Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Jon Olav Alstad, Frank Willy Larsen, Liv Marit
Moland, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra
Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad
og Ola T. Lånke, fra Høyre, Trond Helleland og
Inger Stolt-Nielsen, fra Senterpartiet, Anne Enger Lahnstein, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot Valle, viser
til at forslagsstillerne ønsker å nedsette et
offentlig utvalg for å gjennomgå bruken av sakkyndige
i barnefordelingssaker. Flertallet viser til brev
av 20. mai 1999 fra daværende statsråd Valgerd
Svarstad Haugland (vedlagt) og brev datert 11. mai 2000 fra nåværende
statsråd Karita Bekkemellem Orheim (vedlagt). Der vises
det til at det allerede foreligger to offentlige utredninger som
har vurdert bruken av sakkyndige i barnefordelingssaker og behandlet
flere av spørsmålene som forslagsstillerne ønsker
utredet. I oppfølgingen av dette er det bl.a. utarbeidet
en veiledning for sakkyndige i barnefordelingssaker. Det er videre
satt i gang et toårig utdanningsprogram i sakkyndigearbeid. Flertallet registrerer
at Barne- og familiedepartementet ikke ser et behov for enda en
utredning om bruken av sakkyndige i barnefordelingssaker.
Flertallet slutter seg til departementets
vurdering, og vil understreke at det bør være
viktigere å sikre oppfølgingen av de utredningene
som er foretatt fremfor å igangsette nye utredninger. Flertallet vil
derfor avvise forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold og Per Sandberg, registrerer i likhet
med komiteens flertall at det foreligger to offentlige utredninger
som har vurdert bruken av sakkyndige i barnefordelingssaker. Men
i motsetning til flertallet mener disse medlemmer at
verken veiledningen eller utdanningsprogrammet er av en slik karakter
at det ønskede målet om konflikt-demping og barns
beste blir resultatet. Et annet moment som disse medlemmer sterkt
vil fremheve, er at det i disse utredninger overhodet ikke er benyttet
kritiske innspill i forhold til dagens sakkyndige og deres praksis.
Blant annet nevner utvalget ikke den eneste norske undersøkelsen
om sakkyndige: Jahr, Marit Sæbø. 1988. Til barnets
beste. En pilotundersøkelse om psykologer som sakkyndige
i barnefordelingssaker. Bergen: Alma Mater.
Disse medlemmer kjenner ikke
til at det finnes noen undersøkelse som kan bidra med støtte
for at de sakkyndige har noe som helst positiv innvirking på forholdet
mellom barn og foreldre etter samlivsbrudd. Tvert imot har disse
medlemmer erfaring for at sakkyndige-utredninger som går
sterkt i den ene partens favør, virker konfliktskjerpende
og blir brukt som et sjikaneverktøy av den parten som er
blitt best omtalt i utredningen. Mye taler for at dagens bruk av
sakkyndige i barnefordelingssaker undergraver rettssikkerheten.
De sakkyndige rapportene bygger mye på skjønn, noe
som heller ikke ble tilbakevist under et møte med psykologiforeningen.
Disse medlemmer mener dermed
at de sakkyndiges rapporter ofte tillegges å være
bedre faglig vurdert av retten enn hva tilfelle er. Sakkyndige rapporter vil
nødvendigvis være farvet av de sakkyndiges egen bakgrunn
og erfaring, og ikke 100 pst. objektive. Dette kan igjen resultere
i at retten blir feilinformert i større eller mindre grad.
Saken vil derfor ikke bli godt nok belyst fra begge sider, med de
konsekvenser dette vil kunne få for domsavsigelsen.
Disse medlemmer vil påpeke
at det etterutdanningsopplegget Barne- og familiedepartementet i
sin helhet har overlatt Norsk Psykologforening å gjennomføre
og som flertallet i komiteen viser til, faktisk er uten noen form
for etterprøving fra de "brukerne" dette faktisk berører. Disse
medlemmer mener dette bare vil sikre de sakkyndiges egne
profesjonsinteresser og bibeholde konfliktene i et fallert system.
Disse medlemmer anser et frivillig
opplegg med 6 kursdager fordelt på 3 dager vår
og 3 dager høst som utilstrekkelig i denne sammenhengen.
