Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Sylvia Brustad, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Leif Lund og Signe Øye,
fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen og Lodve Solholm,
fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og Ivar Østberg,
fra Høyre, Sverre J. Hoddevik og Lars Arne Ryssdal, fra
Senterpartiet, Inga Kvalbukt, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Karin Andersen, viser til at kommunene og fylkeskommunene
er de viktigste produsentene av velferdstjenester. Det er derfor
en prioritert oppgave å sørge for at rammevilkårene
til kommunesektoren setter kommunene i stand til å løse
de oppgaver de er pålagt. For å gi kommunene mulighet
til å løse sine oppgaver er inntektssystemet en
bærebjelke. Kommunenes inntekter har over tid generelt
sett vært stigende, men samtidig med inntektsveksten har
sektoren blitt pålagt stadig flere oppgaver.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil understreke at inntektsveksten er svært ujevnt
fordelt mellom kommunene. Det er derfor viktig at man gjennom inntektssystemet
har mulighet for å jevne ut mye av denne forskjellen. Mange
kommuner har store utfordringer med å løse de
pålagte oppgavene.
Komiteen understreker
derfor at nye statlige reformer og tiltak må sikres økonomisk.
Det vil også være viktig å se nærmere
på forholdet mellom øremerkede midler og frie
inntekter. Komiteen har merket seg at Regjeringen
i neste kommuneøkonomiproposisjon vil komme med forslag
om innlemming av øremerkede tilskudd i inntektssystemet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil også understreke at
kommunene er et fullverdig politisk og administrativt nivå.
Det er derfor viktig at økonomien i kommunesektoren sikrer
lokal handlefrihet og mulighet til å realisere lokale prioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at en forutsetning
for et aktivt lokaldemokrati er god kommuneøkonomi. I den
forbindelse blir overføringene i inntektssystemet sentrale. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av et levende lokaldemokrati
og vil derfor legge til rette for en solid økonomi i kommunesektoren.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at det er i kommuner og fylkeskommuner at mesteparten av den
offentlige tjenesteproduksjonen foregår. Arbeiderpartiet
vil søke å legge til rette for at de helse-, omsorgs-
og skolereformene som Stortinget tidligere har vedtatt skal kunne
gjennomføres i tråd med planene.
Disse medlemmer viser til at
den generelle økonomiske utviklingen i landet har innvirkning
på kommunesektorens økonomi. Det høye
rentenivået fører til at også kommunene
får økte renteutgifter og at deres investeringer
blir dyrere. I Revidert nasjonalbudsjett 1999 kommer Regjeringen
med prognoser som tilsier at ledigheten vil øke noe fram
mot årsskiftet 1999/2000. Disse medlemmer vil
framheve at det nå er viktig at alle ressurser settes inn
for å trygge sysselsettingen, spesielt i utsatte næringer
som verfts-, olje- og anleggssektoren. En eventuell økende
arbeidsledighet vil også få negative konsekvenser
for kommunesektorens skatteinntekter.
Disse medlemmer viser til at
Kommuneøkonomiproposisjonen for 2000 bærer bud
om fortsatt stramme tider for mange kommuner. Disse medlemmer mener
at forslagene i Kommuneøkonomiproposisjonen for 2000 er
langt fra sentrumspartienes valgløfter om mye mer penger
til kommunene.
Disse medlemmer viser til at
Statistisk sentralbyrå (SSB) i begynnelsen av mai 1999
meldte at norske kommuner og fylkeskommuner i fjor hadde et samlet driftsunderskudd
på nesten fem milliarder kroner. Dette er en stor økning
fra året før. SSB anslår at det blir
et stort samlet driftsunderskudd også i år.
Disse medlemmer viser til at
det også stadig kommer meldinger fra kommuner som sliter
betydelig med å få budsjettene i balanse for i år.
Pr. 16. april 1999 var det fortsatt en del kommuner som hadde fått
sine budsjetter underkjent av fylkesmannen.
Disse medlemmer viser til at
mer enn 1 av 3 kommuner i 1999 har fastsatt et budsjett som viser
et underskudd for 1999 isolert. I 1998 gjaldt dette 1 av 6 kommuner.
Kommuner som budsjetterer med underskudd for 1999 er avhengige av å tære
på oppsparte midler fra tidligere år. Slike midler
blir det nå mindre og mindre igjen av.
Disse medlemmer viser til at
Kommunal- og regionaldepartementets egne beregninger i St.prp. nr. 69
(1998-99) viser at de øremerkede overføringene
til kommunesektoren økte med hele 15,3 pst. fra 1997 til 1998
og med 16,9 pst. fra 1998 til 1999. De frie inntektene er kun økt
med 3-4 pst. i perioden 1997-99. I St.prp. nr. 69 (1998-99) foreslår
Regjeringen at ikke ett eneste øremerket tilskudd skal
innlemmes i inntektssystemet/rammetilskuddene. Det er første
gang på 90-tallet at dette skjer.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet ikke er i mot øremerkede tilskudd til kommunene
og fylkeskommunene. Slike tilskudd er nødvendige på en del
områder for å nå nasjonale målsettinger.
Det disse medlemmer vil kritisere er at regjeringspartiene
tidligere har kommet med betydelige løfter om å øke
den kommunale økonomiske handlefriheten - for nå å gjøre det
stikk motsatte. Arbeiderpartiet ønsker å styrke
den lokale handlefriheten.
