Regjeringen legger opp til en reell vekst i
kommunesektorens samlede inntekter på om lag 1G prosent
fra 1999 til 2000. Dette svarer til en reell inntektsvekst på om
lag 2,5 mrd. kroner. Veksten er regnet fra det nivået på kommunesektorens
inntekter i 1999 som er lagt til grunn i Revidert nasjonalbudsjett,
inkludert forslag til bevilgningsendringer i St.prp. nr. 67 (1998-99).
Innenfor rammen av et stramt finanspolitisk
opplegg har Regjeringen funnet rom for å øke kommunesektorens
samlede inntekter fra 1999 til 2000. Opplegget må ses i
lys av at Regjeringen trapper opp innsatsen på høyt
prioriterte områder innenfor helsesektoren og eldreomsorgen,
i tråd med de vedtatte handlingsplanene. Det meste av inntektsveksten
for 2000 vil derfor komme gjennom øremerkede ordninger.
Det legges også opp til en viss vekst i de frie inntektene.
For å løse de prioriterte oppgavene innenfor helsesektoren
og eldreomsorgen, er det nødvendig at kommuner og fylkeskommuner
omprioriterer og effektiviserer ressursbruken.
Regjeringen legger til grunn at handlingsplanen
for eldreomsorgen gjennomføres som opprinnelig vedtatt av
Stortinget, fra 1998 til og med 2001. I statsbudsjettet for 2000
vil det i tråd med dette bli foreslått at driftstilskuddet
trappes opp med 800 mill. kroner, og at til-sagnsrammen for oppstartingstilskudd
til omsorgsboliger og sykehjem settes til 5 800 enheter.
Regjeringen legger opp til opptrapping av satsingen innenfor
helsesektoren i 2000. Grunnlaget for denne satsingen er handlingsplaner
for investeringer i medisinsk teknisk utstyr i sykehus, styrking
av psykisk helsevern og kreftomsorg, som ble behandlet i Stortinget våren
1998.
Regjeringen legger opp til en reell vekst i
de frie inntektene på om lag G pst.
Regjeringen legger til grunn om lag samme reelle nivå på kommunenes
og fylkeskommunenes skatteinntekter i 2000 som i 1999, basert på anslaget
for kommunenes og fylkeskommunenes skatteinntekter i 1999 i Revidert
nasjonalbudsjett. Dette innebærer at nedjusteringen av
kommunesektorens skatteinntekter i 1999 med i alt 450 mill. kroner
vil bli videreført til 2000.
Det presiseres at dersom anslaget for kommunesektorens
skatteinntekter i 1999 blir endret i forhold til forutsetningene
i Revidert nasjonalbudsjett, kan vekstforutsetningene for kommunesektorens
inntekter for 2000 bli endret når statsbudsjettet legges
fram i oktober.
Regjeringen tilrår at en i likhet med
tidligere år fastsetter de kommunale og fylkeskommunale
skattørene ved behandlingen av statsbudsjettet til høsten.
Dette skyldes at det er stor usikkerhet knyttet til anslaget for kommunesektorens
skatteinntekter for inneværende år, og at anslaget
for skatteinntekter for 2000 vil avhenge av anslag for lønnsutvikling,
sysselsettingsanslag og eventuelle endringer i skattereglene.
Regjeringen foreslår at tapskompensasjonen
for kommuner og fylkeskommuner som følge av omleggingen
av inntektssystemet i 1997, blir videreført i 2000 etter
de samme prinsipper som i de foregående år. Økningen
i tapskompensasjonen er anslått til om lag 470 mill. kroner.
Gjennom inntektssystemet gis det et særskilt
tilskudd til kommunene og fylkeskommunene i Nord-Norge. Regjeringen
vil i statsbudsjettet for 2000 foreslå at tilskuddet for
2000 skal være reelt uendret i forhold til nivået
på tilskuddet i 1999.
Regjeringen foreslår at Kommunal- og
regionaldepartementet får fullmakt til å fordele
4 310 mill. kroner i skjønn i 2000. En nærmere
omtale av skjønnsrammen for 2000 er gitt i pkt. 3.5 i proposisjonen.
En vesentlig del av inntektsveksten til kommunene er
knyttet til øremerkede tilskudd til gjennomføring
av handlingsplanene innenfor helsesektoren og eldreomsorgen. Dette
legger begrensninger på veksten i de frie inntektene. I
Kommuneøkonomiproposisjonen for 2001 tar Regjeringen sikte
på å legge fram forslag om innlemming av øremerkede
tilskudd i inntektssystemet, slik at kommunesektoren kan få større
rom til å anvende inntektene i tråd med lokale
prioriteringer.
Regjeringen vil fram til Kommuneøkonomiproposisjonen
for 2001 vurdere en utvidelse av dagens ordning med drøftingsmøter
mellom Kommunal- og regionaldepartementet og Kommunenes Sentralforbund
(KS) i retning av en konsultasjonsordning. Denne vurderingen gjøres
i samarbeid med KS. Regjeringen vil ta initiativ overfor KS til
et opplegg for hvordan dette arbeidet skal legges opp.
Inntektssystemet er et system for fordeling
av statlige rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner.
For kommunene foreslår Regjeringen
for år 2000 at det bevilges følgende tilskudd
over kap. 571:
– Post 60
Innbyggertilskudd med utgifts- og inntektsutjevning (endret)
– Post 62 Nord-Norgetilskudd
– Post 63 Regionaltilskudd
– Post 64 Skjønnstilskudd
– Post 65 Hovedstadstilskudd
For fylkeskommunene foreslår Regjeringen
at det for år 2000 bevilges følgende tilskudd
over kap. 572:
– Post 60
Innbyggertilskudd med utgifts- og inntektsutjevning (endret)
– Post 62 Nord-Norgetilskudd
– Post 64 Skjønnstilskudd
– Post 65 Hovedstadstilskudd
Innføringen av løpende inntektsutjevning
medfører at tidligere post 61 Inntektsutjevnende tilskudd
faller bort. Løpende inntektsutjevning er foreslått
utformet som en ren omfordeling mellom kommuner og mellom fylkeskommuner.
For hele landet samlet vil netto inntektsutjevning summere seg til
null og ikke lenger være et tilskudd over statsbudsjettet.
Beløpet som tidligere ble bevilget til inntektsutjevnende
tilskudd, vil bli overført til innbyggertilskuddet, post
60. Post 60 vil derfor fra år 2000 omfatte Innbyggertilskudd,
utgifts- og inntektsutjevning.
Det den enkelte kommune vil få i rammetilskudd
i år 2000 vil være avhengig av størrelsen
på følgende elementer:
De ulike elementene i inntektssystemet er nærmere omtalt
i proposisjonen.
For 2000 foreslår Regjeringen at Kommunal-
og regionaldepartementet får fullmakt til å fordele
4 310 mill. kroner i skjønnstilskudd, hvorav om lag 1 660 mill.
kroner er ekstraordinært skjønnstilskudd til kommuner
og fylkeskommuner som taper på omleggingen av inntektssystemet,
jf. kapittel 3.4 i proposisjonen. Ordinær skjønnsramme
for 2000 blir således 2 650 mill. kroner. Dette er en nominell økning
på 275 mill. kroner i forhold til sammenlignbar ramme for
1991. Økningen er forårsaket av at det ordinære
skjønnet er prisjustert og at innsatsmidlene til særskilt
ressurskrevende psykisk utviklingshemmede foreslås overført
fra Sosial- og helsedepartementet til det ordinære skjønnet. Økningen
har sammenheng med at det foreslås satt av til sammen 310
mill. kroner av det ordinære skjønnstilskuddet
til dette formålet. Dette finansieres gjennom at innsatsmidlene
til særskilt ressurskrevende psykisk utviklingshemmede
på 210 mill. kroner er foreslått overført
fra Sosial- og helsedepartementet til det ordinære skjønnet.
