Meldingsperioden har for Datatilsynet til dels
vært preget av en konflikt om kompetansefordelingen mellom
styret og administrasjonen. Konflikten dreide seg om hvorvidt styret
skulle ha det totale ansvaret for virksomheten og dermed også behandle
administrative saker. Det ble ikke oppnådd enighet mellom
styret og administrasjonen, og Datatilsynets styremedlemmer valgte å fratre
sine verv. Departementet henstilte det nye styret om å videreføre
etablert praksis i forholdet mellom styre og direktør i
påvente av at Stortinget i en bredere sammenheng snart
vil behandle spørsmålet om organiseringen av Datatilsynet.
Til det som er nevnt i årsmeldingen
om prinsipielle saker, bemerkes at Justisdepartementet sendte utkast
til forskrifter om opprettelse av et sentralt reservasjonsregister
på høring våren 1998. Departementet antar
at registeret kan komme i virksomhet i løpet av 1999. Justisdepartementet
bemerker videre at personvernhensyn vil bli vurdert i forbindelse
med endringen av lotteriloven.
Det opplyses at Sosial- og helsedepartementet
arbeider med en ny lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger.
Det tas sikte på å fremlegge forslag til ny lov
medio 1999.
Justisdepartementet arbeider for tiden med oppfølgning
av Metodeutvalgets innstilling, NOU 1997:15, og departementet tar
sikte på å legge frem et lovforslag om nye etterforskningsmetoder
i løpet av 1999.
Det vises til at Datatilsynet gir uttrykk for
at personvernrelaterte saker og områder har økt
i omfang og tyngde. Departementet vurderer ressursbehovet ved innføring
av ny lov i tillegg til den løpende vurdering departementet
foretar av ressursgrunnlaget for Datatilsynet.
Komiteen viser til
at årsmeldingen for Datatilsynet 1997 inneholder rapporter
fra hhv. Datatilsynets styre og direktør, samt Justisdepartementets
kommentarer.
Komiteen vil fremheve at en av
hovedtankene bak personregisterloven og Datatilsynets virksomhet,
er å ta vare på det personvern enhver har krav
på når personopplysninger om vedkommende
blir registrert eller benyttet på annen måte.
Sett i forhold til den teknologiske utviklingen blir dette
hensynet etter komiteens mening stadig
mer sentralt.
Komiteen viser til at departementet
arbeider med forslag til ny lov om behandling av personopplysninger,
og at lovforslaget er varslet oversendt Stortinget i juni. Komiteen vil
ikke kommentere lovforslaget på dette tidspunkt, men vente
til saken blir lagt fram for Stortinget.
Komiteen viser til at spørsmålet
om kompetansefordelingen mellom styret og direktøren/administrasjonen
ble kommentert av justiskomiteen i Innst. S. nr. 107 (1997-98),
i forbindelse med årsmeldingen for 1996.
Komiteenviser
til bemerkning i Justisdepartementets merknader til Datatilsynets årsmelding
for 1997 der det på side 7 heter:
«Departementet tillater seg å bemerke at
Stortinget fra år til annet har kommet frem til at Datatilsynet
trenger en større bevilgning enn det Justisdepartementet
på et faglig grunnlag har sett behov for.»
Komiteen vil understreke
at det er Stortingets rett og plikt å vurdere behovet for
et sterkt Datatilsyn. Det er Stortingets vurdering av dette behovet
som fører til Stortingets bevilgninger til Datatilsynet.
Etter komiteens syn må departementets vurderinger
i denne sammenheng være et råd til Stortinget.
Komiteenviser
videre til komiteens merknader ved behandlingen av Datatilsynets årsmelding
for 1996, Innst. S. nr. 107 (1997-98) om ny personregisterlovgivning. Komiteen merker
seg at det fremdeles ikke foreligger noe utkast til ny, oppdatert
personregisterlovgivning, men at denne er varslet fremmet i år.
Komiteen understreker behovet
for et godt fungerende og operativt Datatilsyn. Etter komiteens mening
er det svært viktig med et sterkt Datatilsyn. Med tempoet
i den teknologiske utviklingen og de samfunnsmessige endringene
ny teknologi fører med seg, ser det ikke ut til at Datatilsynets
betydning vil bli redusert i fremtiden.
Komiteenvil
understreke betydningen av Stortingets behandling av Datatilsynets årsmelding.
Denne behandlingen gir Stortinget en anledning til å se
de personvernrettslige utfordringene vi står overfor i
en større sammenheng. Med tanke på den forestående lovrevisjonen
på dette området, må en slik behandling sikres
også for fremtiden.
Komiteen peker på at
når Stortinget behandler årsmeldingen for 1997
i 1999, mister Stortinget mye av aktualiteten av årsmeldingen. Komiteen anmoder derfor
departementet om å være raskere med sine merknader
slik at Stortinget kan behandle Datatilsynets årsmelding
for det foregående år. Komiteen anmoder
Regjeringen om å fremme årsmeldingen for 1998
så raskt som mulig, slik at denne kan behandles i inneværende år.