Departementet viser til at det i mange utbyggingsprosjekter
de siste årene er påløpt betydelige kostnadsøkninger
i forhold til budsjetterte anslag ved tidspunktet for myndighetsbehandling
(plan for utbygging og drift/plan for anlegg og drift).
Departementet oppnevnte 29. august 1998 Investeringsutvalget
for å analysere investeringsutviklingen på kontinentalsokkelen.
Utvalget leverte sin innstilling 3. februar 1999, og har foreslått
tiltak som bør gjennomføres for å redusere
sannsynligheten for kostnadsøkninger i prosjekter i framtiden,
jf. NOU 1999:11 "Analyse av investeringsutviklingen på kontinentalsokkelen".
Utvalget konstaterte at det var 29,9 mrd. kroner i overskridelser
da utvalget avleverte sin rapport for de 13 prosjektene i perioden
1994-1998 som utvalget særlig har sett på. Dette
er 27 pst. overskridelse i forhold til hva som var lagt til grunn
i planene for utbygging og drift. Det er registrert ytterligere
kostnadsøkninger på noen prosjekter etter at utvalget
overleverte sin rapport.
Departementet viser til at de fleste tiltakene
som utvalget foreslår, må næringen selv
ta stilling til og gjennomføre. Hovedansvaret for oppfølging
av Investeringsutvalgets anbefalinger med hensyn til tiltak påligger
operatørene, rettighetshaverne og leverandørene.
Imidlertid påligger det også ansvar for tiltak
hos myndighetene, og oppfølgingen av disse er i meldingen
oppsummert som følger:
– Ansvaret
for spørsmål som gjelder forbedringer i forholdet
mellom aktører og hva som kan oppsummeres som bedre kvalitet
i arbeidet med planer og oppfølgingen av dem, tilligger
rettighetshaverne og leverandørene. Departementet vil be
Norsok samarbeidsutvalg om å følge opp de tiltak
som hører inn under samarbeidsutvalgets arbeidsområde.
I samarbeid med Kommunal- og regionaldepartementet vil Olje- og
energidepartementet arbeide videre med tiltak som angår
bedre beslutningsgrunnlag for boring og komplettering.
– Departementet vil utarbeide
en ny veileder for plan for utbygging og drift (PUD) og plan for
anlegg og drift (PAD) som vil stille krav til innholdet i PUD/PAD.
– For at rettighetshaverne skal
kunne få bedre framdrift i sine prosjekter og ikke ha unødige
forsinkelser, legger departementet opp til at rettighetshaverne
skal kunne få et svar på utbyggingssakene som
tilfredsstiller kravene til forenklet myndighetsbehandling, innen åtte
uker fra innlevering av PUD. Det forutsettes at selskapene drøfter
de sentrale spørsmål som gjelder dreneringsstrategi,
valg av utbyggingsløsning, og helse miljø- og
sikkerhetsaspekter med myndighetene på forhånd.
– Departementet tar sikte på å gi
Stortinget en samlet redegjørelse om kostnads- og lønnsomhetsutviklingen
for de enkelte prosjekter hvor plan for utbygging og drift eller
plan for anlegg og drift er blitt forelagt myndighetene. Denne redegjørelsen vil
bli gitt en gang per år. Stortinget vil på denne måten
kunne følge utviklingen i de enkelte prosjekter nærmere.
– Investeringsutvalgets rapport
vil danne en del av erfaringsgrunnlaget for arbeidet med petroleumsmeldingen
som planlegges forelagt Stortinget våren 2000.
Olje- og energidepartementet viser til at Statoil
er operatør for alle prosjektene i Åsgardkjeden
- som omfatter Åsgardfeltet, Åsgard Transport,
Kårstøanleggene og Europipe 2. Utbyggingsplanene
for Åsgardfeltet, Åsgard Transport og Kårstøanleggene
ble behandlet i forbindelse med St.prp. nr. 50 (1995-1996), jf. Innst.
S. nr. 251 (1995-1996). Utbyggingsplanene for Europipe 2 ble behandlet
i forbindelse med St.prp. nr. 15 (1996-1997), jf. Innst. S. nr.
72 (1996-1997).
