Forslagsstillerne fremmer med dette forslag
om at det nedsettes et offentlig utvalg som skal gjennomgå alle
sidene ved bruk av sakkyndige i barnefordelingssaker fordi det etter
forslagsstillernes mening har utviklet seg en uheldig
praksis på dette området.
Forslagsstillerne har sett mange eksempler på at
bruk av sakkyndige i slike saker virker mot sin hensikt og kan være
direkte skadelig både for barn og foreldre. Det er derfor
på tide at denne ordningen tas opp til vurdering.
Forslagsstillerne mener endringene i barneloven
av 1995 sammen med NOU 1995:23 er basert på grunnholdningene
i barneloven av 1956 og ikke tilpasset de siste tiårs endrede
familiemønster.
Et grunnleggende spørsmål
er om barn bare har en såkalt psykologisk forelder. Så vidt
vi kan se, finnes ingen oppdatert faglig fremstilling på norsk
om dette og andre sentrale faglige spørsmål.
Når faglig foreldet eneforeldreteori
nyttes som kunnskapsgrunnlag for en like foreldet barnelov, fører
det i ytterste konsekvens til krig mellom foreldre, og derved til
unødige psykiske lidelser hos et stort antall foreldre og
barn hvert år.
Forslagsstillerne har sett mange tilfeller hvor
bruken av sakkyndige har ført til negative konsekvenser
i barnefordelingssaker. Noen av disse er:
– Bidrar
til å forsinke saken.
– Rapportene skaper konflikter
isteden for samarbeid.
– Kostnadskrevende.
– Saken kan belyses godt uten
bruk av sakkyndige.
– Forskningsresultater om bruken
av sakkyndige.
– Sakkyndige har liten bakgrunn
i rettspsykologi.
– Dommerne blir for avhengige
av de sakkyndige.
Forslagsstilleren er klar over at det i denne
NOU er behandlet forhold som angår bruk av sakkyndige i
barnefordelingssaker. Utvalget som har utarbeidet denne NOU har
imidlertid ikke gått kritisk inn på de sakkyndiges
rolle i barnefordelingssaker. Forslagsstilleren ønsker
at det nedsettes et offentlig utvalg som har som mandat å sette
seg godt inn i de sakkyndiges rolle, og samtidig ser på om
deres medvirkning i disse sakene er nødvendig. En slik
utredning vil være et godt supplement til NOU 1998:17.
Som vist i Dokument nr. 8:45 (1998-1999) foreligger det
ifølge forslagsstillerne mange tungtveiende momenter som
taler for at det foretas en kritisk gjennomgang av bruken av sakkyndige
i barnefordelingssaker. En slik gjennomgang må foretas
av et offentlig nedsatt utvalg som får i mandat å se
kritisk på denne virksomheten og komme med forslag til
hvordan dette arbeidet bør organiseres i fremtiden, om
det bør innføres en obligatorisk etterutdanning
for sakkyndige og om de sakkyndige bør ut av denne typen
saker slik at rettsvesenet selv tar seg av disse sakene uten hjelp
av sakkyndige. Et slikt utvalg bør nedsettes så bredt
som mulig slik at både de sakkyndiges representanter og
de grupper som er kritiske til deres virksomhet får delta.
Det fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette
et utvalg som får som mandat å kritisk gjennomgå alle
sider ved bruken av sakkyndige i barnefordelingssaker, herunder å komme
med forslag til fremtidig organisering og vurdere om denne ordningen
bør falle helt bort. Utvalget må også vurdere
hvorvidt det bør innføres en obligatorisk etterutdanning
for sakkyndige og komme med forslag til hvordan denne eventuelt
bør organiseres."