Komiteen rettet allerede 17. desember 1998 en
henvendelse til daværende kulturminister Anne Enger Lahnstein
vedrørende oppstart av lokale TV-sendinger i Østfold
og Nordland. Bakgrunnen var en henvendelse fra komiteens medlem
Odd Holten (KrF), representant fra Østfold vedrørende
samme sak.
Komiteen viste i sitt brev til at det i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (1995-1996) og Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-1997) var
et flertall i Stortinget bestående av Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti
som uttalte:
"Dette flertall minner om at den foreslåtte
lisensøkning skal gå til å etablere flere
distriktssendinger på fjernsynet først og fremst
NRK Østfold som må utsettes dersom en differensiering
vedtas."
Økningen disse årene var henholdsvis
kr 35 i 1996 og kr 40 i 1997.
Komiteen refererte i sitt brev til at det kunne
synes som om at styret i NRK nå, til tross for denne klare
forutsetning, hadde vedtatt for tredje gang å utsette oppstart
av lokale TV-sendinger fra Østfold på ubestemt tid.
Det ble også i brevet vist til statsrådens
svar på spørretimespørsmål fra
Jørn L. Stang (Frp) 15. desember 1998 vedrørende
samme sak. Statsråden uttalte her at hun ville ta kontakt
med Norsk rikskringkasting for å undersøke om
det er mulig å realisere distriktssendingene med fjernsyn
i Østfold raskere enn NRKs nåværende
planer går ut på.
Komiteen ønsket ved sin henvendelse å få en
skriftlig redegjørelse fra statsråden om status
i saken samt også å få opplyst status
når det gjelder Nordland. Nordland var sammen med Østfold
plukket ut som prioriterte fylker når det gjaldt distriktssendinger.
Komiteen mottok 26. januar 1999 svar fra kulturministeren
hvor hun meddelte at hun allerede 22. desember 1998 hadde tatt saken
opp Norsk rikskringkasting (NRK). Svarbrevet fra NRK av 22. januar
1999 som fulgte som vedlegg til statsrådens brev redegjorde
for status for så vidt gjelder distriktsutbygging i Østfold
og Nordland.
Videre skrev kulturministeren:
"Når det gjelder realiteten i saken, viser
vi til NRKs redegjørelse. Når det gjelder planlegging
og gjennomføring av distrikts- og regionsendinger, mener
departementet at NRK må ha vide fullmakter til selv å avgjøre på hvilke
tidspunkter de enkelte etapper av utbyggingen skal realiseres. Dette
er også i samsvar med lang praksis. Dersom det på bakgrunn
av frekvensmessige problemer og økonomiske faktorer skulle
være behov for å endre de forutsatte utbyggingsplaner,
forutsetter departementet at dette blir tatt opp i Norsk rikskringkastings
styrende organer. Departementet vil i så fall komme tilbake
til saken."
Kulturministerens brev med vedlegg følger
vedlagt.
Komiteen merket seg departementets syn og NRKs redegjørelse,
men uttalte følgende i sitt brev til Kulturdepartementet
av 3. februar 1999:
"Komiteen ser av NRKs redegjørelse at selskapet
på grunn av den økonomiske situasjonen og andre
forhold har besluttet å prioritere andre programområder
foran distriktsfjernsyn. Komiteen vil for sin del ikke ta stilling
til om disse prioriteringene er riktige eller gale i en vanskelig
avveining om bruken av statlige midler. Komiteen konstaterer imidlertid
at Stortingets forutsetninger for økt lisensinnbetaling
ikke er fulgt.
Kulturdepartementet svarer i sitt brev
at NRK må ha vide fullmakter til selv å avgjøre
på hvilket tidspunkt de enkelte etappene av utbyggingen
skal realiseres. Komiteen har merket seg NRKs omfattende beskrivelse
av de økonomiske vanskeligheter og de utfordringer dette
medfører."
Komiteen ba på den bakgrunn redegjort
for på hvilken måte Kulturdepartementet hadde
til hensikt å orientere Stortinget om at Stortingets vedtak
og dette vedtakets premisser ikke er fulgt opp? Komiteen ba videre om
Kulturdepartementets syn på hvorvidt vedtektene for NRK
tilsier en slik praksis som departement redegjør for?
