2. Sammendrag

Komiteen rettet allerede 17. desember 1998 en henvendelse til daværende kulturminister Anne Enger Lahnstein vedrørende oppstart av lokale TV-sendinger i Østfold og Nordland. Bakgrunnen var en henvendelse fra komiteens medlem Odd Holten (KrF), representant fra Østfold vedrørende samme sak.

Komiteen viste i sitt brev til at det i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1995-1996) og Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-1997) var et flertall i Stortinget bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti som uttalte:

"Dette flertall minner om at den foreslåtte lisensøkning skal gå til å etablere flere distriktssendinger på fjernsynet først og fremst NRK Østfold som må utsettes dersom en differensiering vedtas."

Økningen disse årene var henholdsvis kr 35 i 1996 og kr 40 i 1997.

Komiteen refererte i sitt brev til at det kunne synes som om at styret i NRK nå, til tross for denne klare forutsetning, hadde vedtatt for tredje gang å utsette oppstart av lokale TV-sendinger fra Østfold på ubestemt tid.

Det ble også i brevet vist til statsrådens svar på spørretimespørsmål fra Jørn L. Stang (Frp) 15. desember 1998 vedrørende samme sak. Statsråden uttalte her at hun ville ta kontakt med Norsk rikskringkasting for å undersøke om det er mulig å realisere distriktssendingene med fjernsyn i Østfold raskere enn NRKs nåværende planer går ut på.

Komiteen ønsket ved sin henvendelse å få en skriftlig redegjørelse fra statsråden om status i saken samt også å få opplyst status når det gjelder Nordland. Nordland var sammen med Østfold plukket ut som prioriterte fylker når det gjaldt distriktssendinger.

Komiteen mottok 26. januar 1999 svar fra kulturministeren hvor hun meddelte at hun allerede 22. desember 1998 hadde tatt saken opp Norsk rikskringkasting (NRK). Svarbrevet fra NRK av 22. januar 1999 som fulgte som vedlegg til statsrådens brev redegjorde for status for så vidt gjelder distriktsutbygging i Østfold og Nordland.

Videre skrev kulturministeren:

"Når det gjelder realiteten i saken, viser vi til NRKs redegjørelse. Når det gjelder planlegging og gjennomføring av distrikts- og regionsendinger, mener departementet at NRK må ha vide fullmakter til selv å avgjøre på hvilke tidspunkter de enkelte etapper av utbyggingen skal realiseres. Dette er også i samsvar med lang praksis. Dersom det på bakgrunn av frekvensmessige problemer og økonomiske faktorer skulle være behov for å endre de forutsatte utbyggingsplaner, forutsetter departementet at dette blir tatt opp i Norsk rikskringkastings styrende organer. Departementet vil i så fall komme tilbake til saken."

Kulturministerens brev med vedlegg følger vedlagt.

Komiteen merket seg departementets syn og NRKs redegjørelse, men uttalte følgende i sitt brev til Kulturdepartementet av 3. februar 1999:

"Komiteen ser av NRKs redegjørelse at selskapet på grunn av den økonomiske situasjonen og andre forhold har besluttet å prioritere andre programområder foran distriktsfjernsyn. Komiteen vil for sin del ikke ta stilling til om disse prioriteringene er riktige eller gale i en vanskelig avveining om bruken av statlige midler. Komiteen konstaterer imidlertid at Stortingets forutsetninger for økt lisensinnbetaling ikke er fulgt.

Kulturdepartementet svarer i sitt brev at NRK må ha vide fullmakter til selv å avgjøre på hvilket tidspunkt de enkelte etappene av utbyggingen skal realiseres. Komiteen har merket seg NRKs omfattende beskrivelse av de økonomiske vanskeligheter og de utfordringer dette medfører."

Komiteen ba på den bakgrunn redegjort for på hvilken måte Kulturdepartementet hadde til hensikt å orientere Stortinget om at Stortingets vedtak og dette vedtakets premisser ikke er fulgt opp? Komiteen ba videre om Kulturdepartementets syn på hvorvidt vedtektene for NRK tilsier en slik praksis som departement redegjør for?

