Det er behov for innstramminger på statsbudsjettets utgiftsside
for å dempe presset i økonomien. Som ledd i Regjeringens
innstrammingsopplegg vurderes blant annet nedbygging av spesielle
tiltak rettet mot enkeltnæringer. På denne bakgrunn
foreslås en avvikling av tilskuddet til sysselsetting av
norske sjøfolk med virkning fra 1. juli 2000.
På denne bakgrunn fremmes forslag om å redusere bevilgningen
under kap. 943 post 70 med 110 mill. kroner, fra 330 til 220 mill.
kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, går
imot Regjeringens forslag under kap. 943 post 70.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en
rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere
komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere
flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen er avvisende
til Regjeringens forslag om å avvikle refusjonsordningen for
sjøfolk. Disse medlemmer viser til at hensikten
med den maritime politikken der refusjonsordningen inngår
er utvikle og bevare det samlede maritime næringsmiljøet
i Norge. Store deler av næringsvirksomheten langs kysten
er knyttet til det maritime miljøet og de erfaringene og kunnskapene
som norske sjøfolk tilegner seg gjennom aktiv tjeneste
på sjøen.
Disse medlemmer viser til evalueringen
av refusjonsordningen for sjøfolk omtalt i St.prp. nr.
51 (1997-1998) som konkluderte med at ordningen var vellykket og
fungerte som tilsiktet. Regjeringen Bondevik foreslo imidlertid å redusere
refusjonssatsen fra 20 til 12 pst. av brutto lønnsutgifter
og å utestenge passasjerbetjeningen på NOR-ferger
og bøyelastere fra ordningen. Disse medlemmers gikk
imot svekkelsen av ordningen, men måtte erkjenne at det
ikke var flertall for å opprettholde ordningen i sin daværende
form. I ettertid har det vist seg at det var særlig uheldig å utestenge
bøyelasterne som har en viktig opplæringsfunksjon
fra ordningen. Disse medlemmer viser til at det langvarige
politisk presset mot den maritime næringspolitikken og
den store uforutsigbarheten i rammebetingelsene, synliggjort ved
de siste forverringene i rederiskatteordningen og forslaget om å avvikle
refusjonsordningen svekker tilliten til den maritime politikken.
For å unngå en ytterligere svekkelse av rammebetingelsene
for norsk skipsfart ønsker disse medlemmer å opprettholde
refusjonsordningen for sjøfolk.
Disse medlemmer vil stemme imot
Regjeringens forslag under kap. 943 post 70.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil vise til at det maritime næringslivet
utgjør Norges kanskje aller sterkeste næringsmiljø internasjonalt.
Dette er senest dokumentert i et større forskningsprosjekt ved
Handelshøyskolen BI ("Et verdiskapende Norge"). Den praktiske
kompetansen norske sjøfolk og rederier bidrar med er avgjørende
for å bevare og utvikle Norges unike lederposisjon på dette
området. Disse medlemmerer
skuffet over at Regjeringen midt i en budsjettperiode foreslår
en avvikling av ordningen. Forslaget bidrar i seg selv til en unødig
usikkerhet om vilkårene for sysselsetting og rekruttering
blant arbeidstakere, arbeidsgivere og de mange tusen ungdommer som
er i maritim utdanning.
Disse medlemmer går
på denne bakgrunn mot Regjeringens forslag om å avvikle
tilskuddet til sysselsetting av sjøfolk.
Videre vil disse medlemmer mer
generelt understreke viktigheten av at denne internasjonale og mobile
næringen har stabile og forutsigbare rammevilkår.
I en situasjon med usikkerhet er særlig inve-steringer
knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling utsatt. I motsetning
til skip og andre driftsmidler har slike investeringer begrenset
verdi dersom ikke bedriften selv kan nyttegjøre seg disse
i fremtiden. Samtidig er antakelig slik direkte kompetanseoppbygging
det som har størst positive eksternaliteter og bidrar sterkest
til utviklingen av det maritime miljø.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen viser til at disse
medlemmer ved flere anledninger har foreslått at
støttesatsen bør være 20 pst. av brutto
lønnsutgifter. Disse medlemmer er meget betenkt
over at Regjeringen nok en gang går til angrep på refusjonsordningen ved å fremme
forslag om en reduksjon fra 12 pst. til 8 pst.
Selv om disse medlemmer ønsker å øke
støttesatsen til 20 pst., vil en vise til at forandringer
av støttesatsen bør skje i forbindelse med den årlige
statsbudsjettbehandlingen På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med framlegging av statsbudsjettet 2001 fremme forslag om at støttesatsen
for tilskudd til sysselsetting av sjøfolk økes
til 20 pst. og at passasjerbetjening på NOR-ferjer, opplæringsstillinger
i NIS og besetning på bøyelastene i råoljetransport
i Nordsjøen, inkluderes i ordningen.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter
seg til Regjeringens forslag i proposisjonen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
Kap. 943 | | Tilskudd til sysselsetting av
sjøfolk: | |
| 70 | Tilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med
| kr 110 000 000 |
| | fra kr 330 000 000 til
kr 220 000 000 | |