Kulturminister Anne Enger Lahnstein uttalte
i sitt svarbrev av 10. februar 1999 at hun anså det mest naturlig å benytte
St.prp. nr. 1 (1999-2000) til å orientere Stortinget om
NRKs oppfølging av lisensvedtaket. Hun uttaler videre:
"NRK vil i allminnelighet måtte innrømmes
en viss frihet mht. tempo i gjennomføringen av vedtatte
tiltak. Departementet kan ikke se at de foreliggende lisensvedtak
eller NRKs vedtekter er til hinder for dette.
Vi
viser videre til vedlagte kopi av departementets brev av 9. februar
1999 til Norsk rikskringkasting. Som det vil ses, legger departementet
til grunn at utbygging og iverksetting av egne distriktssendinger med
fjernsyn i Østfold og Nordland er bindende vedtatt inntil
Stortinget - av økonomiske eller andre årsaker
- måtte bestemme noe annet."
Departementet uttaler i sitt brev til Norsk
rikskringkasting av 9. februar 1999 følgende vedrørende
Distriktsfjernsyn i Østfold og Nordland:
"I brevet (til Stortinget 26.
januar 1999) opplyses det at Norsk rikskringkastings styre har "…bedt
om en analyse av selskapets økonomi på lengre
sikt, med sikte på å unngå underskudd
og låneopptak til tiltak som forrenter kapitalen." Vi ber
om å bli informert om når en slik analyse vil
foreligge.
Som Norsk rikskringkasting sikkert
er innforstått med, foreligger det i denne sak en plikt
til å realisere egen distriktsendinger med fjernsyn i Østfold
og Nordland inntil Stortinget – ut fra endrede økonomiske
eller andre forhold – måtte bestemme noe annet."
I komiteens brev av 25. februar 1999 til kulturministeren
vises det til statsrådens uttalelse:
"departementet legger grunn at utbygging og iverksetting
av egne distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland
er bindende vedtatt inntil Stortinget - av økonomiske eller
andre årsaker - måtte bestemme noe annet."
Komiteen hadde merket seg ut fra NRKs redegjørelse
at det kunne synes som om satsing på de nevnte distriktskontor
kunne skyves langt ut i tid. Komiteen fant det derfor, på bakgrunn
av nevnte opplysninger, rimelig at Regjeringen redegjorde for de
fremtidige planer allerede i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 1999.
Komiteen fant det videre nødvendig
i brevet å viser til Stortingets forretningsorden § 12
pkt. 8 siste ledd, der komiteen på eget initiativ kan fremlegge
en eventuell egen sak for Stortinget.
2. mars 1999 uttaler statsråden i sitt
svar til komiteen at Norsk rikskringkasting ved brev av 2. mars
d.å. er bedt om å redegjøre for de konkrete
planer om distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold. Statsråden
uttaler videre at det tas sikte på å redegjøre for
saken i Revidert nasjonalbudsjett for 1999, men at departementet
tar forbehold dersom Norsk rikskringkastings redegjørelse
skulle gjøre det påkrevet med mer tid for departementet.
I så fall vil saken bli lagt frem for Stortinget i annen
sammenheng.
Komiteen tar i møte 10. mars 1999 kulturministerens svar
til etterretning, vedlegger den protokollen og oversender 16. mars
1999 samtlige saksdokumenter og korrespondanse i forbindelse med
komiteens behandling til Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen. Statsråden
ble informert om dette.
Kulturministeren uttalte i sin mediapolitiske
redegjørelse den 28. mai 1999 i Stortinget:
"Kontroll- og konstitusjonskomiteen har tatt opp spørsmålet
om NRK har fulgt opp de forutsetninger som Stortinget gav uttrykk
for i forbindelse med vedtak om økt kringkastingsavgift
i statsbudsjettet for 1996 og 1997. Konkret dreier det seg om opprettelse
av egne distriktssendinger for Østfold og Nordland. Jeg avventer
en utdypet redegjørelse fra NRK før saken kan
legges fram for Stortinget, og jeg legger opp til å omtale
den i budsjettproposisjonen for år 2000."
I budsjettproposisjonen for 2000, St.prp. nr.
