Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise
til Senterpartiets henvendelse til Stortingets utredningsseksjon
i brev datert 13. desember 2000 om juridiske betenkninger ang. reservasjonsretten
samt uttalelsen fra dagligvarehandelen og næringsmiddel-industrien
som er gjengitt i proposisjonen. Svar med de utarbeidede betenkninger
er oversendt i brev datert 9. januar 2001. Dette medlem vil
peke på det uholdbare i at denne viktige saken er presset
igjennom i komiteen på så kort tid at det ikke
gis anledning til å få den tilleggsinformasjon
som trengs før alle merknader er skrevet.
Betenkningene bekrefter etter dette medlems mening
at aktørene i dagligvarebransjen og næringsmiddelindustrien
ikke kan opptre samordnet for å beskytte forbrukerne mot
tilsetningsstoffer ut over det som tillates i dag, uten å risikere å komme
i konflikt med EØS-avtalen. Det er fortsatt uavklart hvordan
norske myndigheter på en lovlig måte i forhold
til EØS-avtalens konkurranseregler kan gjennomføre
merking og informasjon for å forhindre at en matvare som
er lovlig etter en revidert norsk lovgivning, ikke blir solgt til
norske forbrukere av hensyn til deres helse. Disse forhold har det
ikke vært tid til å avklare.
Når det gjelder reservasjonsretten,
er det i betenkningen fra professor dr. juris. Hans Petter Graver
og dr. polit. Ulf Sverdrup ved Arena-programmet listet opp en rekke
forhold i kap. 6.4 som tilsier at evt. motreaksjoner fra EU på bruk
av reservasjonsretten mot matsminkedirektivene, vil måtte
få langt mindre negativ effekt for norsk næringsliv
enn det som Regjeringen angir i proposisjonen.
Herunder viser dette medlem til
følgende som framgår av de innhentede betenkninger:
1. Det klare utgangspunkt
fremheves i Graver/Sverdrups betenkning på side
1: "Det er ikke noe avtalebrudd om en EFTA-stat hindrer EFTA-blokken
i å medvirke til at nye direktiver innlemmes i EØS-avtalen."
Hovedmålsetningen i avtalen er homogenitet i regelverkene
i EØS og EU, men det minnes om at dette gjelder første
gangs vetobruk mot tre rettsakter etter at flere tusen er innlemmet
i uendret form.
2. Eventuelle rettslige sanksjoner fra
EUs side kan bare treffes mot "berørte deler" av avtalen.
Graver/Sverdrup sier på side 7 at "begrepet "berørte
deler" ikke må tolkes videre enn nødvendig. Etter
vårt syn vil dette føre til at bare de rettsakter
som endres eller direkte berøres av et omtvistet direktiv,
vil i utgangspunktet være "berørte" deler av vedlegget."
Forfatterne finner her grunn til å kritisere Regjeringens
framsatte syn i Europameldingen når de i en fotnote sier:
"Regjeringen går etter vårt syn her noe langt
når den sier at man "ofte" må anta at andre deler
av vedlegget faller bort."
3. Først etter at Stortinget eventuelt
gjør vedtak om å benytte vetoretten, vil den langvarige
prosedyren i EØS-avtalen art. 102 med mål om å finne
en løsning settes i gang. Dette går tydelig fram
av Graver/Sverdrups notat på sidene 2-4.
4. I EU er det ikke uvanlig å koble
ulike løpende saker politisk, slik at en overordnet løsning
kan finnes på flere saker under behandling på ulike nivåer
og områder i EU samtidig. Det er derfor ikke nok å se
til de rettslig regulerte sanksjoner innenfor EØS-avtalen
når Norge skal vurdere konsekvenser av et eventuelt veto.
Graver/Sverdrup viser imidlertid ut fra en drøftelse
av hva som vanligvis ligger til grunn for EUs handlingsmønster
til at sannsynligheten for også politisk funderte reaksjonsmåter
som kan ramme Norge er mye mindre omfattende enn det som hevdes
i proposisjonen.
WTO-avtalen vil uansett sette rammer for innholdet i EUs eventuelle
mottiltak. Arnesen sier i sin betenkning på side 3: "Etter
mitt syn gir WTO-avtalen et temmelig godt vern mot vilkårlige
handelstiltak fra EU og medlemsstatenes side."
Uansett pekes det i Arnesens betenkning på at "eventuelle
tiltak overfor Norge og norske aktører ut over at de berørte
deler av det vedlegg til EØS-avtalen det er på tale å endre
settes ut av kraft, krever rådsbehandling i EU". Dette
innebærer igjen at Sverige og Danmark, som har felles interesser
med Norge i forhold til tilsetningsstoffdirektivene, har mulighet
til å blokkere eventuelle forslag om rammende tiltak.
5. Uansett EUs vedtak vil EØS-avtalens
hoveddel gjelde, også på næringsmiddelområdet
så langt avtalen omfatter denne sektoren. Dersom Norge bruker
vetoretten og gjør en "omvendt tilpassing" til EUs regler
ved å vedta norske regler likelydende med EUs for alle
andre stoffer enn de 13 som det foreligger vitenskapelig belagte
råd om å avstå fra, vil konsekvensene
for aktørene derfor bli minimale. Arnesen sier i sin betenkning
på side 2: "De praktiske konsekvensene av dette vil reduseres dersom
Norge likevel gir regler som samsvarer med de krav som følger
av dette regelverket. Situasjonen vil da bli at norske produkter
tilfredsstiller de krav som gjelder i EU, og bestemmelsene i EØS-avtalens
hoveddel vil være til hinder for at de aktuelle produktene
stenges ute fra EU-markedet."
6. Andre løsninger enn de avtaleregulerte
finnes ofte i og med EU. Graver/Sverdrup peker i sin betenkning
på at Norge kan ta initiativer til løsninger som kan
gjøre det enklere for EU å godta norske reservasjoner
for regelverk som av norske faginstanser er påvist helseskadelig
for grupper i befolkningen. Dette kan være tilbud om løsninger
på andre områder, og dette medlem etterlyser
en vilje fra Regjeringen til å undersøke slike
løsninger. Graver/Sverdrup sier på side
22: "Man kan også tenke seg at Norge vil kunne oppnå et
varig unntak mot å betale en konkret pris på et
annet område."
Dette medlem mener dette er i
samsvar med argumentasjonen i de foranstående merknader
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre. Dette medlem vil
samtidig uttrykke forundring over at det finnes så lite
politisk og juridisk dokumentasjon på at reservasjonsretten
som er et viktig grunnlag for at vedtaksmekanismen for nye rettsakter
i EØS-avtalen ikke er av overnasjonal karakter, er reell. Dette
medlem forutsetter ut fra debatten om godkjenning av EØS-avtalen
at det ikke kan være den sterkestes rett som gjelder når
uenighet oppstår om det enkelte direktiv. Også på dette
punkt ville det vært behov for ytterligere utredninger
og drøftelser om tiden hadde tillatt det.