I Nasjonalbudsjettet 1999 ble det lagt opp til
en reell vekst i kommunenes inntekter i 1999 på vel 1G pst., eller
om lag 2,5 mrd. kroner. Stortingets budsjettvedtak medførte
en reduksjon i kommunesektorens inntekter på om lag 450
mill. kroner sammenliknet med opplegget i nasjonalbudsjettet.
Etter at Nasjonalbudsjettet 1999 ble lagt fram,
er inntektsnivået i 1998 oppjustert med om lag 1,6 mrd.
kroner, hvorav om lag 1,4 mrd. kroner pga. økt skatteanslag.
I forhold til de forutsetningene som lå til
grunn for vedtatt budsjett 1999, er anslaget for kommuneforvaltningens
inntekter endret i revidert nasjonalbudsjett bl.a. som følge
av:
– endret
anslag for prisutviklingen for kommunale utgifter
– nedjustering av lønnsvekstanslaget
– nedjustering av skatteanslaget
– oppjustering av gebyranslaget
– forslag til netto økning
i overføringer fra staten
I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
foreslås det økte bevilgninger til kommunesektoren
på netto om lag 400 mill. kroner. Blant annet foreslås
det økte bevilgninger til innsatsstyrt finansiering av
sykehus (315 mill. kroner), investeringer i tilknytning til eldresatsingen
(159 mill. kroner) og tusenårssteder i kommunene (87 mill.
kroner).
I motsatt retning trekker forslaget om en reduksjon av
hovedstadstilskuddet på 150 mill. kroner.
Forslagene til bevilgningsendringer er nærmere omtalt
i St.prp. nr. 67 (1998-99) Omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet 1999. Sammen med endrete anslag på skattevekst,
lønnsvekst, gebyrvekst og prisutvikling på kommunale
varer og tjenester, fører disse endringene til at kommunesektorens realinntekter
nå anslås om lag 1,4 mrd. kroner høyere enn
det som fulgte av vedtatt budsjett. Den reelle veksten i kommunesektorens
samlede inntekter fra 1998 til 1999 anslås nå til
om lag 1 pst., tilsvarende om lag 2 mrd. kroner.
Kommunesektorens netto renteutgifter anslås å øke med
om lag 700 mill. kroner fra 1998 til 1999. Endringen i netto renteutgifter
vil ifølge anslagene langt på vei tilsvare endringen
i brutto renteutgifter, siden nivået på brutto
renteinntekter for kommunesektoren forventes å endre seg
lite fra 1998 til 1999.
Det legges til grunn en vekst i sysselsetting
og vareinnsats fra 1998 til 1999 på 1G pst. Videre legges
det til grunn en reell videreføring av investeringsnivået. Med
disse forutsetningene anslås kommuneforvaltningens underskudd
før lånetransaksjoner for 1999 til om lag 3,6
mrd. kroner.
Kommunal- og regionaldepartementet fikk fullmakt til å fordele
3 571 mill. kroner i skjønnstilskudd for 1999 ved behandlingen
av Kommuneøkonomiproposisjonen for 1999. Av dette var 2 300
mill. kroner ordinært skjønn og 1 271 mill. kroner
ekstraordinært skjønn til kommuner og fylkeskommuner
som taper på omleggingen av inntektssystemet. I statsbudsjettet
for 1999 vedtok Stortinget å sette av 50 mill. kroner i ekstra
skjønnsmidler til kommuner som har ekstra stramme rammer
og sliter med å opprettholde tjenestetilbudet. Disse midlene
ble fordelt til kommuner med svak økonomi og nedleggingstruede
grendeskoler. Samtidig ble det ekstraordinære skjønnstilskuddet
korrigert til 1 281,9 mill. kroner. Ordinær skjønnsramme for
1999 utgjorde etter dette 2 339,1 mill. kroner, fordelt med 1 637,7
mill. kroner til kommunene og 701,4 mill. kroner til fylkeskommunene.
For 1998 ble det fordelt 3 204,4 mill. kroner
i skjønnstilskudd til kommuner og fylkeskommuner. Av dette
utgjorde 815,6 mill. kroner ekstraordinært skjønnstilskudd
til kommuner og fylkeskommuner som taper på omleggingen
av inntektssystemet, mens 2 388,8 mill. kroner var ordinært
skjønnstilskudd.
I proposisjonen redegjøres det nærmere
for den kompensasjon som er gitt til kommuner som følge
av bortfall av selskapsskatt.
Departementet foreslo i St.prp. nr. 1 (1996-97)
at det i begrenset omfang kunne tildeles midler fra skjønnsrammen
direkte til konkrete utrednings- og utviklingsprosjekter i en kommune/fylkeskommune,
eller i samarbeidende kommuner/fylkeskommuner.
I proposisjonen er det gitt en tilbakemelding
om denne bruken av skjønnsmidler.
I 1998 ble det fordelt i alt 6 283 000 kroner
til særskilte prosjekt.
På budsjettet for 1999 er det avsatt
inntil 20,0 mill. kroner på grunnlag av de samme retningslinjene
for bruk av midler.
De økonomiske rammebetingelser for
kommunene endret seg fra 1997 til 1998. Foreløpige regnskapstall fra
Statistisk sentralbyrå viser en reell inntektsvekst fra 1997
til 1998 på om lag H pst. Realinntektsveksten ble lavere
enn lagt til grunn i vedtatt budsjett, noe som i første
rekke kan tilskrives høyere kostnadsvekst enn tidligere
lagt til grunn. Lønnsoppgjøret ga høye
direkte lønnstillegg og som en følge av dette, økte
pensjonspremier. Foreløpige regnskapstall viser at aktiviteten, målt
som et veid gjennomsnitt av vekst i sysselsetting, vareinnsats og
investeringer, økte med om lag 2 pst. fra 1997 til 1998,
eller 1,5 prosentenheter mer enn den reelle veksten i inntektene.
De data departementet har hentet inn fra fylkesmennene
viser at budsjettbalansen i kommunene er betydelig forverret fra
1998 til 1999. Mer enn 1 av 3 kommuner har i 1999 fastsatt et budsjett
som viser et underskudd for 1999 isolert. I 1998 gjaldt dette 1
av 6 kommuner. Kommuner som budsjetterer med underskudd for 1999
er avhengig av å tære på oppsparte midler
fra tidligere år. Blant kommuner som budsjetterer med et
overskudd på driften har halvparten et overskudd tilsvarende
1 pst. av driftsinntektene eller lavere. Kun 15 pst. av kommunene
budsjetterer med et driftsoverskudd på mer enn 3 pst.
