Regelverket på hjelpestønadsområdet
gir rom for stor grad av skjønnsutøvelse, og undersøkelsen
viser stor variasjon i skjønnsutøvelsen ved behandlingen
av like krav om hjelpestønad. Den variasjonen i vedtak som
undersøkelsen viser, gjør at det er grunn til å stille spørsmål
om trygdeetatens saksbehandling bygger på en rimelig ensartet
og sikker skjønnsutøvelse, og om hensynet til
likebehandling ivaretas i tilstrekkelig grad.
Undersøkelsen viser at det er store
variasjoner mellom fylkene når det gjelder andelen stønadsmottakere blant
barn og unge også når det gjelder hvordan stønaden
er utmålt på de enkelte satsene. Variasjonen er størst
når det gjelder ordinær hjelpestønad.
Det kan i enkelte fylker være lettere å komme
inn under ordningen enn i andre fylker.
Antallet søknader varierer mye fylkene
imellom, men antallet søknader synes ikke alene å forklare variasjonene
i tildelingen av hjelpestønad. Det er i hovedsak slik at
innvilgelsesprosenten er lav i fylker med høy søkning,
mens innvilgelsesprosenten er høy i de fylkene hvor søkningen
er lav.
Hjelpestønad er en rettighetsbasert
ordning, hvor trygdeetatens vedtak vil kunne ha stor økonomisk betydning
for barnet og familien. Vedtaket om hjelpestønad vil ofte
gjelde i flere år. Selv om hjelpestønad er en
skjønnsbasert ytelse, noe som gjør at det må påregnes
noe variasjon, er variasjonene likevel så store at det er
grunn til å stille spørsmål om barn med
likeartet omsorgsbehov blir behandlet likt.
Gjennomgangen av trygdekontorenes og fylkestrygdekontorenes
begrunnelser i de enkelte sakene, viser at det er ulike oppfatninger
av hvilke saksopplysninger som er relevante, og hvordan disse skal
vurderes.
Undersøkelsen viser at hjelpestønadsområdet
er lite fokusert i plansammenheng i etaten, og trygdekontorene har
opplyst at fylkestrygdekontorene i hovedsak følger dem
opp på saksbehandlingstider. Rikstrygdeverket bruker i
dag kun et halvt årsverk på dette området.
Rikstrygdeverket har framhevet at prinsippkjennelsene
fra Trygderetten er en viktig kilde for erfaringsutveksling i etaten.
Undersøkelsen viser imidlertid at disse kjennelsene er
lite brukt i saksbehandlingen.
Regelverket på hjelpestønadsområdet
ses på som skjønnspreget, både av Rikstrygdeverket
og ytre etat, noe de opplever som vanskelig å utøve,
og det ligger derfor til rette for variasjoner i saksbehandlingen.
Til tross for dette er det få som ønsker seg et
regelverk med mindre rom for skjønn.
Variasjonene skyldes mer manglende kjennskap
til eller forståelse av regelverket. Det er lite samarbeid mellom
fylkene på hjelpestønadsområdet, og det
er forholdsvis begrenset samarbeid mellom trygdekontorer innenfor
det enkelte fylket. Selv om de fleste fylkestrygdekontorene og trygdekontorene
er tilfredse med sin egen kompetanse, savner enkelte kontorer mer samordning
av praksisen på området.
En forsvarlig og korrekt saksbehandling forutsetter at
nødvendig og detaljert kompetanse blir bygd opp og vedlikeholdt.
For å sikre en ensartet praksis i etaten er det et spørsmål
om ikke Rikstrygdeverket bør vurdere hvorvidt vesentlig
færre kontorer bør behandle denne typen saker.
Rikstrygdeverket bør dessuten forsterke veilednings- og
oppfølgingsfunksjonen overfor ytre etat på dette
området.