Resterende 100 mill. kroner foreslås finansiert innenfor
den ordinære skjønnsrammen.
Løpende inntektsutjevning vil bli innført
fra og med år 2000. Overgangsordningen vil beløpe
seg til om lag 251 mill. kroner for kommunene og 10,4 mill. kroner for
fylkeskommunene. Det foreslås at overgangsordningen blir
finansiert innenfor den ordinære skjønnsrammen.
Ved innlemmingen av Reform 97 i inntektssystemet i
1999 benyttet departementet hele kostnadsnøkkelen i stedet
for bare grunnskolenøkkelen i beregningen av overgangsordningen,
jf. kapittel 3.4 i proposisjonen. Dette betyr at noen kommuner har
fått for lite og andre for mye i forhold til en mer korrekt
beregning. Det foreslås at det gis kompensasjon innenfor
den ordinære skjønnsrammen på til sammen
41,5 mill. kroner til kommuner som i 1999 har tapt på departementets beregning
av overgangsordningen.
Det har siden 1996 blitt gitt tilskudd over
skjønnet til kommuner som har store utgifter som følge
av regelen om språkdeling i grunnskoleloven § 40.
Det foreslås at denne ordningen videreføres i
2000 basert på de samme fordelingsprinsippene som i inneværende år,
jf. kapittel 3.5 i St.prp. nr. 60 (1997-98). Dette innebærer en
foreløpig totalramme for 2000 på 29 mill. kroner, som
er en økning på 8,4 mill. kroner fra 1999.
Ordningen med tilskudd over ordinært
skjønn til utviklings- og utredningsprosjekter i kommuneforvaltningen
foreslås videreført i 2000.
Etter anmodning fra Stortinget redegjør
departementet i proposisjonen nærmere for retningslinjene
for det ordinære skjønnstilskuddet.
I retningslinjene presiseres det at skjønnsmidler
som hovedregel kun skal tildeles på grunnlag av forhold som
kommunene selv ikke har herredømme over. På bestemte
vilkår kan det gis tilskudd til en kommune som ber om hjelp
til å komme ut av en vanskelig økonomisk situasjon
som det er grunn til å anta den selv har brakt seg i. En
nødvendig forutsetning for slik hjelp er at kommunen ikke
på kort sikt kan løse problemene selv uten at
det går klart urimelig ut over innbyggerne i kommunen.
Et eventuelt skjønnstilskudd må være koblet
til en forpliktende og tidsavgrenset handlingsplan for hvordan kommunen
skal løse de problemer den er kommet opp i. En slik plan
må inneholde kommunens egne klare bidrag som står
i forhold til at staten yter bidrag på bakgrunn av selvforskyldte
problemer. Et element i en slik plan vil kunne være å utnytte avgiftsgrunnlaget
i kommunen.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 61 (1997-98)
Om kommuneøkonomien m.v. våren 1998 ba Stortinget Regjeringen
om å fremskynde iverksettingen av løpende inntektsutjevning
med sikte på ikrafttredelse fra 1. januar 2000.
I proposisjonen er det nærmere redegjort
for systemet med løpende inntektsutjevning som innføres
fra og med 1. januar 2000.
Departementet foreslår at det etableres
en overgangsordning for å kompensere de kommuner og fylkeskommuner
som taper mest på at 1998 bortfaller som grunnlag for inntektsutjevning.
Overgangsordningen kompenserer noen minsteinntektskommuner og -fylkeskommuner
som opplevde stor nedgang i skatteinntektene i 1998 sammenlignet
med et normalår basert på gjennomsnittlig skatteinngang
for årene 1993-97. Overgangsordningen finansieres innenfor
det ordinære skjønnstilskuddet for 2000.
Det etableres ikke en overgangsordning for å kompensere
kommuner og fylkeskommuner som taper på at 1999 bortfaller
som grunnlag for inntektsutjevning. Kommuner/fylkeskommuner
som eventuelt kommer spesielt dårlig ut vurderes i forhold
til skjønnstildelingen i 2002.
Kommunene og fylkeskommunene får en
større andel av innbyggertilskuddet for 2000 utbetalt i
januar- og februarterminene enn i de øvrige terminene for å delkompensere
for eventuelle likviditetsproblemer.
Augustterminen for utbetaling av rammetilskudd inkludert
inntektsutjevning flyttes frem til juli.
Kommunene legger anordningsprinsippet til grunn for
føring av det inntektsutjevnende tilskuddet.
Stortinget vedtok våren 1997 en 4-årig
handlingsplan for eldreomsorgen for perioden 1998-2001, med i alt
24 400 sykehjemsplasser/omsorgsboliger og 12 030 årsverk.
I tråd med dette er det i 1999 lagt opp til 3 000 nye årsverk
og i Revidert nasjonalbudsjett for 1999 legges det nå opp
til tilsagn for 5 800 nye sykehjemsplasser/omsorgsboliger
i 1999.
Regjeringen vil følge opp Stortingets
vedtak om å finansiere byggingen av 24 400 boenheter. Regjeringen legger
til grunn at investeringene gjennomføres innenfor den opprinnelige
tidsplanen for eldreplanen. Dette medfører at det for år
2000 vil bli gitt tilsagn for 5 800 boligenheter. Stortingets budsjettvedtak
for 1999 innebærer imidlertid også at de kommuner
som har behov for noe lengre tid til å planlegge og iverksette
byggeprosjekter, skal få anledning til å bruke
ytterligere 2 år (til 2003). Regjeringen vil følge
opp dette innenfor de vedtatte måltall for samlet antall
boenheter i eldreplanen.
Regjeringen vil i statsbudsjettet for 2000 foreslå en opptrapping
av driftstilskuddet knyttet til gjennomføringen av handlingsplanen
for eldreomsorgen med 800 mill. kroner. Det generelle driftstilskuddet
vil bli fordelt etter samme fordelingsnøkkel som i 1999.
Regjeringen vil i tråd med Stortingets
vedtak ved behandlingen av St.meld. nr. 50 (1996-97), komme tilbake
til Stortinget med en ny gjennomgang av behovsanslagene og en justering
av virkemidlene etter to år.
Stortinget vedtok våren 1998 en forpliktende
opptrappingsplan over 8 år. Planen innebærer at
det skal investeres for ca. 6,3 mrd. kroner i løpet av
planperioden, og at driftsutgiftene gradvis økes til et
nivå som ligger reelt ca. 4,6 mrd. kroner over utgiftsnivået
i 1998. Det legges til rette for statlig styring gjennom bruken
av øremerkede tilskudd. Planleggingen av tilbudet til mennesker
med psykiske lidelser står sentralt i gjennomføringen
av tiltak og for at de statlige øremerkede tilskuddene
skal nyttes på en optimal måte i tråd
med forutsetningene. Det stilles krav om kommunale og fylkeskommunale
planer før øremerkede midler kommer til utbetaling.
