Komiteens utkast til innstilling ble oversendt
utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen uttaler følgende
i brev av 10. januar 2001:
"Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
sine respektive partiers merknader i utkastet til innstilling til
St.prp. nr. 12 (2000-2001).
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til de faglige komitémerknadene fra næringskomiteens
medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Senterpartiet vedrørende
gjeldende proposisjon. Dette er merknader som dette medlem støtter
i sin helhet.
Dette medlem vil videre peke
på at tilsettingsstoffene som EU-direktivene åpner
for økt bruk av ikke er ønsket av verken forbrukere,
næringsmiddelprodusenter - eller distributører.
Dette har kommet tydelig frem i den åpne høringen
om direktivene 11. desember 2000. Etter implementering av matsminkedirektivene vil
forbrukerne kunne bli eksponert for en rekke skadelige tilsettingsstoffer
i maten de ikke har etterspurt, og som næringsmiddelindustrien
ikke ønsker.
Dette medlem ønsker
også å presisere at heller ikke Regjeringen ønsker
disse direktivene. I St.prp. nr. 12 (2000-2001) skriver Regjeringen
at:
"Det er imidlertid visse helsemessige betenkeligheter
forbundet med å gjennomføre direktivenes regler om
bruk av konserveringsmidlene nitritt og nitrat, de såkalte
azofargene og søtstoffet cyklamat, som åpner for økt
bruk av disse stoffene i næringsmidler… Kommisjonen
avslo i november 1999 Norges krav av 8. desember 1998 om å opprettholde
nasjonale bestemmelser for disse stoffene… Norske myndigheter
har i etterkant av avslaget tatt opp mulighetene for alternative
løsninger med Kommisjonen… Kommisjonen har imidlertid
tilkjennegitt at det forventes at direktivene tas inn i EØS-avtalen
snarest, og at regelverket gjennomføres i EFTA-statene."
Videre skriver Regjeringen at:
"De klare signalene fra Kommisjonen om at det ikke lenger
er rom for forhandlinger, tilsier at Norge nå har to alternativer:
Enten å gjennomføre de tre tilsetningsstoffdirektivene,
eller at EFTA som EUs motpart i EØS-avtalen reserverer
seg mot å innlemme direktivbestemmelsene i EØS-avtalen."
Ettersom proposisjon konkluderer med et forslag
om å innlemme de tre direktivene i EØS-avtalen,
kan ikke dette etter dette medlems mening oppfattes
som noe annet enn at Regjeringen føler seg presset til å gjøre
noe den ikke ønsker, av frykt for reaksjoner. Det er etter dette
medlems oppfatning en defensiv holdning til et viktig spørsmål.
Å reservere seg mot å innlemme
direktivbestemmelsene i EØS-avtalen er en mulighet som
fremkommer av EØS-avtalens art. 102. Dersom EFTA reserverer seg,
kan EU etter denne artikkelen svare med å gå til midlertidig
suspensjon av berørte deler av avtalen. St.prp.
nr. 12 (2000-2001) antyder at dette kan få vidtrekkende
konsekvenser for norsk eksportindustri. Dette kan etter dette
medlems mening ikke dokumenteres av tilgjengelig informasjon.
Det ville ikke være en reaksjon som
er proporsjonal i forhold til virkningene av at de aktuelle rettsakter ikke
innlemmes i EØS-avtalen. Det er et faktum at det er en
svært liten del av norsk import av varer fra EU som ville
bli rammet av reservasjonen, noe som jo danner grunnlaget for at
så stor del av norske næringsmiddelprodusenter
og dagligvarebransje hevder at dagens praksis ikke vil ble endret
selv om EUs regelverk tas inn i norske bestemmelser.
Virkningen av veto er regulert etter artikkel
102 nr. 5 i EØS-avtalen. Dersom partene ikke bli enige
etter 6 måneder etter at reservasjonsretten er benyttet
og EU ikke aksepterer at Norge reserverer seg, trer den direkte
berørte delen av avtalens vedlegg midlertidig ut av kraft.
EØS-avtalens hoveddel faller ikke bort.
Matsminkedirektivene er del av vedlegg 2 kap.
XII om næringsmidler. Maksimalt faller hele dette vedlegget
ut av funksjon, minimalt den delen av kapittelet som handler om
tilsetningsstoffer. Dette må man bli enige om i EØS-komiteen,
hvor EFTA-landene og EU er to likeverdige parter. Det er med andre
ord krav om enstemmighet.
Dersom EFTA og EU ikke blir enige om hvilke
deler av vedlegg 2 som skal settes ut av kraft, kan EU likevel sette
den ut av kraft som et beskyttelsestiltak. Dette kan kun gjøres
dersom det kan vises til sterke økonomiske, samfunnsmessige
eller miljømessige negative konsekvenser av vetoet. EU
skal i tillegg bruke beskyttelsestiltak som rammer den frie handelen
minst mulig, ifølge avtalen.
Dette medlem finner det for usannsynlig
at en slik diskusjon vil medføre at EU iverksetter straffereaksjoner
mot store og viktige deler av norsk eksportindustri, som lakseeksport,
slik det har vært antydet ved flere anledninger.
Regjeringen hevder at reservasjonsretten ikke
kan brukes fordi det hersker stor usikkerhet med hensyn til EUs
mulige reaksjoner. Som Regjeringen uttrykte i høringen
av 11. desember 2000 er det også viktig å være
klar over at det ikke finnes noen uavhengig instans som kan avgjøre
hvor grensene går for hva som kan suspenderes, ettersom
dette ikke er utprøvd. Dette medlem vil
presisere at reservasjonsretten har blitt forhandlet frem gjennom
lange og vanskelige forhandlinger og formodentlig med en konkret
hensikt, og at nettopp de sidene Regjeringen påpeker er
et argument for å utprøve reservasjonsrettens
reelle funksjon.
Etter dette medlems oppfatning
er det derfor viktig å gå imot de tre matsminkedirektivene,
samt å prøve ut reservasjonsretten og den reelle
muligheten den gir. Dette medlem går derfor
imot at de tre direktivene 95/2/EF, 94/36/EF
og 94/35/EF skal innlemmes i EØS avtalen,
og inn for at Regjeringen benytter reservasjonsretten mot de tre
direktivene.