Kulturminister Anne Enger Lahnstein uttalte i sitt svarbrev av 10. februar 1999 at hun anså det mest naturlig å benytte St.prp. nr. 1 (1999-2000) til å orientere Stortinget om NRKs oppfølging av lisensvedtaket. Hun uttaler videre:

"NRK vil i allminnelighet måtte innrømmes en viss frihet mht. tempo i gjennomføringen av vedtatte tiltak. Departementet kan ikke se at de foreliggende lisensvedtak eller NRKs vedtekter er til hinder for dette.

Vi viser videre til vedlagte kopi av departementets brev av 9. februar 1999 til Norsk rikskringkasting. Som det vil ses, legger departementet til grunn at utbygging og iverksetting av egne distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland er bindende vedtatt inntil Stortinget - av økonomiske eller andre årsaker - måtte bestemme noe annet."

Departementet uttaler i sitt brev til Norsk rikskringkasting av 9. februar 1999 følgende vedrørende Distriktsfjernsyn i Østfold og Nordland:

"I brevet (til Stortinget 26. januar 1999) opplyses det at Norsk rikskringkastings styre har "…bedt om en analyse av selskapets økonomi på lengre sikt, med sikte på å unngå underskudd og låneopptak til tiltak som forrenter kapitalen." Vi ber om å bli informert om når en slik analyse vil foreligge.

Som Norsk rikskringkasting sikkert er innforstått med, foreligger det i denne sak en plikt til å realisere egen distriktsendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland inntil Stortinget – ut fra endrede økonomiske eller andre forhold – måtte bestemme noe annet."

I komiteens brev av 25. februar 1999 til kulturministeren vises det til statsrådens uttalelse:

"departementet legger grunn at utbygging og iverksetting av egne distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland er bindende vedtatt inntil Stortinget - av økonomiske eller andre årsaker - måtte bestemme noe annet."

Komiteen hadde merket seg ut fra NRKs redegjørelse at det kunne synes som om satsing på de nevnte distriktskontor kunne skyves langt ut i tid. Komiteen fant det derfor, på bakgrunn av nevnte opplysninger, rimelig at Regjeringen redegjorde for de fremtidige planer allerede i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 1999.

Komiteen fant det videre nødvendig i brevet å viser til Stortingets forretningsorden § 12 pkt. 8 siste ledd, der komiteen på eget initiativ kan fremlegge en eventuell egen sak for Stortinget.

2. mars 1999 uttaler statsråden i sitt svar til komiteen at Norsk rikskringkasting ved brev av 2. mars d.å. er bedt om å redegjøre for de konkrete planer om distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold. Statsråden uttaler videre at det tas sikte på å redegjøre for saken i Revidert nasjonalbudsjett for 1999, men at departementet tar forbehold dersom Norsk rikskringkastings redegjørelse skulle gjøre det påkrevet med mer tid for departementet. I så fall vil saken bli lagt frem for Stortinget i annen sammenheng.

Komiteen tar i møte 10. mars 1999 kulturministerens svar til etterretning, vedlegger den protokollen og oversender 16. mars 1999 samtlige saksdokumenter og korrespondanse i forbindelse med komiteens behandling til Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen. Statsråden ble informert om dette.

Kulturministeren uttalte i sin mediapolitiske redegjørelse den 28. mai 1999 i Stortinget:

"Kontroll- og konstitusjonskomiteen har tatt opp spørsmålet om NRK har fulgt opp de forutsetninger som Stortinget gav uttrykk for i forbindelse med vedtak om økt kringkastingsavgift i statsbudsjettet for 1996 og 1997. Konkret dreier det seg om opprettelse av egne distriktssendinger for Østfold og Nordland. Jeg avventer en utdypet redegjørelse fra NRK før saken kan legges fram for Stortinget, og jeg legger opp til å omtale den i budsjettproposisjonen for år 2000."

I budsjettproposisjonen for 2000, St.prp. nr. 1 (1999-2000) under Kulturdepartementet er følgende anført:

”Distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland

Stortingets vedtak om kringkastingsavgiften i statsbudsjettene for 1996 og 1997 var til dels knyttet opp mot NRKs planer om å opprette nye distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland, jf. flertallsmerknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1995-1996) og Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-1997). Planene om etablering av distriktskontorer er imidlertid blitt utsatt inntil videre, og Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har stilt spørsmål om NRK dermed har handlet i strid med Stortingets forutsetninger for budsjettvedtakene. Komiteen har bedt Regjeringen redegjøre nærmere for NRKs planer for distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland.