Departementet presiserer i proposisjonen at
kommunene har et kontinuerlig ansvar for å tilpasse tjenestetilbudet
til befolkningens behov innenfor de fastsatte inntektsrammer. Som
følge av blant annet demografiske endringer må ressurser
omfordeles mellom de kommunale tjenesteområder. De undersøkelser
departementet selv har foretatt, eller bygger på, viser
at mange kommuner har nyttet kortsiktige tiltak for å saldere
budsjettene for 1999. Å operere med underskudd på driften
vil kun være mulig i en begrenset periode. Å reelt
heve nivået på de kommunale avgiftene vil ha klar effekt
på budsjettbalansen, men vil samtidig bidra til å tømme
ut potensialet for en ytterligere inntektsvekst.
Handlingsplanene innenfor eldreomsorgen og helsesektoren
er prioritert fra Regjeringen. Samtidig er det behov for å føre
en stram finanspolitikk som også vil få virkning
for kommunenes utgifter. Departementet vil understreke at nødvendig
omstilling må fortsette i 1999 og 2000. En ser ikke bort
fra at gjennomføringen av handlingsplanene vil kunne kreve
redusert aktivitet på andre tjenesteområder.
I proposisjonen omtales oppfølgingen
av handlingsplanen for eldreomsorgen. Av til sammen 1,89 mrd. kroner
bevilget over kap. 670.61 (Sosial-og helsedepartementets budsjett)
som generelt driftstilskudd til styrking av pleie- og omsorgstjenesten
er pr. 4. mai 1999 1,67 mrd. kroner stilt til rådighet
for kommunene. 347 kommuner er tildelt fullt tilskudd. 88 kommuner får
foreløpig kun utbetalt avkortet driftstilskudd fordi kravene
knyttet til tilskuddet ikke er innfridd.
Regjeringen vil fortsatt følge situasjonen
nøye. Fylkesmannen og fylkeslegen vil bistå kommunene
i prosessen med å innfri kravene og har nå nær
kontakt med kommunene. Det forventesat
et stort antall kommuner i løpet av de nærmeste
måneder vil innfri kravene knyttet til tilskuddene og få utbetalt
midlene.
I 1999 vil om lag 120 kommuner få skjønnstilskudd fordi
de foretok større investeringer før finansieringsordningene
for sykehjem og omsorgsboliger ble endret.
I 1999 er vedtatt tilsagnsramme for kap. 586
Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser (Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett) på 1 024 mill. kroner.
Dersom søknadsinngangen til Husbanken
i første kvartal fortsetter ut året, vil den vedtatte
tilsagnsrammen for 1999 bli for knapp. Erfaringsmessig øker
dessuten søknadsinngangen mot slutten av året.
Også de kommunale plantallene tyder på at søknadsinngangen vil
bli svært høy. Regjeringen har i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 1999 derfor foreslått å øke
tilsagnsrammen for bygging av omsorgsboliger og sykehjemsplasser
fra 3 700 til 5 800 enheter. Bevilgningen økes med 159
mill. kroner for 1999. Økningen vil pga. budsjetteringssystemet
også få budsjettmessige konsekvenser for de neste
3 årene.
St.meld. nr. 50 (1996-97) la for perioden 1998-2001 opp
til en utbygging av totalt 24 400 sykehjemsplasser og omsorgsboliger,
hvorav 5 800 enheter i 1998. Regjeringen legger opp til å følge
opp denne totale rammen med økonomiske midler.
Et viktig fokus fremover vil være tilstrekkelig
samsvar mellom drift og investeringer og utviklingen i antall eldre
med behov for pleie- og omsorgstjenester. Handlingsplanen forutsetter
at utbyggingen av om-sorgsboliger og sykehjemsplasser følges
opp med tilsvarende styrking av tjenestetilbud og bemanning i pleie-
og omsorgssektoren. For å sikre dette sendes alle søknader
om investeringstilskudd fylkesmannen /fylkeslege til uttalelse
før endelig behandling i Husbanken. Regjeringen vil følge
denne utviklingen nøye for å sikre aktivitetsnivå,
kvalitet og innhold i eldreomsorgen
Kommunene har mottatt øremerkede tilskudd
på dette området fra og med 1995. Omfanget av
tiltak og tjenester i kommunene viser en meget positiv utvikling (bl.a.
stillinger for særlig kvalifisert personell, antall personer
henholdsvis i dagtilbud og med spesielle botilbud). Dette gjelder
også personer i arbeidsmarkedstiltak. En økende
andel kommuner har etablert spesielle botilbud og samarbeid med
arbeidsmarkeds-etaten.
En stadig mindre andel av disponible midler
over-føres til påfølgende år.
Samtidig øker bevilgningene. Det ser ut til at det er færre
kommuner som overfører midler, og at disse gjennomgående
har konkrete planer for bruken.
Totalinntrykket er at kommunene i løpet
av 1998 for alvor har tatt fatt i utfordringene, og aktiviteten
skyter fart. Det er viktig at sentrale myndigheter kan støtte opp
under denne utviklingen.
Tilskudd utbetales på grunnlag av planlagt
aktivitet i 1999 i kommunene på dette området.
Kommunene må ha levert tilfredsstillende resultatrapportering
for 1998, og samtidig vist at den samlede aktiviteten i 1999 planlegges økt
ift. 1998-nivået minst svarende til økningen i
tilskuddet fra 1998 til 1999. Det vises her til Stortingets behandling
av årets statsbudsjett. Innenfor et samlet kommuneopplegg
som stiller krav til omstilling og effektivisering, medfører
dette at en del kommuner i første omgang ikke får
utbetalt fullt tilskudd.
Bevilgningen over Sosial- og helsedepartementets budsjett
på kap. 743 post 62 er på 564 mill. kroner i 1999.
Det er avsatt 522 mill. kroner til fordeling til kommunene i hovedsak
etter inntektssystemets kostnadsnøkkel for den kommunale
helse- og sosialtjenesten.
Regjeringen vil fortsatt følge situasjonen
nøye. Fylkesmannen og fylkeslegen vil bistå kommunene
i prosessen med å innfri kravene og har nå nær
kontakt med kommunene. Det forventesat
et stort antall kommuner i løpet av de nærmeste
måneder vil innfri kravene knyttet til tilskuddene og få utbetalt
midlene. I lys av den finansielle situasjonen vil dette i enkelte
kommuner kreve omprioriteringer og innsparinger i andre kommunale
sektorer for å oppnå nødvendig budsjettbalanse.
Dette er prosesser som tar tid både i forhold til beslutninger
og gjennomføring. Derfor vil noen kommuner ha behov for
lengre tid til å innfri kravene knyttet til tilskuddene.
