2.1 Generelt

Bakgrunn og forutsetninger for departementets anbefaling framgår av:

  • – Historikk som tar for seg hovedpunkter i den senere tids utvikling av materiellforvaltningen.

  • – Beskrivelse av logistikkfunksjonene i dag.

  • – Oppgaver, mål og kjennetegn for den framtidige utøvelsen av logistikk.

2.2 Historikk

I proposisjonen gis det på sidene 9-10 en historisk oversikt over emnet fra andre verdenskrig.

2.3 Organisering av logistikkfunksjonene

Med sikte på å fremme forslag om tiltak for å tilpasse logistikkfunksjonene til Forsvarets framtidige oppgaver har departementet vurdert logistikkfunksjonene i:

  • – Hærens forsyningskommando (HFK), Sjøforsvarets forsyningskommando (SFK), Luftforsvarets forsyningskommando (LFK) og materiellforvaltningen i Forsvarets overkommando/sanitetsstaben (FO/SAN) som alle er direkte underlagt forsvarssjefen.

  • – Verksteder og lagre underlagt Hærens distriktskommandoer, sjøforsvarsdistrikter og orlogsstasjoner, og Luftforsvarets stasjoner som inngår i de respektive forsvarsgrenenes organisasjon.

  • – Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD) som er et ordinært forvaltningsorgan som egen etat underlagt Forsvarsdepartementet.

På sidene 10-12 gis det i proposisjonen en nærmere beskrivelse av dagens organisering av logistikkfunksjonene.

2.4 Logistikk i framtiden

Den framtidige utøvelsen av logistikk i Forsvaret skal kjennetegnes ved:

  • – Klargjort oppgavefordeling og ansvars- og myndighetsforhold basert på styringskonseptet.

  • – Omstillingsevne

    • – fra fred til krise og krig som bidrar til et balansert forhold mellom risiki og beredskapskostnader for Forsvaret som helhet,

    • – i forhold til kundene og eksterne leverandører.

  • – Rammebetingelser som muliggjør en effektiv virksomhet, skaper større fleksibilitet for tilpasninger til kundens behov, arbeidsmarked, osv.

  • – Verdiskapende prosesser som enkeltvis og i samspill med hverandre effektivt løser oppgaver og funksjoner og dekker kundenes behov.

  • – Kundefinansiering som hovedprinsipp.

  • – Produkter og tjenester med høyt "kost-nytte"-forhold.

  • – En styringsmodell som legger vekt på målstyrt planlegging, resultatoppfølging og målbar utførelse.

  • – En helhetlig styring av personell, materiell og sy-stemer for å oppnå fleksibilitet.

  • – Samling av likeartet virksomhet.

  • – Hensiktsmessig organisering av logistikkfunksjonene tilpasset ressurser, oppdrag og krav med gjennomgående faglig og resultatansvar fra topp til bunn.

  • – En hensiktsmessig utvikling, bruk og drift av informasjonssystemer og infrastruktur i et helhetlig perspektiv.

  • – Evne til å rekruttere og beholde personell med et høyt faglig kompetansenivå.

  • – Styrt kompetanseutvikling.

  • – Arbeidsmiljø preget av respekt, omsorg og ansvar basert på likeverd og tillit.

Disse punktene er en del av de grunnleggende premisser for de forslag til endringer i logistikkfunksjonene som presenteres i proposisjonen. På sidene 12-15 i proposisjonen beskrives slike forhold knyttet til logistikkorganisasjonen ytterligere.