Undersøkelsen er gjennomført
i perioden 1998-1999 og omfatter en gjennomgang av sentrale og lokale
målsettinger for kriminalitetsbekjempelse, en gjennomgang
av systemet for mål- og resultatstyring og en statistisk
analyse for å beregne teknisk effektivitet for landets
politidistrikter.
Undersøkelsen viser at det er varierende
og til dels svak måloppnåelse på flere
områder i forhold til både sentrale og lokale
resultatmål. Den økte ressursinnsatsen til politi-
og lensmannsetaten synes dermed ikke i tilstrekkelig grad å ha
bidratt til bedre resultatoppnåelse for oppklaringsprosent
og saksbehandlingstid generelt.
Riksadvokaten har i rundskriv gitt direktiver
om hvilke saker som skal prioriteres, og at disse sakene skal etterforskes
særlig grundig og i et høyt tempo. Undersøkelsen
viser at for prioriterte statistikkgrupper som for eksempel voldtekt
og legemsbeskadigelse har saksbehandlingstiden økt på landsbasis.
I fire av de åtte distriktene som er
nærmere undersøkt, har den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for
oppklarte forbrytelser økt. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden
for oppklarte forbrytelsessaker varierer fra 279 dager i Oslo politidistrikt
til 124 dager i Halden politidistrikt. Forskjellene mellom distriktene kan
i noen grad forklares med sammensetningen av kriminalitetsbildet,
men forskjellene mellom distriktene synes også å indikere
varierende effektivitet i arbeidet. I ett av de undersøkte
politidistriktene er det gjennomført et prosjekt som viser
at det er mulig å redusere saksbehandlingstiden vesentlig
ved å etablere et tett samarbeid mellom påtalefunksjonen
og etterforskerne fra sakens første fase. Undersøkelsen
viser videre at manglende påtalekapasitet får
konsekvenser for straffesaksbehandlingen og gir høyere
saksbehandlingstid. Dette synes å være spesielt
kritisk for små politidistrikter.
Den gjennomsnittlige oppklaringsprosenten for
forbrytelser har økt fra 32 pst. i 1996 til 36 pst. i 1998
på landsbasis. Undersøkelsen viser imidlertid
at det er stor variasjon både i nivå og utvikling
mellom distriktene og mellom kriminalitetstyper. Riksadvokaten har uttalt
at det er vesentlig større forskjeller i oppklaringsprosent
mellom distriktene enn det som kan begrunnes med at kriminalitetsbildet,
befolkningssammensetningen og ressurssituasjonen er forskjellig.
Antall ikke-rettskraftige saker eldre enn 12
måneder har økt med over 12 pst. på landsbasis,
og ofte tar det lang tid å påtaleavgjøre
og gjøre sakene rettskraftige. Ved utgangen av 1998 var
det 221406 saker (forseelser og forbrytelser) som ikke var rettskraftige.
Over halvparten av de utvalgte politidistriktene har hatt en økning
i ikke-påtaleavgjorte saker eldre enn 12 måneder,
men tre av de åtte politidistriktene hadde en reduksjon
i antall ikke påtaleavgjorte saker eldre enn 12 måneder
med mellom 40 og 70 pst.
I flere distrikter er måloppnåelsen
til dels lav i forhold til lokale resultatmål både
for saksbehandlingstid og forebyggende arbeid. Årsakene
til manglende måloppnåelse er forklart med blant
annet sykdom, store kompliserte saker, uforutsette hendelser og
liten realisme i planleggingen. Flere av distriktene var imidlertid
nær ved å nå flere av sine resultatmål.
Det er i denne sammenheng viktig å være oppmerksom
på at det er mange forhold utenfor politiets ansvarsområde som
påvirker kriminalitetsutviklingen, og som derigjennom får
innvirkning på politiets måloppnåelse.
Undersøkelsen av konkrete kriminalitetssaker
viser at den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for de oppklarte
sakene er på 140 dager. Halvparten av denne tiden går
til påtalefasen. Dette indikerer at påtalejuristene
kan være en flaskehals i straffesaksbehandlingen. Saksgjennomgangen
indikerer dessuten at det er en del "liggetid" i saksbehandlingen.
Undersøkelser foretatt på oppdrag fra Justisdepartementet
bekrefter også dette. Flere saker blir liggende i perioder
uten at det synes å skje noen spesiell etterforskning som
for eksempel avhør eller analyser. Undersøkelsen
viser at selv om distriktene i en stor andel av sakene er relativt raske
til å gjennomføre første avhør,
går det mer enn 30 dager etter anmeldelse før
første avhør i 25 pst. av sakene. Med bakgrunn
i riksadvokatens uttalelse om at etterforskningen bør starte
umiddelbart, kan det her være et visst effektiviseringspotensial.
En stor andel av de undersøkte sakene
blir ikke oppklart. Over halvparten av sakene vedrørende
legemsfornærmelser med skadefølge blir ikke oppklart,
selv om dette ofte er saker med kjent gjerningsmann og vitner til
stede. Undersøkelsen viser dessuten at over 70 pst. av
sakene som gjelder grovt tyveri i villa, ikke blir oppklart. Undersøkelsen
viser også at det gjennomføres forholdsvis få avhør
i forbindelse med grovt tyveri, og at det sjelden sendes forespørsel
om analyser av særskilte funn til KRIPOS eller lignende.
Undersøkelsen viser at de åtte
utvalgte politidistriktene selv mener det foreligger et potensial
for effektivisering av det operative politiarbeidet, selv om synet på hvordan
dette potensialet kan realiseres, varierer mellom distriktene. I
intervjuer har politidistriktene blant annet gitt uttrykk for at
det er et potensial for effektivisering i etterforsknings- og påtalerutinene både
i forhold til saksbehandlingstid og oppklaring av saker. Intervjumaterialet
tyder også på at etterforskningsmetodikken
kan forbedres. Politidistriktene framhever blant annet at en bedre
organisering, både av etaten som helhet og lokalt ved driftsenhetene,
og å utvikle lokale instrukser til støtte for
saksbehandlingen, vil kunne gi effektiviseringsgevinster. Enkelte politidistrikter
mente også at det ble brukt uforholdsmessig mye politiressurser
på arrestforvaring og fangetransport.
Beregningene av teknisk effektivitet som er
gjennomført av Riksrevisjonen, viser at det foreligger
et potensial for å øke antall oppklarte forbrytelser
og forseelser på rundt 30 pst., gitt de eksisterende ressursmessige
rammene i politidistriktene. Det beregnede effektiviseringspotensialet
viser ikke det reelle effektiviseringspotensialet, siden beregningene
ikke tar hensyn til at det kan foreligge særlige forhold
ved enkelte politidistrikter som kan forklare deler av den ineffektiviteten
som er avdekket.
Undersøkelsen viser at resultatinformasjonen
fra de lokale resultatmålene i begrenset grad blir benyttet
på sentralt hold i den helhetlige etatsstyringen. Distriktene
oppfatter at Justisdepartementets tilbakemelding på årsrapportene
ikke i tilstrekkelig grad går i dybden på distriktenes
resultater og måloppnåelse.
Justisdepartementet har uttalt at politimesterens
frihet når det gjelder ressursmessig prioritering, er liten. For å få til
en vellykket mål- og resultatstyring i distriktene forutsetter
dette en viss grad av frihet til å disponere egne ressurser.
Departementet har videre uttalt at utfordringen for politidistriktene
ligger i å iverksette tiltak for å få ned
de faste kostnadene slik at de får større frihet
i utførelsen av oppgavene.