Også fylkeskommunene har mottatt øremerkede
tilskudd til utbygging av sine psykiatriske helsetjenester siden
1995. Det har vært en jevn økning i antall polikliniske
konsultasjoner og antall utskrivninger etter døgn-opphold
fra psykiatriske institusjoner og antall årsverk. Andelen årsverk
utført av kvalifisert personell viser også en
positiv utvikling. Omstruktureringen av psykisk helsevern for voksne
er kommet godt i gang i de fleste fylker. Utbyggingen av behandlingskapasiteten
i psykisk helsevern for barn og unge har også kommet godt
i gang en rekke steder, dette gjelder særlig tilbudet til
ungdom.
For inneværende år er det
over kap. 743 post 63 bevilget 503 mill. kroner i tilskudd til økt
drift av fylkeskommunalt psykisk helsevern, 38 mill. kroner over kap.
743 post 64 i tilskudd til omstrukturering og utbygging av psykisk
helsevern for voksne og 145 mill. kroner over kap. 743 post 65 til
utbygging av psykisk helsevern for barn og ungdom. I tillegg er
Kommunal- og regionaldepartementets rammetilskudd til fylkeskommunene økt
med 165 mill. kroner, hvorav 100 mill. kroner er lagt inn for at
fylkeskommunene skal være i stand til å dekke
40 pst. av kostnadene ved planlagte investeringer i henhold til
opptrappingsplanen.
Fylkeskommunene ble i 1998 tildelt 418 mill.
kroner i øremerkede driftstilskudd fra kap. 743 post 63.
I tillegg overførte fylkeskommunene i alt ca. 85 mill. kroner
fra 1997, slik at fylkeskommunene for 1998 disponerte rundt 503
mill. kroner i øremerkede drifts-tilskudd. Fylkeskommunene
har i 1998 brukt ca. 400 mill. kroner av det disponible beløpet
(foreløpige tall). Dette tilsvarer ca. 80 pst. i 1998 mot
70 pst. i 1997. Resten er overført til 1999, slik at disponibelt beløp
i øremerket driftstilskudd for inneværende år
er om lag 600 mill. kroner. Tilskudd til økt drift for
1999 vil bli utbetalt til fylkeskommunene på grunnlag av tilfredsstillende
rapportering for bruk av midlene for 1998.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
anslår den reelle veksten i kommunesektorens samlede inntekter
fra 1998 til 1999 til 1 pst. eller om lag 2 mrd. kroner. Dette er G pst.
lavere enn det som ble anslått i Nasjonalbudsjettet for
1999. Mange kommuner er i en vanskelig økonomisk situasjon,
men det er store variasjoner kommunene imellom. Endringene i sektorens inntekter
kommer bl.a. som følge av endringer i anslaget for prisutviklingen,
nedjustering av lønnsvekst-anslaget og dermed skatteanslaget,
oppjustering av gebyranslaget og forslag til netto økning
i overføringene.
Komiteen har merket seg at netto
renteutgifter er anslått å øke med ca.
700 mill. kroner fra 1998 til 1999.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Senterpartiet, vil i den forbindelse understreke betydningen
av at det føres en stram finanspolitikk. Dette vil være
et viktig bidrag til å få renten ytterligere ned
og dermed bidra positivt til økonomien også i
kommunesektoren.
Flertallet vil understreke at
dette viser at det ikke bare er den nominelle veksten i rammeoverføringene og
kommunenes inntekter som betyr noe for de økonomiske vilkårene,
men at statsbudsjettet blir utformet slik at det gir rom for lave
renter og lav prisstigning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, har merket seg at nedjusteringen
av lønnsvekstanslaget fører til at også anslaget
for kommunesektorens skatteinntekter nedjusteres. For kommunene
er skatten anslått til å øke nominelt
med 1,4 pst., mens det for fylkeskommunene er anslått nominelt
uendret skatteinngang. Det innebærer en reduksjon i forhold
til anslaget i Nasjonalbudsjettet for 1999 på henholdsvis
2 og 3 prosentenheter.
Dette flertallet har merket seg
at det er foreslått en netto økning på 400
mill. kroner til kommunesektoren i forbindelse med revidering av
Nasjonalbudsjettet for 1999.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at gebyrinntektene oppjusteres med om lag 400 mill. kroner. Denne økningen
kommer hovedsakelig fra økte gebyrer knyttet til egen bolig
og har sammenheng med økte kostnader knyttet til deponiavgiften.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at den økonomiske situasjonen i mange kommuner er spesielt
vanskelig i år. Flere kommuner har måttet redusere
tjenestetilbudene til befolkningen og det er spesielt tilbudet til
barn og unge som er blitt rammet. Disse medlemmer minner
om at Arbeiderpartiet for 1999 foreslo om lag 1 mrd. kroner i styrking
av kommuneøkonomien. Disse medlemmer vil
påpeke at sentrumspartiene kunne fått til en styrking
av kommuneøkonomien i samarbeid med Arbeiderpartiet, som
ville gjort at kommunene ikke hadde måttet redusere tilbudet
til barn og unge. Disse medlemmer vil på det
sterkeste avvise den virkelighetsbeskrivelsen som framgår
av merknaden fra Fremskrittspartiet og Høyre, og viser
til tabellen nedenfor.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine generelle merknader under pkt. 1 og til Budsjett-innst.
S. I (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99).
Kommunesektorens inntekter,
nøkkeltall
Kommunesektorens inntekter
i millioner kroner. Tallene for 1998 er korrigert for nye oppgaver
m.v.
Formål | Anslag på
regnskap for 1998 | Vedtatt
budsjett
(1999) | AP (1999) |
Skatteinntekter | 87 540 | 90 460 | 89 500 |
Skatt på inntekt
og formue | 84 000 | 86 780 | 85 820 |
herunder Regjeringens forslag
til skatt på inntekt og formue | | 86 780 | 86 780 |
herunder forslag til endringer
i kommunesektorens inntekter fra skatt på formue
og inntekt fra personlige skatteytere (forskuddspliktige)
i forhold til Regjeringens forslag. | | | -960 |
herunder forslag til endringer
i kommunesektorens inntekter fra skatt på formue
og inntekt fra bedrifter (etterskuddspliktige) i forhold til Regjeringens
forslag. | | | |
Eiendomsskatt m.v. | 3 540 | 3 680 | 3 680 |
Rammetilskudd | 46 873 | 49 145 | 51 277 |
Øremerkede statlige
overføringer innenfor kommuneopplegget | 25 938 | 29 621 | 29 288 |
Gebyrer | 23 548 | 24 854 | 24 854 |
Andre inntekter | 6 756 | 7 056 | 7 056 |
= Samlede
inntekter | 190
655 | 201
136 | 201
975 |
Prosentvis vekst i samlede
inntekter i løpende kroner
(verdivekst) | | 5,5 | 5,94 |
Prisstigning i kommunesektoren
| | 4,25 | 4,25 |
Prosentvis vekst i samlede
inntekter korrigert for
prisstigningen (volumvekst) | | 1,2 | 1,62 |
Frie
inntekter | 134 621 | 139 605 | 140 777 |
Verdivekst i frie inntekter
| | 3,7 | 4,57 |
Volumvekst i frie inntekter
| | -0,53 | 0,31 |
Skatteandel i prosent av
frie inntekter | | 64,8 | 63,58 |
Rammetilskudd i prosent
av frie inntekter | | 35,2 | 36,42 |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener Arbeiderpartiets versjon av budsjettvirkningene
for kommunene av de ulike statsbudsjettforslag for 1999 gir et fortegnet
bilde av realitetene. Arbeiderpartiet foreslo ulike kutt som medfører
at deres totale budsjett kun medfører økte overføringer
til kommunene med 200 mill. kroner, ikke 1 mrd. kroner.
