3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og leder Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til korrespondanse mellom departementet og komiteen når det gjelder komiteens behandling av lån gitt av Statens Nærings- og distriktsutviklingsfond til selskapet Pandestor.

Komiteen viser til at saken ble tatt opp som egen sak etter påstander som kom fram under NRKs program "Brennpunkt" 17. oktober 2000 og som senere ble fulgt opp av andre medier.

Som komiteen tidligere er orientert om har statsråd Grete Knudsen igangsatt undersøkelser i forbindelse med lån gitt av SND.

Komiteen har merket seg at departementet har bedt SND om en redegjørelse for Pandestor-saken og for lignende engasjementer i Nordvest-Russland. Komiteen har også merket seg at departementet har bedt SND om en redegjørelse for praktiseringen av habilitetsspørsmål og om denne saken gir grunnlag for å endre praksis på området.

Komiteen viser til at rapporten med statsrådens vurderinger foreligger nå.

Komiteen viser til punkt 8 i Statsrådens vurderinger som gjengis her i sin helhet:

”En konklusjon på mine undersøkelser av de aktuelle sakene er at tilsagnene i hovedsak er gitt til prosjekter som faller innenfor formålene med de respektive ordningene. Unntakene er knyttet til SNDs engasjement i Pandestor og Pomor, som etter min vurdering befinner seg i en gråsone i forhold til SNDs formålsparagraf, og NHDs og UDs støtte til rettsforfølging i Bjørn-saken.

Når det gjelder saksbehandlingen har det etter min vurdering skjedd svikt i NHDs håndtering av flere av sakene under Handlingsprogrammet, ved at ulike former for tilbakerapportering fra tilskuddsmottaker ikke er innhentet i henhold til regelverket for ordningen. Selv om regelverk for tilskuddsforvaltning er et annet i dag, som følge av innføringen av det nye økonomi-reglementet for staten, vil jeg ta initiativet til en gjennomgang av de aktuelle rutinene.

SNDs saksbehandling av søknaden fra Pandestor AS har også svakheter. Eksportfinans, GIEK og Juridisk avdeling i SND var kritiske til hvor god den russiske garantien var. Dette ble ikke fulgt opp i tilstrekkelig grad. Videre var ikke eierforholdene i Pandestor AS kartlagt før utbetaling fant sted.

I min gjennomgang av de aktuelle sakene har jeg ikke funnet indikasjoner på at statlige midler er blitt brukt til andre formål enn det midlene var tiltenkt. Jeg ser da bort fra enkelte tilfeller av omdisponeringer innenfor støtteberettigede områder.

SNDs rutiner for behandling av saker der et styremedlem er inhabil har ikke vært gode nok. Etter min vurdering burde Pandestor-saken vært gjenstand for behandling i SNDs styre, både fordi Jan Balstad sitt navn var knyttet til saken og fordi saken var prinsipielt viktig i forhold til formålsparagrafen. Denne saken viser etter min vurdering at det er behov for en gjennomgang av SNDs behandling av habilitetsspørsmål. En slik gjennomgang vil jeg sette i gang umiddelbart.

SND skal fremme næringsaktivitet i Norge. Dette betyr ikke at finansiering fra SND bare kan skje til bedrifter som har sin virksomhet i Norge, men det må sannsynliggjøres at støtten vil føre til verdiskapning i landet. Det kan i mange tilfeller være formålstjenlig at SND deltar sammen med norske bedrifter i næringsaktivitet utenfor landets grenser og sånn sett bidrar til internasjonalisering av norsk næringsliv, gitt at dette har som mål å bidra til næringsutvikling i Norge. De aktuelle sakene viser at det er behov for en særskilt gjennomgang av de statlige engasjementene i Nordvest-Russland og en generell gjennomgang av SNDs utenlandsaktivitet. Dette vil bli fulgt opp i forbindelse med stortingsmeldingen om SND som vil bli lagt fram i vårsesjonen 2001.”

Komiteen har merket seg at statsråden mener det er grunnlag for kritikk av SND og at det blant annet er behov for en gjennomgang av SNDs behandling av habilitetsspørsmål.

Komiteen vil imidlertid understreke at det, i perioden de aktuelle engasjement ble inngått, forelå en til dels sterk politisk vilje til og ønske om norske etableringer og norsk deltakelse i næringslivet i Russland. Dette resulterte også i opprettelsen av et statlig investeringsfond på 150 millioner kroner til slike formål.

Komiteenhar merket seg at både Eksportfinans, GIEK og Juridisk avdeling i SND var kritisk til hvor god den russiske garantien var. Komiteen mener det er kritikkverdig at SND ikke tok større hensyn til disse innvendingene, og at de heller ikke fullt ut visste hvordan eierforholdene i Pandestor var, før støtten ble utbetalt.

Komiteen vil understreke betydningen av at offentlige organer har gode regler/rutiner når det gjelder inhabilitet. Dette er viktig for at befolkningen skal ha tillit til forvaltningen. Komiteen er enig med statsråden i at Pandestor-saken burde vært gjenstand for behandling i SNDs styre, og at det er behov for en gjennomgang av SNDs behandling av habilitetsspørsmål. Komiteen er tilfreds med at statsråden vil sette dette arbeidet i gang umiddelbart.

Komiteen har videre merket seg at statsråden også vil igangsette en særskilt gjennomgang av de statlige engasjement i Nordvest-Russland og en generell gjennomgang av SNDs utenlandsaktivitet. Komiteen mener denne saken har vist at det er behov for en slik gjennomgang.

Komiteen foreslår at saken vedlegges protokollen.

Den foreliggende rapport om SND med statsrådens vurderinger vedlegges i sin helhet.