Posten har i sin strategiplan trukket fram følgende dimensjoner
som viktige for å oppnå et tilfredsstillende økonomisk
resultat:
– Kvaliteten
på tjenestene og kundenes tilfredshet.
– Medarbeidernes kompetanse og
tilfredshet.
– Kostnadseffektivitet.
– Tilgang på tilstrekkelig
kapital.
For å møte den økende
konkurransen og for å sikre det nødvendige økonomiske
grunnlaget for driften, har styret i Posten vedtatt følgende
tredelte strategi for virksomheten de nærmeste årene:
1. Posten skal forbedre
sin lønnsomhet ved å effektivisere det totale
leveranseapparatet og styrke markedsførings- og salgsvirksomheten
innenfor alle Postens virksomhetsområder. Samtidig vurderer konsernet å konkurranseutsette
enkelte service- og støttefunksjoner.
2. Posten skal styrke sin posisjon gjennom
målrettet satsing på produktutvikling innenfor
områder som er nært knyttet til Postens kjerneområder.
Samtidig satses det på å videreutvikle de nye
forretningsområdene innen markedskommunikasjon og nye handelsformer.
Posten har ambisjon om å vokse minst like sterkt som markedet
for øvrig innenfor enkelte områder av elektroniske
informasjonstjenester.
3. Posten skal styrke sin forretnings-
og markedsmessige orientering gjennom utvikling av interne systemer
og ressurser.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering er
det generelt godt samsvar mellom de hovedstrategier som er presentert
i Postens § 10-plan og de rammebetingelser som er lagt
til grunn for virksomheten fra Stortingets side.
Departementet legger til grunn at Posten, så lenge samfunnspålagte
servicekrav er oppfylt, må ha stor frihet til å utvikle
sin egen organisasjon innenfor rammen av fastsatte vedtekter, til å utvikle
sitt tjenestetilbud, og til å velge de betjeningsformer
som er best egnet i det enkelte tilfelle.
Departementet mener det er viktig med økt
fokus på kostnadssiden både av konkurransemessige
hensyn, og for å sikre at produksjonen av samfunnspålagte
oppgaver skjer på en så kostnadseffektiv måte
som mulig. Hensynet til kostnadseffektivitet forutsettes imidlertid veid
mot hensynet til service og kvalitet.
Ut over basistjenestene vurderer Posten kontinuerlig tjenestetilbudet
for å tilpasse dette til de krav markedet til enhver tid
setter. Uavhengig av hva som er samfunnspålagte krav, er
god kvalitet helt avgjørende for Postens muligheter til å møte
den økte konkurransen og de skjerpede kundekravene. Postens
framtidige markedsposisjon vil dessuten være avhengig av
i hvilken grad selskapet klarer å konkurrere på pris
og samtidig sikre et tilfredsstillende økonomisk resultat.
Posten legger i sin strategiplan bl.a. opp til å bruke
pris mer aktivt som strategisk virkemiddel for å bedre
lønnsomheten. Departementet ser det i denne sammenheng som
viktig at det trekkes et klart skille mellom konkurranseutsatte
tjenester og tjenester som omfattes av eneretten. For å sikre
en reell konkurranse for tjenester som faller utenfor enerettsområdet,
legger departementet vekt på at Posten bør ha
mest mulig like rammevilkår som konkurrentene mht. prisfastsetting.
Departementet ser det som et mål å arbeide
for å unngå større geografiske prisforskjeller.
Et viktig utgangspunkt for prisfastsettingen vil imidlertid være at
kostnadene som knytter seg til konkurranseutsatte tjenester skal
dekkes av inntekter for disse tjenestene, og ikke av inntekter fra
enerettsområdet.
For tjenester som kommer inn under Postens enerett ligger
det fast at det skal være geografisk enhetsporto. Dette
vil ikke være til hinder for at Posten på forretningsmessig
basis fortsatt kan tilby rabatter og differensiere priser når
dette er nødvendig av konkurransemessige årsaker,
og det kan bidra positivt til Postens samlede resultat slik det
er lagt til grunn i St.meld. nr. 41 (1995-96).
Postens kjernevirksomhet vil fortsatt være
knyttet til distribusjon av fysisk informasjon og pakker samt utføring
av banktjenester på vegne av Postbanken.
I strategiplanen er det med dette som utgangspunkt fokusert
på konsernets hovedmål og strategier innenfor følgende
hovedområder: informasjonsformidling, lettgods, fjernhandel,
internasjonale tjenester, IT-tjenester samt ulike tjenester knyttet
til ekspedisjonsnettet, herunder bank- og betalingsformidling.
Innen markedet for fysisk informasjonsformidling har
Posten som mål å opprettholde sin markedsposisjon
for adresserte brev og øke markedsandelen for distribusjon
av aviser og blad. Posten har samtidig et mål om å bli
en ledende kanal for markedskommunikasjon/reklame.