Disse medlemmer mener det er
et framskritt at Regjeringen nå innrømmer at Arbeiderpartiet
hele tiden har hatt rett når det gjelder framdriften i
eldreomsorgsplanen, siden den nå foreslår å følge
den opprinnelig framdriftsplanen for utbygging av sykehjem og omsorgsboliger.
Men disse medlemmer er noe usikre på om
kommunene med dette forslaget får muligheten til å benytte
seg av de økte øremerkede midlene siden kommuneøkonomien
er så stram.
Disse medlemmer har også fått
signaler om at de sektorene som blir hardest rammet på grunn
av en vanskelig kommuneøkonomi er oppvekst og skole. Barnehager
er blitt lagt ned og skolefritidsordningene er mange steder blitt
mye dyrere. Dette er områder hvor Arbeiderpartiet foreslo
påplussinger i statsbudsjettet for 1999. Disse medlemmer er
også kritiske til de endringer som har funnet sted i utdanningspolitikken
under regjeringen Bondevik, med mer vekt på private løsninger
i skoleverket.
Disse medlemmer vil ved behandlingen
av statsbudsjettet for 2000 fremme forslag om en økning av
kommunesektorens inntekter utover Regjeringens forslag i St.prp.
nr. 69 (1998-99), om lag i tråd med Arbeiderpartiets forslag
i statsbudsjettet for 1999.
Disse medlemmer vil fremme forslag
om økte frie midler til kommunene i forbindelse med statsbudsjettet
for 2000, slik at kommunene kan benytte seg av de øremerkede
tilskudd til for eksempel eldre- og helsesektoren og slik at de
får økt den økonomiske handlefriheten
noe. Arbeiderpartiet vil i tråd med våre prioriteringer
i statsbudsjettet for 1999 også i statsbudsjettet for 2000
satse ytterligere på blant annet helse, SFO, barnehager
og skole.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.prp. nr. 69 (1998-99) ikke legger opp til å innfri
løftene om at det skulle bli mer i frie inntekter og mindre i øremerkede
tilskudd til kommunene. Regjeringen foreslår i St.prp.
nr. 69 (1998-99) å øke de øremerkede tilskuddene
til kommunene med om lag 2 mrd. kroner neste år. De frie
inntektene foreslås økt med ca. G pst. Disse inntektene
vil hovedsakelig gå med til å dekke kommunenes
egenandeler i forbindelse med helse- og eldreomsorgsreformene.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i St.prp. nr. 69 (1998-99) ikke legger opp til en bedre økonomisk
fordeling kommunene i mellom. En viser til at Arbeiderpartiet i
statsbudsjett for 1999 foreslo en omfordeling på om lag
1 mrd. kroner. Disse medlemmer vil komme tilbake
til nivået på de kommunale skattører
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2000, men
vil nå signalisere at en ytterligere omfordeling av skatteinntekter
må til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil peke på at kommunesektoren utgjør
20 pst. av det norske BNP. Kommunesektoren står for en
vesentlig del av norsk økonomi og av sysselsettingen i
Norge. Utviklingen av den enkelte kommunes tjenestetilbud og økonomi
avhenger av flere ulike faktorer, direkte skatteinntekter, rammeoverføringer, øremerkede
tilskudd, gebyrer og andre inntekter. Like viktig er utviklingen
i kostnader gjennom lønns- og prisvekst, renter og effektiviteten
i produksjonen av de tjenester kommunen leverer.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Regjeringen og stortingsflertallet overfokuserer vektleggingen
av inntektssiden i forhold til kommunaløkonomisk handlefrihet
og undervurderer kommunens mulighet til å påvirke
sin egen kostnadsside. Disse medlemmer vil vise til
at en ekspansiv kommune-økonomi i de kommende årene
kan bidra til lavere kommunaløkonomisk handlefrihet fordi
finansieringen av den ekspansive økonomien vil kunne bidra
til økt lønns-, pris- og rentepress i norsk økonomi. Disse medlemmer mener
derfor at det av hensyn til behovet for økende kommunaløkonomisk
handlefrihet i årene fremover er nødvendig å begrense
veksten i offentlige utgifter også i kommunene, og ha et økt fokus
på muligheten til kostnadsreduksjoner gjennom effektivisering
og konkurranseutsetting. Disse medlemmer vil peke
på at ulike rapporter har anslått et effektiviseringspotensial
i kommunesektoren på mellom 10 og 15 mrd. kroner gjennom
systematisk bruk av konkurranseutsetting for å finne frem
til de mest effektive organisasjonsformer og å gi de beste
tjenestene til brukerne. Disse medlemmer vil peke på at
i mange kommuner setter et politisk flertall sin egen ideologi og
bindinger til organiserte interesser i høysetet frem for
de grupper som er avhengig av gode offentlig finansierte tjenester.
Disse medlemmer mener at helsestell,
eldreomsorg og skolevesen skal være offentlige ansvarsområder. Disse
medlemmer mener at den offentlige sektor skal prioritere
disse oppgavene og sørge for at tjenestene blir utført
på en måte som tilfredsstiller brukerne. Dette
skjer best ved at brukerne blir betraktet som kunder.
Disse medlemmer er mer opptatt
av at helsevesenet, eldreomsorgen og skoleverket skal ha høy
kvalitet, enn at institusjonene skal være offentlig drevet. Med
andre ord: Det viktigste er at tilbudet er akseptabelt, ikke hvem
som gir tilbudet.
Disse medlemmer mener derfor
at skal det offentlige ha råd til å finansiere
disse tjenestene og samtidig opprettholde et høyt kvalitetsnivå,
må andre oppgaver i størst mulig grad overlates
til private.