Disse medlemmer registrerer at
gebyrinntektene er oppjustert med 400 mill. kroner utover anslagene
i Nasjonalbudsjettet, og at dette i proposisjonen delvis henføres
til den statlige deponiavgiften. Disse medlemmer er
bekymret over denne økningen, som topper en langvarig trend
med gebyrøkninger utover den generelle prisstigningen. Disse
medlemmer viser til Høyres forslag om tiltak mot
gebyrveksten i Dokument nr. 8:49 (1998-99), som er til behandling
i kommunalkomiteen, men vil samtidig etterlyse tiltak fra Regjeringen
for å bidra til at gebyrveksten på kommunale tjenester
kan stanses. Ikke minst avgiftene knyttet til bolig har de siste årene
steget langt mer enn ønskelig.
Disse medlemmer vil peke på at
departementet i proposisjonen drøfter den økonomiske
situasjonen i kommunene, og behovet for omstilling. I den forbindelse
problematiserer departementet en heving av nivået på de
kommunale avgiftene ut fra at det vil "bidra til å tømme
ut potensialet for en ytterligere inntektsvekst". Disse medlemmer vil
slå fast at det å beskytte innbyggerne og boligeierne
mot avgifter har en egenverdi langt utover at disse kan være
en kilde til fremtidig kommunal inntektsvekst.
Komiteen sine medlemer frå Fram-stegspartiet vil
vise til at Framstegspartiet i høve handsaminga av revidert
statsbudsjett gjer framlegg om å auke løyvinga
til innsatsstyrt finansiering av sjukehusa med 315 mill. kroner. Desse
medlemene viser til at Framstegspartiet støttar
framlegget om å auke løyvingane til eldrereformen
med 159 mill. kroner. Desse medlemene vil samstundes
vise til at Framstegspartiet går imot framlegget om å redusere hovudstadstilskotet
med 22 mill. kroner. Desse medlemene viser elles
til handsaminga av St.prp. nr. 67 (1998-99) Revidert nasjonalbudsjett
og dermed til Framstegspartiet sine merknader og framlegg til vedtak
i nemnde sak. Desse medlemene viser òg til sine
merknader om kommuneøkonomien for 1999 i Innst. S. nr.
250 (1997-98).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av
Revidert nasjonalbudsjett og St.prp. nr. 67, som bl.a. medfører økte
statstilskudd til barnehager og til den innsatsstyrte finansieringen
av sykehusene utover Regjeringens forslag, samt nei til reduksjon
av hovedstadstilskuddet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Sosialistisk Venstrepartis forslag til budsjett for 1999
ville gitt kommunesektoren ca. 9 mrd. kroner utover flertallets
opplegg. Dette ville gitt en framtidsrettet satsing på barn
og unge og en god eldreomsorg og en omfordeling som hadde minsket
forskjellene mellom folk og landsdeler. Sosialistisk Venstrepartis
opplegg til Revidert nasjonalbudsjett for 1999 ville styrket kommunesektoren
med ca. 2,4 mrd. kroner.
Dette medlem viser til at opplegget
for eldrereformen med aktivitetskrav knyttet til øremerkede
midler, har ført til at budsjettposter som går
til barn og unge har opplevd store kutt. Dette var kjent da budsjettet
ble vedtatt, og dette medlem vil derfor hevde at
dette er en villet politikk fra flertallet. Den offentlige enhetsskolen
svekkes, samtidig som det åpnes for stadig flere private
skoler. Skolen er den viktigste felles-arena for samfunnet og den
viktigste investering i framtida. Istedenfor å satse på en
god og framtidsrettet skole for alle, føres det en politikk
som vil splitte opp, fjerne mangfoldet og ikke sikre kvaliteten
i offentlig skole. Dette har gått ut over offentlig skole
generelt. I statsbudsjettet for 1999 valgte Stortinget å sette
av 50 mill. kroner i ekstra skjønnsmidler til kommuner
med svak økonomi og nedleggingstruede grendeskoler for å bøte
på ett av problemene som oppstod. Sett i forhold til størrelsen
på den totale skjønnsramma og sett i sammenheng
med innretningen på eldrepakka slik flertallet vedtok den,
er en slik bevilgning helt utilstrekkelig og lite målrettet.
Dersom Stortinget skal hindre at kommunen må kutte i tiltak
til barn og unge, må rammene være tilstrekkelige,
innretningen på dem slik at kommunene ikke tvinges til
kutt på prioriterte områder innafor
ulike sektorer. Innafor en tilstrekkelig ramme må så kommunene
sjøl bestemme skolestruktur, opprettelse og nedlegging
av skoler. Å øremerke en skjønnspott
til ett formål innenfor skolesektoren er ikke hensiktsmessig,
fordi situasjonen er ulik i kommunene og behovene på andre
områder innenfor skolesektoren kan være like påtrengende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, har merket seg at kommuner som får
vesentlig tap som følge av bortfall av selskapsskatten
skal få kompensert om lag halvparten av tapet gjennom økt naturressursskatt
for kraftkommunene, hovedstadstilskudd for Oslo eller økte
skjønnsmidler for andre kommuner.
Flertallet viser til Innst. S.
nr. 250 (1998-99) (sidene 23-24) hvor det står:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at dersom det skulle vise seg at nye beregninger eller endrede
forutsetninger, f.eks. lavere inntektsskatt, skulle føre
til at flere kommuner enn de som framgår av proposisjonen
taper på å gjøre selskapsskatten statlig,
vil flertallet be om at disse også blir kompensert på lik
linje med andre tapskommuner."
Flertallet mener dette må følges
opp.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre understreker at Fremskrittspartiet og
Høyre har stemt imot at kommunene skal miste selskapsskatten,
og viser til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, viser til brev av 4. juni 1999 fra Finansdepartementet
til finanskomiteen hvor Regjeringen kommer med nye tall for oppgjør
av skatterestanser overfor Norsk Hydro for årene 1966-1992.