Regjeringen vil følge opp opptrappingsplanen
i budsjettframlegget for år 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, vil vise til at situasjonen i nasjonaløkonomien
tilsier at det er nødvendig å føre en
stram finanspolitikk. Flertallet har merket seg at
det legges opp til en inntektsvekst for kommunesektoren på om
lag 2,5 mrd. kroner for 2000. Flertallet har merket
seg at størstedelen av veksten vil komme som vekst i øremerkede
tilskudd i forbindelse med oppfølgingen av de vedtatte
handlingsplanene innenfor helse- og eldreomsorg. Det legges i tillegg opp
til en viss vekst i de frie inntektene på om lag G pst.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, har merket seg at det i neste kommuneøkonomiproposisjon
vil bli vurdert en utvidelse av den nåværende
ordningen med drøftingsmøter med Kommunenes Sentralforbund
(KS) i retning av en konsultasjonsordning. Dette flertallet mener
dette er positivt.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser
til sine generelle merknader i denne innstillinga, samt merknadene
under kap. 2.2.4. Desse medlemene viser elles til
sine merknader om kommuneøkonomien generelt i Innst. S.
nr. 250 (1997-98).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
ved behandlingen av statsbudsjettet for 2000 fremme forslag om en økning
av kommunesektorens inntekter utover Regjeringens forslag i St.prp.
nr. 69 (1998-99), om lag i tråd med Arbeiderpartiets forslag
i statsbudsjettet for 1999.
Disse medlemmer vil fremme forslag
om økte frie midler til kommunene i forbindelse med statsbudsjettet
for 2000, slik at kommunene kan benytte seg av de øremerkede
tilskudd til for eksempel eldre- og helsesektoren og slik at de
får økt den økonomiske handlefriheten
noe. Arbeiderpartiet vil i tråd med våre prioriteringer
i statsbudsjettet for 1999 også i statsbudsjettet for 2000
satse ytterligere på blant annet helse, SFO, barnehager
og skole.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til en ny rapport fra
SINTEF som gir en urovekkende beskrivelse av situasjonen i mange
asylmottak her i landet.
Flertallet mener at Regjeringen
må ta tak i problemene. Dette gjelder behandlingstiden
for søknadene som fortsatt er for lang. Det gjelder at
det tar for lang tid før arbeidstillatelse gis. Det gjelder
at det fortsatt er for mange hindringer i veien for å få asylsøkere og
innvandrere raskt ut i arbeid istedenfor å sitte passive
i mottak. Det gjelder tiltak for å kvalifisere seg til arbeid
i Norge. Det må for innvandrere og flyktninger som for
alle andre også lønne seg å arbeide.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen legge
fram forslag som vil lette asylsøkeres og flyktningers
mulighet til å komme raskt i arbeid og muliggjøre
raskere bosetting utenfor asylmottak.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til sine merknader og forslag under de ulike kapitler og til
at Sosialistisk Venstreparti ved budsjett for 2000 vil legge inn
en økning på kommunesektoren på ca. 9
mrd. kroner. Dette vil kunne gi en framtidsrettet satsing på barn
og unge, mindre egenbetaling og god eldreomsorg. Økt egenbetaling
rammer folk med dårlig råd og behov for tjenester
på en urimelig måte. I tillegg øker det
de økonomiske og sosiale forskjellene i samfunnet.
For å stoppe denne utviklingen fremme dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i neste års
budsjett legge fram forslag som kan redusere skatt på sjukdom
og egenbetalingssatsene for barnehage og skolefritidsordning.»
Dette medlem vil vise
til at tilskudd ikke alltid prisjusteres. Eksempler på dette
er vertskommunetilskuddet og integreringstilskuddet. Dette
medlem vil hevde at slike tilskudd som prinsipp skal prisjusteres
og at det må foreligge særskilt grunn som Regjeringene
må redegjøre for dersom dette ikke skal skje.
Komiteen støtter
Regjeringen i at handlingsplanen for eldreomsorgen gjennomføres
som opprinnelig vedtatt av Stortinget, det vil si fra 1998 til og
med 2001. Tilsagnsrammen for oppstartingstilskudd til omsorgsboliger
og sykehjem settes dermed til 5 800 for 2000 og driftstilskuddet
vil trappes opp med 800 mill. kroner. Komiteen støtter
at driftstilskuddet fordeles etter samme fordelingsnøkkel
som for 1999. Komiteen har merket seg at kommuner
som har behov for lengre tid til å planlegge og iverksette
prosjektene får anledning til å bruke ytterligere
to år, slik det har vært adgang til siden behandlingsplanen
ble vedtatt av Stortinget.
Komiteen ser det som en fordel
at Sosial- og helsedepartementet før sommeren vil gi kommunene
en samlet fremstilling av hvilke plan- og resultatdata kommunene
må rapportere i forbindelse med handlingsplan for eldreomsorgen,
psykisk helse, og helse- og sosialpersonell. Komiteen merker
seg at kommuner med et tilfredsstillende rullerende plansystem kan benytte
dette som dokumentasjon i forhold til handlingsplanen for eldreomsorg.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet hele tiden har lagt opp til at planen skulle
gjennomføres i løpet av fireårsperioden
og har foreslått bevilgninger som ville gjort det mulig.
Det er positivt at Regjeringen nå innser at det var galt
av den å legge opp til å redusere tempoet i utbyggingen
av eldreomsorgen, men disse medlemmer er likevel
noe usikre på om kommunene kan gjøre seg nytte
av midlene til eldresatsingen når Regjeringen ikke legger
opp til mer frie midler. Disse medlemmer vil øke
de frie midlene også for år 2000.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under pkt. 2.2.5.
Komiteen merker seg
at Regjeringen legger opp til en opptrapping av satsingen innenfor
helsesektoren i 2000 basert på handlingsplaner for investeringer
i medisinsk teknisk utstyr i sykehus, styrking av psykisk helsevern
og kreftomsorg, og støtter dette.
Komiteens medlemmene fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at
70 pst. av kommunesektorens inntekter består av skatteinntekter
og rammeoverføringer og således er frie inntekter.
Det legges for 2000 opp til en økning av disse på G pst.
av en total økning på 1G pst. Disse medlemmer merker
seg at det for 2000 anslås det samme reelle nivå på kommunenes
og fylkeskommunenes skatteinntekter som i Revidert nasjonalbudsjett
for 1999. Dette innebærer at nedjusteringen for 1999 på 450
mill. kroner også antas å gjelde for 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, støtter at skattøret fastsettes
ved behandlingen av statsbudsjettet til høsten. Dette er
en følge av den usikkerhet som er knyttet til sektorens
skatteinntekter for 1999 og 2000. Flertallet mener
det må legges stor vekt på fordelingshensyn ved
fastsettelser av skattøret.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen i neste kommuneøkonomiproposisjon tar sikte
på å legge fram forslag om innlemming av øremerkede
tilskudd i inntektssystemet og flertallet vil da
ta stilling til de enkelte forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet, vil understreke at dette
vil være et vesentlig bidrag for at kommunene skal få mulighet
til å realisere lokale prioriteringer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, vil understreke viktigheten av at kommunenes
skatteinntekter har en lokal forankring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
allerede nå signalisere at vi ønsker en sterkere omfordeling
av skatteinntekter fra skattesterke til skattesvake kommuner. Dette
kan innebære å redusere de kommunale skattørene
og å øke rammetilskuddene tilsvarende, men disse
problemstillingene vil en komme tilbake til høsten 1999.
