Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen
og Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan
Simonsen og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn
Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra
Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs
og fra Senterpartiet, Tor Nymo, vil peke på at
det hvert år i følge levekårsundersøkelsen
for 1997 er ca. 180 000 mennesker i Norge som utsettes for vold
og trusler om vold. Dette tallet har vært relativit stabilt
de siste 10 årene. En regner med at om lag 14-15 pst. av
disse tilfellene anmeldes. Av dette blir en stor del henlagt. Tallene
illustrerer at det kun er i begrenset grad at rettsapparatet kan
gi voldsofre beskyttelse. Komiteen er enig med forslagsstilleren i
at mange kriminalitetsofre ikke selv er i stand til å forfølge
sine legitime rettigheter, enten fordi de føler avmakt,
fordi de ikke har de nødvendige krefter eller ressurser,
eller fordi de er utsatt for trusler og press fra lovbryteren. Det
er derfor viktig å treffe tiltak som kan bedre voldsofrenes
situasjon.
Komiteen viser til at FNs generalforsamling
har vedtatt en prinsipperklæring om rettigheter for ofre
for kriminalitet og maktmisbruk, resolusjon 40/30 av 29. november
1985, som anbefaler tiltak på det internasjonale og regionale
plan for bedre adgang til rettsvesenet og rettferdig behandling,
gjenoppretting, erstatning og sosial støtte for ofre for
kriminalitet. Komiteen vil understreke at norske
myndigheter bør føle seg forpliktet til å følge
opp de bestemmelsene som fremgår av denne prinsipperklæringen.
I FNs prinsipperklæring om rettigheter for ofre for kriminalitet
og maktbruk slås det blant annet fast at en person kan
anses som offer i forhold til prinsipperklæringen uansett
om gjerningsmannen er identifisert, pågrepet, tiltalt eller
dømt. Ofre bør behandles med medmenneskelighet
og respekt for deres verdighet. De er berettiget til adgang til
rettsapparatet og til rask oppreisning, og det bør opprettes
rettslige og administrative mekanismer som gjør det mulig
for ofre å oppnå oppreisning gjennom formelle
eller uformelle saksbehandlingsregler som er raske, rettferdige,
medfører små utgifter og er tilgjengelige. Ofrene
bør informeres om sine rettigheter når det gjelder å søke
oppreisning ved hjelp av disse mekanismene. Det slås også fast
at ofrene bør motta nødvendig materiell, medisinsk,
psykologisk og sosial bistand ved hjelp av midler som kommer fra
statlige eller frivillige kilder, at personer som arbeider i politiet,
rettsvesenet, helse- og sosialvesenet og andre berørte
organer bør gis opplæring for å bevisstgjøre
dem når det gjelder ofrenes behov, og at forsvarlig bistand
bør ytes ofrene gjennom hele den rettslige saksgangen.
Videre bør det tas skritt til å minimalisere besværet
for ofrene, til å beskytte deres privatliv der det er nødvendig
og til å sikre at de og deres familie ikke utsettes for
trusler eller hevnaksjoner. Selv om det er truffet en del tiltak de
siste årene for å bedre voldsofres situasjon,
er komiteen ikke overbevist om at norske myndigheter på en
god nok måte har fulgt opp kravene i FNs prinsipperklæring
for ofre for kriminalitet og maktmisbruk.
Komiteen viser til at det i løpet
av de siste årene er satt i verk flere enkelttiltak for å styrke
voldsofrenes situasjon. Det er imidlertid på bakgrunn av
det store antall voldstilfeller og de mange mørketall grunn
til å foreta en helhetlig gjennomgang av voldsofrenes rettigheter.
Dessuten må det sikres at de tiltak som er vedtatt faktisk
følges opp i praksis av domstol, politi og hjelpeapparat.
Som en del av en slik gjennomgang er komiteen av
den oppfatning at det også er naturlig å vurdere
voldsofrenes vern etter Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.
Blant de tiltakene komiteen vil
peke på er en videreføring av ordningen med voldsalarmer
til personer som blir utsatt for trusler om grov vold. Komiteen mener
at denne ordningen bør ha en lav inngangsterskel, og at
det ikke bør være påkrevet med anmeldelse for å kunne
få tildelt alarm. Det er dessuten viktig med rask saksbehandlingstid
for søknader om voldsalarmer, og at politiet rykker raskt
ut ved alarm.
