Komiteen rettet allerede 18. oktober 2000 en
henvendelse til Nærings- og handelsdepartementet ved statsråd
Grete Knudsen hvor det bl. a. ble vist til ulike forhold som ble
avdekket under NRKs program. Komiteen viste i brevet til at de var
kjent med at statsråden hadde bedt SND om å gjennomgå saksbehandlingen
av Pandestors lånesøknad og av liknende engasjementer
i den aktuelle perioden for å vurdere behovet for innskjerping
av rutinene ved denne type lånesøknader. Komiteen ønsket
nærmere redegjort for denne saken, ut fra den gjennomgang
statsråden hadde tatt initiativ til.
I departementets foreløpige svarbrev
av 25. oktober 2000 opplyste bl. a. statsråden at departementet
hadde bedt SND om en redegjørelse for Pandestor-saken og for
lignende engasjementer i Nordvest-Russland. Departementet hadde
videre bedt SND om en redegjørelse for praktiseringen av
habilitetsspørsmål og om denne saken ga grunnlag
for å endre praksis på området. Departementet
opplyste for øvrig at det i tillegg til lån fra
SND, er gitt to tilskudd til relaterte prosjekter over Samarbeidsprogrammet
for Øst-Europa. Tilskuddene ble gitt av henholdsvis Utenriksdepartementet
og Nærings- og handelsdepartementet.
Statsråden opplyser i sitt svar til
komiteen av 4. desember 2000 at departementet i tillegg til å ha
innhentet redegjørelser knyttet til Pandestor-saken også har
innhentet redegjørelser knyttet til følgende fem
lignende SND-engasjementer i Nordvest-Russland i samme periode:
– Bjørn
AS
– Moelven Industrier AS
– Nikanor AS
– Pomor Invest AS
– Norum Ltd
Statsråden redegjør nærmere
for de ulike offentlige institusjoner som har medvirket med ulike
former for finansiering i de seks aktuelle sakene.
NHD baserer gjennomgangen og vurderingen av Pandestor-saken
på vedlagte redegjørelser fra SND og UD, samt
intern gjennomgang av NHDs medvirkning. SND har oversendt grunnlagsdokumenter
i denne saken. Eventuelle videre undersøkelser vil kreve
vedtak i foretaksmøte, jf. § 33 i lov om SND.
Når det gjelder de andre fem sakene har statsråden
foretatt en oppsummering av det materialet som er innhentet, samt foretatt
en vurdering av NHDs engasjementer. Følgende dokumenter
er innhentet og lagt ved statsrådens redegjørelse:
1. Brev av 26.10.00
fra SND
2. Brev av 03.11.00 fra Kommunal- og regionaldepartementet
3. Brev av 03.11.00 fra Landbruksdepartementet
4. Brev av 07.11.00 fra SND
5. Notat av 07.11.00 fra SND Invest AS
6. Brev av 08.11.00 fra UD
7. Brev av 10.11.00 fra GIEK
8. Protokoll av 02.02.96 mellom SND og
Agrointorg
Statsrådens redegjørelse i
brev av 4. desember 2000 samt vedlegg er vedlagt innstillingen.
SND er et særlovselskap regulert i
lov om SND av 3. juli 1992 nr. 97. Det er fastsatt vedtekter for
SNDs virksomhet. SND forvalter virkemidler for flere departementer,
som selv fastsetter regelverk m.v. for sine bevilgninger og ansvarsområder.
Som en følge av innføringen av nytt økonomireglement
for staten ble det i 1998 fastsatt instrukser "for styrings- og
kontrollmyndighet overfor SND" og "om delegering av reell avgjørelsesmyndighet
til SND ved tildeling av tilskudd og garanti". De formelle styringssignalene
til SND gis gjennom de bevilgende departementers stortingsproposisjoner
og tildelingsbrev og det årlige ordinære foretaksmøtet.
NHD representerer staten i foretaksmøtet. Eneste mulighet
for NHD til å gripe inn i enkeltsaker i SND er via foretaksmøtet.
Denne muligheten har ikke vært benyttet. Det avholdes halvårlige
kontaktmøter med SND og fondet er underlagt en rekke rapporteringskrav
til departementene. Styret er øverste beslutningsmyndighet
i SND. SND er unntatt fra for-valtningsloven, noe som bl.a. innebærer
at departementet ikke er klageinstans. Videre er SND unntatt fra offentlighetsloven.
