– Dyr som
viser symptomer som kan være forenlig med BSE avlives og
testes
Dette programmet startet i august 1998.
Ca. 30 dyr er undersøkt hvert år.
– Undersøkelse av selvdøde
dyr over 30 måneder på fjøset og under
transport. I Norge er det ca 1200 slike dyr årlig. Iverksatt
per 1. januar 2001
– Undersøkelse av alle
nødslakt over 30 måneder. Iverksatt per 1. januar
2001
– Undersøkelse av alle
importerte dyr ved slakting og avkom fra importerte kyr. Nasjonalt
tiltak iverksatt i mai 2000; utvidet per 1. januar 2001. Vi har
i dag ca. 450 levende storfe i Norge som er importert fra andre
land.
Ovennevnte tiltak innebærer testing
av ca. 9 000 storfe årlig. Den største andelen
faller inn under gruppen nødslakt. Det har skjedd en betydelig
opptrapping av tiltakene per 1. januar 2001 som følge av
EU beslutninger. Bestemmelsene per medio 2000 innebar at ca. 2000
dyr ville bli testet.
Alle bestemmelser om internasjonal handel med levende
storfe, sæd eller embryo er harmonisert med EU etter EØS-avtalen.
Dette gjelder også i forhold til BSE. På grunn
av de nasjonale kontrollprogrammene (St.prp. no. 6, 1998-99) kan
levende storfe settes i isolat i seks måneder. BSE har
flere års inkubasjonstid og denne isolasjonsperioden har
liten betydning for å kunne avdekke BSE-smitte.
Vi har god oversikt over levende dyr som er
importert til Norge. I de kritiske 1980-åra ble det for
eksempel importert 10 dyr fra Storbritannia.
Så langt forvaltningen vet er det ikke
importert kjøttbeinmjøl til matproduserende landdyr
Norge. Det arbeides nå for å kvalitetsikre disse
opplysninger.
For å sikre at dyreeiere og andre som
disponerer dyr melder fra om dyr som skal undersøkes er
det innført en særlig varslingsplikt hjemlet i
sjukdomsforskriften. Varsling skal skje til distriktsveterinær
(Dyrehelsetilsynet) og slakteri/kjøttkontroll
(Næringsmiddeltilsynet).
Visse organer og vevstyper regnes som særlig
risikofylt når det gjelder spredning av BSE-smitte. Dette vevet
kalles SRM (Specifled Risk Material). Ved slakting av storfe og
småfe tas dette materialet ut og destrueres. Fjerning av
SRM og streng varmebehandling vil hindre en BSE-epidemi i Norge.
Bestemmelsene om fôr forvaltes dels
av Landbrukstilsynet (fôrvareloven) og dels av Dyrehelsetilsynet (husdyrloven).
Per 1. januar ble det innført midlertidig bestemmelser fram
til 1. juli 2001 om:
– Forbud
mot bruk av foredlede proteiner (i praksis kjøttbeinmjøl
og annet fabrikkframstilt animalsk fôr) til produksjonsdyr.
Det er overgangsordning fram til 28. februar.
– Forbud mot internasjonal handel
med foredlede animalske proteiner som fôr til produksjonsdyr.
Fiskemel er i EU tillatt brukt til andre dyr
enn drøvtyggere. Norge har tillatt bruk av fiskemel også til drøvtyggere
på visse vilkår.
Det foregår et intensivt arbeid i regi
av EU-kommisjonen når det gjelder bestemmelser om avfall
og biprodukter. Fra 1. mars 2001 iverksettes bestemmelser som innebærer
at kun varer av konsumkvalitet kan brukes i fôr til dyr. Øvrige
kategorier avfall er
– avfall
som tas helt ut av kjeden og som skal forbrennes, steriliseres og
nedgraves (SRM-materiale og materiale som er forurenset med kjemiske
stoffer).
– Avfall som kan brukes som jordforbedring
etter sterilisering.
Skrapesjuke er en sjukdom som ligner kugalskap. Sammenhengen
mellom skrapesjuke og kugalskap er usikker, men forekomst av skrapesjuke
regnes som en risikofaktor for kugalskap. Norge har siden 1996 hatt et
svært omfattende og internasjonalt anerkjent program for å overvåke
og bekjempe skrapesjuke.
Dyrehelsetilsynet utarbeider nå sammen
med Veterinærinstituttet, Næringsmiddeltilsynet
og Landbrukstilsynet tiltaksplaner som skal brukes dersom kugalskap skulle
bli påvist i Norge. Disse planene skal samordnes med næringen
og departement og forventes ferdig i begynnelsen av mars 2001.
Alle norske storfe skal registreres i en offentlig
individdatabase. Basen skal inneholde relevante nøkkelopplysninger
for vurderinger av helse og sjukdom hos det enkelte dyr. Databasen
er vesentlig for sporbarhet i forhold til sjukdomskontroll og merking
av kjøtt.
