I februar i år behandlet Stortinget St.meld.
nr. 39 (1998–99) Forskning ved et tidsskille (forskningsmeldingen).
Meldingen skisserer mål, ambisjoner og prioriteringer når
det gjelder forskningen i Norge de nærmeste årene.
Målsettingen i meldingen er å styrke forskningsinnsatsen
i Norge, slik at Norge i løpet av fem år kommer
på linje med gjennomsnittet i OECD-landene, målt
som andel av BNP. Både offentlig og privat finansiering
må styrkes betydelig for at dette målet skal nås.
Forskningsmeldingen understreker at veksten
i offentlige midler dels skal komme gjennom økte ordinære
bevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet, dels gjennom
avkastningen av et fond for forskning og nyskaping. En hovedprioritering
ved bruk av offentlige midler i årene framover vil være å styrke
den langsiktige og grunnleggende forskningen. I tillegg vil myndighetene
bidra til å sikre et nødvendig kunnskapsgrunnlag
på sentrale tematiske områder for samfunns- og
næringsliv: marin forskning, informasjons- og kommunikasjonsteknologi
(IKT), medisinsk og helsefaglig forskning og forskning i skjæringsfeltet
mellom energi og miljø. Kvalitet skal fremmes og belønnes
på alle områder.
Målet om å nå OECD-snittet
krever som nevnt også økning i den privatfinansierte
forskningen. I april 1999 ble det derfor satt ned et utvalg (Hervik-utvalget)
for å vurdere tiltak for å fremme forskning i
bedriftene og øke privat finansiering av forskning. Næringslivet
har et selvstendig ansvar for å finansiere forskning og utvikling.
Staten skal ikke, og bør heller ikke, styre næringslivets
FoU. Statens oppgave er å sikre finansiering av infrastruktur
for forskningen og å utdanne kandidater som kan møte
næringslivets behov. I tillegg skal staten gi rammebetingelser
som legger forholdene til rette for privat finansiering. En viktig
oppgave vil i denne forbindelse være å sikre at
statlige virkemidler virker utløsendefor økt
næringslivsfinansiering. Med utgangspunkt i innstillingen
fra Hervik-utvalget vil Regjeringen vurdere stimuleringstiltak for
privatfinansiert næringslivsforskning.
I stortingsdebatten om forskningsmeldingen ble
det presisert at målet om å nå OECD-snittet
er et bevegelig mål. Dette innebærer at målet
er å nå OECD-snittet slik det er om fem år,
ikke slik det er i dag.
I forbindelse med behandlingen av forskningsmeldingen,
fattet Stortinget følgende romertallsvedtak som gjelder
framtidige bevilgninger til forskning:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en
opptrappingsplan for forskningsbevilgningene, som kan sikre at Norge
minst når gjennomsnittlig OECD-nivå i løpet
av fem år. Opptrappingsplanen fremlegges i Revidert nasjonalbudsjett
våren 2000.»
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at
det blir en vesentlig vekst i grunnforskningsmidlene til universiteter
og høyskoler.»
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at veksten i
antall rekrutteringsstillinger i en femårsperiode skal være
minst 150 de første to årene og heves til minst
200 pr. år de neste årene.»
Stortinget ber Regjeringen om at det som et ledd
i strategien for å styrke norsk forskning i den kommende femårsperioden
legges opp til en betydelig økning av fondskapitalen til
fondet for forskning og nyskapning, basert på de forutsetninger
som lå til grunn for etableringen av fondet, jf. St.prp.
nr. 67 (1998-1999). Det forutsettes at en opptrappingsplan for fondet
legges frem i Revidert nasjonalbudsjett for 2000.»
Komiteen påpekte også at en
kraftig vekst i den privatfinansierte næringslivsforskningen
er avgjørende for å nå de forskningspolitiske
målene og ba om at Regjeringen framla sin vurdering av
Hervik-utvalgets forslag for Stortinget så raskt som mulig.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere
for opptrappingsplanen som er Regjeringens oppfølging av Stortingets
vedtak. Planen gjennomgår forutsetninger for
opptrappingen, skisserer vekstbehovet og sier noe om hva slags beregninger
som skal legges til grunn. Planen skisserer hovedinnretningen for
offentlig innsats over femårsperioden. Konkrete budsjettvedtak
må imidlertid fattes i de årlige budsjettene.