Statsråden viser for øvrig til forslaget i Ot.prp.
nr. 56 (1999-2000), som ligger til behandling i Stortinget, om at
positive avgjørelser i SND skal være offentlige.
SND Invest AS er et heleid datterselskap av SND.
Som oppfølging av St.prp. nr. 80 (1991-92)
Om utbygging av Norges samarbeid med reformlandene i øst,
ble Handlingsprogrammet for Øst-Europa (Handlingsprogrammet)
igangsatt for tidsrommet 1992-1996. Den overordnede målsetting
for Norges samarbeid med reformlandene i Sentral- og Øst-Europa
var å bidra til en grunnleggende omstrukturering med sikte på å trygge
en demokratisk og økonomisk bærekraftig utvikling.
Blant sentrale oppgaver i den sammenheng var ønsket om å bidra
til å utvikle effektive markedsorienterte økonomier.
Videre var det ansett som viktig å utvikle samhandel og
fremme økonomisk og industrielt samarbeid mellom norske
og østeuropeiske bedrifter. Det ble gitt høyest
prioritet til utvikling av samarbeidet med de nordvestlige deler
av Russland.
I stortingsproposisjonen ble det bl.a. fremholdt
at gjennom omleggingen til markedsøkonomi i de østeuropeiske
landene, ville det på lengre sikt kunne utvikle seg interessante
muligheter for både eksport og import. For å utnytte
disse mulighetene, ble det oppmuntret til kontakter og samarbeid
mellom næringslivet i Norge og i de østeuropeiske
landene. Støtten til norske bedrifter under Handlingsprogrammet
skulle først og fremst rettes mot forundersøkelser
og prosjekteringsarbeid knyttet til konkrete prosjekter som forutsettes å være kommersielt
levedyktige. Flertallet i utenriks- og konstitusjonskomiteen, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ga i Innst. S. nr. 220
(1991-1992) sin tilslutning til regjeringens forslag om en styrket innsatsen
overfor Øst-Europa. Flertallet så det som svært
viktig at Norges bidrag ble forsterket og utvidet i de kommende år.
Videre pekte flertallet på de store mulighetene for handelssamkvem
og økonomisk samarbeid som Nordvest-Russland kunne by på.
Det ble opprettet en egen enhet i UD (Øst-Europa sekretariatet
i Utenriksøkonomisk avdeling III) som hadde til oppgave å forvalte
Stortingets årlige bevilgninger til samarbeidsprosjekter
i Sentral- og Øst-Europa. Dette skjedde i et samarbeid
med berørte departementer og institusjoner, og det ble
opprettet et koordinerende utvalg på statssekretær-
og embedsnivå. I programmets første fase - i tidsrommet
1992-1994 - var det et uttalt ønske å bygge opp
en bred kontaktflate mellom Norge og Nordvest-Russland, etter at
det under Sovjetunionen hadde vært meget begrenset kontakt
og samarbeid mellom de to land. Dette innebar også at det
innenfor næringssamarbeidet ble ytt støtte til
forprosjekter i et større omfang enn de påfølgende årene,
da man hadde opparbeidet seg mer praktisk erfaring og bedre kunne
målrette støtten til aktuelle tiltak. For næringsprosjektene
ble det i 1993 inngått en samarbeidsavtale med Norges Eksportråd.
I henhold til denne avtalen foretok Eksportrådet en faglig
vurdering av det enkelte prosjekt og ga tilråding til UD.
Endelig vedtak i denne type prosjekter lå i Utenriksdepartementet
til og med 1996. Fra og med 1997 overtok NHD ansvaret for behandling
av næringsprosjektene innenfor en rammebevilgning fra UD.
Fra og med 1998 er ansvaret for disse midlene tilbakeført
til UD. Midler til næringsprosjekter i Øst-Europa
er fra dette tidspunkt vesentlig redusert i forhold til tidlig på 1990-tallet.
Den økte fokusen fra myndighetene og
næringslivet på samhandel med Øst-Europa
tidlig på 1990-tallet medførte at virkemiddelaktører
merket økt pågang av prosjekter knyttet til denne
regionen. Det var i denne situasjonen naturlig at bl.a. SND, SIVA
og enkelte fylkeskommuner deltok med finansiering av prosjekter, som
på sikt kunne få stor betydning for næringsutviklingen
i spesielt de nordligste fylkene.