Finansdepartementet opplyser at pga. nye opplysninger i saken så må netto
skyldig skatt til Oslo kommune reduseres fra om lag 128 mill. kroner
til i underkant av 50 mill. kroner. Finansdepartementet opplyser
også at det må foretas nye beregninger i Skattedirektoratet
for å komme fram til de nøyaktige tallene for
Oslo og for de øvrige berørte kommuner og fylkeskommuner.
Videre framgår det av Finansdepartementets
brev at saken omhandler tvister om fordeling av inntekter og fradrag
mellom ca. 50 kommuner og at departementet nå vil legge
fram nye tall for et forenklet oppgjør der det går
fram hvordan skatterestansene fordeler seg på den enkelte
kommune og fylkeskommune.
Flertallet vil påpeke
behovet for at Finansdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
sørger for å kvalitetssikre tall og beregninger
før de legges fram for Stortinget. For øvrig viser flertallet til
sine respektive fraksjoners merknader i innstillingen til Revidert
nasjonalbudsjett 1999.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet imøteser
de nye beregningene i denne saken. Disse medlemmer vil
derfor ikke behandle denne saken nå, så lenge
det er så stor usikkerhet beheftet med tallene, og går
derfor imot kuttet på 128 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at Regjeringen ikke følger opp intensjonen i behandlingen
av selskapsskatten når det gjelder Oslo kommune, idet hovedstadstilskuddet
foreslås redusert med 150 mill. kroner.
Disse medlemmer finner det urimelig
med forskjellsbehandling mellom kommuner som har parallelle uoppgjorte
skattesaker og vil derfor gå imot kuttet i hovedstadstilskuddet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til disse partienes merknader i forbindelse
med behandlingen av St.prp. nr. 67 (1998-99) og St.meld. nr. 2 (1998-99) Revidert
nasjonalbudsjett 1999 når det gjelder foreslått engangskutt
på 150 mill. kroner i hovedstadstilskuddet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at hovedstadstilskuddet er finansiert ved trekk fra alle
andre kommuner. Dette medlem finner at denne finansieringsmåten
må gås igjennom, sammen med en vurdering av overgangsordningene
som hører til Rattsø I og II.
Komiteen har merket seg at det
er gitt støtte gjennom skjønnsmidler til utrednings-
og utviklingsprosjekter i kommuner eller fylkeskommuner eller i
samarbeid med disse. Komiteen har merket seg de retningslinjer
som er grunnlag for tildelingen. Videre har komiteen merket
seg at det for 1998 ble bevilget om lag 6,3 mill. kroner til særskilte
prosjekter og at det for 1999 er satt av inntil 20 mill. kroner
for tildeling etter de samme retningslinjene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, støtter en videreføring
av ordningen for år 2000 og vil understreke viktigheten
av at prosjektene har utviklingskarakter og læringseffekt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyrekan ikke ut
fra den redegjørelsen som gis i proposisjonen se at denne
tildelingen av prosjektmidler har en naturlig plass innenfor rammen
for skjønnsmidler, og mener at denne ordningen ikke bør videreføres
i neste budsjettår.
Komiteen sine medlemer frå Fram-stegspartiet konstaterer
at prosjekta det var løyvd pengar til i 1998 var små,
og anten var unyttige eller burde vere ein naturleg del av kommunane
sine oppgåver. Desse medlemene meiner at
slike prosjekt må komme inn under den vanlege prioriteringa
i samband med handsaminga av dei ordinære budsjetta i kommunane. Desse
medlemene meiner at tildelinga av prosjektmidlar verkar
byråkratisk og lite effektiv.
Komiteen har merket seg at budsjettbalansen
i kommunene er betydelig forverret fra 1998 til 1999 i den forstand
at 1 av 3 kommuner i 1999 har fastsatt et budsjett som isolert sett
viser underskudd. For 1998 gjaldt dette 1 av 6 kommuner. Komiteen vil
understreke at kommunene for tiden er inne i en tung investeringsfase
i forbindelse med handlingsplanene for eldreomsorgen og helse. Samtidig
medførte lønnsoppgjøret for 1998, utvidet
arbeidsgiverperiode i sykelønnsordningen, økte
pensjonspremier og økte renteutgifter til betydelige merkostnader
for kommune-sektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, vil understreke at kommunene har et kontinuerlig
ansvar for å tilpasse tjenestetilbudet til befolkningens
behov innenfor de fastsatte inntektsrammer. Dette medfører
behov for prioritering av ressurser mellom de forskjellig tjenesteområdene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at kommunene må fortsette
arbeidet med omstilling og effektivisering, ikke minst gjennom konkurranseutsetting,
og viser i den forbindelse til sine generelle merknader.
Komiteen sine medlemer frå Fram-stegspartiet konstaterer
at trass i at ein ved fleire høve har erfart at sal av
kommunale eigedomar, som til dømes aksjar i kraftselskap,
og konkurransestimulering, har betra den kommunale økonomien,
er det mange kommunar som ikkje har prøvd dette - mest grunna
politiske prinsipp. Desse medlemene vil hevde at
dersom kommunane endrar haldninga til desse prinsippa, er innsparingspotensial
særs stort. Desse medlemene vil derfor hevde
at kommunane sjølve har ein del av skulda for sin eigen økonomiske situasjon. Desse
medlemene er samd med dei som hevdar at Stortinget pålegg
kommunane den eine reforma etter den andre og at pengar ikkje følgjer
med. Desse medlemene vil vise til Framstegspartiet sine
forslag om at Staten skal ha det økonomiske ansvaret for
helse, omsorg og utdanning. Dette ville ha ført til at
kommunane sin økonomi ville ha vorte vesentleg betre og
kommunane kunne ha konsentrert seg om å verte gode servicekommunar
for innbyggjarane sine. Desse medlemene viser til
handsaminga av St.prp. nr. 67 (1998-99), der Framstegspartiet fremmar
forslag om å gjere løyvingane til ISF om til overslagsløyvingar. Desse
medlemene er skuffa over at Regjeringa ikkje i samband med
Revidert nasjonalbudsjett har fremma ei sak om offentleg stønad til
private barnehagar slik budsjettavtalen ga bod om. Desse
medlemene viser elles til sine merknader i Innst. S. nr.
250 (1997-98).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ser med bekymring på den
manglende satsingen på barnehager fra denne Regjeringen.