I statsbudsjettet for 1999 foreslo Arbeiderpartiet, men fikk ikke
flertall for, å omfordele om lag 1 mrd. kroner ekstra av
kommunesektorens skatteinntekter på denne måten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at ordningen en har nå med
at skattøret blir endret/fastsatt hvert år,
gjør det vanskelig for kommunene å drive langtidsplanlegging.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at kommunene vet hvilke økonomiske betingelser som
kan legges til grunn for arbeidet med de kommunale budsjetter i
2000. Disse medlemmer vil derfor at skattøre
for 1999 blir videreført i 2000.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Skattøret
for 2000 blir som følgende: |
Staten | 9,9 pst. |
Fylkeskommunene | 6,6 pst. |
Kommunene | 11,5 pst.» |
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98) der desse
medlemene meiner at det er uforsvarleg at skattøyret
ikkje ligg fast frå år til år. Desse
medlemene meiner at skattøyret må ligge fast
så lenge som ein ikkje gjer andre reformer samstundes.
Komiteen har merket
seg at en betydelig del av økningen i øremerkede
tilskudd for årene 1998 og 1999 er knyttet til satsingen
på eldreomsorgen og innsatsstyrt finansiering.
Komiteen viser til at Regjeringen
i neste kommuneøkonomiproposisjonen vil fremme forslag
til hvilke øremerkede tilskudd som kan legges inn i inntekts-systemet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at det ofte er
krav eller forventninger om at kommunen skal bidra med egne ressurser
til det formålet øremerkingen er opprettet for. Som
følge av at relativt få øremerkede tilskudd
er ledsaget av eksplisitte krav om medfinansiering og kommuneregnskapets
inndeling i liten grad svarer til de øremerkede tilskuddene,
er det vanskelig å fastsette omfanget av kommunal medfinansiering
som følger av øremerkede tilskudd.
Komiteen sine medlemer frå Framstegspartiet meiner
at øyremerka tilskot må reduserast og på sikt
fjernast. Dette gjeld berre øyremerka tilskot som er av
generell karakter og som blei laga for å påverke
prioriteringar mellom ulike oppgåver. Desse medlemene meiner
at øyremerka tilskot som i praksis er stykkprisfinansiering
av tenester ikkje er av den typen øyremerka tilskot som
må reduserast eller fjernast.
Desse medlemene viser elles til
sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98) for det som gjeld rammefinansiering
og øyremerka tilskot.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at en økende mengde øremerkede tiltak
også fra et nasjonalt ståsted er et problem, fordi
mengden av øremerkede tiltak gjør at de enkelte
kan slå hverandre i hjel. Når kommunene pålegges
eller gis incitamenter til for mange satsinger på en gang,
vil gjennomføringskapasiteten bli dårligere i
kommunene i forhold til de ønskemål storting og
regjering har.
Disse medlemmer viser til at
det legges opp til fra Regjeringen at de såkalte frie inntektene
også i år 2000 skal vokse mindre enn kommuneøkonomien totalt. Disse
medlemmer viser til tabell 6.8 i proposisjonen (gjengis
under) som viser at dette er en langsiktig trend, dokumentert over
de siste 10 år, der de øremerkede overføringene
vokser langt mer enn kommunenes frie inntekter. Disse medlemmer mener det
bør være et mål at de øremerkede
tilskuddene ikke skal vokse mer enn de frie inntekter i årene
fremover.
Tabell 6.8 Endringer i
kommunesektorens inntekter 1988-98
| Endring i prosent 1997/98* | Endring i prosent 1988/981* |
Skatteinntekter2 | 4,1 | 5,7 |
Overføringer fra
staten3 | 6,3 | 7,3 |
derav | | |
Rammeoverføringer
| 1,0 | 2,9 |
Øremerkede overføringer innenfor
kommune-
opplegget | 22,0 | 28,7 |
Gebyrer | 5,2 | 5,7 |
Renteinntekter | 14,6 | 7,3 |
1 Årlig gjennomsnittlig vekst
2 Skatteinntektene (skatter i alt) er korrigert
for tilskudd til folketrygden
3 Overføringer fra staten er korrigert
for øremerkede overføringer utenfor kommuneopplegget
* Foreløpige tall
Disse medlemmer noterer
seg at Regjeringen tar sikte på å innlemme øremerkede
tilskudd i inntektssystemet fra 2001. Høyre mener dette
er en unødvendig utsettelse, og viser til at en rekke mindre
tilskudd kan innlemmes allerede med virkning for neste budsjettår.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag i tråd med dette:
«Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake i forslaget til statsbudsjett til høsten med forslag
om å innlemme følgende øremerkede tilskudd
til kommunene i rammetilskuddet:
Kap. | 221 | post 63 – Tilskudd
til skolefritidsordningen |
Kap. | 221 | post 66 – Tilskudd
til lønn, leirskoleopplæring |
Kap. | 221 | post 67 – Tilskudd
til musikk- og
kulturskoler |
Kap. | 234 | post 60 – Tilskudd
til formidling av reformlærlinger |
Kap. | 322 | post 61 – Tilskudd
til fylkeskommunale kulturoppgaver |
Kap. | 326 | post 60 – Mobil
bibliotektjeneste og biblioteklokaler |
Kap. | 616 | post 60 – Tilskudd
til forebyggende og kompetansegivende tiltak |
Kap. | 705 | post 60 – Rekruttering
m.m. av
helsepersonell |
Kap. | 705 | post 61 – Turnustjeneste,
videreutdanning m.v. |
Kap. | 705 | post 62 – Bedriftsintern
utdanning m.v. |
Kap. | 1330 | post 60 – Avgiftskompensasjon
rutebiler |
Kap. | 1427 | post 60 – Kommunal naturforvaltning |
Kap. | 1427 | post 62 – Tilskudd
til interkommunale friluftsråd |
Kap. | 1441 | post 62 – Lokal
Agenda 21, utvikling av miljøvennlige lokalsamfunn.» |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til noen av de negative virkningene som kan følge
av at øremerkede midler krever kommunal/fylkeskommunal
medfinansiering. For det første vil de kunne tvinge fram
kutt på områder som er av like vital nasjonal
viktighet som de tjenestene en ønsker å få styrket
gjennom øremerkingen. Som eksempel kan nevnes kuttene i
skolesektoren og på andre tiltak for barn og unge som følge
av eldrepakka. En annen negativ virkning er at ordningen forsterker forskjellen
mellom kommunene. Kommuner med god økonomi kan nyttiggjøre
seg slike midler, mens fattige kommuner som mest trenger til styrking
ofte mangler penger til egenfinansiering som må til.
Dette medlem vil vise til de
prinsippene for bruk av øremerkede midler som Sosialistisk
Venstreparti la fram i innstillingen om kommuneøkonomien
for 1999.
Dette medlem mener Regjeringen
må finne fram til egnede prinsipper ved øremerking
som gjør at alle tilskudd kan komme kommunene likt til
gode og som synliggjør en eventuell kommunal egenfinansiering slik
at det blir mulig for Storting og Regjering å ha oversikt
over totalvirkningen inn i kommuneøkonomien.
Dette medlem mener at frie inntekter
må utgjøre en større andel av kommunenes
inntekter enn i dag. Nå bruker staten kommuneøkonomien
som et viktig makroøkonomisk styringsmiddel. Dette fører
til at vedtatte reformer ikke blir finansiert tilstrekkelig fordi totalrammene
reduseres utfra makroøkonomiske betraktninger og/eller
salderes bort i ulike budsjettforlik.