1 (1999-2000) under Kulturdepartementet er følgende anført:
”Distriktssendinger
med fjernsyn i Østfold og Nordland
Stortingets vedtak om kringkastingsavgiften i statsbudsjettene
for 1996 og 1997 var til dels knyttet opp mot NRKs planer om å opprette
nye distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland,
jf. flertallsmerknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1995-1996) og
Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-1997). Planene om etablering av distriktskontorer
er imidlertid blitt utsatt inntil videre, og Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité har stilt spørsmål
om NRK dermed har handlet i strid med Stortingets forutsetninger
for budsjettvedtakene. Komiteen har bedt Regjeringen redegjøre
nærmere for NRKs planer for distriktssendinger med fjernsyn
i Østfold og Nordland.
Når det gjelder
situasjonen i Østfold, viser NRK i brev av 13. august 1999
til Regjeringens forslag om opprettelse av et jordbundet nett for
digital kringkasting, jf. St.meld. nr. 46 (1998-1999) Digitalt fjernsyn, og
til at NRKs opprinnelige forslag om fylkessending for Østfold
var basert på en fortsatt analog distribusjon. Ifølge
NRK vil utbyggingen av et digitalt nett ha som konsekvens at kun
77 pst. av husstandene i Østfold vil få inn sendingen,
mens resten må anskaffe ny antenne og innstille fjernsynsapparatet
på nytt. I Vestfold vil om lag 70 pst. få inn
sin regionsending, mens 30 pst. må anskaffe ny antenne
og innstille TV-apparatet på nytt. NRK uttaler på denne
bakgrunn at: "Den
nye situasjonen fører altså på dette
området til en lite tilfredsstillende situasjon, men som omtalt
i brevet av 12. april d.å., er det likevel NRKs håp å kunne
etablere egne fjernsynssendinger for Østfold i løpet
av år 2000 dersom budsjettsituasjonen gjør det
mulig."
Videre uttaler NRK følgende
om planene for distriktssendinger i de tre nordligste fylkene:"I den vurdering NRK
vil gjøre om hele ressursbruken på fjernsynssiden
i Nord-Norge, vil både spørsmålet om
regioninndeling og kontorenes medvirkning i våre to nasjonale
kanaler stå sentralt. Det grunnleggende hensyn vil være
hva som gir seerne i de tre nordnorske fylker det best mulige programtilbud,
samtidig som publikum utenfor landsdelen gis innsikt og får
opplevelser basert på et mest mulig variert grunnlag.
NRK har som tidligere påpekt,
behov for å bruke tiden frem til sommeren neste år
til en bred gjennomgang av hva som vil være den mest hensiktsmessige
regioninndelingen i Nord-Norge. I dette arbeidet vil selvsagt det
som gir det best mulige programmessige resultat være det
mest sentrale, men det er også nødvendig å legge
vekt på de økonomiske realiteter.
Alle de tre distriktskontorene i Nord-Norge
er viktige bidragsytere til NRKs nasjonale sendinger, men innsatsen
avspeiles naturligvis av at det er meget ulike ressurser i form
av bemanning og produksjonsutstyr som er stilt til disposisjon for
de tre kontorer.
Den klart største enheten er distriktskontoret
i Tromsø. Det er etter hvert blitt et stort produksjons-
og sendested, bl.a. innenfor områdene dokumentar og underholdning.
Det foreløpige siste løfte var gjennomføring
av programmet "Sommeråpent" sommeren 1999.
Distriktskontorene for Finnmark i Vadsø vil
på permanent grunnlag være naturlig tillagt spesielle oppgaver
når det gjelder NRKs dekning av et meget stort fylke. Det
gir seg bl.a. utslag i at det er plassert etter forholdene store
produksjonsressurser i Alta og Hammerfest.
Distriktskontorene i Nordland i Bodø skal
ha en sentral rolle i NRKs nye satsing på morgentid, Morgennytt,
fra midten av august. Det vil nødvendigvis ta noe tid før
man funnet den endelige formen for hvordan de tre nord-norske kontorene
skal fungere i denne tre timer lange sendetiden. Frem til sommeren
2000 er det forutsatt at redaksjonen i Bodø skal være
en aktiv leverandør av nyheter fra landsdelen til Morgennytt.
Et av de forslag som vil bli vurdert er om det senere vil være
hensiktsmessig med et fast sendested i Nord-Norge for innslag i
Morgenytt. I denne sammenhengen vil Bodø være
et meget aktuelt sted.
En endelig vurdering av disse spørsmål
vil NRK ha klar innen 1. juli 2000"
Norsk
rikskringkasting AS er i de senere år omorganisert fra
forvaltningsbedrift til stiftelsen, og deretter til aksjeselskap.