Disse medlemmer mener at fylkeskommunen er
et unødvendig og fordyrende ledd i den offentlige forvaltning.
Fylkeskommunens oppgave kan med en annen organisering løses
mer effektivt, og med et bedre resultat for brukere. Disse
medlemmer mener at en må nedlegge fylkeskommunen
som selvstendig politisk og administrativt nivå i den offentlige
forvaltningen.
Disse medlemmer mener at det
er behov for stramme offentlige budsjetter i årene som
kommer for å sørge for at norsk økonomi
ikke kjøres helt ut av kurs, og som det vil kreve drastiske
innstrammingstiltak for å gjenopprette. Hoveddelen av en
slik innstramming bør etter disse medlemmers mening foretas
innenfor statens budsjetter. Men en sektor som utgjør 20 pst.
av bruttonasjonalproduktet slik kommunesektoren gjør, kan
ikke forvente å være uberørt av den makroøkonomiske
styringen.
Grunnen til at vi har offentlig virksomhet er
at det gir oss en mulighet til i fellesskap å løse
oppgaver som vi ikke like godt kan løse hver for oss eller
i mindre fellesskap. Dette er en sterk begrunnelse for en slagkraftig
offentlig sektor, men også en streng test. Dersom oppgaven
like gjerne kan løses på annen måte,
bør ikke stat og kommune engasjere seg til fortrengsel
for andre.
Disse medlemmer er opptatt av
at kommunen skal løse sine oppgaver uten å bruke
flere ressurser enn nødvendig. Effektiv ressursbruk krever
både at kommunen bruker ressursene på de viktigste
oppgavene og at ressursene brukes best mulig innenfor disse viktigste oppgavene.
Disse medlemmer savner et godt
nasjonalt tallgrunnlag som gjør det mulig å sammenligne
ressursbruken i kommunene. Det statlige KOSTRA-prosjektet er en
nyttig start, men langt fra tilstrekkelig. For å få fart
på konkurranseutsetting og bedre utnyttelse av folks skattepenger
vil Høyre og Fremskrittspartiet ta initiativ til endringer
i inntektssystemet som belønner kommuner som driver effektivt.
Dette er allerede utprøvd i samferdselssektoren med gode
resultater.
Disse medlemmer beklager at Regjeringen
har en så passiv holdning til konkurranseutsetting. Høyre og
Fremskrittspartiet vil påpeke at Kommunaldepartementet
ville ha en naturlig rolle i å innhente og sortere erfaring
med konkurranseutsetting, og tilby veiledning til kommunene. Disse
medlemmer mener det ikke minst er viktig at kommunene tilbys
kompetanse i å gjennomføre konkurranseutsetting,
sette opp anbudsvilkår, inkludert kvalitetskrav for tjenesten,
og ruste de kommunale etatene for åpen konkurranse.
Komiteen sine medlemer frå Fram-stegspartiet vil
vise til at Framstegspartiet si grunnleggjande målsetting
er å auke enkeltmenneske sin handlefridom. Derfor går
Framstegspartiet inn for sterk nedsetjing av skattar, avgifter og
offentlege inngrep. Den vakne lokalpolitikar vil snart oppdage at
det kan sparast pengar i den kommunale og fylkeskommunale forvaltning.
Desse medlemene vil peike på at
byråkratiet held fram å vekse. Ein altfor stor
del av innbyggjarane sine skattepengar går til administrasjon.
Det offentlege er dessverre særs dyktige til å rive
til seg oppgåver for å halde på makta.
Desse medlemene vil peike på at
tryggleik og livsglede er ein føresetnad for at den enkelte
kan føle at ein har innverknad over sitt eige liv. Framstegspartiet har
derfor som sitt mål, eit samfunn der dei fleste vedtak
vert teke direkte av innbyggjarane sjølve, utan omvegar.
Det offentlege skal ha som hovudoppgåve å sørgje
for rettssikkerheit og tryggleik for liv, helse og eigedom. Kommunane
skal vere levande lokalsamfunn der menneske kjenner seg heime og
kan påverke sin kvardag.
Desse medlemene vil hevde at
føresetnaden for slike lokalsamfunn er at kommunale vedtak
vert basert på ønskje frå grunnplanet.
Dei kommunale styresmakter bør stadig spørje seg
sjølv: "Kva ytingar ønskjer innbyggjarane?»
Desse medlemene meiner at kontakten
med grunnplanet bør skje ved hjelp av folkerøystingar, spørjeskjema,
innbyggjarforeingar eller folkemøter. Kommunen må stadig
halde seg orientert om korleis innbyggjarane er nøgde med
barnehagar, sjukeheimar, skular, sosialtenester m.m. Slike undersøkingar
bør overlatast til private og upartiske firma. Resultata
bør samanliknast med det som er oppnådd i tilsvarande kommunar,
slik at ein kan dra nytte av andre sine erfaringar.
Desse medlemene meiner at dei
ymse kommunale etatane bør få størst
mogleg fridom innafor sine eigne budsjett. Avgjersmynde bør
overførast til medarbeidarar på lågast
mogleg nivå, slik at avgjerdene vert truffe så nær
den enkelte innbyggjar som mogleg.
Desse medlemene meiner at den
enkelte innbyggjar og den enkelte verksemd bør handsamast
som kundar, og ikkje som eit forstyrrande element som er underlagt
offentleg forvaltningsmynde. Den enkelte bør tvert imot
oppmuntrast til å sette seg inn i og delta i avgjerdsprosessen
gjennom opplysning og innspel. På denne måten
kan kommunen fungere som eit moderne firma der kundar og leverandørar,
innbyggjarar og private tenesteytarar arbeider hand i hand, slik
at dei gamle grensene forsvinn.