Dette medlem mener at staten
heller skulle bruke statlig investeringspolitikk og skatte- og avgiftspolitikken
mer aktivt som de viktigste styringsredskap i finanspolitikken.
Det ville gi kommunesektoren mer forutsigbarhet i sin økonomi
og finansieringen av de ulike reformene kunne gjennomføres
på en helhetlig og mer påregnelig måte.
Dette medlem vil vise til at
Regjeringen før har tatt til ordet for at kommuner kunne
få gjøre forsøk med friere skattøre.
Dette kunne gi det lokale sjølstyret noe å gå til
valg på. For eksempel kan det tenkes at befolkningen i
en kommune kunne velge mellom partier som gikk inn for å finansiere
større deler av egenbetaling både ved sykdom,
i barnehager og eldreomsorg solidarisk over skattesystemet, og partier
som heller vil øke skatten på behov og sjukdom
framfor skatt etter evne.
Dette medlem vil vise til at
Regjeringen sjøl sier i proposisjonen at det er inntektsforskjellene
mellom kommunene som er hovedårsaken til forskjellene i
tjenestetilbudet til befolkningen. Derfor må inntektsutjamningen
etter dette medlems mening øke.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
endringer i inntektssystemet som øker inntektsutjamninga
mellom kommunene slik at befolkningen kan få et mer likeverdig
tilbud uavhengig av hvilken kommune eller fylkeskommune de bor i.»
Komiteen vil understreke
at en sentral målsetning med inntektssystemet er at det
skal bidra til størst mulig forutsigbarhet for kommunene
i forhold til endringer i statlige rammeoverføringer. Komiteen merker
seg at innføringen av løpende inntektsutjevning medfører
at post 61 Inntektsutjevnende tilskudd faller bort.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til merknadene om stykkprisfinansiering og
ansvarsfordeling for velferdsoppgaver. Flertallet kan
vanskelig forstå hvordan økt lokalt selvstyre
skal kombineres med at staten skal ta det økonomiske ansvaret
for helse, omsorg og skole. På samme måte kan flertallet ikke
se at tilbudet av velferdstjenester vil kunne bli likeverdig over
hele landet med et stykkprissystem. Flertallet vil
påpeke at et slikt system lett vil kunne føre
til vanskeligheter blant annet for kostnadskrevende brukergrupper. Flertallet vil
derfor imøtese et mer helhetlig opplegg som ivaretar viktige
fordelingshensyn og ikke bare framstår som lettvinte løsninger
på svært sammensatte utfordringer.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet vil
vise til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98) der det vert
fastslått at Framstegspartiet prinsipielt ønskjer
ei anna deling av ansvaret for ein del grunnleggjande velferdsoppgåver.
Der staten har det økonomiske ansvaret for helse, omsorg
og skule, og at dette skal gjennomførast via eit stykkprissystem.
Dette vil føre til at alle får eit likeverdig
tilbod av desse basistenester utan omsyn til kvar ein bur i landet. Desse medlemene innser
sjølvsagt at det vil ta tid å endre inntektssystemet
slik Framstegspartiet vil, og vil derfor sjå opplegget
for år 2000 med grunnlag i det eksisterande systemet og
utifrå det legge inn Framstegspartiet sine prioriteringar.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
hevde at tilstrekkelig rammefinansiering og bedre organisering gir
et bedre tilbud og ivaretar økonomisk forutsigbarhet, fordeling
og høy kvalitet på alle offentlige tjenester på en
bedre måte.
Komiteen støtter
at inntektsutjevningen legges om til løpende utjevning
slik Stortinget tidligere har vedtatt. Dette innebærer
at beløp som tidligere har blitt brukt til inntektsutjevning
legges inn i innbyggertilskuddet. Komiteen merker
seg at beregningen av innbyggertilskuddet fra 2000, ut over dette,
vil følge de samme prinsipper som for 1999.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98) der desse medlemene
meiner at innbyggjar-tilskotet er kronjuvelen i Ratsøutvalet
sitt opplegg, med objektive kostnadsnøklar lagt til grunn
for deling av midla. Desse medlemene meiner at ein
større del av inntekts- og utgiftsutjamninga mellom kommunane
bør gjerast gjennom innbyggjartilskotet.
Komiteens medlem fra
Sosialistisk Venstreparti viser til merknad og forslag under pkt.
3.2.13.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, er enig i at tapskompensasjonen for kommuner og
fylkeskommuner, som ble innført i forbindelse med omleggingen
av inntektssystemet i 1997, videreføres for 2000 etter
de samme prinsipper som de foregående år. Flertallet har
merket seg at dette medfører en økning i tapskompensasjonen
på om lag 470 mill. kroner. Flertallet merker
seg at dersom en kommune mister regionaltilskuddet for 2000 eller
2001 som følge av endringer i innbyggertall, skatteinntekt
eller inndelingsendringer i det distriktspolitiske området,
kan beregningen av det ekstraordinære skjønnstilskuddet bli
endret. Flertallet merker seg videre at regionaltilskuddet
vil bli beregnet i statsbudsjettet til høsten og vil følge
vedtatt opptrappingsplan. For 2000 vil dette innebære om
lag 95 mill. kroner. Kombinert med økning i det ekstraordinære
skjønnet vil dette dekke beregnet tap på omleggingen
av inntektssystemet.
Komiteen viser til
at Regjeringen i proposisjonen ikke redegjør for hvordan
tapskompensasjonsordningen er tenkt håndtert etter at overgangsperioden
slutter i 2001.
Komiteen vil derfor etterlyse
Regjeringens forslag på dette feltet. Dette er en ordning
som påvirker de økonomiske rammene for alle kommuner
og det er viktig at disse har størst mulig grad av forutsigbarhet og
muligheter til å omstille seg i forhold til regimeendringer.
Komiteen vil be Regjeringen komme
tilbake med utredning og forslag så snart som mulig, og
aller senest i kommuneøkonomiproposisjonen for 2001.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede
og senest i kommuneøkonomiproposisjonen for 2001, komme
tilbake til Stortinget med forslag om hvordan tapskompen-sasjonsordningen
skal håndteres etter at overgangs-perioden er
slutt i 2001.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil vise til at Fremskrittspartiet og
Høyre i Innst. S. nr. 250 (1997-98) etterlyste Regjeringens
forslag til omlegging eller avvikling av tapskompensasjonsordningen
etter utløpet av overgangsperioden. Disse medlemmer vil
beklage at Regje-ringen har utsatt dette spørsmålet.
Disse medlemmer vil peke på at
tapskompensasjonen var ment å være en 5-årlig
kompensasjon, og at den finansieres med et trekk som vil være
på drøyt 350 kroner pr. innbygger i innbyggertilskuddet
for alle kommuner når den har nådd sitt fulle
nivå i 2001. I praksis medfører tapskompensasjonsordningen
at de kommuner som kom bedre ut av inntektssystemet etter at de
urettferdige skjevhetene som tidligere var i systemet ble rettet
opp, faktisk mister en del av gevinsten ved omleggingen. Disse
medlemmer viser til at Stortinget tidligere har uttalt at
denne formen for tapskompensasjon kun skal vare ut opptrappingsperioden for
omleggingene etter Rattsø I, til 2001. Disse medlemmer mener
det er uakseptabelt å fortsette en kompensasjonsordning
som finansieres av de andre kommunene etter 2001. Det vil i så fall
svekke forutsetningen om at inntektssystemet for kommunene må baseres
på mest mulig objektive kriterier, slik at innbyggerne
i landets ulike kommuner skal ha samme mulighet til ulike offentlige
tjenester innenfor rammen av et reelt lokalt demokrati.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet vil
vise til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98), der ein argumenterer
for å fjerne heile tapskompensjonsordninga.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, vil ta stilling til eventuell
prisjustering av Nord-Norge-tilskuddet i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2000.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
at det særskilte tilskuddet til kommuner og fylkeskommuner
i Nord-Norge prisjusteres også for 2000.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser
til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98) og er framleis
imot dette tilskotet.