På grunn av prioriteringer i den økonomiske politikken
har barnehageutbyggingen så å si stoppet helt
opp, og målet om at alle som ønsker det skal ha
et tilbud innen år 2000 kan dermed ikke nås. Disse
medlemmer vil understreke at barnehagene er det beste og
tryggeste omsorgstilbudet barn kan få når foreldrene
er i arbeid.
Disse medlemmer ønsker å videreføre
den høye satsingen på barnehageplasser som disse
partiene har stått for. Derfor mener disse medlemmer at
tallet for 1999 skulle vært 12 000 nye plasser, ikke 2 500
som Regjeringen legger opp til.
Disse medlemmer vil f.eks. vise
til situasjonen i Oslo der hele 4 200 barn står i kø for å få barnehageplass. Samtidig
vet vi at dette ikke bare gjelder Oslo, men mange kommuner, slik
at det totale antallet er mye høyere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet i Revidert nasjonalbudsjett for 1999 legger
inn en økning på 5 000 barnehageplasser, og vil
i tillegg legge inn stimuleringstilskudd på 10 000 kroner
pr. plass.
Disse medlemmer er klar over
den vanskelige situasjonen i de private barnehagene, men vil allikevel ikke
støtte Regjeringens forslag om å kutte 56 mill. kroner
på driftstilskuddet til de kommunale barnehagene for å omdisponere
til de private. Dette løser ingen problemer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti i Revidert nasjonalbudsjett legger
inn 900 mill. kroner til bygging av 10 000 flere barnehageplasser
og et ekstra tilskudd på 5 000 kroner pr. utbygd plass
som står ferdig innen 10. januar 2000.
Dette medlem vil også peke
på at skal det bli mulig for kommunene å øke
barnehageutbygging, må kommune også ha nok frie
inntekter til sin egenandel, og til å holde foreldrebetalingen
på et nivå som folk har råd til å betale.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at det i Revidert nasjonalbudsjett
er foreslått en tilleggsbevilgning på i alt 40
mill. kroner for å styrke økonomien i de private
barnehagene. Av beløpet går 37 mill. kroner direkte
til private barnehager. Kommunene tilføres 3 mill. kroner
som kompensasjon for økte administrative utgifter.
Disse medlemmer vil ut over dette
vise til barnehagemeldingen som legges fram til høsten
hvor situasjonen for de private barnehagene tas opp i sin helhet.
Disse medlemmer vil påpeke
at den foreslåtte omdisponeringen kommer som følge
av at det i budsjettet for 1999 ligger inne driftsmidler for et
vesentlig høyere antall nye barnehageplasser enn det som
ble bygget i 1998. Disse medlemmer mener en naturlig
konsekvens av dette er å omdisponere deler av det ubrukte
driftstilskuddet til private barnehager som har stort behov for
disse midlene. På denne måten sikrer man drift
av barnehageplasser som ellers ville vært i faresonen for
nedleggelse. Men disse medlemmer registrerer altså at
Arbeiderpartiet anser det som logisk å opprettholde driftsmidler
til barnehageplasser som ikke eksisterer.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at det i flere år har vært et misforhold
mellom oppgaver kommunesektoren er satt til å løse
og de midler som blir stilt til disposisjon. I tillegg har inntektene
mellom kommuner og mellom fylkeskommuner fordelt seg skeivt. Det økonomiske
opplegget for 1999 har forsterket disse problemene og Regjeringen
har heller ikke i Revidert nasjonalbudsjett for 1999 lagt opp til å bedre
situasjonen. Som et eksempel på inkonsekvens og manglende
kompensasjon kan nevnes at etterslep pga. at prisveksten i 1999 ble
lavere enn det som var lagt til grunn i opplegget, blir trukket
inn, mens Regjeringen unnlater å ta hensyn til at prisstigningen
i 1998 ble 5,7 pst. noe som er vesentlig høyere enn det
som lå til grunn i budsjettet (4,6 pst.). Isolert sett
gir dette en inntektsnedgang på 2 mrd. kroner både
i 1998 og 1999. Dette må hensyntas når en skal
vurdere svekkelsen i budsjettene.
Dette medlem vil også minne
om at manglende kompensasjon for befolkningsvekst i tillegg gir
en innstramming på 1 pst. over to år.
Dette medlem vil vise til egne
merknader i kommuneproposisjonen for 1999, Innst. S. nr. 250 (1997-98)
og i Budsjett-innst. S. nr. 5 (1998-99) der det pekes på den
manglende finansieringen av pålegg og reformer, manglende
kompensasjon for lønnsoppgjør og utgifter til
KLP og hvilke konsekvenser dette ville få. Dette har slått
til. Beskrivelsen som Regjeringen sjøl gir viser at situasjonen
nå er svært vanskelig i mange kommuner. Samtidig
skyves ansvaret for kuttene og konsekvensene av dem, nedover til
de lokale folkevalgte og de ansatte. Regjeringen og stortingsflertallet kan
ikke fortsette å gi inntrykk av at kommunesektoren har
nok ressurser og unnlate å ta ansvaret for hvilke tjenester
som må svekkes eller legges ned når rammene ikke
er tilstrekkelige. Presset på privatisering vil øke når
mange kommuner ikke kan følge opp kvalitets- og kvantitetskrav
fra befolkningen.
Dette medlem vil vise til at
egenbetaling for barnehager og hjemmehjelp har økt med
6 pst. og for skolefritidsordningen er økningen hele 12 pst.
Samtidig har konsumprisindeksen bare steget med 2,3 pst. Når en
ser dette sammen med økningen i egenbetaling ved sykdom
på ca. 700 mill. kroner som flertallet gjennomførte
i budsjettforliket, betyr dette en stor betalingsprivatisering som
først og fremst rammer de som har dårlig råd.
Dette medlem vil hevde at slike økninger
er en uønsket utvikling. Når egenbetalingen av
viktige fellesgoder øker, har det stor betydning for hvem
som har råd til å bruke tjenestene. Sosialistisk
Venstreparti ønsker å gjøre forskjellen
mellom fattig og rik mindre. Da må egenbetalingen reduseres
og skattefinansieringen øke. I sin tiltredelseserklæring
la også Regjeringen vekt på dette, men har unnlatt å følge
dette opp.
Dette medlem vil vise til at
det er et økende antall kommunebudsjetter som ennå ikke
er godkjent hos fylkesmennene. Dette er et viktig parameter på den vanskelige
budsjettsituasjonen i mange kommuner.
Dette medlem oppfatter at dette
er en utvikling flertallet ønsker i og med at de på tross
av svært god norsk økonomi og ett stadig økende
privat forbruk, unnlater å finansiere fellesgodene på en
tilstrekkelig måte.