For å styrke markedsposisjonen innen
lettgodsmarkedet ser Posten det som nødvendig å utvide
produkttilbudet.
Posten er den dominerende leverandøren
og samarbeidspartner innen postordrehandel og vil i planperioden
søke å styrke denne posisjonen. Samtidig ønsker konsernet å bli
en viktig aktør i markedet for elektronisk handel.
Selv om de innenlandske posttjenestene utgjør
den langt største delen av Postens virksomhet, er det også en
betydelig del av tjenestene som foregår mellom Norge og
andre land, og Posten satser på en videreutvikling av disse
markedene.
Det er et mål at Posten SDS skal bidra
til å opprettholde Postkonsernets posisjon som en ledende
norsk informasjonsformidler når stadig større
deler av informasjonsflyten flyttes over til elektroniske medier.
For å motvirke noen av de økonomiske
konsekvensene for ekspedisjonsnettet av bortfallet av manuelle bank-
og betalingstjenester, vurderer Posten kontinuerlig andre områder
som det kan være aktuelt å satse på med
utgangspunkt i dette nettet. Det er en forutsetning at disse tjenestene
enten bidrar til å støtte opp om basistjenestene
eller i seg selv bidrar til å styrke selskapets økonomi.
Samferdselsdepartementet ser generelt behov
for at Posten sikrer seg flere ben å stå på.
En forutsetning for å øke produktspekteret vil
imidlertid være at dette vil bidra til å øke
lønnsomheten for konsernet totalt sett, og at dette ikke
går på bekostning av Postens samfunnspålagte
ansvar for etablerte produkter og tjenester.
Departementet legger samtidig stor vekt på at
Postens kjernevirksomhet fortsatt skal være knyttet til
distribusjon av fysisk informasjon og pakker samt utføring
av banktjenester på vegne av Postbanken.
Når det gjelder Postens satsing for å øke
lønnsomheten i filialnettet, vil departementet bl.a. vise
til forsøkene med offentlige servicekontorer.
Regjeringen ønsker å innføre
offentlige servicekontor som en generell ordning som i hovedsak
er basert på lokalt initiativ og samarbeid mellom kommunene og
statlige etater.
Samferdselsdepartementet vil generelt understreke viktigheten
av at Posten, innenfor de overordnede rammer som er trukket opp
for virksomheten, får tilstrekkelig frihet til å tilpasse
nettet til behovene i markedet og en forsvarlig økonomi.
Departementet legger til grunn at effektivisering
og omstilling i Posten skal komme kundene til gode i form av et
bedre og billigere tilbud enn det som ellers ville vært
mulig, og at det i første rekke vil være konsesjonen
til Posten og servicekravene som er fastsatt der, som setter grenser
for hvor langt selskapet kan gå i effektivisering/omlegging
av nettstrukturen.
Det har vært antatt at enkelte eldre
og funksjonshemmede i dag kan ha problemer med å få hentet/levert postpakker
og andre registrerte postsendinger samt få utført
manuelle banktjenester i byer/bymessige strøk og
i byenes randsoner. Samferdselsdepartementet vurderer for tiden
behovet for å etablere særordninger for å sikre
tilgjengelighet til Postens basistjenester og Postbankens grunntjenester.
Det legges til grunn at en eventuell særordning bør
fanges opp av kravene til samfunnspålagte tjenester i konsesjonen
til Posten og dermed vil gå inn i beregningsgrunnlaget
for kjøp av bedriftsøkonomisk ulønnsomme
posttjenester.
Behovet for raskere beslutningsprosedyrer, enklere overordnet
styring, klarere ansvars- og rollefordeling mellom eier, styre og
daglig leder samt sterkere fokus på forretningsmessige
hensyn som følge av økt konkurranse var av de
viktigste argumenter for å etablere Posten som særlovsselskap
og gi selskapet rammevilkår som i større grad
svarer til konkurrentenes. Ifølge Posten viser erfaringene
så langt at selskapsformen i hovedsak har svart til forventningene.
Innenfor rammen av den valgte organisasjonsformen,
legger departementet til grunn at Posten må ha stor handlefrihet
til å velge virkemidler når det gjelder den interne
organisering og bemanning av virksomheten.
Service- og støttefunksjoner har hittil
utgjort en relativt stor andel av Postens totale aktiviteter. Det
er ifølge Posten en målsetning at disse skal reduseres
i den nye forretnings- og styringsstrukturen. Reduksjonen vil i det
vesentlige skje ved overføring av ressurser til forretningsområdene,
men vil også kunne skje ved samarbeidsløsninger
med eksterne. Etter departementets vurdering bør det ligge
innenfor styrets ansvarsområde å treffe beslutninger
om eventuell konkurranseutsetting av rene service- og støttefunksjoner
ut fra forretningsmessige hensyn.