Desse medlemene vil fremme følgjande
forslag:
«Stortinget ber Regjeringa om å oppheve
Nord-Norge-tilskotet.»
Komiteen viser til
Dokument nr. 8:53 (1998-99) fra Sylvia Brustad og Kjell Opseth,
jf. Innst. S. nr. 222 (1998-99).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at kommuner som
slår seg sammen i dag vil beholde basistilskuddene i 5 år
etter sammenslåingen. Deretter vil den nye kommunen motta
basistilskudd som én kommune. Dette medfører at
kommuner som frivillig slår seg sammen risikerer et økonomisk
tap som følge av reglene i inntektssystemet. Kommunesammenslutning
medfører mindre rammetilskudd til det aktuelle området. Flertallet ønsker
at kommuner som etter lokal avgjørelse frivillig slår
seg sammen, skal få beholde tilskuddene som om den var
to eller flere kommuner i en periode. Flertallet mener
det er riktig at en eventuell gevinst ved en kommunesammenslåing
først og fremst tas ut lokalt og dermed kommer innbyggerne
til gode. Flertallet ber derfor Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag som gjør at kommuner
som frivillig slår seg sammen får beholde de tilskudd
de hadde før kommunesammenslåingen, herunder må Regjeringen
også vurdere for hvor lang tid dette skal gjelde.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag om at kommuner som frivillig
slås sammen, ikke skal få reduserte statlige overføringer som
følge av kommunesammenslåingen. Regjeringen må også vurdere
for hvor lang tid dette skal gjelde.»
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet ser
positivt på at kommunar frivillig slår seg saman
og på at tilhøva vert lagt til rette for det. Desse medlemene meiner
at å utvide ordninga med at basistilskotet kan oppretthaldast
utover dei fem år som er gjeldande no ikkje er vegen å gå. Desse
medlemene viser til at eit likt basistilskot til alle kommunar verkar
som ei sperre mot samanslåing av kommunar fordi ei samanslåing
fører til at ein etter ei tid berre vil ha eitt basistilskot
i staden for to som det var før samanslåinga.
Ei samanslåing som i seg sjølv kan vere kostnadssparande
og fornuftig kan slik stoppast som ein følgje av denne
ordninga.
Desse medlemene vil derfor hevde
at det naturlege vil vere å avvikle basistilskotet slik
at det vert dei kommunane som sjølv gjer eit val om ikkje å slå saman som
må bere kostnadene ved sitt val, og slik at dei kommunar
som gjer eit val om samanslåing får halde på dei
fordelar dette medfører. Innsparinga vert å inkludere
i totalramma for overføringar til kommunesektoren. Desse
medlemene vil på denne bakgrunn fremme følgjande
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen basere
statsbudsjettet for 2000 på at basistilskotet vert redusert
med ein tredjedel og at innsparinga ved dette vert inkludert i totalramma for
overføringa til kommunesektoren. Basistilskotet vert å redusere
med nye tredjedelar av dagen sitt nivå i 2001 og 2002,
slik at det er heilt avvikla i 2003.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at et alternativ til kommunesammenslåing
kan være interkommunalt samarbeid. Å få slikt
samarbeid i gang, kan medføre noen ekstrakostnader i oppstartfasen,
til investeringer, utredninger og tilrettelegging. Med så trang
kommuneøkonomi som mange nå sliter med, kan det
være vanskelig å prioritere slike ekstrakostnader
sjøl i en kort periode. I tillegg kan skepsis til samarbeidsløsninger
forsterkes ved at ordningen krever ekstrabevilgninger for å komme
i gang. Dette medlem vil derfor be Regjeringen utrede
en finansieringsordning for oppstart av interkommunale tiltak.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen etablere
en finansieringsordning for etableringskostnader knyttet til interkommunale
tiltak.»
Komiteen har merket
seg at refusjonsandelen innenfor innsatsstyrt finansiering (ISF) økte
fra 40 til 45 pst. i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet
for 1998. Dette medførte nye uttrekk som har medført
behov for å justere kostnadsnøkkelen for fylkeskommunene. Komiteen har
videre merket seg at refusjonsandelen i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 1999 ble øket fra 45 til 50 pst.
Dette har medført at hele kostnadsnøkkelen for
fylkeskommunene må justeres på nytt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og
Senterpartiet, støtter de endringer som er foretatt
i kostnadsnøkkelen for fylkeskommunene, og har merket seg
at vektene for sykehus isolert sett blir redusert, mens vektene
til de øvrige kriteriene økes.
Flertallet merker seg at endringene
i kriteriene ikke fører til endring i den faktiske tildelingen
av midler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti har merket seg at stortingsflertallet
vedtok å øke statens refusjonsandel for ISF med
5 pst. både i budsjettet for 1998 og 1999 slik at denne
andelen nå er økt med 10 pst. på 2 år. Disse
medlemmer har videre merket seg at departementet justerer
kostnadsnøklene i samsvar med dette.
Erfaringene med ISF med så høy
andel statlig finansiering synes å være en lite
kontrollerbar kostnadsvekst. Disse medlemmer vil
derfor understreke at det ved flere anledninger er blitt bedt om
at ordningen med ISF burde evalueres før en eventuelt justerte
statens andel, for dermed i tide å fange opp utilsiktede
virkninger av ISF-ordningen.
Disse medlemmer har merket seg
de problemer som har oppstått mellom fylkeskommunene og
departementet når nå staten regulerer ned verdien
av DRG-vektene, noe som betyr at fylkeskommunene får langt mindre
refundert fra staten enn det de ut fra ISF-systemet hadde regnet
med og budsjettert med i 1999-budsjettene. Disse medlemmer mener
at Regjeringen må rydde opp i de uoverensstemmelsene som
her er oppstått.
På denne bakgrunn legger disse
medlemmer til grunn at Regjeringen har ansvaret for å komme
frem til en forståelse mellom staten og fylkeskommunene
om praktiseringen av regelverket for ISF. Dersom Regjeringen kommer
frem til at det er behov for økte ressurser til pasientbehandling
i 2000 forutsetter disse medlemmer at Regjeringen
kommer tilbake til Stortinget om dette.
Komiteen støtter
den foreslåtte endringen i kostnadsnøkkelen i
kommunene som følge av at det øremerkede tilskuddet
til premie i Statens Pensjonskasse for lærere i grunnskolen
fra 2000 innlemmes i overgangsordningen i inntektssystemet. Komiteen har merket
seg at beløpet vil innlemmes i overgangsordningen etter
grunnskolenøkkelen og bli fordelt etter samlet kostnadsnøkkel
etter en overgangsperiode på 5 år.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet
og Høgre vil peike på at kostnadsnøklar utgjer
basisen i innbyggjartilskotet og som er hovudbiten i inntektssystemet. Desse
medlemene konstaterer at kostnadsnøklane er endra
som følgje av auken i ISF og støttar det. Desse
medlemene vil likevel peike på at det er naudsynt
for at ISF skal fungere etter føresetnadene at desse løyvingane
vert gjort om til overslagsløyvingar. Desse medlemene vil
derfor vise til handsaminga av St.prp. nr. 67 (1998-99) der Framstegspartiet
vil fremme forslag om det.
