Statens dyrehelsetilsyn har nylig mottatt en
ny rapport fra Veterinærinstituttet med faglige vurderinger
av en del spørsmål omkring BSE som vi stilte instituttet
i mars 2000. Like forut for dette mottok vi utkast til Kommisjonenes
vitenskapelige styringsgruppes (SSC) vurdering av Norges BSE-status.
Vi deltok også på et møte i regi av landbruksministeren
om beskyttelsestiltak mot BSE i Norge.
Vi finner det riktig å komme med noen
vurderinger og anbefalinger når det gjelder forvaltningsmessige
tiltak for å redusere risikoen for BSE hos norsk storfe.
Veterinærinstituttet ble i brev fra
Dyrehelsetilsynet stilt fem konkrete spørsmål
som vi ønsket en faglig vurdering av. Veterinærinstituttets
hovedkonklusjoner er:
– Risikoen
for at vi har importert BSE gjennom dansk storfe er i størrelsesorden
3 %. Det er derfor grunn til å overvåke
de dyrene som fortsatt er i live og er utvalg av kalver av danskfødte
kyr,
– Sannsynligheten for at et infisert
storfe forårsaker en ny infeksjon gjennom å infisere
kjøttbenmel, er så lav i Norge at BSE ikke vil
kunne opprettholdes over tid i storfepopulasjonen gjennom fôringskjeden,
– Det anses som usannsynlig at
BSE skal ha oppstått i Norge som følge av bruk
av kjøttbenmel til storfe før 1990,
– Veterinærinstituttet
anbefaler at den norske overvåkingen av BSE styrkes i forhold
til aktiviteten i 1999, av hensyn til matvaretrygghet, fare for
at BSE kan spres til småfe, og Norges troverdighet. Det
anbefales i første omgang å øke effektiviteten av
eksisterende kliniske overvåking, og
– Veterinærinstituttet
mener at risikoen ved innførsel av kjøttbenmel,
ferdige fôrblandinger med innhold av animalske proteiner
eller levende storfe fra EØS til Norge er lavere nå enn
den var i perioden 1985-1996. Det er likevel grunn til å vurdere import
av ulike produkter nøye, særlig fra land som har
BSE.
I en forenklet modell for geografisk risiko
for BSE er import av kontaminert fôr eller av infiserte
levende storfe de eneste initiale kilder for BSE. Uten en initialkilde
kan ikke den "feedback" som er nødvendig for å etablere
en epidemi i et land, settes i gang.
Dersom BSE-smitte er introdusert, legger SSC
til grunn at systemets evne til å redusere BSE-infektivitet over
tid er avhengig av i hvor stor grad det unngås at storfe
fôres med kjøttbenmel, i hvor stor grad avfallsbehandlingsanleggene
opererer etter EU-standard og hvorvidt et SRM-forbud er effektivt
implementert.
Norge ser ut til å bli plassert i risikogruppe
1 når det gjelder BSE, d.v.s. at det vurderes som høyst
usannsynlig at storfe er klinisk eller preklinisk infisert med BSE her
i landet. Det knyttes en viss usikkerhet til om vi fortjener denne
statusen ut fra muligheten for at dyr innført fra Danmark
ble slaktet før våre avfallsbehandlingsanlegg
opererte etter EU-standard.
SSC konkluderer i utkast til rapport med at
dersom iverksatte tiltak fortsetter å være tilfredsstillende implementert
og ingen ny ekstern utfordring oppstår, for eksempel ved
import av risikomateriale, vil sannsynligheten for BSE-infeksjon
hos norsk storfe forbli like lav som den er i dag eller til og med
reduseres over tid.
I møtet med landbruksministeren i april
fremkom at det vurderes en snarlig innføring av SRM-forbud
i Norge samt en del begrensninger i hvilke råvarer som kan
gå inn i kjøttbenmelproduksjonen (i hovedsak i samsvar
med pågående endring av EUs avfallsdirektiv).
Videre vurderes begrensninger på bruk
av kjøttbenmel med sikte på at dyr ikke skal fôres
med materiale fra egen art.
Dyrehelsetilsynet vil sterkt støtte
forslaget om snarlig innføring av SRM-tiltak i Norge. Vi
støtter også at det allerede nå tas sikte
på å implementere vesentlige deler av EUs forslag
til nytt avfallsdirektiv.
Vi har forståelse for de tiltak som
vurderes når det gjelder bruk av ulike typer kjøttbenmel
til forskjellige dyrearter. De begrensninger som antydes vil imidlertid ikke
bidra til å redusere BSE-risikoen gjennom feilfôring
og eventuell krysskontaminering langs produksjons- og distribusjonskjeden
(selv om denne kan sies å være liten gitt at avfallsbehandlingsanleggene
fungerer etter kravene).
Det er derfor, etter vår vurdering,
relevant å vurdere ytterligere tiltak for å redusere
risikoen for at den norske status med hensyn på BSE skal
endres. Vi synes spesielt det er grunn til å legge vekt
på Kommisjonens vitenskapelige styringsgruppes uttalelse
om at det er høyst usannsynlig at norsk storfe er infisert
med BSE og at graden av eksterne belastninger (d.v.s. import) vil være
av betydning for vår fremtidige BSE-risiko.
Et forbud mot innførsel av kjøttbenmel
og levende storfe vil være svært effektive beskyttelsestiltak
mot eksterne belastninger. Når rapporter fra Kommisjonens vitenskapelige
styringsgruppe foreligger, vil det primært være
naturlig å vurdere forbud mot innførsel fra land
som ikke er vurdert å ha like lav BSE-risiko som Norge.
Videre bør det sikres at råvarer
til norsk kjøttbenmelproduksjon utelukkende stammer fra
dyr i den norske populasjonen. Avtaler med andre land om avtak av
animalsk avfall bør revurderes.
På bakgrunn av det som er anført
ovenfor, vil Statens dyrehelsetilsyn anbefale at Landbruksdepartementet nøye
vurderer om det er mulig - som ytterligere beskyttelsestiltak mot
BSE å:
1. innføre
et forbud mot innførsel av kjøttbenmel til Norge,
primært fra land som ikke har samme lave BSE-risiko som
Norge
2. innføre et forbud mot innførsel
av levende storfe til Norge, primært fra land som ikke
har samme lave BSE-risiko som Norge, og
3. oppheve avtalen med Sverige om innførsel
av slakteavfall/animalsk avfall for behandling i Norge.
Dersom Landbruksdepartementet mener at punkt
1) og 2) ovenfor kan gjennomføres, vil vi utarbeide utkast til
nødvendige forskriftsbestemmelser.