Når det gjelder situasjonen i Østfold, viser NRK i brev av 13. august 1999 til Regjeringens forslag om opprettelse av et jordbundet nett for digital kringkasting, jf. St.meld. nr. 46 (1998-1999) Digitalt fjernsyn, og til at NRKs opprinnelige forslag om fylkessending for Østfold var basert på en fortsatt analog distribusjon. Ifølge NRK vil utbyggingen av et digitalt nett ha som konsekvens at kun 77 pst. av husstandene i Østfold vil få inn sendingen, mens resten må anskaffe ny antenne og innstille fjernsynsapparatet på nytt. I Vestfold vil om lag 70 pst. få inn sin regionsending, mens 30 pst. må anskaffe ny antenne og innstille TV-apparatet på nytt. NRK uttaler på denne bakgrunn at:

  • "Den nye situasjonen fører altså på dette området til en lite tilfredsstillende situasjon, men som omtalt i brevet av 12. april d.å., er det likevel NRKs håp å kunne etablere egne fjernsynssendinger for Østfold i løpet av år 2000 dersom budsjettsituasjonen gjør det mulig."

Videre uttaler NRK følgende om planene for distriktssendinger i de tre nordligste fylkene:

  • "I den vurdering NRK vil gjøre om hele ressursbruken på fjernsynssiden i Nord-Norge, vil både spørsmålet om regioninndeling og kontorenes medvirkning i våre to nasjonale kanaler stå sentralt. Det grunnleggende hensyn vil være hva som gir seerne i de tre nordnorske fylker det best mulige programtilbud, samtidig som publikum utenfor landsdelen gis innsikt og får opplevelser basert på et mest mulig variert grunnlag.

  • NRK har som tidligere påpekt, behov for å bruke tiden frem til sommeren neste år til en bred gjennomgang av hva som vil være den mest hensiktsmessige regioninndelingen i Nord-Norge. I dette arbeidet vil selvsagt det som gir det best mulige programmessige resultat være det mest sentrale, men det er også nødvendig å legge vekt på de økonomiske realiteter.

  • Alle de tre distriktskontorene i Nord-Norge er viktige bidragsytere til NRKs nasjonale sendinger, men innsatsen avspeiles naturligvis av at det er meget ulike ressurser i form av bemanning og produksjonsutstyr som er stilt til disposisjon for de tre kontorer.

  • Den klart største enheten er distriktskontoret i Tromsø. Det er etter hvert blitt et stort produksjons- og sendested, bl.a. innenfor områdene dokumentar og underholdning. Det foreløpige siste løfte var gjennomføring av programmet "Sommeråpent" sommeren 1999.

  • Distriktskontorene for Finnmark i Vadsø vil på permanent grunnlag være naturlig tillagt spesielle oppgaver når det gjelder NRKs dekning av et meget stort fylke. Det gir seg bl.a. utslag i at det er plassert etter forholdene store produksjonsressurser i Alta og Hammerfest.

  • Distriktskontorene i Nordland i Bodø skal ha en sentral rolle i NRKs nye satsing på morgentid, Morgennytt, fra midten av august. Det vil nødvendigvis ta noe tid før man funnet den endelige formen for hvordan de tre nord-norske kontorene skal fungere i denne tre timer lange sendetiden. Frem til sommeren 2000 er det forutsatt at redaksjonen i Bodø skal være en aktiv leverandør av nyheter fra landsdelen til Morgennytt. Et av de forslag som vil bli vurdert er om det senere vil være hensiktsmessig med et fast sendested i Nord-Norge for innslag i Morgenytt. I denne sammenhengen vil Bodø være et meget aktuelt sted.