Desse medlemene vil i denne samanheng understreke
at det er viktig at staten sikrar eit tilstrekkeleg tenestetilbod
innafor basistenester som helse-vesen, eldreomsorg og skule, og
at kommunane vert gjevne fridom til utvikling av lokalt tilpassa
tenester utanom desse.
Desse medlemene konstaterar at
god økonomi er viktig for tenestetilbodet. Men lokaldemokratiet
har vist seg å vere vel så vitalt når økonomien
er dårleg.
Desse medlemene meiner at kommunesektoren sett
under eitt legg beslag på for store ressursar og at mykje
kunne vore spart ved konkurransestimulering av kommunale tenester.
Desse medlemene meiner at kommunen
bør gjere kjent sitt tenestetilbod overfor innbyggjarane, dvs.
kommunen sitt vederlag for skatteinntektene. Dette kan gjerast ved
at kommunane gir ut brosjyrar for kvart tenesteområde,
der omfang og kvalitet på tenestene er spesifisert, slik
at innbyggjarane ser kva dei får igjen for skattepengane.
Dersom kommunane ikkje oppfyller sine plikter, må dei betale
kostnadene ved å kjøpe tilsvarande tenester for
innbyggjarane på det private markedet, til dømes
privat pleie for ein som ikkje får sjukeheimsplass.
Desse medlemene meiner at kommunen
bør samle sine forvaltningsetatar i eit servicekontor slik
at kundane ikkje er nøydde til å springe frå det
eine kontoret til det andre for å få ordna den
same saka. Kommunale styresmakter skal være serviceorgan
som har til primæroppgåve å hjelpe innbyggjarane.
Politikarar og byråkratar skal derfor ikkje legge unødvendige hindringar
og forbod i vegen for enkeltmenneske, næringsdrivande,
lag og organisasjonar. Søknader skal handsamast positivt
så lenge lovverket tillet det.
Desse medlemene vil peike på at
samfunnet er samansett av offentleg og privat sektor. Framstegspartiet
vil gå frå ein velferdstat der det offentlege
dominerer det private, til eit velferdssamfunn der innbyggjarane
sine avgjerdsle spelar større rolle enn det offentleg styrte.
Den private sektor er samansett av mange ulike deler. Det handlar
om nære sosiale fellesskap som familie, vener, arbeidskollegaer,
menigheiter og foreiningar, så vel som handel av varer
og tenester mellom menneske og verksemder, som dermed formar dei
føresetnader som pregar kvardagen vår.
Desse medlemene meiner at å privatisere
inneber å overføre makt og ressursar frå det
offentlege til privat sektor, til deg og meg. Derfor er privatisering
eit av dei viktigaste verkemidla for å skape eit samfunn der
fleire avgjerdsle vert tekne direkte av den enkelte innbyggjar.
Dette fører til at det offentlege si makt minkar og valfridomen
for innbyggjarane aukar.
Desse medlemene vil hevde at
tryggleik er avhengig av at ein kan påverke sin eigen situasjon,
og at ein ikkje risikerar at tilværet brått blir
snudd på hovudet på grunn av offentlege vedtak. Økonomiske
bidrag kan aldri erstatte verkeleg tryggleik, sjølv om
offentleg stønad til dei som treng det er ein sjølvfølgje
i eit sivilisert samfunn. Derfor er det viktigaste sosiale bidraget til
lønsmottakarane med lågast inntekt å redusere
inntektsskatten, slik at dei kan leve av eigne inntekter.
Desse medlemene meiner det er
urimeleg at menneske skal være avhengige av sosialstøtte
når skattane er betalt. Derfor meiner desse medlemene at skattane
må senkast.
Desse medlemene konstaterar at
i små kommunar er det små moglegheiter for å endre
den kommunale skatten. Framstegspartiet arbeider for reell lokal fridom
til sjølv å fastsette skattenivået i
kommunane. Dette vil gi innbyggjarane høve til å sjå samanhengen mellom
omfanget og nivået på det kommunale tenestetilbodet
og eigen skatt. Kommunane må sannsynleggjere kva tenestetilbod
som er pålagt av staten og om kva som er vedteke av kommunen
sjølv. Men for å sikre eit likeverdig tilbod innafor
områda helse, omsorg og utdanning meiner desse medlemene at det
må innførast direkte statleg finansiering gjennom stykkpris.
Den enkelte kommune kan sjølv eventuelt eige og drive helseinstitusjonar
og skular.
Desse medlemene meiner at det
offentlege berre skal gje økonomisk sosialhjelp til menneske
som sjølv er ute av stand til å opptene naudsynte
inntekter til livsopphald. Framstegspartiet støttar ordningar
der det krevs gjenyting i form av arbeid, for økonomisk sosialhjelp.
Desse medlemene meiner at i framtida
vil det vere behov for å utvikle finansiering av den kommunale
verksemda. Enkelte tenester kan finansierast med øyremerka
avgifter på det faktiske forbruket av ei teneste. Slik
finansiering garanterer at pengane går til det tiltenkte
føremålet og ikkje til noko anna, på same måte
som dagen sine avgifter for vatn, avlaup og renovasjon. Når øyremerka
avgifter eller eigenandelar vert innført for konkrete kommunale
tenester, må generelle skattar og avgifter reduserast tilsvarande,
slik at det samla skatte- og avgiftstrykket ikkje aukar. Framstegspartiet
meiner at ei rekkje tenester innafor helse og omsorg må skjermast
mot høge eigenandelar, då det ikkje er rett å straffe
menneske fordi dei blir eldre eller sjuke.
