. studieforbund, fjernundervisningsinstitusjonene, folkehøgskoler
o.a. Ressurssentervirksomheten må utvikles til en integrert
del av alle videregående skoler, særlig med sikte
på kompetanseutvikling i de mindre bedrifter. Skolene må få nødvendig
handlingsrom og tilstrekkelige rammer for oppgavene. For å unngå konkurransevridende
virkninger vil departementet vurdere behovet for å gi retningslinjer
for prising og salg av opplæringstjenester.
Regjeringen vil ta hensyn til kompetansereformen
i arbeidet med en handlingsplan for rekruttering til læreryrket.
Innenfor eksisterende statlige midler til etterutdanning skal det
iverksettes kompetanseutvikling av lærere og instruktører
i bruk av multimediebaserte læremidler, fjernundervisning
og voksenpedagogikk.
Arbeidsdirektoratet vil i samarbeid med partene
i arbeidslivet utrede nærmere hvordan arbeidsmarkeds-etatens
kunnskaper om arbeidsmarkedet kan brukes i en økt satsing
på kompetanseutvikling.
Regjeringen vil utarbeide en informasjonsplan
for kompetansereformen som helhet og få satt i gang et prosjekt
for en sentral database med opplysninger om bl.a. utdanningsmuligheter.
Regjeringen vil oppnevne et utvalg med representanter for organisasjonene
i arbeidslivet og juridisk ekspertise til å foreslå lovbestemmelser
om rett til utdanningspermisjon. Et annet utvalg vil bli oppnevnt
for å gjennomgå reglene for studiefinansiering.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet vil ha hovedansvaret
for å følge opp reformen i samarbeid med andre
departementer, partene i arbeidslivet og de ulike tilbydere av utdanning.
Regjeringen understreker at meldingen er begynnelsen
på en prosess der alle må bidra. Tilrettelegging og
oppbygging av reformen vil måtte skje over tid. Hensyn
må tas til situasjonen på arbeidsmarkedet og den økonomiske
utviklingen. En moderat pris- og lønnsutvikling vil være
et viktig element som påvirker myndighetenes mulighet til å bidra
til en kompetansereform.