Kostnadsutviklingen for de ulike prosjektene
i Åsgardkjeden i forhold til behandlingen av St.prp. nr. 8
(1998-1999), jf. Innst. S nr. 80 (1998-1999), er det redegjort for
i meldingen. Økningen i totalanslaget for Åsgardkjeden
i forhold til anslagene i St.prp. nr. 8 (1998-1999) er på 2
923 mill kroner.
Tabellen under viser investeringsanslagene iflg. St.prp.
nr. 8 (1998-1999) sammenlignet med de opprinnelige investeringsanslagene
i utbyggingsplanene som ble behandlet i St.prp. nr. 50 (1995-1996)
og St.prp. nr. 15 (1996-1997).
Tabell: Investeringsanslagene,
inklusive valutaeffekt, i St.prp. nr. 8 (1998-1999) og i St.prp.
nr. 50 (1995-1996)/St.prp. nr. 15 (1996-1997). Alle tall
er oppgitt i mill. 1999-kroner.
| St.prp. nr.
50 (1995-1996)/ St.prp. nr. 15
(1996-1997) | St.prp.
nr. 8 (1998-1999) |
Åsgardfeltet | 30.249 | 38.550 (37.923) |
Åsgard Transport | 7.567 | 8.510 |
Kårstø | 2.884 | 9.134 |
Europipe 2 | 7.322 | 7.511 |
Justering | (0) | (491) |
Totalt | 48.022 | 63.214 |
Departementet viser til at den siste kostnadsøkningen
i Åsgardkjeden er knyttet til Åsgardfeltet og
anleggene på Kårstø. Statoils styre forklarer
at de siste kostnadsøkningene på feltet i hovedsak
er knyttet til Åsgard A (oljeproduksjonsskipet) og Åsgard
B (gassplattformen). Økningen på Åsgard
A er en konsekvens av at ferdigstillelsesarbeidet har tatt lengre
tid og har vært mer omfattende enn forutsatt. For Åsgard
B og Kårstøanleggene skyldes de siste kostnadsøkningene, ifølge
Statoil, blant annet at tidspress har medført behov for
parallelle aktiviteter, som igjen har medført behov for
justeringer underveis og derved lavere produktivitet i byggearbeidene.
De totale utbyggingskostnadene for prosjektene
i Åsgardkjeden er ifølge Statoil anslått
til 66 137 mill. kroner. Dette innebærer en kostnadsøkning
på 18 115 mill. kroner i forhold til anslagene i utbyggingsplanene.
Av dette utgjør valutaeffekten 1 427 mill. kroner. Dette
tilsvarer en kostnadsøkning på 37,7 pst.
Departementet viser til at prosjektene i Åsgardkjeden
har pådratt seg store kostnadsøkninger siden Stortinget
behandlet utbyggingsplanene, og dette har medført betydelig
reduksjon i lønnsomheten på 23 880 mill kroner
- tilsvarende 63,1 pst. Ifølge Statoils beregninger har Åsgardprosjektet
i dag en nåverdi på 13 965 mill. kroner ved en
oljepris på 15 USD/fat og dollarkurs på 7,25
NOK/USD fra og med 1999, og et reelt avkastningskrav til
totalkapitalen på 7 pst. før skatt. Beregningene
inkluderer ikke tilleggsverdien ved at også gass fra andre
felt i Norskehavet, herunder Norne og Heidrun, kan skipes i rørledningen Åsgard
Transport.
Av lønnsomhetsreduksjonen på 23
880 mill. kroner, kan ifølge Statoil 15 372 mill. kroner
henføres til økte kostnader. 2 611 mill. kroner
av lønnsomhetsreduksjonen skyldes ifølge Statoil
endrede makroøkonomiske forutsetninger (oljepris, valutakurs
og inflasjon), mens 5 897 mill. kroner skyldes forsinket produksjonsstart for Åsgard
A, nedjustering av væskereservene i Åsgardfeltet
og endret produksjonsprofil.
Departementet viser til at det ifølge
Statoil og Oljedirektoratet er muligheter for at ytterligere kostnadsøkninger
kan påløpe, noe som vil kunne medføre
en ytterligere reduksjon i lønnsomheten.