Desse medlemene meiner at alle
menneske skal ha lovfesta rettar til sjukehus, omsorg, utdanning
og økonomisk sosialhjelp uavhengig av kvar i landet ein bur.
Det offentlege ansvaret inneber likevel ikkje at det offentlege
sjølv må stå for drifta av alle desse
tenestene. Det viktige er at det offentlege garanterer finansieringa
og kvaliteten, samt ivaretek kontrollfunksjonen. Kommunen bør
stadig undersøke kva oppgåver som etter ein anbodsrunde
kan utførast av private firma basert på kontrakter
med kommunen.
Desse medlemene ønskjer
at innbyggjarane skal ha fridom til å velje det sjukehus,
dei omsorgstenester og den skule som høver dei best. Valfridomen skal
sikrast gjennom at folketrygda og staten garanterer for, og dekkjer
utgiftene til, dei grunnleggjande og lovfesta tenestene ein har
behov for. Ettersom det handlar om å sikre den enkelte
fridom og tryggleik uavhengig av kvar i landet ein bur, er det naturleg
at staten tek ansvaret for dette, og ikkje kommunane.
Desse medlemene meiner at Framstegspartiet sin
modell for organisering av den kommunale tenesteproduksjon vil sette
brukarane langt meir i sentrum enn kva tilfellet er i dag.
Desse medlemene meiner at den
offentlege verksemda skal utøvast innafor ramma av rettsstaten og
demokratiet. Det norske demokratiet bør ha sin basis i
lokalsamfunnet. I byar og bygder finnes det nærleik mellom
innbyggjarane, slik det bør vere mellom veljarar og dei
valde. Kommunane er til for innbyggjarane, og ikkje motsett. Derfor
må det også bli lettare for innbyggjarane å ha
innverknad på korleis deira eigen kommune skal vere.
Desse medlemene meiner at dei
folkevalde skal vere innbyggjarane sine talsmenn overfor det offentlege.
Desse medlemene meiner at lokale
folkerøystingar, folkemøter, opne høyringar,
brukarstyring og servicekontraktar må bli naturlege deler
av ei open lokalforvaltning. Med slike tiltak vil ein bringe kommunen
sine innbyggjarar med i både avgjerdsprosessar og drift
av tenester, samstundes som ein avgrensar makta til politikarar,
profesjonar og byråkratar til fordel for tenestemottakarar,
pårørande, elevar, foreldre, brukarar og innbyggjarar
elles.
Desse medlemene meiner at dersom
ein skal få til slike kommunar er det viktig og riktig
at det vert ei anna deling av det finansielle ansvar for dei grunnleggjande
velferdsoppgåvene.
Desse medlemene vil derfor fastslå at
dagens inntektssystem i utgangspunktet bygger på prinsipp
vi ikkje er samde i.
Desse medlemene ønskjer
eit nytt system der alle innbyggjarane vert gjeve dei samme grunnleggjande
rettar, og vil derfor overføre det finansielle ansvar for
skule, sjukehus og eldreomsorg direkte til staten. Dette vil gi
den naudsynte tryggleiken for at alle innbyggjarane, uansett kvar
dei bur og kommunal økonomi, vil kunne få eit
likeverdig tilbod. Kommunale prioriteringar vil dermed ikkje lenger
kunne svekke det vi reknar som basistenester. Ansvaret for å vedta
reformer og finansiering av reformer vil dermed vere plassert på same
stad, nemleg i Stortinget.
Desse medlemene meiner dessutan
at den offentlege sektor må bruke skattebetalarane sine
pengar meir rasjonelt og effektivt enn det vert gjort no.
Desse medlemene vil hevde at
kommunesektoren har store innsparingspotensiale.
Desse medlemene meiner at dersom
ein konkurransestimularar kommunale tenester, ikkje berre dei teknisk
enkle, men også dei tunge innafor helse og omsorg, er innsparingspotensialet
særs stort. Dette vil føre til ein betra kommunal økonomi
som igjen vil føre til at kommunen vert den servicekommunen
som innbyggjarane har behov for.
Desse medlemene meiner derfor
at eit systemskifte som går ut på at kommunesektoren
skal konsentrere all sin verksemd rundt nærare definerte
primæroppgåver er naudsynt.
Desse medlemene meiner at kommunesektoren sett
under eitt legg beslag på altfor store ressursar og mykje
kunne vore spart ved konkurransestimulering av kommunale tenester.
Desse medlemene meiner vidare
at det verken er ønskjeleg eller mogleg at det offentlege
skal løyse alle dei oppgåver og problem kvar enkelt
måtte ha.
Etter desse medlemene si meining
vil ein slik offentleg sektor gi ein falsk tryggleik. Dessutan vil
den ha for stor makt, den vil sløse med ressursane, og
vil til sist bryte saman økonomisk.
Desse medlemene meiner at norske
kommunar har teke på seg altfor mange oppgåver
som det ikkje er kommunane sitt ansvar å løyse.
Desse medlemene meiner at denne
utviklinga ikkje kan halde fram. Kommunane må ikkje bruke
meir pengar enn det dei har - akkurat som dei enkelte hushaldningar
og verksemder.