Dette medlem vil vise til Sosialistisk
Venstrepartis forslag i forbindelse med innstillingen om Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen har merket seg at 347
kommuner pr. 4. mai 1999 er tildelt fullt tilskudd til styrking
av pleie- og omsorgstjenesten, mens 88 kommuner har fått
avkorting i driftstilskuddet fordi kravene for å utløse
tilskudd ikke er innfridd. Komiteen har merket seg
at Regjeringen fortsatt vil følge situasjonen nøye
og at fylkesmennene og fylkeslegene i nært samarbeid med
kommunene vil bistå i prosessen med å innfri kravene. Komiteen har
videre merket seg at om lag 120 kommuner vil få skjønnstilskudd
i 1999 fordi de har foretatt større investeringer i sykehjem
og omsorgsboliger før finansieringsordningene ble endret. Komiteen har også merket
seg at aktivitetskravene som er knyttet til driftstilskuddet ikke
gjelder for skjønnstilskudd som er tildelt på dette
grunnlaget.
Komiteen merker seg at Regjeringen
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett har foreslått
at tilsagnsrammen for bygging av omsorgsboliger og sykehjemsplasser
fra 3 700 til 5 800 enheter med tilhørende økning
i bevilgningen på 159 mill. kroner for 1999. Komiteen er
tilfreds med at kommunene har planlagt å ferdigstille 8 000
nye omsorgsboliger og institusjonsplasser i 1999 og 10 500 i 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, mener dette ligger over de
måltallene som ble forutsatt i handlingsplan for eldreomsorgen. Det
er likevel grunn til å tro at planene strammes noe inn
når de skal innarbeides i økonomiplan og de årlige budsjetter. Flertallet har
festet seg ved at kommunene planlegger å styrke bemanningen
i pleie- og omsorgstjenestene med mer enn 3 000 nye årsverk hvert år
i planperioden.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet viser til at selv om det er lagt opp til at
eldreomsorg skal gjennomføres på fire år,
er det viktig å påpeke at de kommuner som har behov
for en lenger periode for planlegging og iverksetting kan bruke
ytterligere to år, fram til 2003.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Stortinget våren 1997 etter forslag fra regjeringen
Jagland vedtok en fireårig handlingsplan for eldreomsorgen
for perioden 1998-2001. I denne planen ligger det en økning
på 24 400 sykehjemsplasser/omsorgsboliger og 12 030 årsverk
innen eldreomsorgen. Disse medlemmer vil også understreke betydningen
av at rekrutteringsplanen holdes. Bl.a. kan mye gjøres
ved desentralisert utdanning, samt at en øker innsatsen
for rekruttering fra begge kjønn. Dissemedlemmer finner
det positivt at Regjeringen nå legger opp til at eldreomsorgsplanen
skal gjennomføres i tråd med tidligere vedtak.
Dette viser at Arbeiderpartiet hele tiden har hatt rett når
vi har lagt til rette for en gjennomføring på fire år. Disse
medlemmer presiserer likevel igjen at eldrereformens opprinnelige vedtak
i 1997 var at tidsperspektivet for handlingsplanen kan utvides hvis
det viser seg at målsettingene ikke blir nådd
innen fire år.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet i statsbudsjettet for 1999 foreslo å bevilge
ca. 150 mill. kroner mer til handlingsplanen for eldreomsorgen enn det
budsjettforliket innebar. Med Arbeiderpartiets forslag ville gjennomføringen
av handlingsplanen kunne gått som tidligere planlagt.
Komiteen sine medlemer frå Framstegspartiet har
merka seg at Regjeringa gjennom St.prp. nr. 67 (1998-99), gjer framlegg
om å auke løyvinga på kap. 586 med 159
mill. kroner for 1999 grunna at planane til kommunane vart ferdig
tidlegare enn ein trudde ved utarbeidinga av statsbudsjettet. Framstegspartiet
støttar denne auken. Desse medlemene meiner
at denne løyvinga burde vere ei overslagsløyving
og vil gjere framlegg om det i høve handsaminga av statsbudsjettet
for år 2000.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti har hatt økonomi i sine
budsjettopplegg til å gjennomføre eldrereformen
som opprinnelig vedtatt og har hele tiden gått inn for
at de kommuner som ikke ville bli ferdig innen tidsfristen, skulle
få anledning til å fullføre senere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Senterpartiet, viser til vedtak VIII i forbindelse med
Budsjett-innst. S. nr. 11 (1998-99) hvor Stortinget ber Regjeringen
innskjerpe overfor kommunene at de øremerkede bevilgninger
til eldresatsingen blir brukt til økt innsats for de eldre
og ikke til andre kommunale formål. Flertallet er
kjent med at en del kommuner etter denne innskjerpingen har problemer
med å dokumentere aktivitetsvekst etter de kriterier som
gjelder for utbetaling av Tilskudd til omsorgstjenester (dvs. eldreomsorg).
Flertallet har merket seg at
enkelte kommuner kan dokumentere aktivitetsvekst f.eks i form av
at flere eldre får omsorg, men at disse kommunene likevel
ikke kvalifiserer til midler etter kriterier som f.eks økt
antall stillinger innen eldreomsorgen. Flertallet er
videre kjent med at en del kommuner allerede har kommet langt i
utbyggingen av eldreomsorgen.
Flertallet viser til brev fra
Kommunal- og regionalministeren av 11. mai 1999 hvor det framgår
at det pr. 1. mai 1999 til sammen var holdt tilbake 218 mill. kroner
av kap. 670-61 "Tilskudd til omsorgstjenester", og at dette dreide
seg om 88 kommuner.
Flertallet viser til at fylkesmennene
og fylkeslegene i samarbeid med de berørte kommunene går
gjennom eldreplanene og kommer med innspill og forslag slik at kriteriene
kan oppfylles, tilskuddene utbetales og eldreomsorgen styrkes. Flertallet vil
understreke viktigheten av arbeidet mellom de berørte kommuner, fylkesmennene
og fylkeslegene med henblikk på å finne fornuftige
og rettferdige løsninger.
Komiteen mener Regjeringen
bør legge til rette for at rommet for å nytte
lokalt skjønn utvides. Dette for å unngå urimeligheter
og for å unngå at bevilgninger til eldreomsorg
blir stående ubenyttet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til de uheldige konsekvenser aktivitetskravet har ført
med seg og vil motsette seg at innretningen på øremerkede
midler legges inn med slike føringer.
Dette medlem vil vise til sine
merknader under pkt. 6.2.
Komiteen viser til at kommunene
siden 1995 har mottatt øremerkede tilskudd til mennesker
med psykiske lidelser. Komiteen har merket seg at
omfanget av tjenestetilbudet på dette området
viser en positiv utvikling. Komiteen merker seg spesielt
at utbyggingen i kapasiteten for barn og unge har kommet godt i
gang. Dette med bakgrunn i at kommunene har fått utdannet
kvalifisert personell, og at kommunene bestreber seg for å nå de
hovedmål og aktivitetskrav som er lagt fra Sosial- og helsedepartementet.