Komiteen har merket
seg at departementet i løpet av våren 2000 regner
med å avslutte behandlingen av flere utredningsprosjekter
knyttet til inntektssystemet. Komiteen støtter
departementets vurdering om at det er en fordel at store endringer
i kostnadsnøklene, av hensyn til forutsigbarheten for kommunesektoren,
i størst mulig grad gjennomføres samlet. Dette
gjelder bl.a. gjennomgangen av vektingen av kriteriene for rus, psykiatri,
spredt bosetting m.v. Komiteen vil også minne
om at komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Høyre og Sosialistisk Venstreparti, i Innst. S. nr. 250
(1997-98) påla Regjeringen å forsere arbeidet
med kriteriene rus, psykiatri og klima og presentere endringer i
kostnads-nøklene og beregningsgrunnlaget samlet for alle
oppfølgingsområdene fra Rattsø I.
Komiteen ber Regjeringen gjennomgå hvordan endringene
i forhold til Rattsø I og Rattsø II har slått
ut for kommunene. Komiteen mener det nå er
viktig at vi får en samlet fremstilling av hvordan totalbildet
nå ser ut, og vil be om at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget
med en slik oversikt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at hensynet til en samordnet
endring i kostnadsnøklene betyr at arbeidet med å skaffe
underlag for å ta med rusvern som et av kriteriene, må forseres.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til sine merknader under flere andre kapitler som omhandler
endringer som Sosialistisk Venstreparti mener er nødvendig
for å få en mer rettferdig fordeling.
Dette medlem viser til sitt forslag
under pkt. 3.2.3 og forutsetter at det forslag som fremmes om å øke
inntektsutjamninga i inntektssystemet, kan legges fram sammen med
resultatet av utredningsprosjektene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
støtter at Regjeringen gis fullmakt til å fordele
4 310 mill. kroner i skjønnstilskudd for 2000, hvorav om
lag 260 mill. kroner avsettes på egne poster under kap.
571 og 572, jf. merknad og forslag under pkt. 3.2.13. Av dette er
om lag 1 660 mill. kroner ekstraordinært skjønn.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet, merker seg at dette er
en økning fra 1999 på 689 mill. kroner som en
følge av at det ordinære skjønnet er
prisjustert og at innsatsmidlene til særskilt ressurskrevende
brukere overføres fra Sosial- og helsedepartementet til
det ordinære skjønnet.
Disse medlemmer støtter
også at overgangsordningen i forbindelse med omleggingen
av inntektsutjevningen finansieres innenfor den ordinære
skjønnsrammen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil
ved behandlingen av statsbudsjettet for 2000 fremme forslag om å øke
skjønnsrammen noe utover Regjeringens forslag i St.prp.
nr. 69 (1998-99). Årsaken til dette er blant annet at det
er lagt inn mange poster i den ordinære skjønnsposten,
uten at den er økt tilsvarende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, støtter at det gis
kompensasjon innenfor den ordinære skjønnsrammen
til kommuner som har tapt på departementets beregning i
forbindelse med innlemmingen av Reform 97 i inntektssystemet for
1999.
Komiteen har merket
seg den redegjørelse Regjeringen gir for kriteriene for
tildeling av skjønnstilskudd.
Komiteen vil understreke prinsippet
om at skjønn skal være skjønn, dvs. at
skjønnstilskudd til kommuner skal gjennomgå en
reell vurdering fra år til år og ikke fungere
som vanlig øremerkede tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at det store omfanget av
ordinære og ekstraordinære skjønnsmiddel
bidrar til å svekke virkningen av reformene som er gjennomført i
kjølvannet av Rattsø-utvalgene.
Disse medlemmer finner dette
uheldig og vil be om at Regjeringen i kommuneøkonomiproposisjonen for
2001 foretar en nærmere drøfting av omfanget av skjønnsmidlene.
Disse medlemmer går
imot at nivået på avgifter og eiendomsskatt skal
påvirke tildelingen av skjønnsmidler og forventer
at Regjeringen instruerer fylkesmennene i henhold til dette standpunkt. Å skulle
tildele skjønnsmidler etter slike kriterier vil representere
en alvorlig innskrenkning av det lokale selvstyre, som fra før
er sterkt begrenset.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet vil
vise til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98) og vil framleis
hevde at skjønsposten gradvis må fjernast og ikkje
aukast. Desse medlemene meiner at kommunane må få større økonomisk
ansvar ved at ein reduserer den statlege økonomiske overføringa
mellom kommunane og baserer den på objektive kriterier
som ligg i Ratsø I og II med innbyggjartilskot.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader under ulike kapitler og til fellesmerknad fra
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet Høyre og Sosialistisk
Venstreparti under pkt. 3.2.6.
Komiteen støtter
en innføring av inntektsutjevning basert på den
løpende skatteinngangen gjennom året. En slik
ordning vil føre til en bedre situasjon for kommunesektoren
enn dagens ordning som er basert på to år gamle
skattetall. Komiteen har merket seg at inntektsutjevningen
vil utbetales i overkant av 1 måned etter skatteinntektsmåneden. Komiteen har
videre merket seg at den løpende inntektsutjevningen er
utformet som et rent omfordelingssystem mellom kommunene.
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet vil
vise til sine merknader i Innst. S. nr. 250 (1997-98).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kris-telig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet, støtter Regjeringens
forslag til overgangsordning. Det innebærer at kommuner
som taper mer enn 100 kroner pr. innbygger som følge av
at skatteinngangen i 1998 bortfaller som beregningsgrunnlag kompenseres
med 50 pst. Flertallet har merket seg at kompensasjonen totalt
ser ut til å ville beløpe seg til om lag 251 mill. kroner
for kommunene og om lag 10,4 mill. kroner for fylkeskommunene.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen mener at det vil være vanskelig å utforme
en tilsvarende overgangsordning for 2001. Hovedgrunnen er overføringen av
selskapsskatten til staten i 1999. Flertallet støtter dermed
at det ikke lages en egen overgangsordning for 2001, men at kommuner
og fylkeskommuner som kommer spesielt dårlig ut skal tilgodeses
i forhold til skjønnstildelingen i 2002.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at løpende
inntektsutjevning vil bli innført fra og med år
2000, og at det legges opp til en overgangsordning for 2000 for å kompensere kommuner
en på forhånd anslår taper mye på at
1998 bortfaller som grunnlag for inntektsutjevningen. Dette
flertallet viser til at overgangsordningen etter Regjeringens
forslag vil beløpe seg til om lag 251 mill. kroner for
kommunene og om lag 10,4 mill. kroner for fylkeskommunene. Dette
flertallet viser videre til at Regjeringen har foreslått
at overgangsordningen blir finansiert innenfor den ordinære
skjønnsrammen.
