11.10 Kap. 943 Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk

Post 70 Tilskudd, overslagsbevilgning

Sammendrag

Det er behov for innstramminger på statsbudsjettets utgiftsside for å dempe presset i økonomien. Som ledd i Regjeringens innstrammingsopplegg vurderes blant annet nedbygging av spesielle tiltak rettet mot enkeltnæringer. På denne bakgrunn foreslås en avvikling av tilskuddet til sysselsetting av norske sjøfolk med virkning fra 1. juli 2000.

På denne bakgrunn fremmes forslag om å redusere bevilgningen under kap. 943 post 70 med 110 mill. kroner, fra 330 til 220 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, går imot Regjeringens forslag under kap. 943 post 70.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Arbeiderpartiet har måttet finne inndekning på en rekke andre områder i denne innstillingen for å balansere komiteens flertallsinnstilling. Dette gir Arbeiderpartiet rom for å reversere flere av de budsjettiltak Regjeringen hadde funnet nødvendig.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og representanten Steinar Bastesen er avvisende til Regjeringens forslag om å avvikle refusjonsordningen for sjøfolk. Disse medlemmer viser til at hensikten med den maritime politikken der refusjonsordningen inngår er utvikle og bevare det samlede maritime næringsmiljøet i Norge. Store deler av næringsvirksomheten langs kysten er knyttet til det maritime miljøet og de erfaringene og kunnskapene som norske sjøfolk tilegner seg gjennom aktiv tjeneste på sjøen.

Disse medlemmer viser til evalueringen av refusjonsordningen for sjøfolk omtalt i St.prp. nr. 51 (1997-1998) som konkluderte med at ordningen var vellykket og fungerte som tilsiktet. Regjeringen Bondevik foreslo imidlertid å redusere refusjonssatsen fra 20 til 12 pst. av brutto lønnsutgifter og å utestenge passasjerbetjeningen på NOR-ferger og bøyelastere fra ordningen. Disse medlemmers gikk imot svekkelsen av ordningen, men måtte erkjenne at det ikke var flertall for å opprettholde ordningen i sin daværende form. I ettertid har det vist seg at det var særlig uheldig å utestenge bøyelasterne som har en viktig opplæringsfunksjon fra ordningen. Disse medlemmer viser til at det langvarige politisk presset mot den maritime næringspolitikken og den store uforutsigbarheten i rammebetingelsene, synliggjort ved de siste forverringene i rederiskatteordningen og forslaget om å avvikle refusjonsordningen svekker tilliten til den maritime politikken. For å unngå en ytterligere svekkelse av rammebetingelsene for norsk skipsfart ønsker disse medlemmer å opprettholde refusjonsordningen for sjøfolk.

Disse medlemmer vil stemme imot Regjeringens forslag under kap. 943 post 70.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre vil vise til at det maritime næringslivet utgjør Norges kanskje aller sterkeste næringsmiljø internasjonalt. Dette er senest dokumentert i et større forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI ("Et verdiskapende Norge"). Den praktiske kompetansen norske sjøfolk og rederier bidrar med er avgjørende for å bevare og utvikle Norges unike lederposisjon på dette området. Disse medlemmerer skuffet over at Regjeringen midt i en budsjettperiode foreslår en avvikling av ordningen. Forslaget bidrar i seg selv til en unødig usikkerhet om vilkårene for sysselsetting og rekruttering blant arbeidstakere, arbeidsgivere og de mange tusen ungdommer som er i maritim utdanning.

Disse medlemmer går på denne bakgrunn mot Regjeringens forslag om å avvikle tilskuddet til sysselsetting av sjøfolk.

Videre vil disse medlemmer mer generelt understreke viktigheten av at denne internasjonale og mobile næringen har stabile og forutsigbare rammevilkår. I en situasjon med usikkerhet er særlig inve-steringer knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling utsatt. I motsetning til skip og andre driftsmidler har slike investeringer begrenset verdi dersom ikke bedriften selv kan nyttegjøre seg disse i fremtiden. Samtidig er antakelig slik direkte kompetanseoppbygging det som har størst positive eksternaliteter og bidrar sterkest til utviklingen av det maritime miljø.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen viser til at disse medlemmer ved flere anledninger har foreslått at støttesatsen bør være 20 pst. av brutto lønnsutgifter. Disse medlemmer er meget betenkt over at Regjeringen nok en gang går til angrep på refusjonsordningen ved å fremme forslag om en reduksjon fra 12 pst. til 8 pst.

Selv om disse medlemmer ønsker å øke støttesatsen til 20 pst., vil en vise til at forandringer av støttesatsen bør skje i forbindelse med den årlige statsbudsjettbehandlingen På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med framlegging av statsbudsjettet 2001 fremme forslag om at støttesatsen for tilskudd til sysselsetting av sjøfolk økes til 20 pst. og at passasjerbetjening på NOR-ferjer, opplæringsstillinger i NIS og besetning på bøyelastene i råoljetransport i Nordsjøen, inkluderes i ordningen.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag i proposisjonen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

Kap. 943

Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk:

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med

kr 110 000 000

fra kr 330 000 000 til kr 220 000 000