Desse medlemene vil likevel peike
på at Framstegspartiet vil styrke primærkommunen
sitt sjølvstyre. Den enkelte kommune skal få betre
styring med eigen økonomi gjennom å styre sine
inntekter sjølv og ikkje bli pålagt oppgåver
frå staten utan at finansieringa er sikra.
Desse medlemene meiner at kommunane
også skal få større ansvar for ein ansvarleg økonomisk
styring der staten sin økonomiske utjamning mellom kommunane
vert redusert og basert på objektive kriterier.
Desse medlemene meiner at kommunane
må sikrast fridom til å organisere og finansiere øvrige
oppgåver slik dei ser det mest fornuftig, utan statleg
innblanding.
Desse medlemene viser elles til
sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98) Kommuneøkonomien 1999
og til sine merknader i denne innstillinga under dei ymse kapittel.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
hevde at skal en sikre velferdsstaten i en verden som preges av økt
markedsliberal økonomisk tenking, kan det bare lykkes dersom
flertallet føler seg tjent med og er fornøyd med
det offentlige tilbud.
Dette medlem vil hevde at Regjeringens
opplegg for kommuneøkonomi for år 2000, er et
opplegg for dårligere skole, dyrere barnehager og skolefritidsordninger,
og flere arbeidsledige uten tiltak. Regjeringen velger å møte
et nytt årtusen med en svekket innsats for barn og unge.
Dette er lite framtidsrettet og stikk i strid med det som trengs.
Dette medlem vil vise til at
situasjonen i norsk økonomi ikke kan godtgjøre
Regjeringas manglende satsing på offentlig sektor. Norsk økonomi
er sterk. Det er imidlertid en svært skeiv fordeling mellom
veksten i privat forbruk og veksten i offentlige forbruk. Tendensen
til privat rikdom hos noen og offentlig fattigdom i kommunesektoren
forsterkes. Dette svekker fordelingspolitikken. Den største
innstrammingen i norsk økonomi på mange år
er gjennomført uten at høyinntektsgruppene i det
hele tatt ha bidratt. Dette ser ut til å bli videreført
i neste års kommuneopplegg.
Dette medlem vil vise til Voksenåsen-erklæringen
der det står:
«En Sentrumsregjering vil rette opp det misforholdet det
lenge har vært mellom de oppgavene kommunene er pålagt
og de økonomiske betingelsene som er gitt".
Dette medlem slår fast
at Regjeringen ikke har oppfylt disse løftene og at de
gjennom budsjettsamarbeidet med Høyre og Fremskrittspartiet
har styrt i stikk motsatt retning av hva de lovet. Opplegget for
kommuneøkonomi for år 2000 innebærer
at spriket mellom oppgaver og økonomi i offentlig sektor øker
enda mer, mens det private forbruket ikke begrenses. I 1998 fikk kommunesektorene
et underskudd på 5 mrd. kroner. I 1999 blir det enda verre.
I 1999 er det kun 15 pst. av kommunene som klarer å budsjettere
med overskudd. Generelt strammere økonomi, mer øremerking,
mer egenbetaling, mer privatisering, salg av kommunal/fylkeskommunal
eiendom og tapping av fond kan ikke fortsette uten at grunnlaget
for velferdsstaten blir truet.
Dette medlem vil vise til at
rammetilskuddene bl.a. ikke blir korrigert for befolkningsvekst
på landsbasis. I Norge har befolkningen vokst med 47 642
fra 1997 til 1999. Bare dette innebærer isolert sett en
innstramming på 1 pst. over to år. I tillegg vil dette medlem vise
til sine merknader under opplegget for 1999 og 2000.
Dette medlem vil vise til at
behovet for kvalifisert personale til å gjennomføre
de vedtatte reformene er sterkt økende. Dette vil kreve
en bevisst satsing på å rekruttere og beholde
personale. Regjeringen har ikke lagt inn noen føringer
for en slik nødvendig satsing.
Dette medlem vil slå fast
at kommunesektoren har ansvaret for de viktigste områdene
som angår folks hverdag, slik som skole, helse, omsorg,
kultur, samferdsel og stønad til livsopphold. Disse tjenestene
er avgjørende for folks levekår og er en uunnværlig
infrastruktur for næringslivet. Dette er derfor et område
som Sosialistisk Venstreparti vil prioritere høyt. Det
er helt uforståelig og uakseptabelt at et rikt land som
Norge i det hele tatt diskuterer forslag som betyr nedlagte skoler
og stengte barnehager og sjukehjem.
Dette medlem vil spesielt advare
mot at felles-arenaer for barn og unge utarmes og oppsplittes.
I skole og i barnehage legges et viktig grunnlag
for fellesskap og samfunnsforståelse. Her skal alle sosiale lag,
ulike kulturer, etnisiteter og religioner møtes og lære å leve
sammen og forstå, respektere og dra fordelen av forskjelligheten.
I moderne multietniske samfunn er det derfor viktigere enn noen
gang å styrke enhetsskolen og barnehagene. Er den offentlige
skolen for dårlig og gir et snevert tilbud innen ulike
pedagogiske metoder, vil mange som har økonomisk mulighet velge
private løsninger. Er den offentlige skolen knyttet til
en religion, støter den bort elever med annen tilhørighet.
Dette medlem vil hevde at regjeringen
Bondevik har sviktet på dette området. De har
verken maktet å følge opp den offentlige skolen
med tilstrekkelige midler til å virkeliggjøre
de nye læreplanene, eller ryddet opp i forhold til livssynsfag.