  • En endelig vurdering av disse spørsmål vil NRK ha klar innen 1. juli 2000"

Norsk rikskringkasting AS er i de senere år omorganisert fra forvaltningsbedrift til stiftelsen, og deretter til aksjeselskap. Valget av organisasjonsform har gitt NRK vide fullmakter i forhold til driften til aksjeselskapet. I denne saken mener derfor Kulturdepartementet at NRK selv må avgjøre hvordan og på hvilke tidspunkter de enkelte etapper av distriktssendinger i fjernsyn skal realiseres. Kulturdepartementet viser til ovennevte redegjørelse fra NRK som i sin helhet følger proposisjonen som uttrykt vedlegg.”

I forbindelse med Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens behandling av St. prp. nr. 1 (1999-2000) uttaler komiteen følgende i forbindelse med Distriktsfjernsyn, jf. Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000):

"Distriktsfjernsyn

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at Stortingets vedtak om nivået på kringkastingsavgiften for 1996 og 1997 til dels var knyttet opp mot NRKs planer om å opprette nye distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold. Flertallet fastholder sitt krav om at det skal etableres distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold. Flertallet fastholder sitt krav om at det skal etableres distriktssendinger med fjernsyn i disse fylkene og ser med bekymring på at NRK ikke har fulgt dette opp, på tross av de klare føringer som ligger for de to vedtakene om kringkastingsavgift.

Flertallet finner imidlertid under noe tvil å akseptere departementets påpeking av at valget av aksjeselskap som organisasjonsform for NRK, innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen av distriktssendinger i fjernsyn skal realiseres. Flertallet forutsetter at distriktssendinger i Nordland og Østfold opprettes.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gikk imot lisensøkningene i 1996 og 1997. Disse medlemmer støtter NRKs satsing på distriktsfjernsyn, men vil understreke at den videre utbygging av dette er NRKs eget ansvar. Disse medlemmer vil påpeke at valget av aksjeselskap som organisasjonsform for NRK innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen av distriktsfjernsyn skal realiseres."

Komiteen fant det igjen nødvendig 5. oktober 2000 å tilskrive kulturministeren om saken. Bakgrunnen var at komiteen og dens medlemmer hadde mottatt en rekke henvendelser vedrørende distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold bl.a. fra Distriktsprogramrådet for NRK i Nordland, Troms og Østfold. Det fremkom her en rekke forhold som kunne indikere at Stortingets forutsetninger for økt lisensinnbetaling fortsatt ikke er fulgt. Vedlagt følger kopi av brev fra Distriktsprogramrådet for NRK i; Troms av 21. juni 1999, Nordland mottatt 15. januar 2000 og Østfold av 21. september 2000.

Komiteen ba på bakgrunn av ovennevnte om statsrådens redegjørelse vedrørende status og fremdrift i saken. I komiteens brev ble det for øvrig vist til familie-, kultur- og administrasjonskomiteens merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) om Distriktsfjernsyn. Komiteen fant det nødvendig også å få redegjort for prosessen rundt sammenslåingen til TV-regionen NRK4 som skal dekke Østfold, Vestfold, Telemark og Buskerud.

I budsjettproposisjonen for 2000, St.prp. nr. 1 (1999-2000) under Kulturdepartementet er følgende anført:

"Distriktssendinger med fjernsyn i Nordland fylke

Stortingets vedtak om kringkastingsavgiften i statsbudsjettene for 1996 og 1997 var til dels knyttet opp mot NRKs planer om å opprette nye distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland, jf. flertallsmerknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-97):

  • Dette flertallet minner om at den foreslåtte lisensøkningen skal gå til å etablere flere distriktssendinger på fjernsyn, først og fremst NRK Østfold som må utsettes dersom en differensiering vedtas.

Tilsvarende merknader ble gitt i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1995-96).

Planene om etablering av distriktskontorer er blitt utsatt, og Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité har stilt spørsmål om NRK dermed har handlet i strid med Stortingets forutsetninger for budsjettvedtakene. På bakgrunn av dette redegjorde Kulturdepartementet for NRKs planer for distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland i St.prp.nr.1 (1998-99). Når det gjaldt Nordland ble det opplyst at NRK ville ha en endelig vurdering av disse spørsmål klar innen 1. juli 2000.

NRK legger nå til grunn at egne regionale fjernsynssendinger for Østfold vil være etablert ved utgangen av 2000, jf. »Planer for NRK AS i år 2001» vedtatt på styremøte i NRK 8. juni 2000.

