3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til korrespondanse mellom departementet og komiteen når det gjelder distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Høyre, viser til at da Stortinget behandlet St.prp. nr. 1 (1995-1996) og St.prp. nr.1 (1996-1997) ble det vedtatt å øke lisensavgiften bl. a. for å finansiere fullføring av utbygging av distriktsfjernsyn. Dette var før NRK ble omgjort til forvaltningsselskap, stiftelse og senere aksjeselskap og var en forutsetning for overgangen til nye selskapsformer.

I St.prp. nr. 1(1999-2000) orienterte kulturdepartementet Stortinget om at NRK selv måtte avgjøre hvordan og på hvilket tidspunkt de enkelte etappene av distriktssendingene skulle realiseres. Dette var grunngitt med at NRK da var et aksjeselskap. Flertallet i Stortingets familie-, kultur- og administrasjonskomité aksepterte dette under tvil, men forutsatte at distrikts-TV-sendingene i Nordland og Østfold ble opprettholdt.

Dette flertallethar merket seg at i St.prp. nr. 1 (2000-2001) konkluderer Kulturdepartementet med at distriktssendinger i Østfold vil bli realisert i løpet av år 2000.Dette flertallet konstaterer at departementet i brev av 14. november 2000 har orientert om at NRKs styre har utsatt iverksettelsen til 2001.

Dette flertalletmener at man ikke kan gå tilbake på tidligere forutsetninger om å opprette egne fjernsynssendinger i Nordland og Østfold. Det vises i denne forbindelse også til flertallets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2000-2001) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen og Kulturdepartementets brev av 9. februar 1999 til NRK.

Dette flertalletviser for øvrig til at det allerede er investert 26 millioner kroner til forberedelse for økt fjernsynsaktivitet i Østfold og tilsvarende 16 millioner kroner i Nordland. I tillegg er det investert 40 millioner kroner i spesialtilpassede lokaler i Nordland, hvor leiebetingelsene binder NRK i en langsiktig avtale.

Dette flertalletviser til stasråd Ellen Horns uttalelse i Stortingets spørretime 29. november 2000, der statsråden understreket at NRK er organisert som et aksjeselskap, og at det er viktig at NRKs styre gis spillerom til å foreta nødvendige innsparinger og prioriteringer, for å bring NRKs driftsresultat i balanse. Dette flertalletvil, i likhet med statsråden, legge til grunn at dersom NRKs styre skulle komme med forslag som vil føre til omfattende endringer i den distriktspolitiske profil, vil saken nødvendiggjøre politisk behandling.

Dette flertallethar merket seg at det var på et styremøte i NRK 18. september 2000 at tidspunktet for start av Østfold-sending ble vedtatt å utsettes ytterligere.

Dette flertallethar også merket seg at det samtidig ble besluttet at NRKs Østfoldkontor skal overta den daglige avvikling av den regionale sending for fylkene Østfold, Telemark, Buskerud og Vestfold. Avviklingen har hittil skjedd fra Porsgrunn.

Dette flertallethar merket seg Telemark Fylkeskommunes brev av 4. desember 2000 til Styret i NRK der det uttrykkes bekymring over at innsparingene i NRK ser ut til å ramme NRKs distriktskontorer og at kontoret i Telemark er kommet i en særlig vanskelig situasjon. Dette flertalletviser også til Fylkesordførerens frykt for at fylket kan komme til å miste viktig fjernsynskompetanse.

Dette flertallet viser til at det var en klar forutsetning for Stortingets vedtak om lisensøkning at det skulle opprettes egne distriktssendinger med fjernsyn, og at det var Østfold og Nordland som skulle prioriteres. Dette flertallet viser til at det er gått lang tid siden vedtaket ble fattet, og at opprettelse av egne fjernsynssendinger ved disse to distriktskontorene har vært utsatt mange ganger.

Dette flertallet viser til at NRKs styre ikke hittil har fulgt Stortingets forutsetninger. Dette flertallet har imidlertid merket seg at på bakgrunn av Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2001 har departementet fulgt opp saken i forhold til NRK. I brev til NRK av 24. januar 2001 viste departementet til flertallets uttalelse i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2000-2001) hvor det uttales:

"Kulturdepartementet ber NRK om å legge komiteens forutsetninger til grunn for det videre planarbeid med distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold".

Brevet følger som vedlegg til innstillingen.

Komiteens medlem fra Høyreer enig i at distriktssendingene er en viktig del av NRKs programtilbud både i radio og fjernsyn. Det er likevel vanskelig å se at distriktssendinger skal vurderes annerledes enn de øvrige programtilbud, i forhold til NRKs selvstendige ansvar for utformning og organisering av programvirksomheten. Dette medlem minner om at Høyre i Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens budsjettinnstilling (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2000-2001)) gav uttrykk for følgende:

"Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gikk imot lisensøkningene i 1996 og 1997. Disse medlemmer støtter NRKs satsing på distriktsfjernsyn, men vil understreke at den videre utbygging av dette er NRKs eget ansvar. Disse medlemmer vil påpeke at valget av aksjeselskap som organisasjonsform for NRK innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen av distriktsfjernsyn skal realiseres."

Dette medlem har merket seg at statsråden og flertallet legger til grunn av omfattende endringer i NRKs distriktspolitiske profil vil nødvendiggjøre at saken underkastes politisk behandling. Dette medlem aksepterer naturligvis flertallets rett til å legge slike føringer på NRKs virksomhet, men vil allikevel ikke unnlate å påpeke at det er dårlig sammenheng mellom flertallets ønske om en sterkere satsing på distriktssendingene og de stadig sterkere krav til NRK om effektivisering og innsparinger innenfor alle deler av organisasjonen.

Komiteen viser til statsrådens brev av 24. januar 2001 og foreslår at saken vedlegges protokollen.