De har også godkjent og gitt støtte til en rekke
nye private skoler. Dette bryter med grunnlaget for enhetsskolen
og vil på sikt splitte opp samfunnet i enkeltindivider
og grupper som har lite til felles.
Dette medlem vil vise til at
ved lønnsoppgjøret i 1998 valgte flertallet og
Regjeringen ikke å kompensere kostnadene for hele lønnsoppgjøret
i kommunal sektor, på tross av at det var nødvendig
for kommunesektoren å ha slike rammer for sitt oppgjør
for å ikke falle helt av lasset i forhold til privat sektor
og risikere å stå enda dårligere rustet
til å bemanne de reformene vi vedtar. Ikke engang læreroppgjøret
som staten sjøl forhandlet fram, ble kompensert. I statlig
virksomhet ble slike økte utgifter som følge av
lønnsoppgjøret kompensert. En så usammenhengende
og lite målrettet politikk, vil ikke kunne videreføres
hvis en samtidig skal gjennomføre vedtatte reformer.
Dette medlem vil vise til at
konkurransen om kvalifisert arbeidskraft er sterk. Kravene til arbeidsgivere
vil øke både når det gjelder å legge
til rette for et godt og interessant arbeidsliv, til å kunne
følge opp ansatte med videre- og etterutdanning og til å ha
en slik bemanning at det ikke oppstår helse- og belastningsskader.
I offentlig sektor vil trange budsjetter gjøre det umulig å være
offensiv overfor disse utfordringene. Nå er bemanningen
på enkelte arbeidsplasser slik at forholdene i seg sjøl
skaper helseskader. I tillegg kommer presset og stresset ved å måtte
møte brukere som ikke får gode nok tjenester.
Dette gir en følelse av å aldri strekke til. Til
neste år blir det verre.
Dette medlem vil peke på at
det er behov for reformer i arbeidslivet som kan gjøre
det mulig for flere å makte fulltidsarbeid og å stå i
arbeid fram til pensjonsalder. Offentlig sektor burde gå foran
med flere forsøk med 6-timers arbeidsdag eller andre arbeidstidsreformer.
I tillegg har Regjeringen ennå ikke klart å fremme
forslag om å likestille turnus og skift når det
gjelder arbeidstid. Dette er en rettferdighetsreform. Samtidig ville
en slik reform gi et viktig signal om at en erkjenner at dette er
belastende arbeid og at myndighetene er villig til å ta
et større ansvar for å bedre forholdene for de
som arbeider i helse- og sosialtjenesten.
Dette medlem vil vise til mangel
på kompensasjon for inntektssvikt, befolkningsvekst og
til stor økning i egenbetaling for kommunale tjenester.
Skatt på sjukdom og behov øker og det blir dyrere å gjøre bruk
av offentlige fellesgoder. Dette rammer folk med dårlig
råd.
Dette medlem viser til de nye
og store utfordringene norske kommuner står overfor etter
at EFTA-domstolen ga ESA medhold i at den differensierte arbeidsgiveravgiften
ikke er skatte- og avgiftspolitikk som Norge har full råderett
over, men regionalpolitikk underlagt EØS og ESAs regler.
Dette reduserer Norges muligheter til å drive distrikts-
og regionalpolitikk etter egne behov og valg. De prinsipielle konsekvensene
av dommen er svært omfattende og alvorlige. Foreløpig kan
vi beholde 95 pst. av den differensierte arbeids-giveravgifta ut år
2003 innenfor reglene om transportstøtte. Bortfallet av
mellom 150 og 200 mill. kroner som en umiddelbar konsekvens av dommen,
vil gjøre det nødvendig å finne virkemidler
som setter kommuner/fylkeskommuner i bedre stand til å yte
infrastrukturtiltak, etablerings- og utviklingsstøtte og
direkte støtte i form av avgiftsfritak for kommunale avgifter. Dette
krever at kommunene får lagt inn midler til dette i kommuneøkonomien
for år 2000.
På lengre sikt må kommunesektoren
få mulighet til å veie opp for noe av dette tapet
gjennom økte rammer.
Dette medlem vil vise til stortingsbehandlingen av
St.meld. nr. 49 (1998-99) Bolig for unge og vanskeligstilte våren
1999. Meldingen beskrev en situasjon der det var stor mangel på utleieboliger
for mennesker med dårlig råd. Flertallet forpliktet
seg på å øke satsingen på bygging
av studentboliger og rimelige utleie-boliger.
Dette medlem vil vise til at
situasjonen på boligmarkedet er forverret siden Stortinget
behandlet meldingen. Boligprisene har fortsatt å øke,
renten har bare sunket noe og det er ingen økning i boligbyggingen. Økningen
i antall flyktninger fører også til økt
boligetterspørsel og bevilgningene som skulle ta høyde
for dette, er ikke tilstrekkelige.
Dette medlem mener det er viktig å komme
i gang med økt bygging av studentboliger og bygging av allmennyttige
utleieboliger. I budsjett for 2000 må det både
legges inn et løft for bygging av studentboliger og gis
rom for bygging av minst 3 000 utleieboliger med tilskudd utover
dagens nivå. Dette medfører at kommunene må få økonomi
til å gå inn i dette. Regjeringspartiene og Arbeiderpartiet
må utfordres til å bidra med minst 1 mrd. kroner
til økt boligbygging.
Staten må stille tilstrekkelig låne-
og tilskuddskapital til rådighet. I tillegg må stat
og kommune stille billig og rimelig tomtegrunn til rådighet
for økt bygging av student- og allmennyttige utleieboliger.