Departementet viser videre til at det fortsatt
gjenstår betydelige arbeider før utbyggingen av
prosjektene er sluttført. Ifølge redegjørelsen
fra Statoils styre, gjenstår per medio april om lag 40
pst. av arbeidet på plattformen Åsgard B, og om
lag halvparten av byggearbeidene ved anleggene på Kårstø.
Dessuten gjenstår det betydelige arbeider i forbindelse
med boring og ferdigstillelse av brønner på feltet.
Departementet viser også til Oljedirektoratets vurderinger
om at prosjektet fortsatt står overfor store utfordringer
når det gjelder å fullføre utbyggingen
innenfor de foreliggende planer og tidsfrister.
På bakgrunn av de kostnadsanslag som
forelå for Åsgardprosjektet høsten 1998,
jf. St.prp. nr. 8 (1998-1999), ba departementet Oljedirektoratet
om å følge opp Åsgardprosjektet spesielt.
Oljedirektoratet foretok en gjennomgang av prosjekt- og kostnadsutviklingen for
feltutbyggingen siden utbyggingsplanen (PUD), vurderte status i
prosjektet, og utarbeidet rapporten: "Åsgard gjennomgang,
status og kostnadsutvikling", levert 23. februar 1999.
Olje- og energidepartementet viser i meldingen
til at dette er fjerde gang siden Stortinget behandlet utbyggingsplanene
for Åsgardfeltet, Åsgard Transport og Kårstøanleggene
i St.prp. nr. 50 (1995-1996) og Europipe 2 i St.prp. nr. 15 (1996-1997),
at departementet må komme særskilt tilbake til
Stortinget for å orientere om økte kostnadsanslag
for prosjektene i Åsgardkjeden.
Til tross for at prosjektene i Åsgardkjeden
har pådratt seg store kostnadsøkninger siden Stortinget
behandlet utbyggingsplanene, er utbyggingen ifølge departementet
fremdeles lønnsom.
Departementet ser meget alvorlig på de
gjentatte rapportene om økte kostnader og svekket lønnsomhet
for prosjektene i Åsgardkjeden. Både Åsgardfeltet
og gassbehandlingsanleggene på Kårstø,
som hver for seg består av flere delprosjekter, har opplevd
store overskridelser i forhold til anslagene i utbyggingsplanene. Rørprosjektene Åsgard
Transport og Europipe 2 har klart seg langt bedre. Selv om man tar
hensyn til at det er bygget større og flere anlegg på Kårstø enn
det som lå inne i de opprinnelige planene, kan en vesentlig
del av de økte kostnadene tilskrives underestimering.
På feltutbyggingen av Åsgard
har det påløpt betydelige kostnadsøkninger
ved flere av delprosjektene og på flere budsjettposter.
Kostnadene forbundet med boring og komplettering av brønnene
har økt betydelig. Produksjonsskipet Åsgard A
er adskillig dyrere enn planlagt og gassplattformen Åsgard
B ligger i henhold til siste investeringsanslag også inne
med betydelige kostnadsoverskridelser i forhold til opprinnelig budsjett.
Departementet viser til at det er myndighetenes
forståelse at den betydelige kostnadsøkningen
i Åsgardkjeden ikke kan henføres til noen få enkelthendelser eller
avgrensende årsaksforhold. Det har forekommet kostnadsøkninger
innenfor de fleste delprosjekter og på et stort antall
budsjettposter i løpet av utbyggingsperioden fram til nå.
Fortsatt gjenstår det betydelige arbeider
før utbyggingen av prosjektene er sluttført. Ifølge
redegjørelsen fra Statoils styre, gjenstår per
medio april om lag 40 pst. av arbeidet på gassplattformen Åsgard
B og om lag halvparten av byggearbeidene ved anleggene på Kårstø.
Dessuten gjenstår det betydelige arbeider i forbindelse
med boring og ferdigstillelse av brønner på feltet. Departementet
viser til Oljedirektoratets vurderinger om at prosjektet fortsatt
står overfor store utfordringer når det gjelder å fullføre
utbyggingen innenfor de foreliggende planer og tidsfrister.
Det er ifølge departementet svært
viktig at ferdigstillelsen av prosjektene innenfor kostnadsrammene
gis høyeste prioritet.