Dette har gitt rom for økt aktivitet i kommunene i løpet
av 1998. Komiteen vil imidlertid påpeke
at mye arbeid gjenstår før en når ønsket
mål om tilstrekkelig behandling, boligetablering og sysselsettingstilbud
til denne gruppen. Likeså er komiteen kjent
med at det for en del kommuner har vært vanskelig å finne økonomisk rom
for nye stillingshjemler for kvalifisert personell. Komiteen vil
derfor understreke at selv om vi nå ser en positiv utvikling
er det fortsatt mye ugjort.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser
til handsaminga av St.prp. nr. 67 (1998-99), og partiet sine merknader
og forslag i innstillinga om Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
peke på behovet for kommunale midler til å følge
opp dette arbeidet. Særlig blir dette viktig å minne
om, når flertallet i tillegg har gått inn for bruk
av tvang utenfor institusjon. Etter dette medlems mening
er dette et alvorlig tilbakeskritt for psykisk helsevern.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser
til handsaminga av St.prp. nr. 67 (1998-99), og partiet sine merknader
og forslag i innstillinga om Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteen har merket
seg at det i videregående skole har vært en nedgang
på 10 000 elever siden skoleåret 1996-97. Det
har vært en jevn reduksjon på grunnkurs, VK I
og VK II, med unntak av allmennfaglig påbygningskurs som
har hatt godt og vel 15 pst. flere elever i år enn i fjor.
Komiteen har merket seg at oppfølgingen
av St.meld. nr. 23 (1997-98) Om opplæring for barn, unge og
voksne med særskilte behov fører til at det overføres midler
som tilsvarer 264 årsverk fra staten til PP-tjenesten i
kommunene og fylkeskommunene. Komiteen støtter
at midlene innarbeides i rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner
om ca. fem år. Komiteen merker seg at dersom
Programmet for Nord-Norge avvikles kan det bli aktuelt med ytterligere
styrking av PP-tjenesten.
Komiteen viser til behandlingen
av Ot.prp. nr. 82 (1998-99) Om lov om teknisk fagskole.
Komiteen vil, når det
gjelder Teknisk fagskoles plass i skolesystemet, henvise til utvalget
oppnevnt i statsråd 26. februar d.å. Utvalget
skal vurdere opplæring som ikke går inn under
opplæringsloven, universitets- og høyskoleloven
eller privathøyskoleloven. Utvalget skal utrede behovet
for ulike typer opplæringstilbud som i dag verken defineres
som videregående opplæring eller høyere
utdanning. Det skal foreslå plassering og lovtilknytning
for de tilbud en ser behov for innenfor et helhetlig opplæringssystem.
Komiteen vil likevel peke på at
det må gjennomføres tiltak for å sikre
de tekniske fagskolene. Komiteen viser til merknadene
fra sine respektive fraksjoner i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
i forbindelse med behandlingen av lov om tekniske fagskoler høsten
1999.
Komiteen mener det er viktig
også i framtida å sikre det gode faglige tilbudet
til leirskolene. På denne bakgrunn er det positivt at det
pedagogiske personalet ved leirskoler med fast pedagogisk bemanning
skal være tilsatt i den kommunen hvor leirskolen ligger. Dette
er med på å sikre både leirskolens kompetanse
og rekruttering. En lovfesting av dette gir departementet hjemmel
for utfyllende forskrifter på dette punkt, slik det er
etter gjeldende grunnskoleforskrift § 1-5 nr. 6 første
ledd. Komiteen vil videre peke på at læreplanen
for grunnskolen slår fast at elevene skal ha et tilbud om
leirskole eller annen opplæring i naturen. Komiteen ber
departementet følge situasjonen nøye slik at elevene
får tilbud om leirskoleopphold eller annen opplæring
i naturen i grunnskolen.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under pkt. 13.2.
Dette medlem vil vise til sine
merknader til kommuneøkonomien for 1999, Innst. S. nr.
250 (1997-98), der Sosialistisk Venstreparti ber om totalgjennomgang av
finansieringen av videregående skole, slik at behovet for å gi
voksne og lite mobile elever et bedre tilbud og slik at det blir
mulig å holde oppe undervisningen på mindre utkantskoler
med mange tomme plasser.
Komiteen har merket
seg at forsøksordningen, som har foregått i åtte
fylker i 1997 og 1998, og som gir anledning til å kjøpe
medisinsk utredning og behandling for mennesker med lidelser som
kan kureres gjennom enkle inngrep gjøres til en permanent
og landsdekkende ordning fra 1999.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Budsjett-innst. S. nr. 2 (1998-99), kap. 323 der en enstemmig
familie-, kultur- og administrasjonskomité uttalte:
«Komiteen har merket seg at Rikskonsertene har fått en
rekke forvaltningsoppgaver, og ber departementet vurdere Rikskonsertenes
posisjon som produsent og forvaltningsorgan, med sikte på en
avklaring av de ulike rollene Rikskonsertene skal spille.»
Flertallet viser til
at det i dag er ulik organisering av skolekonsertordningen mellom
den enkelte fylkeskommune og Rikskonsertene. Flertallet er
opptatt av å sikre den enkelte fylkeskommune mulighet til å organisere
dette samarbeidet ut fra de forutsetninger de innehar. Det legges
også vekt på muligheten for å opprettholde
de musikermiljøene som er bygd opp i den enkelte fylkeskommune
og mener at dette samarbeidet må organiseres slik at dette
er mulig. Flertallet viser til at et flertall av
fylkeskommunene har gått imot den nye avtalen. Flertallet ber
Regjeringen komme tilbake til saken i forbindelse med den gjennomgangen av
Rikskonsertene som Stortinget tidligere har bedt om og går
derfor imot forslaget om å omorganisere skolekonsertordningen
på dette tidspunkt.
Det forutsettes at nåværende
ordning fortsetter inntil Stortinget har behandlet saken.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til den prosess som har
vært mellom fylkeskommunene, Kommunens Sentralforbund og
Rikskonsertene. En arbeidsgruppe nedsatt av Kulturdepartementet
og Kommunenes Sentralforbund, med representanter fra Kommunenes
Sentralforbund og Rikskonsertene, kom i mars 1999 fram til et omforent
forslag til ny avtale.
Disse medlemmer har merket seg
at en del fylkeskommuner reserverer seg mot det framlagte avtaleforslaget
som nå har vært ute på høring.
Dersom fylkeskommunene og Kommunens Sentralforbund ikke ønsker
denne avtalen, bør det forutsettes at nåværende ordning
videreføres.