Valget av organisasjonsform har gitt NRK vide fullmakter i forhold
til driften til aksjeselskapet. I denne saken mener derfor Kulturdepartementet
at NRK selv må avgjøre hvordan og på hvilke
tidspunkter de enkelte etapper av distriktssendinger i fjernsyn
skal realiseres. Kulturdepartementet viser til ovennevte redegjørelse
fra NRK som i sin helhet følger proposisjonen som uttrykt
vedlegg.”
I forbindelse med Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens
behandling av St. prp. nr. 1 (1999-2000) uttaler komiteen følgende
i forbindelse med Distriktsfjernsyn, jf. Budsjett-innst. S. nr.
2 (1999-2000):
"Distriktsfjernsyn
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Stortingets vedtak om nivået på kringkastingsavgiften
for 1996 og 1997 til dels var knyttet opp mot NRKs planer om å opprette
nye distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold. Flertallet
fastholder sitt krav om at det skal etableres distriktssendinger
med fjernsyn i Nordland og Østfold. Flertallet fastholder
sitt krav om at det skal etableres distriktssendinger med fjernsyn
i disse fylkene og ser med bekymring på at NRK ikke har
fulgt dette opp, på tross av de klare føringer
som ligger for de to vedtakene om kringkastingsavgift.
Flertallet
finner imidlertid under noe tvil å akseptere departementets
påpeking av at valget av aksjeselskap som organisasjonsform
for NRK, innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre
på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen
av distriktssendinger i fjernsyn skal realiseres. Flertallet forutsetter
at distriktssendinger i Nordland og Østfold opprettes.
Komiteens
medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gikk imot
lisensøkningene i 1996 og 1997. Disse medlemmer støtter
NRKs satsing på distriktsfjernsyn, men vil understreke
at den videre utbygging av dette er NRKs eget ansvar. Disse medlemmer
vil påpeke at valget av aksjeselskap som organisasjonsform
for NRK innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre
på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen
av distriktsfjernsyn skal realiseres."
Komiteen fant det igjen nødvendig 5.
oktober 2000 å tilskrive kulturministeren om saken. Bakgrunnen
var at komiteen og dens medlemmer hadde mottatt en rekke henvendelser
vedrørende distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold
bl.a. fra Distriktsprogramrådet for NRK i Nordland, Troms
og Østfold. Det fremkom her en rekke forhold som kunne
indikere at Stortingets forutsetninger for økt lisensinnbetaling fortsatt
ikke er fulgt. Vedlagt følger kopi av brev fra Distriktsprogramrådet
for NRK i; Troms av 21. juni 1999, Nordland mottatt 15. januar 2000
og Østfold av 21. september 2000.
Komiteen ba på bakgrunn av ovennevnte
om statsrådens redegjørelse vedrørende
status og fremdrift i saken. I komiteens brev ble det for øvrig
vist til familie-, kultur- og administrasjonskomiteens merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) om Distriktsfjernsyn. Komiteen
fant det nødvendig også å få redegjort for
prosessen rundt sammenslåingen til TV-regionen NRK4 som
skal dekke Østfold, Vestfold, Telemark og Buskerud.
I budsjettproposisjonen for 2000, St.prp. nr.
1 (1999-2000) under Kulturdepartementet er følgende anført:
"Distriktssendinger med fjernsyn
i Nordland fylke
Stortingets vedtak om kringkastingsavgiften i statsbudsjettene
for 1996 og 1997 var til dels knyttet opp mot NRKs planer om å opprette
nye distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland,
jf. flertallsmerknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-97):
Tilsvarende
merknader ble gitt i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1995-96).
Planene
om etablering av distriktskontorer er blitt utsatt, og Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité har stilt spørsmål
om NRK dermed har handlet i strid med Stortingets forutsetninger
for budsjettvedtakene. På bakgrunn av dette redegjorde
Kulturdepartementet for NRKs planer for distriktssendinger med fjernsyn
i Østfold og Nordland i St.prp.nr.1 (1998-99). Når
det gjaldt Nordland ble det opplyst at NRK ville ha en endelig vurdering
av disse spørsmål klar innen 1. juli 2000.