Posten, som en av Norges største arbeidsgivere
og med aktiviteter over hele landet, har en sentral rolle når det
gjelder sysselsettingen i distriktene. Det legges derfor vekt på at
selskapet bl.a. utnytter teknologien til å opprettholde
desentraliserte lokaliseringer der det er grunnlag for det. Samferdselsdepartementet
vil samtidig understreke at Postens medvirkning mht. målet
om å opprettholde en desentralisert befolknings- og næringsstruktur
først og fremst må være konsentrert om å tilby
landsdekkende posttjenester til rimelig pris og til god kvalitet
og om å tilby Postbankens grunntjenester.
Investeringsbehovet i planperioden er anslått
til 600 - 800 mill. kroner pr. år. Dette er omtrent uendret
i forhold til investeringsnivået i 1997 og 1998. Konsernledelsen
har som mål å oppnå et driftsresultat
på rundt 550 mill. kroner i 1999 voksende til rundt 800
mill. kroner i år 2003.
Departementet legger med utgangspunkt i Postens strategiplan
for perioden fram til år 2000 til grunn at selskapets investeringer
i planperioden vil kunne egenfinansieres.
Dersom investeringsvolumet blir større
enn forutsatt, legger departementet med utgangspunkt i Postens strategiplan
primært til grunn at finansieringen vil kunne skje ved
salg av eiendeler.
Komiteen er kjent
med at Postens styre har lagt en strategiplan for å oppnå et
tilfredsstillende økonomisk resultat for tidsrommet 1998-2000.
Komiteen er enig med departementet
i at det generelt er godt samsvar mellom de hovedstrategier som
er presentert i Postens § 10-plan og de rammebetingelsene
som er lagt til grunn fra Stortingets side.
Komiteen er kjent med at Posten
skal forbedre sin lønnsomhet ved å effektivisere
det totale leveranseapparatet og styrke markedsførings-
og salgsapparatet innenfor Postens virksomheter.
Komiteen har merket seg at Posten
vurderer å konkurranseutsette enkelte service- og støttefunksjoner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, ser det som svært viktig
med en oversiktlig og kontrollerbar organisasjonsstruktur. Det forutsettes
at oppsplitting eller utskilling av basistjenester i selskapene
og vesentlige støttefunksjoner ikke skal kunne gjennomføres
uten en forutgående behandling i Stortinget.
Flertallet vil se det som et
mål at ny virksomhet innenfor Posten så langt
som mulig skal plasseres i distriktene, og at dette følges
opp når Posten tar ny teknologi i bruk.
Flertallet er kjent med at det
har vært et stigende sykefravær i Posten de siste åra,
og at det nå er satt fokus på helse, miljø og
sikkerhet, med tanke på å få redusert
sykefraværet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke viktigheten av at Posten
skal tilby kvalitativt gode tjenester over hele landet og med enhetlige
priser. Det er viktig at Posten fokuserer på å nå de
kvalitetsmål som er satt for selskapet. Det er ikke akseptabelt
at Posten som statlig monopolselskap skal kunne omdefinere kvalitetsmålene
når selskapet ikke når kvalitesmålene
Stortinget har fastlagt.
Posten har i den senere tid pålagt
kunder å flytte postkasser plassert ved egen bopel til
samlestativer i nærområdet. Dette oppfattes av
mange kunder som en forringelse av Postens tjenestetilbud. Disse
med-lemmer kan bare akseptere en omlegging av samlestativ
hvis dette er nødvendig for at kundene skal få et kvalitativt
bedre tjenestetilbud. Det er ikke akseptabelt at Posten reduserer
servicenivået ut fra ønsket om å redusere
sine forpliktelser overfor kundene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre viser til at ved behandling av St.meld. nr.
41 (1995-96), jf, Innst. S. nr. 285 (1995-96), fattet Stortinget
følgende vedtak:
«Forsøkene med offentlige
servicekontor utvides til å prøves på flere
områder, med sikte på etablere permanente samarbeidsformer.»
Flertallet er kjent med at Regjeringen
har satt ned en arbeidsgruppe som skal gå gjennom de tiltak
som kreves for etablering av offentlige servicekontor i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti konstaterer at permanente samarbeidsformer
ikke er etablert.
Dersom et slikt tverretatlig samarbeid mellom
statsetatene skal etableres før det har skjedd ytterligere omorganisering
i etatene, må det utvikles en modell basert på pakkeløsninger
utviklet sentralt i etatene.
En slik løsning kan bidra til at postkontorene
får utvidet aktivitet som alternativ til den skrankevirksomheten
som er inne i sterk reduksjon.