SND mottok 16.08.96 søknad fra Pandestor
om å finansiere to hogstmaskiner som skulle brukes i et
sagbruk i Russland. Søknaden var undertegnet av daglig leder
og deleier Vidar Kølner. Det framgikk av søknadens
vedlegg at Jan Balstad var styreformann i Pandestor. Den 09.10.96
besluttet Industridivisjonen å innvilge et landsdekkende
risikolån på 2,7 mill. kroner. Saksbehandler hadde
konkludert med, ut fra en ordinær kredittvurdering, at
den kommersielle risiko var for høy til at SND burde engasjere
seg i prosjektet. Direktøren for Industridivisjonen la
i sin begrunnelse for å innvilge lånet vekt på SNDs ønske
om å medvirke til realisering av prosjekter i Nordvest-Russland, garantien
fra russisk side som uttrykk for risikovilje og at den russiske
samarbeidspartneren Agrointorg var en styrke for prosjektet. Pandestor
oversendte i brev av 11.10.96 et garantidokument, fra fylkesmannen
i Arkhangelsk og Agrointorg, på 50 pst. av lånebeløpet. Juridisk
avdeling i SND var av den oppfatning at garantien ikke tilfredsstiller
kravene til en selvskyldnergaranti. Den tilfredsstilte imidlertid
kravene til en simpel kausjon. Videre ble det tatt kontakt med Eksportfinans
og GIEK som mente at godheten til en selvskyldnergaranti fra russisk
fylkesmann var usikker. Direktøren for Industridivisjonen
la til grunn at prosjektets framdrift tilsa rask utbetaling, men
at det skulle arbeides videre med garantiteksten. Lånet
ble utbetalt 21.10.96. Tillegget til garantiteksten som SND mottok
17.01.97 endrer ikke på det faktum at garantien ikke var
en selvskyldnergaranti.
Utover i 1997 og videre i 1998 var det flere
uregelmessigheter i lånebetjeningen. Det var først
etter at disse problemene oppsto at det ble etablert kontakt med Jan
Balstad i forkant av et møte i Moskva i desember 1998.
SND redegjør for et besøk fra Agrointorg i månedsskiftet
januar/februar 1996 og at det ble undertegnet en protokoll,
som framstår som en intensjonsavtale om videre samarbeid.
SND har ikke vært i stand til å fremskaffe en
undertegnet versjon av denne protokollen, jf. vedlegg 8i statsrådens
brev av 4. desember 2000. Av protokollen framkommer det at det i
løpet av den aktuelle uken ble avholdt møte mellom
Agrointorg og styreformann Frode Alhaug og administrerende direktør
Tore Tønne. Videre framkommer det at det ble avholdt møte
med Jan Balstad. Det er ingen ting i materialet som indikerer at
Jan Balstad opptrådte som styremedlem i SND i møte
med Agrointorg. I et forsøk på å refinansiere
selskapet besluttet SND i mars 1999 å nedskrive lånet
med 1 550 000 kroner til 1 150 000 kroner. Samtidig fikk SND en
opsjon på 10 pst. av aksjene i selskapet. SND hadde på dette
tidspunktet tapsavsatt hele lånet. Betjeningen av det resterende
lånet ble også gjenstand for uregelmessigheter.
Vidar Kølner gikk ut av selskapet som aksjonær
og daglig leder i juni 1999. Like før (mai) ble det inngått
en avtale mellom Agrointorg, Pandestor og "Investor" om et reorganisert
prosjekt. Vidar Kølner forsøkte å etablere
et alternativ til Pandestor, men SND valgte å forholde
seg til de opprinnelige aktørene. Lånetermin 15.03.00
ble betalt 06.07.00. Neste lånetermin som var 15.11.00
er også betalt.
SNDs redegjørelse for engasjementet
i Pandestor er gjennomgått av PricewaterhouseCoopers. Det
konkluderes her med at SNDs faktabeskrivelse er i samsvar med innholdet
av det mottatte grunnlagsmaterialet. Videre konkluderes det med
at SND har opptrådt i samsvar med sine egne saksbehandlings-
og habilitetsregler både når det gjelder vedtaket
om å gi tilsagn om lån og vedtaket om å utbetale
lånet.
For konkrete opplysninger om selskapet Pandestor
AS - se vedlegg 1 til statsrådens brev av 4. desember 2000.