Bakgrunn og forutsetninger for departementets anbefaling
framgår av:
– Historikk
som tar for seg hovedpunkter i den senere tids utvikling av materiellforvaltningen.
– Beskrivelse av logistikkfunksjonene
i dag.
– Oppgaver, mål og kjennetegn
for den framtidige utøvelsen av logistikk.
I proposisjonen gis det på sidene 9-10
en historisk oversikt over emnet fra andre verdenskrig.
Med sikte på å fremme forslag
om tiltak for å tilpasse logistikkfunksjonene til Forsvarets
framtidige oppgaver har departementet vurdert logistikkfunksjonene
i:
– Hærens
forsyningskommando (HFK), Sjøforsvarets forsyningskommando
(SFK), Luftforsvarets forsyningskommando (LFK) og materiellforvaltningen
i Forsvarets overkommando/sanitetsstaben (FO/SAN)
som alle er direkte underlagt forsvarssjefen.
– Verksteder og lagre underlagt
Hærens distriktskommandoer, sjøforsvarsdistrikter
og orlogsstasjoner, og Luftforsvarets stasjoner som inngår
i de respektive forsvarsgrenenes organisasjon.
– Forsvarets tele- og datatjeneste
(FTD) som er et ordinært forvaltningsorgan som egen etat
underlagt Forsvarsdepartementet.
På sidene 10-12 gis det i proposisjonen
en nærmere beskrivelse av dagens organisering av logistikkfunksjonene.
Den framtidige utøvelsen av logistikk
i Forsvaret skal kjennetegnes ved:
– Klargjort
oppgavefordeling og ansvars- og myndighetsforhold basert på styringskonseptet.
– Omstillingsevne
– fra
fred til krise og krig som bidrar til et balansert forhold mellom
risiki og beredskapskostnader for Forsvaret som helhet,
– i forhold til kundene og eksterne
leverandører.
– Rammebetingelser som muliggjør
en effektiv virksomhet, skaper større fleksibilitet for
tilpasninger til kundens behov, arbeidsmarked, osv.
– Verdiskapende prosesser som
enkeltvis og i samspill med hverandre effektivt løser oppgaver
og funksjoner og dekker kundenes behov.
– Kundefinansiering som hovedprinsipp.
– Produkter og tjenester med høyt
"kost-nytte"-forhold.
– En styringsmodell som legger
vekt på målstyrt planlegging, resultatoppfølging
og målbar utførelse.
– En helhetlig styring av personell,
materiell og sy-stemer for å oppnå fleksibilitet.
– Samling av likeartet virksomhet.
– Hensiktsmessig organisering
av logistikkfunksjonene tilpasset ressurser, oppdrag og krav med
gjennomgående faglig og resultatansvar fra topp til bunn.
– En hensiktsmessig utvikling,
bruk og drift av informasjonssystemer og infrastruktur i et helhetlig
perspektiv.
– Evne til å rekruttere
og beholde personell med et høyt faglig kompetansenivå.
– Styrt kompetanseutvikling.
– Arbeidsmiljø preget
av respekt, omsorg og ansvar basert på likeverd og tillit.
Disse punktene er en del av de grunnleggende
premisser for de forslag til endringer i logistikkfunksjonene som
presenteres i proposisjonen. På sidene 12-15 i proposisjonen
beskrives slike forhold knyttet til logistikkorganisasjonen ytterligere.