Det er i proposisjonen gjort rede for Hervik-utvalget og
dets tilrådinger. Hervik-utvalget har i sin innstilling
(NOU 2000:7 Ny giv for nyskaping) presentert en helhetlig tiltakspakke.
Utvalgets hovedforslag er en generelt virkende, lovforankret ordning
for hele næringslivet som sikrer bedriftene en offentlig
finansieringsandel på 25 pst. av kostnadene for nærmere
definerte FoU-prosjekter innenfor en årlig ramme på 4
mill. kroner (staten finansierer 1 mill. kroner årlig).Tiltaket vil særlig treffe relativt
små prosjekter samt små og mellomstore bedrifter.
Tiltaket vil videre stimulere til samarbeid, både mellom
bedrifter, og mellom bedrifter og kunnskapsinstitusjoner.
Hervik-utvalgets innstilling er sendt på høring
med frist 18. mai 2000. Regjeringen vil komme tilbake med en vurdering
av Hervik-utvalgets forslag i statsbudsjettet for 2001.
– Stortinget har
vedtatt at de norske forskningsbevilgningene skal trappes opp til
minst OECD-gjennomsnittet i løpet av fem år. Anslag
fra NIFU og SSB viser at det vil kunne bli behov for en opptrapping
av forskningsinnsatsen de neste fem årene med ca. 9 mrd.
kroner for å nå dette målet. Styrkingen
av forskningsinnsatsen må imidlertid passes inn i de årlige
budsjettene.
– I femårsperioden skal
veksten i offentlige bevilgninger i all hovedsak komme på forskningsmeldingens
prioriterte områder slik Stortinget har sluttet seg til
(styrking av langsiktig, grunnleggende forskning samt de fire tematiske
satsingene).
– Innenfor veksten i forskningsbevilgningene
vil Regjeringen legge til rette for en vesentlig vekst i grunnforskningsmidlene
til universiteter og høgskoler og en betydelig økning
av antall rekrutteringsstillinger, i samsvar med Stortingets vedtak.
– Regjeringen går inn
for å øke kapitalen i Fondet for forskning og
nyskaping med 1 mrd. kroner fra 1. juli 2000.
– Regjeringen vil komme tilbake
til en vurdering av Hervik-utvalgets forslag i statsbudsjettet for
2001, med bakgrunn bl.a. i høringsrunden.
Komiteen tar dette
til orientering.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet syner
til at Stortinget i samband med behandlinga av forskingsmeldinga
(Innst. S. nr. 110 (1999-2000)), jf. St.meld. nr. 39 (1998-1999)
slutta seg til at forskingsinnsatsen skulle styrkjast slik at Noreg
i løpet av fem år kjem på linje med gjennomsnittet
i OECD-landa, målt som del av BNP. Desse medlemene vil understreke
at dette målet står fast. Gjennomføringa
av planen må vurderast i samband med dei årlege
budsjettforhandlingane.
Desse medlemene syner og til
at i Innst. S. nr. 119 (1999-2000) uttalte eit fleirtal beståande
av Arbeiderpartiet, Høgre og Sosialistisk Venstreparti
at for å oppnå målsettinga med fondet
for forsking og nyskaping, burde fondet få ein forvaltningskapital
på 10-15 mrd. kroner i løpet av 5-årsperioda. Desse
medlemene føresett at dette følgjast opp
i dei komande budsjett og vil peike på dei moglegheitene
som eit eventuelt sal av statlege aksjar gir.
Desse medlemene syner til at
Regjeringa vil kome attende til ein vurdering av Hervik-utvalet
sin innstilling i statsbudsjettet for 2001.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til at Stortinget i
forbindelse med behandlingen av forskningsmeldingen (Innst. S. nr.
110 (1999-2000)), jf. St.meld. nr. 39 (1998-1999)) vedtok en anmodning
til Regjeringen om i Revidert nasjonalbudsjett å fremlegge
en opptrappingsplan for forsk-ningsbevilgningene, "som kan sikre
at Norge minst når gjennomsnittlig OECD-nivå i
løpet av fem år". Disse medlemmer minner
om at dette vedtaket kom etter at et flertall - inkludert Arbeiderpartiet
- mente at det var behov for en mer forpliktende opptrappingsplan enn
det meldingen la opp til. Disse medlemmer er derfor
forbauset og skuffet over at fremstillingen i den foreliggende proposisjon
har fått en så uforpliktende og lite konkret form. Disse
medlemmer forventer derfor at den nødvendige konkretisering
kommer i forbindelse med budsjettbehandlingen høsten 2000.