Når det gjelder planene for distriktssendinger i de tre nordligste fylkene, uttaler NRK følgende i brev av 16. juni 2000:

  • Etter en gjennomgang av både økonomiske og tekniske forhold, men først og fremst etter en vurdering av hvordan NRK kan gi seerne i de tre nordligste fylkene et best mulig programtilbud, er NRK kommet til at Nordland ikke bør skilles ut som egen regionsending på fjernsynssiden. For å få til en bedre utnyttelse av de ressurser som er tilført NRK Nordland de siste årene, og for å markere tydeligere den posisjon dette kontoret har, vil NRK i stedet at kontorene i Tromsø og Bodø etter en turnus skal dele på å avvikle den felles regionale fjernsynssending for de tre nordligste fylkene. I dag er Tromsø alene som sendested. En slik beslutning gjør det også mulig å få til at Bodø og Tromsø vekselvis blir faste sendesteder for programinnslag i NRK Morgennytt og på den måten gjøre den nordnorske landsdelen mer synlig for resten av landet.

  • Etter NRKs oppfatning ville det være uansvarlig av selskapet ikke å foreta en løpende vurdering av hva som er den mest hensiktsmessige måte å organisere programvirksomheten på. Tempoet i slike endringer har økt meget sterkt, bl.a. som følge av den teknologiske utvikling, konkurransesituasjonen og en utvikling i retning av flermedial arbeidsmåte. Dette kan føre til andre løsninger enn det som syntes å være det eneste naturlige bare for kort tid siden.

  • Ved siden av de programmessige vurderinger som må gjøres når det gjelder spørsmålet om hvordan den geografiske inndeling skal være, vil NRK alltid måtte legge stor vekt på hvordan ressursene blir brukt. I den konkurransesituasjon som eksisterer er dette blitt viktigere enn noen gang tidligere. Når det gjelder utbyggingen i Nordland må det understrekes at det i de siste to-tre år er brukt titalls millioner kroner for å sette distriktskontoret i Bodø i stand til å påta seg nye oppgaver. Pengene er brukt til å gi kontoret utmerkede lokaler, det er gjort store investeringer i meget avansert produksjonsutstyr og det er skjedd en personalmessig styrking.

Selv om NRK ikke finner det hensiktsmessig å etablere egne distriktssendinger i Nordland vil selskapet gjennomføre flere endringer i fjernsynsdekningen i fylket:

  • Det er et forståelig ønske fra Nordland at man ønsker å få en sterkere markering av hva som skjer i fylket også gjennom fjernsynsmediet. Det vil skje på to måter: Ved at Bodø i perioder blir avviklingssted for regionalsendingen, blir byen og fylket automatisk fokusert på en annen måte enn i dag. Blant annet vil det gi seg utslag i økt bruk av ressurspersoner fra fylket ved direkteintervjuer om saker som blir tatt opp. I dag er Tromsø alene om å ha den muligheten.

  • Den andre måten å få fylket bedre markert på, er i NRKs landsdekkende sendinger. I de perioder Bodø ikke har ansvaret for avvikling av den regionale sending, vil ressursene bli brukt til innslag og reportasjer, særlig i Morgennytt, men naturligvis også i andre sammenhenger. En annen erfaring som er høstet, er at der hvor et distriktskontor har hatt eneansvar for sin sending, er en vesentlig del av ressursene blitt bundet opp mot selve avviklingen. Med avvikling både i Bodø og Tromsø vil begge kontorene få større ressurser til rådighet for reportasje- og nyhetsproduksjon enn om hvert kontor skulle ha ansvaret for egen sending.

Kulturdepartementet viser til at distriktssendinger for Østfold vil bli etablert ved utgangen av 2000, og til at vesentlige ressurser de siste årene er gått til opprusting av NRKs distriktskontor i Nordland. NRK er gjennom valg av organisasjonsform gitt vide fullmakter i forhold til driften av selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som følge av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon som preger kringkastingsmediet og som følge av endringene som vil komme med nye distribusjonsformer bl.a. utbygging av bredbånd. Etter departementets vurdering har NRK 2 gjennom de planene som er referert ovenfor, lagt grunnlaget for en regioninndeling i Nord-Norge som vil være kostnadseffektiv, samtidig som den vil oppfylle målet om å bedre fjernsynsdekningen av Nordland fylke.