Dette flertallet er ikke enig
i at overgangsordningen skal finansieres innenfor den ordinære
skjønnsrammen, slik Regjeringen har foreslått. Dette
flertallet foreslår derfor at beløpet
på om lag 260 mill. kroner som skal dekke overgangsordningen,
løftes ut av skjønnspotten og legges inn i egne
tilskuddsposter, jf. forslaget nedenunder. Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
«Det opprettes egne poster vedrørende
overgangsordningen i forbindelse med løpende inntektsutjevning under
kap. 571 Rammetilskudd til kommunene og kap. 572 Rammetilskudd til
fylkeskommunene for budsjettterminen 2000.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
vil peke på at det er usikkerhet knyttet til tallene i
forbindelse med overgangsordningen, noe departementet selv også bekrefter
i sitt svarbrev til kommunalkomiteen av 7. juni 1999. Flertallet er
derfor noe usikker på hvordan dette vil slå ut
i forhold til minsteinntektskommunene. Flertallet mener
at dersom det viser seg at dette ikke er tilfredsstillende, så må dette
tas hensyn til i forbindelse med de ordinære skjønnsmidlene
der det er behov for det.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at kompensasjonen for kommuner som taper inntekter
i årene 1998 og 1999 som følge av omleggingen
må få større kompensasjon enn det Regjeringen
legger opp til. Å unnlate å kompensere for slik
inntektssvikt gjør situasjonen lite forutsigbar og skaper
flere skeivheter. Dette medlem vil vise til Regjeringens
svar til komiteen angående slik kompensasjon, der det ikke
angis noen grunn for å ikke gi de aktuelle kommunene dette.
At slik kompensasjon ikke kan komme til utbetaling før år
2002, kan ikke være til hinder dersom en mener det er rimelig å gi
slik kompensasjon.
Dette medlem mener at det bør
gis full kompensasjon både for 1998 og for 1999, og at
dette må komme til utbetaling når nødvendige
regnskapstall foreligger.
Dette medlem vil hevde at det
ikke finnes en saklig god grunn til at kommuner som var så uheldige å rammes
av inntektssvikt i disse to årene, ikke skal få kompensert
dette tapet.
Dette medlem vil vise til sine
merknader under pkt. 3.2.3 og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen innrette
overgangsordningen som følger av innføring av
løpende inntektsutjamning, slik at kommuner får
kompensert manglende inntekt eller trekkes for økninger
i inntekt for 1998 og 1999 på nivå med utjevningen
etter gammel ordning.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kris-telig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet, støtter forslaget
om at det fra 2000 gis støtte til særlig kostnadskrevende
brukere av kommunale tjenester over Kommunal- og regionaldepartementets
skjønnstilskudd. Flertallet har merket seg
at hensikten bl.a. er å unngå at enkeltpersoner
blir kasteballer mellom forvaltningsnivåene eller fylkeskommunene.
Flertallet mener tilskuddet til
særlig ressurskrevende brukere i kommunene ikke kan omfatte
eldre med fysisk og/eller mental svikt (aldersdemens). Flertallet ber
departementet vurdere en klarere avgrensning og klargjøring
av hvilke brukere tilskuddet skal gis for.
Flertallet mener at det er rimelig
at det diskuteres en folketallsgrense for hvilke kommuner som skal komme
inn under tilskuddet og også spørsmålet
om når Statens delfinansiering skal tre inn. Flertallet ber Regjeringen
komme tilbake med forslag om dette i statsbudsjettet til høsten.
Komiteen sine medlemmer frå Framstegspartiet vil
hevde at for dei tunge brukarane med dei største skadene
må det vurderast om ikkje eit institusjonstilbod vil gje
betre livskvalitet, fellesskap og omsorg. For mange kommunar vil
eit samarbeid på tvers av kommunegrensene, interkommunale
små institusjonar, vere eit betre alternativ både økonomisk og
når det gjeld høve til å yte gode tenester
overfor brukarane. Desse medlemene vil hevde at visse
sider ved institusjonane som var bra og som fungerte betre enn det
det gjer i dag for enkelte tunge brukarar, bør kunne takast
i bruk igjen. Desse medlemene vil vise til at nokre
kommunar har, basert på eigne erfaringar, gjennomført
eller gjort framlegg om å gjennomføre etablering
av mindre institusjonar for enkelte tunge brukarar særleg
innafor psykisk utviklingshemming. Dette vil vere særleg
aktuelt for dei tyngste brukarane og for mange av dei vil dette
verte eit betre tilbod enn tilbodet om eiga buform. Desse medlemene vil
dessutan peike på at dette samstundes vert ei rimelegare
ordning for kommunane.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Høgre og
Sosialistisk Venstreparti, vil vise til Budsjett-innst.
S. nr. 11 (1998-99) der eit fleirtal i sosial-komiteen, Arbeidarpartiet,
Framstegspartiet, Høgre og Sosialistisk Venstreparti, seier
følgjande:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at noen kommuner har ansvaret for å gi hjelp
til funksjonshemmede med meget store hjelpebehov. Flertallet mener
at det må vurderes å gi ekstraordinære
tilskudd til kommunene i de tilfeller hvor innsatsen for enkeltbrukere
overstiger et bestemt nivå. Flertallet ser en slik ordning
som nødvendig for å sikre at for å sikre
at det ikke oppstår ulikheter for disse menneskene i forhold
til hvilken kommune de er bosatt i. Spesielt for mindre kommuner
kan slike oppgaver være meget vanskelige å ivareta
på en tilfredsstillende måte. Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:«Stortinget
ber Regjeringen legge fram forslag til ordninger som sikrer at funksjonshemmede
med store hjelpebehov får de samme tilbud uavhengig av hvilken
kommune de er bosatt i. Det bør vurderes å innføre
en ordning med ekstraordinære tilskudd til de kommuner
som har ansvaret for brukere med et dokumentert stort hjelpebehov
når dette for enkeltbrukere overstiger et bestemt nivå."»
Komiteen sine medlemer frå Framstegs-partiet viser
elles til Budsjett-innst. S. nr. 11 (1993-94) og Budsjett-innst.
S. nr. 11 (1996-97) og Fram-stegspartiet sine merknader og forslag
andsynes denne saka.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknader under pkt. 3.2.11 og mener at Regjeringens forslag
om å legge kompensasjonsordningen for særlig ressurskrevende
brukere av kommunale tjenester inn i skjønnsramma, ikke
er en tilfredsstillende ordning. Det ville medføre at kompensasjonen
vil variere mye fra år til år, avhengig av skjønnsrammas
størrelse, andre områder som skal tas hensyn til
innafor ramma og hvor mange brukere det er som trenger slik hjelp.
Dette sikrer ikke forutsigbarhet for kommunene slik Regjeringen
hevder.
Dette dreier seg om identifiserte personer med
helt spesielle behov. Ordningen må finansieres som en statlig
toppfinansiering slik at kommunene får et øvre
tak på sine utgifter og at tilbudet til den enkelte bruker
blir stabilt og påregnelig. Dette er ikke trygderettigheter
for enkeltpersoner, men et område som egner seg svært dårlig
til skjønn og store variasjoner fra år til år.
Dette medlem mener at den finansieringsordningen
Regjeringen legger opp til er uklar i forhold til kommunenes andel
av utgiftene, i og med at de legger opp til at også kommunenes
egenfinansiering skal kunne variere basert på skjønn. Dette
medlem viser til behov for å få klarere
retningslinjer og avgrensninger for tildeling av midler, slik flertallet påpeker.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i budsjettproposisjonen for
2000, foreslå en statlig toppfinansieringsordning for særlig
ressurskrevende brukere av kommunale tjenester.
Ordningen skal forutsette en fastsatt kommunal egenandel
og en statlig fullfinansiering av behov utover dette.»