NRK
legger nå til grunn at egne regionale fjernsynssendinger
for Østfold vil være etablert ved utgangen av 2000,
jf. »Planer for NRK AS i år 2001» vedtatt
på styremøte i NRK 8. juni 2000.
Når
det gjelder planene for distriktssendinger i de tre nordligste fylkene,
uttaler NRK følgende i brev av 16. juni 2000:Etter en gjennomgang
av både økonomiske og tekniske forhold, men først
og fremst etter en vurdering av hvordan NRK kan gi seerne i de tre
nordligste fylkene et best mulig programtilbud, er NRK kommet til
at Nordland ikke bør skilles ut som egen regionsending
på fjernsynssiden. For å få til en bedre
utnyttelse av de ressurser som er tilført NRK Nordland
de siste årene, og for å markere tydeligere den
posisjon dette kontoret har, vil NRK i stedet at kontorene i Tromsø og
Bodø etter en turnus skal dele på å avvikle
den felles regionale fjernsynssending for de tre nordligste fylkene.
I dag er Tromsø alene som sendested. En slik beslutning
gjør det også mulig å få til
at Bodø og Tromsø vekselvis blir faste sendesteder
for programinnslag i NRK Morgennytt og på den måten
gjøre den nordnorske landsdelen mer synlig for resten av landet.
Etter NRKs oppfatning ville det være
uansvarlig av selskapet ikke å foreta en løpende
vurdering av hva som er den mest hensiktsmessige måte å organisere
programvirksomheten på. Tempoet i slike endringer har økt
meget sterkt, bl.a. som følge av den teknologiske utvikling,
konkurransesituasjonen og en utvikling i retning av flermedial arbeidsmåte.
Dette kan føre til andre løsninger enn det som
syntes å være det eneste naturlige bare for kort tid
siden.
Ved siden av de programmessige vurderinger som
må gjøres når det gjelder spørsmålet
om hvordan den geografiske inndeling skal være, vil NRK alltid
måtte legge stor vekt på hvordan ressursene blir
brukt. I den konkurransesituasjon som eksisterer er dette blitt
viktigere enn noen gang tidligere. Når det gjelder utbyggingen
i Nordland må det understrekes at det i de siste to-tre år
er brukt titalls millioner kroner for å sette distriktskontoret
i Bodø i stand til å påta seg nye oppgaver.
Pengene er brukt til å gi kontoret utmerkede lokaler, det
er gjort store investeringer i meget avansert produksjonsutstyr
og det er skjedd en personalmessig styrking.
Selv
om NRK ikke finner det hensiktsmessig å etablere egne distriktssendinger
i Nordland vil selskapet gjennomføre flere endringer i
fjernsynsdekningen i fylket:Det er et forståelig ønske
fra Nordland at man ønsker å få en sterkere
markering av hva som skjer i fylket også gjennom fjernsynsmediet.
Det vil skje på to måter: Ved at Bodø i
perioder blir avviklingssted for regionalsendingen, blir byen og
fylket automatisk fokusert på en annen måte enn
i dag. Blant annet vil det gi seg utslag i økt bruk av
ressurspersoner fra fylket ved direkteintervjuer om saker som blir
tatt opp. I dag er Tromsø alene om å ha den muligheten.
Den andre måten å få fylket
bedre markert på, er i NRKs landsdekkende sendinger. I
de perioder Bodø ikke har ansvaret for avvikling av den
regionale sending, vil ressursene bli brukt til innslag og reportasjer,
særlig i Morgennytt, men naturligvis også i andre
sammenhenger. En annen erfaring som er høstet, er at der
hvor et distriktskontor har hatt eneansvar for sin sending, er en
vesentlig del av ressursene blitt bundet opp mot selve avviklingen.
Med avvikling både i Bodø og Tromsø vil begge
kontorene få større ressurser til rådighet
for reportasje- og nyhetsproduksjon enn om hvert kontor skulle ha
ansvaret for egen sending.
Kulturdepartementet
viser til at distriktssendinger for Østfold vil bli etablert
ved utgangen av 2000, og til at vesentlige ressurser de siste årene
er gått til opprusting av NRKs distriktskontor i Nordland.
NRK er gjennom valg av organisasjonsform gitt vide fullmakter i forhold
til driften av selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som
følge av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon
som preger kringkastingsmediet og som følge av endringene
som vil komme med nye distribusjonsformer bl.a. utbygging av bredbånd.