Dette medlem vil vise til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i Revidert nasjonalbudsjett om en økning
i tilskuddsrammen i Husbanken med 100 mill. kroner.
Dette medlem viser for øvrig
til sine merknader under ulike kapitler og vil i tillegg til behovet
for å kompensere for økte utgifter for lønns-,
pris- og befolkningsvekst, peke på de viktige politiske
utfordringene Sosialistisk Venstreparti mener kommunesektoren står
overfor:
– En framtidsrettet
satsing på barn og unge gjennom skole, barnehage og kulturtilbud.
– Tilby flere og bedre tjenester
gjennom den solidariske modellen offentlige sektor er, og ved det
hindre privatisering og større forskjeller.
– Redusere skatt på sjukdom
og behov, få ned egenandeler på helse og barnehage.
– Sikre egenandel til gjennomføring
av etter- og videreutdanningsreformen.
– Mulighet til å rekruttere
og beholde tilstrekkelig antall fagfolk til å gjennomføre
vedtatte reformer.
– Kompensere for bortfall/endringer
i regelverk for differensiert arbeidsgiveravgift.
– Økt boligbygging til
unge og vanskeligstilte.
Dette medlem vil hevde at kommunesektorens totalrammer
for år 2000 må økes vesentlig, og minst
i tråd med det nivået som Sosialistisk Venstreparti
la fram i sitt alternative budsjett for 1999. Dette ville gitt kommunesektoren
en totalstyrking på ca. 9 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil, når det gjelder lokal handlefrihet,
påpeke at Regjeringen i kommuneøkonomiproposisjonen
for i fjor fremmet forslag om å innlemme tre øremerkede
tilskudd, men kun fikk gjennomslag for to. Disse medlemmer vil
også vise til at Regjeringen i neste kommuneøkonomiproposisjon vil
komme tilbake med innlemming av flere øremerkede tilskudd
i inntektssystemet. Disse medlemmer viser videre
til at det gjennom prosjektet "Et enklere Norge" legges opp til
en forenkling av det statlige regelverket rettet mot kommunesektoren.
Den statlige styringen skal utformes slik at den ikke hindrer effektive
løsninger ved at den unødvendig binder ressurser. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av å legge
til rette for lokalt selvstyre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet vil i forhold til opptrappingsplanen for eldreomsorg
vise til at Regjeringen har lagt opp til at den skal gjennomføres
på 4 år. Men kommuner som har behov for en lengre
periode for planlegging og iverksetting kan bruke ytterligere 2 år,
fram til 2003. Flertallet vil vise til at det har
vært bred politisk enighet i Stortinget om de prioriteringer
som er foretatt i forbindelse med satsingen på helse og
eldre og måten disse planene skal finansieres på.
Flertallet vil påpeke
at det ikke er grunnlag for å hevde at kommuneøkonomien
fører til svekket tilbud for barn og unge. Tall fra grunnskolens
informasjonssystem (GSI) viser at antall årsverk pr. klasse
har ligget konstant på 2 fra 1994 til og med skoleåret
1998/99. Nivået i 1998/99 på antall
elever pr. klasse, årstimetall pr. elev og ekstratimer
i prosent av pålagt undervisning er på om lag
samme nivå som i 1997/98. Flertallet vil
vise til at skolefritidsordningen har hatt en økning i
dekningsgrad fra 58 pst. i skoleåret 1997/98 til
60 pst. i 1998/99. For alle 1.-4. klassingene gikk dekningsgraden
opp fra 45 pst. til 47 pst. Flertallet viser videre
til at endelige tall for barnehagesektoren for 1998 ikke er klare,
men at foreløpige tall fra SSB viser en økning
på om lag 3 000 flere plasser i 1998 enn i 1997.
Flertallet viser til merknadene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti hvor det hevdes
at utdanningspolitikken er endret i retning av mer private løsninger. Flertallet vet
ikke hva en slik påstand baseres på, men vil påpeke
at det i skoleåret 1997/98 bare var 1,55 pst.
av alle skolebarn i Norge som gikk i privatskole. Fra 1990/91
har økningen i antall barn på private skoler vært
på 0,29 pst., eller 2,9 promille. Flertallet vil
i denne sammenhengen også understreke at støtten
til private skoler ikke fører til en økonomisk
svekkelse av offentlig skole. Flertallet viser til
at det kan virke som om det nye læreplanverket har ført
til flere privatskolesøknader. Dette må sees i sammenheng
med målet om å samle flest mulig i offentlig skole.
Det kan føre til at grensen for hva enkelte kan være
med på er nådd. Flertallet vil understreke
at foreldrenes rett til å velge oppdragelse for sine barn
er nedfelt i internasjonale konvensjoner. I Norge er dette nedfelt
i privatskoleloven. Flertallet vil understreke at
det bare er skoler som gir tilsvarende opplæring som den
offentlige skolen og er begrunnet i livssyn eller alternativ pedagogikk
som blir godkjent som privatskole.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at fra 1992 til 1998
har antall private skoler økt med en tredel.
Disse medlemmer vil samtidig
understreke at Norge har et meget desentralisert skolesystem som
er sårbart overfor svingninger i elevtall. Disse
medlemmer mener det er nødvendig med en kvalitetsheving
i den offentlige skole, og vil arbeide for at enhetsskolen skal
være tilbud til alle barn i et nærmiljø. Disse
medlemmer mener at det ikke skal gis tilskudd til private
skoler hvis den lokale offentlige skolen må legges ned
eller blir forringet.