Kulturdepartementet viser for øvrig til ovennevnte redegjørelse fra NRK, som i sin helhet følger proposisjonen som utrykt vedlegg."

Komiteen mottok 14. november 2000 svar fra kulturministeren hvor hun redegjorde for følgende punkter: - Tidligere behandling av saken, - NRKs redegjørelse og - Kulturdepartementets vurdering. Under Kulturdepartementets vurdering utaler statsråden bl. a. følgende:

"Departementet vil innledningsvis understreke at NRK ikke har skrinlagt planene om etablering av egne fjernsynssendinger for Østfold. Det er kun tale om en utsettelse, hovedsakelig begrunnet i NRKs vanskelige økonomiske situasjon.

NRK AS er gjennom valget av aksjeselskap som organisasjonsform gitt vide fullmakter i forhold til den forretningsmessige driften av selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som følge av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon i kringkastingssektoren og som følge av de endringene som vil følge av nye distribusjonsformer, bl.a. utbygging av bredbånd. I utgangspunktet bør NRK derfor stå meget fritt mht. hvordan og på hvilke tidspunkter de ulike etappene av utbygging av distriktsfjernsyn skal realiseres.

Til dette kommer at NRK nå befinner seg i en svært vanskelig økonomisk situasjon. Bakgrunnen for dette er sammensatt, men er først og fremst knyttet til økt konkurranse om senderettigheter med påfølgende prispress, og til utgifter knyttet til overgangen til digital produksjon og distribusjon. Etter pålegg fra Generalforsamlingen i 2000 skal NRKs driftsbudsjett gå i balanse. Dette gjør det særlig viktig at NRK nå gis spillerom til å foreta nødvendige innsparinger og prioriteringer på en måte som i minst mulig grad skader selskapets kjernevirksomhet. Departementet viser til at NRK i brevet varsler at det kan bli nødvendig med tiltak "med adskillig større konsekvenser, sammenlignet med ikke å starte egen Østfold-sending nå."

Kulturdepartementet vil også understreke kanalens programmessige forpliktelser som allmennkringkaster. Kulturdepartementet legger til grunn at det i et digitalisert mediesamfunn vil være viktigere enn noen gang å opprettholde en sterk, lisensfinansiert og reklamefri allmennkringkaster. Staten må ha et ansvar for å hindre en utvikling der reklame- og sponsormidler fullstendig styrer programprofil og prioriteringer i allmennkringkastingskanalene. Kulturdepartementet vil derfor understreke viktigheten av at NRK, også i en tid med økonomiske vanskeligheter og store tekniske og markedsmessige forandringer, har ressurser til å opprettholde kvaliteten og ambisjonsnivået i programskapingen. Dette er essensielt for at selskapet skal kunne beholde sin sterke stilling og skape seg en naturlig plass i det nye, digitaliserte mediebildet.

Kulturdepartementet kan avslutningsvis vise til at fjernsynsdekningen for Østfold vil bli bedret også på kort sikt, gjennom at NRKs Østfoldkontor vil overta den daglige avviklingen av den regionale sendingen for fylkene Østfold, Telemark, Buskerud og Vestfold (NRK4), jf. her redegjørelsen i NRKs brev av 31. oktober 2000.

På denne bakgrunn vil Kulturdepartementet ta styrets orientering til etterretning."

Vedlagt statsrådens svar av 14. november 2000 fulgte kopi av NRKs brev av 31. oktober 2000 til Kulturdepartementet. Svarbrevet med vedlegg følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteen mottok videre 4. desember 2000 brev fra både Nordland Fylkeskommune vedrørende "Nordland krever å bli egen fjernsynsregion" og fra Telemark Fylkeskommune vedrørende "Innsparing ved NRKs distriktskontor". Disse følger som vedlegg til innstillingen.

Som ledd i sin behandling av saken ba komiteen om kopi av departementets brev av 24. januar 2001 til NRK AS. Dette følger som vedlegg.