Etter departementets vurdering har NRK 2 gjennom de planene som
er referert ovenfor, lagt grunnlaget for en regioninndeling i Nord-Norge
som vil være kostnadseffektiv, samtidig som den vil oppfylle
målet om å bedre fjernsynsdekningen av Nordland
fylke.
Kulturdepartementet viser for øvrig
til ovennevnte redegjørelse fra NRK, som i sin helhet følger
proposisjonen som utrykt vedlegg."
Komiteen mottok 14. november 2000 svar fra kulturministeren
hvor hun redegjorde for følgende punkter: - Tidligere behandling
av saken, - NRKs redegjørelse og - Kulturdepartementets
vurdering. Under Kulturdepartementets vurdering utaler statsråden
bl. a. følgende:
"Departementet vil innledningsvis understreke at NRK
ikke har skrinlagt planene om etablering av egne fjernsynssendinger
for Østfold. Det er kun tale om en utsettelse, hovedsakelig
begrunnet i NRKs vanskelige økonomiske situasjon.
NRK
AS er gjennom valget av aksjeselskap som organisasjonsform gitt
vide fullmakter i forhold til den forretningsmessige driften av
selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som følge
av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon i kringkastingssektoren
og som følge av de endringene som vil følge av
nye distribusjonsformer, bl.a. utbygging av bredbånd. I
utgangspunktet bør NRK derfor stå meget fritt mht.
hvordan og på hvilke tidspunkter de ulike etappene av utbygging
av distriktsfjernsyn skal realiseres.
Til dette kommer
at NRK nå befinner seg i en svært vanskelig økonomisk
situasjon. Bakgrunnen for dette er sammensatt, men er først
og fremst knyttet til økt konkurranse om senderettigheter
med påfølgende prispress, og til utgifter knyttet
til overgangen til digital produksjon og distribusjon. Etter pålegg
fra Generalforsamlingen i 2000 skal NRKs driftsbudsjett gå i balanse.
Dette gjør det særlig viktig at NRK nå gis
spillerom til å foreta nødvendige innsparinger
og prioriteringer på en måte som i minst mulig
grad skader selskapets kjernevirksomhet. Departementet viser til
at NRK i brevet varsler at det kan bli nødvendig med tiltak
"med adskillig større konsekvenser, sammenlignet med ikke å starte
egen Østfold-sending nå."
Kulturdepartementet
vil også understreke kanalens programmessige forpliktelser
som allmennkringkaster. Kulturdepartementet legger til grunn at
det i et digitalisert mediesamfunn vil være viktigere enn
noen gang å opprettholde en sterk, lisensfinansiert og
reklamefri allmennkringkaster. Staten må ha et ansvar for å hindre en
utvikling der reklame- og sponsormidler fullstendig styrer programprofil
og prioriteringer i allmennkringkastingskanalene. Kulturdepartementet
vil derfor understreke viktigheten av at NRK, også i en
tid med økonomiske vanskeligheter og store tekniske og
markedsmessige forandringer, har ressurser til å opprettholde
kvaliteten og ambisjonsnivået i programskapingen. Dette
er essensielt for at selskapet skal kunne beholde sin sterke stilling
og skape seg en naturlig plass i det nye, digitaliserte mediebildet.
Kulturdepartementet
kan avslutningsvis vise til at fjernsynsdekningen for Østfold
vil bli bedret også på kort sikt, gjennom at NRKs Østfoldkontor
vil overta den daglige avviklingen av den regionale sendingen for
fylkene Østfold, Telemark, Buskerud og Vestfold (NRK4),
jf. her redegjørelsen i NRKs brev av 31. oktober 2000.
På denne
bakgrunn vil Kulturdepartementet ta styrets orientering til etterretning."
Vedlagt statsrådens svar av 14. november
2000 fulgte kopi av NRKs brev av 31. oktober 2000 til Kulturdepartementet.
Svarbrevet med vedlegg følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen mottok videre 4. desember 2000 brev
fra både Nordland Fylkeskommune vedrørende "Nordland krever å bli egen fjernsynsregion" og
fra Telemark Fylkeskommune vedrørende "Innsparing ved NRKs distriktskontor".
Disse følger som vedlegg til innstillingen.
Som ledd i sin behandling av saken ba komiteen
om kopi av departementets brev av 24. januar 2001 til NRK AS. Dette
følger som vedlegg.