Resultatet vil være en videreføring i de sakkyndiges
trening i å behandle alle foreldre som potensielle patologiske
tilfeller, slik at det ville være den helt dominerende
faktoren.
Disse medlemmer vil påpeke
den store vitenskapelige usikkerheten som knytter seg til utredninger foretatt
av barnefaglig sakkyndige.
Disse medlemmer stiller spørsmål
ved om de sakkyndige i det hele tatt bidrar til noen opplysning
av saksforholdet i barnefordelingssaker. Det er viktig at man holder
fast ved at så godt som alle foreldre er skikket som omsorgspersoner.
Disse medlemmer har ved selvsyn
sett at sakkyndige-utredninger ofte går så tett
inn på folks privatliv at det faktisk også er
et spørsmål om bruken av sakkyndige-utredninger
er i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen art.
8 ved at privatlivets fred blir krenket.
Disse medlemmer mener disse spørsmål
er usikre. Disse medlemmer har imidlertid
gjennom mange henvendelser erfart at det er personer som har fått
alvorlige personlige og psykiske problemer etter å ha blitt
hånet og latterliggjort i sakkyndige-utredninger. På samme
måte får barna ofte personlige og psykiske problemer
etter at de med sakkyndiges assistanse har fått forringet
sitt forhold til en av sine foreldre.
Disse medlemmer mener problemet
er at disse sakkyndige gjør mange feil, som gjør
seg gjeldende av at de ofte arbeider i en psykodynamisk tradisjon. Denne
teoridannelsen, som går tilbake til Freud, er på kraftig
tilbakegang, men er ennå dominerende i Norge. De fleste
av teoriens teser er forkastet i moderne forskning. Terapi
som blir drevet i denne tradisjonen savner annen effekt enn suggesjonseffekter,
og diagnoser som stilles ut fra for eksempel projektive tester har
ingen prognoseverdi. Kliniske bedømmelser eller sakkyndige-rapporter
av psykologer og psykiatrikere bør derfor vurderes kritisk.
En kvalitetssikring eller autorisasjon av sakkyndige må derfor
vurderes, mener disse medlemmer.
Disse medlemmer viser til en
kronikk i Dagbladet 16. oktober 1999 hvor advokatene Fridtjof Feydt og
Christine Hamborgstrøm skriver:
"I straffesaker må de rettspsykiatrisk sakkyndige sende
sin erklæring til Den rettsmedisinske kommisjon, som veier
rapportens faglige innhold, både premisser, vurdering og
konklusjon. Sakkyndige utredninger i barnevernssaker avgis derimot
uten noen form for overordnet faglig kontroll, noe som ikke sjelden medfører
at man kan lese de mest selsomme uttalelser i rapportene."
Disse medlemmer er spesielt bekymret
for tendensen til å "patologisere", dvs. finne alvorlige
og mentale problemer og forstyrrelser hos stort sette alle. Dette,
i sammenheng med svakheten i de projektive testene og de kliniske
bedømmelsene, gjør at mange feilaktige diagnoser
blir stilt.
Disse medlemmer mener denne observasjonen, om
at foreldre som er skilt fra sine barn lett kommer ut for emosjonelle
vanskeligheter, for eksempel aggresjon eller depresjon, åpenbart
er feilkilder. I stedet tolkes slike helt normale reaksjoner som
tegn på en forstyrret personlighet. Spesielt vanskelig
synes sakkyndige å håndtere bedømmingen
av personer som drar i tvil deres egne funksjoner. Man merker også disse
tendensene i den offentlige debatten der de sjelden på alvor
lytter til innvendinger mot sine teorier og har en tendens til å bortforklare
opponentens argumenter som uttrykk for forstyrret personlighet.
(Merkelig nok kom Freud først med den taktikken.)
Disse medlemmer mener også at
man ser bort fra de åpenbare farer for barnets helse som
ligger i at de påvirkes til å ta avstand fra en
av sine foreldre og/eller skilles fra denne. Ytterst få har
forsket på effekten av slik påvirkning, som dessverre
ikke er helt uvanlig, og bare mangelen på forskning tyder
på en ensidighet og partiskhet hos de sakkyndige. Det velmenende
samholdet, som vil legge til rette og trygge en sunn oppvekst for
barnet, synes ikke sjelden å ende motsatt, og det til enormt
store direkte kostnader.
Disse medlemmer anbefaler Stortinget å støtte forslaget.