Det er helt avgjørende at opptrappingsprosessen kan leses ut
av neste års budsjett. Hvis ikke vil de store håp
og forventninger som Stortingets behandling av forsk-ningsmeldingen
skapte i alle deler av forsknings-Norge, lett kunne snus til frustrasjon
og mismot.
Disse medlemmer konstaterer at
heller ikke den forutsatte oppfølging av Hervik-utvalgets
innstilling er fulgt opp av Regjeringen. Disse medlemmer forutsetter
derfor at Regjeringen fremmer de nødvendige forslag i forslaget
til statsbudsjett for 2001. Disse medlemmer forutsetter
at Regjeringen samtidig legger frem en opptrappingsplan for fondet for
forsk-ning og nyskaping. Denne planen var også forutsatt
fremlagt i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett i år.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
a.
«Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag til en opptrappingsplan for forskningsbevilgningene som kan
sikre at Norge minst når gjennomsnittlig OECD-nivå i
løpet av fem år. Opptrappingsplanen fremlegges i
statsbudsjettet for 2001.»
b.
«Stortinget ber Regjeringen om at
det som ledd i strategien for å styrke norsk forskning i
den kommende femårsperioden legges opp til en betydelig økning
av fondskapitalen til fondet for forskning og nyskapning, basert
på de forutsetninger som lå til grunn for etableringen
av fondet, jf. St.prp. nr. 67 (1998-1999). Det forutsettes at en
opptrappingsplan for fondet legges frem i forslaget til statsbudsjett
for 2001.»
c.
«Stortinget ber Regjeringen om å legge
frem sin vurdering av Hervik-utvalgets forslag for Stortinget så raskt
som mulig. Det forutsettes at Stortinget får anledning
til å vurdere konkrete tiltak i forbindelse med behandlingen
av forslag til statsbudsjett for 2001.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil understreke grunnforskningens
viktige rolle. Disse medlemmer mener det offentlige
må ta et særlig ansvar for grunnforskningen på alle
fagområder slik at den sammen med næringsrettet
forskning kan utgjøre de to grunnpilarene forskningsinnsatsen
hviler på.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Stortinget ved behandling av forskningsmeldingen ba Regjeringen
komme tilbake med en opptrappingsplan for norsk forskning i revidert
budsjett. Dette medlem hadde forventet at Regjeringen
hadde skissert hvordan hovedtrekkene i de offentlige budsjettene
til forskning må utvikle seg for at målsettingen
Stortinget nedfelte skal nås. Dette medlem viser
til at Regjeringen har anslått at samlet forskningsbevilgning
må ligge 9 mrd. kroner over dagens nivå om 5 år
for å nå gjennomsnittlig OECD-nivå. Regjeringen
har forutsatt at 40 pst. må komme fra offentlige budsjetter
om målet skal nås. Dette medlem er
i tvil om næringslivet er i stand til å øke
sin FOU-innsats i et slik omfang at de vil dekke opp de resterende
60 pst. Dette medlem antar at det må til omfattende
offentlige stimuleringstiltak for å utløse en så stor
forskningsinnsats fra næringslivet. Disse stimuleringstiltakene
må etter dette medlems mening komme som
tillegg til de 40 pst. som hovedsakelig skal kanaliseres til universiteter/høgskoler
og Forskningsrådet. Dette medlem mener det
vil være realistisk å forvente at om lag halvparten
(ca 4,5 mrd. kroner) av den økte innsatsen vil komme fra
næringslivet.
Dette medlem mener at opptrappingsplanen
bør være raskest de første årene.
En står foran store investeringer i nytt utstyr som naturlig
må være på plass de første årene.
Etter hvert som utstyret er på plass kan de offentlige
institusjonene øke antall stipendiater slik Stortinget
forutsatte ved behandling av Forskningsmeldingen.
Dette medlem mener at det bør
legges opp til følgende opptrappingsplan de neste fem årene.
Denne planen må ligge til grunn for de årlige
budsjettvedtakene:
Årlig
vekst | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | Sum |
Off. budsjetter | 1 mrd. kr | 1 mrd. kr | 600 mill. kr | 600 mill. kr | 800 mill. kr | 4 mrd. kr |
Stimuleringstiltak | 100 mill. kr | 100 mill. kr | 100. mill. kr | 100 mill. kr | 100 mill. kr | 500 mill. kr |
| | | | | | 4,5 mrd. kr |