Det er spesielle merkebestemmelser for storfe,
småfe og svin. P.g.a. BSE situasjonen i Europa er bestemmelsene
særlig strenge for storfe. Blant annet skal importert dyr
merkes særskilt (rødt øremerke).
EUs Scientific Steering Committee konkluderer
med at risikoen for at vi har kugalskapsmitte i Norge er svært
liten (negligible). I Veterinærinstituttets rapport av
mai 2000 uttrykkes det at det er ca. 3% sjanse for at vi
kan ha importert BSE-smitte til landet via danske dyr. I vurderingen
av om vi kan ha BSE-smitte i landet må det etter Dyrehelsetilsynets
oppfatning legges vekt på at vi
– har hatt
liten import av levende dyr.
– ikke har importert kjøttbeinmjøl
til husdyr (?)
– har hatt strenge bestemmelser
om varmebehandling av kjøttbeinmjøl siden 1959
– har hatt forbud mot framstilling
og bruk av kjøttbeinmjøl til storfe/drøvtygger
siden 1990
De tiltak som er nevnt i foregående
avsnitt (A, B og C) er med få unntak basert på EU-beslutninger.
Tiltakene er derfor rette mot en høyere forekomst av kugalskapsmitte
enn den som er vurdert å foreligge i Norge.
Tiltak som er spesielle for Norge er:
– Testing
av importerte dyr og deres avkom
– Overvåkning av importerte
dyr i isolat (seks måneder)
– Fortsatt bruk av fiskemel til
drøvtyggere
Forvaltningens forslag til tiltak overfor BSE
baserer seg blant annet på de risikovurderinger som er
foretatt av Veterinærinstituttet fra mai 2000. Et viktig
grunnlag for Dyrehelsetilsynets forslag til forvaltningsmessige tiltak
er også EUs rapport fra juli 2000 som plasserer Norge i
kategorien med laveste risiko for smitte. Både Veterinærinstituttet
og EU peker på at handel medfører risiko for smittespredning.
I håndteringen av nevnte risikovurderinger mener Dyrehelsetilsynet
det er nødvendig å legge til grunn det høye
beskyttelsesnivået som er fastlagt og at kunnskapen om
prionsjukdommer fortsatt er begrenset (prinsippet om "føre
var").
På denne bakgrunnen anmodet Dyrehelsetilsynet den
26. mai 2000 i et eget brev Landbruksdepartementet om å vurdere
et importforbud for levende storfe og fôr fra land som
har høyere risiko for kugalskapsmitte enn Norge. Dyrehelsetilsynet
har på samme bakgrunn anbefalt næringsutøvere å begrense
seg til import av sæd og embryo utfra de samme kriterier.
De tiltakene som er satt i verk fra 1. januar
2001 øker beskyttelsesnivået betydelig i forhold
til tidligere. Muligheten for tilførsel av ekstern smitte
er fortsatt tilstede via import av levende dyr.
Dyrehelsetilsynet legger vekt på størst
mulig åpenhet om arbeidet med å overvåke
og kontrollere kugalskap. Blant annet vil vi aktivt informere om
mistanker dersom Veterinærinstituttet melder om slike.
Vi legger vekt på at myndighetene er først ute
med slike meldinger. Vår prinsipielle arbeidsmåte
i slike situasjoner er å informere
– departement og alle medarbeidere
i egen etat
– dyreeier og næring
– andre etater (bl.a. landbrukstilsynet, næringsmiddel-
tilsynet, helsetilsynet)
– forbrukerrådet og andre eksterne interessenter
– media og presse.
Erfaringene fra august 2000 er grundig evaluert
og vi tror disse erfaringene skal komme oss til nytte ved et evt.
tilfelle av kugalskap i Norge.
En av Dyrehelsetilsynets viktigste oppgaver
er å hindre forekomst av zoonoser, d.v.s. sykdommer som
kan overføres fra dyr til mennesker. De siste årene
har dette arbeidet særlig blitt rettet mot salmonellaovervåkning i
besetningene. Salmonellaprogrammet har dokumentert at Norge er i
en unik situasjon når det gjelder lite salmonellabakterier
hos produksjonsdyr.
Ved lovendring fra siste årsskifte
er husdyrloven gjort gjeldende også for infeksjoner hos
dyr som ikke gir sykdom hos dyret, men som kan overføres
til mennesker. En viktig bakterie å ha oppmerksomhet mot
i denne gruppen er "hamburgerbakterien" (EHEC). Dyrehelsetilsynet
forventer også økt aktivitet for å kartlegge
forekomsten av campylobacter og antibiotikaresistente bakterier
hos dyr.