Komiteen vil videre understreke
behovet for tilstrekkelig opplæring om voldsofres rettigheter
for de offentlige personene som kommer i kontakt med voldsofre.
Ved samtlige politikamre skal det være tilgjengelig utarbeidet
materiell med nødvendige informasjoner blant annet om ordningen
med voldsoffererstatning og rett til bistandsadvokat. Alle som anmelder tilfeller
av vold bør bli grundig informert om denne ordningen muntlig
samtidig som de inngir anmeldelse, og de skal samtidig få overlevert
informasjonsbrosjyren. Justisdepartementet skal påse at
et slikt system fungerer ved samtlige politistasjoner og lensmannskontor.
Komiteen vil be departementet
vurdere om det antall advokattimer som stilles til rådighet
for voldsofre er tilstrekkelig, eller om timetallet bør økes. Det
bør også vurderes å gi advokatbistand
også etter at rettssaken er ferdig, dersom det er behov
for det. Ordningen med rådgivningskontor for voldsofre
må utvides.
Komiteen er kjent med at Landsforeningen
for Voldsofre i brev til Justisministeren har påpekt at
flere voldsofre føler den behandlingen de får
av fylkesmannen og voldsoffererstatningsnemnda som et nytt overgrep. Årsaken
er tolkningen av forskriftene som har ført til en praksis
som har gjort det vanskelig å få erstatning i
saker med ukjent gjerningsmann. Landsforeningen mener også at
forskriftene er kompliserte og derfor vanskelig tilgjengelige for
mange voldsofre. Komiteen vil be departementet foreta
en vurdering av både forskrifter, praksis og sammensetningen
av nemnda, og deriblant vurdere om en representant for brukerorganisasjonene
bør få plass i erstatningsnemnda. Komiteen vil
også be departementet vurdere om det er behov for en generell økning
av erstatningsbeløpene for ikke-økonomisk skade.
Komiteen viser til at Stortinget
i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 96 (1995-1996) enstemmig
gjorde følgende vedtak:
«Stortinget ber Regjeringen utrede etablering og finansiering
av et voldsofferfond som skal gi direkte eller indirekte støtte
til voldsofre, med sikte på å fremme forslag til
en slik ordning.»
I de enstemmige komitémerknadene viste
komiteen til den svenske ordningen som finansieres ved at personer
som dømmes for et lovbrudd som kan gi fengselsstraff må betale
kr 300 til fondet. Komiteen antydet at en liknende ordning burde
innføres i Norge, uten at den tok stilling til beløpet.
Komiteen ba departementet se utarbeidelsen av et forslag om voldsofferfond
i sammenheng med den eksisterende erstatningsordningen, slik at
fondet kunne bidra til å bedre erstatningsordningen. Samtidig
skrev justiskomiteen i sin innstilling at midlene fra fondet bør
være mest mulig målrettet mot å komme
voldsofrene direkte til gode, og blant annet kunne brukes til støtte
til ideelle organisasjoner, forskning, opplysningsarbeid,
kriseterapi og voldsoffermottak i tillegg til direkte støtte
til voldsofre for å bedre deres livssituasjon.
Komiteen konstaterer at det 5 år
etter stortingsvedtaket fremdeles ikke foreligger noe konkret forslag for
Stortinget.
Komiteen mener at det er behov
for en gjennomgang av tiltak som kan bedre situasjonen for voldsofre. Med
bakgrunn i misnøyen fra voldsofrene med voldsoffererstatningsnemndas
praksis er det et spesielt behov for en totalgjennomgang av hele
erstatningsordningen.
Komiteen er enig med forslagsstilleren
i at Stortinget bør be Regjeringen styrke vernet av voldsofre. Komiteen vil
derfor be Regjeringen foreta en grundig gjennomgang av tiltak som
virker forebyggende mot overgrep, som styrker ofrenes stilling i
helsevesenet og rettsapparatet, og som kan reparere og gjenopprette
påførte skader. I denne sammenheng skal det også vurderes
om det kan være hensiktsmessig å arbeide for et
tillegg i Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen som styrker
vernet om voldsofre.
Komiteen vil til slutt understreke
at rask saksbehandlingstid i rettsapparatet og utmålingen
av straffereaksjonene for voldsbruk, også er av vesentlig
betydning for å forebygge psykiske belastninger for voldsofre.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen foreta
en samlet gjennomgang av nasjonale og internasjonale tiltak som
kan styrke voldsofrenes situasjon, og legge frem konkrete tiltak
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2001.»